استانبول تنها کلان شهری است که دستی در اروپا و دستی در آسیا دارد. دو بخشی شدن شهر به دلیل عبور تنگه‌ بسفر از دل شهر اتفاق افتاده است. این تنگه دقیقاً بین قاره اروپا و قاره‌ آسیا قرار دارد. کشور ترکیه از نظر جغرافیایی دو شبه جزیره‌ بزرگ است. بخش غربی شهر استانبول در شبه جزیره‌ تراکیه یا تراس و بخش شرقی آن در شبه جزیره‌ فلات آناتولی قرار گرفته است. از زمانی که این شهر در تقسیمات جغرافیایی میان‌قاره‌ای نامیده شد، تفاوت‌هایی میان این سوی تنگه و آن سوی تنگه ایجاد شدند. هسته‌ اصلی شهر بخش آسیایی آن است که در دوران بیزانس تشکیل شده است. بعدها با ساخت پل‌ها ارتباط بین بخش آسیایی و اروپایی بیشتر شد. در ابتدا بخش آسیایی شهر وجود داشت و کم‌کم شهر به سمت بخش اروپایی پیش رفت. زمانی که عثمانی قسطنطنیه یا استانبول امروزی را فتح کرد، شهر را به سمت بخش اروپایی گسترش داد.

در بخش آسیایی چه خبر است؟

بخش آسیایی سرسبزتر از بخش اروپایی است. خیابان معروف و قدیمی بغداد در بخش آسیایی قرار گرفته است. رستوان‌ها، کافه‌ها و فروشگاه‌های زیادی در این خیابان قرار دارند. این خیابان پر از لباس‌فروشی‌های کوچک است. در بخش آسیایی خیابان لوکس بغداد مرکز مد استانبول به حساب می‌آید و آخر هفته‌ها حسابی شلوغ می‌شود. اگر طرفدار پیاده‌روی هستید در بخش آسیایی و در محله‌ کادیکوی می‌توانید خیابان بهاریه را انتخاب کنید و در نوار ساحلی بخش آسیایی قدم بزنید. در بهاریه می‌توانید خرید‌هایی با قیمت متوسط داشته باشید. در خیابان‌های فرعی این خیابان نیز می‌توانید همه مدل لباسی را با قیمت مناسب خریداری کنید. اگر به هنرهای دستی ترکیه علاقه دارید در این خیابان می‌توانید از صدها مغازه‌ هنرهای دستی دیدن کنید. شاید تصور کنید که بخش آسیایی به اندازه‌ بخش اروپایی جذاب نیست، اما واقعیت این است که بخش آسیایی نیز امکانات خوبی دارد و می‌تواند برای بازدید و سکونت بسیار مناسب باشد. به‌علاوه که بخش آسیایی خلوت‌ و آرام‌تر نیز است.
بیکوز، عمرانیه، اسکودار، کادی‌کوی، مال‌تپه، قاضی کوی، سلطان بیلی، پندیک، کارتال، توزلا، شیله و… نیز محله‌های بخش آسیایی هستند.

در بخش اروپایی چه خبر است؟

بخش اروپایی جاذبه‌های تاریخی، قصرها، مراکز خرید، مراکز تقریحی، کلاب‌ها و امکانات زیادی دارد. لوکس‌ترین محله استانبول که بیشتر افراد مرفه در آن زندگی می‌کنند بشیکتاش نام دارد که در بخش اروپایی قرار دارد. این محله مجاور به تنگه‌ بسفر است. معروف‌ترین و گران‌ترین برندهای جهانی در محله‌ بشیکتاش نمایندگی دارند. کاخ دولما باقچه نیز در همین منطقه قرار دارد. علاوه بر خیابان بشیکتاش، خیابان‌ نیشان‌تاشی هم از خیابان‌های لوکس استانبول است که بسیاری از بازیگران و هنرمندان استانبول در آن سکونت دارند. مراکز خرید نیشان‌تاشی قلب مد ترکیه هستند. بسیاری از سریال‌های ترکیه‌ای در این بخش فیلم‌برداری شده‌اند. خیابان معروف و همیشه شلوغ استقلال نیز در بخش اروپایی قرار دارد. بسیاری از هتل های استانبول نزدیک استقلال هستند. توریستی بودن این بخش شهر به معنی شلوغی آن نیز هست. در مجموع امکانات بخش اروپایی به دلیل توریستی‌تر بودن بیشتر از بخش آسیایی است.
ساریر، شیشلی، بشیکتاش، كآيت‌هانه، بی‌اغلو، فاتح، امینونو، زیتون‌برنو، ایوب، سلطان‌قاضی، اسنلر، باغچیلار، باکرکوی، آوجیلار، بیوک‌چکمه‌جه، سیلیوری، چاتالجا و … از محله‌های بخش اروپایی هستند.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید