حمام ترکی برای ایرانی‌ها مضمون جدیدی نیست. همین چند سال قبل در ایران، زمانی که خانه‌ها حمام شخصی نداشتند، مکانی به نام گرمابه در شهرها وجود داشت که نوعی حمام عمومی بود. در این حمام‌های عمومی فردی به نام دلاک افراد را می‌شست و مشت و مال می‌داد. حمام سنتی ایرانی ریشه‌هایی در قرن ۱۶ میلادی دارد و حتی گفته می‌شود که ترک‌ها مفهوم حمام را از ایرانی‌ها اقتباس کردند. در هرحال ترک‌ها این مکان‌ها و سنت ماساژ ترکی را حفظ کردند و حالا آن را به‌عنوان جاذبه‌ توریستی محبوبی به جهان عرضه می‌کنند. به خاطر همین ریزبینی در شناسایی فرصت‌هاست که حالا کشور ترکیه یکی از قطب‌های توریستی منطقه است. اگر بخواهیم نگاهی به قبل‌تر داشته باشیم، باید بگوییم که سنت حمام کردن و شستن بدن به این صورت را، ترک‌های عثمانی به همراه دین اسلام به ترکیه وارد کردند. البته رومی‌ها نیز حمام‌های عمومی به این شکل داشتند که در ساخت آن‌ها از مراکشی‌ها الهام گرفتند.

مراحل حمام ترکی

تجربه‌ حمام ترکی در استانبول به شما حس ملکه یا سلطان بودن خواهد داد. شما روی سنگ مرمر گرمی دراز خواهید کشید. گرم بودن سنگ باعث عرق کردن و خروج سموم از بدن می‌شود. بعد شما به حوض آب گرم یا اتاق بخار خواهید رفت. معمولاً حمام ترکی به همراه ماساژ حدود ۲ ساعت طول خواهد کشید. سپس پوست شما را با لیف و صابون لایه‌برداری می‌کنند. این مرحله در حدی نیست که به پوست آسیبی بزند و تجربه‌ کف مالی کردن نیز بسیار هیجان‌انگیز خواهد بود. سپس بدن را می‌شورند. پس از این مرحله نوبت به ماساژ می‌رسد. در حمام ترکی از حوله‌ای سنتی با پارچه‌ای ظریف به نام pestamal استفاده می‌شود. این پارچه آب‌گیری خوبی دارد. بدون شک بعد از تجربه‌ این حمام حس سبکی و ریلکس بودن خاصی خواهید داشت.

Ayasofya Hurrem Sultan Hamami 

این حمام یکی از لوکس‌ترین و تاریخی‌ترین حمام‌های استانبول است و البته هزینه استفاده از خدماتش بسیار بالاست؛ هرچند تجربه‌ای فراموش نشدنی برای شما به ارمغان خواهد آورد. شما در محلی ماساژ می‌گیرید که سلاطین عثمانی حمام می‌کردند، به‌علاوه که ماساژورهای این حمام کاملاً حرفه‌ای هستند. این حمام در بخش اروپایی و در میدان ایاصوفیه واقع شده و هر روز از ساعت ۸ صبح الی ۱۰ شب باز است.

FELICITY SPA MERKEZi & Masaj  

حمام بعدی قیمت کمی معقول‌تری دارد. خدمات این مرکز علاوه بر حمام و ماساژ شامل خدمات مراقبت از پوست، ماساژ صورت و ماساژ بدن با روغن نیز می‌شود. البته برای خدمات اضافی‌تر باید مبلغ بیشتری بپردازید. در این مرکز می‌توانید ماساژ دو نفره یا کاپل ماساژ دریافت کنید. این مرکز ماساژ و اسپا که از ساعت ۱۱ صبح تا ۱۱ شب باز است در هتل ۴ ستاره Askoc Hotel واقع شده است.

Kilic Ali Pasa Hamami 

این حمام در محله کاراکوی قرار دارد و اطراف آن پر از رستوران‌های هیجان‌انگیز است، به‌علاوه که کافه رستوران خود حمام نیز منوی جذابی دارد. آرام‌ترین و لذت‌بخش‌ترین ماساژ ترکی با قیمتی مناسب را می‌توانید در این حمام تجربه کنید. می‌توانید خودتان شدت ماساژ را انتخاب کنید. خانم‌ها از ساعت ۸ صبح الی ۴ عصر و آقایان از ساعت ۴:۳۰ عصر تا ۱۲ نیمه شب می‌توانند به این حمام تاریخی که بیش از ۵۰۰ سال قدمت دارد سر بزنند.

Vezneciler Historical Turkish Bath 

شاید تصور کنید که نام این حمام برای جذب توریست این چنین انتخاب شده است؛ اما در واقع اینجا یکی از تمیزترین و شیک‌ترین حمام‌های استانبول است. در این حمام نیز می‌توانید از خدمات کاپل ماساژ استفاده کنید. در این مرکز برای خانم‌ها از ماساژور خانم و برای آقایان از ماساژور آقا استفاده می‌شود. برای دسترسی باید بین ساعت ۸ صبح تا ۱۰ شب به محله‌ آکسارای در بخش اروپایی بروید.

Cagaloglu Hamami

اگر می‌خواهید هم یک مکان تاریخی را ببینید و هم حمام ترکی داشته باشید، به این حمام سر بزنید. اینجا کمی شلوغ است، زیرا سرویس خوبی ارائه می‌دهد و ارزش دیدن دارد. خبری از سرویس کاپل ماساژ نیست و بخش خانم‌ها و آقایان جداست. تاریخ ساخت آن به ۳۰۰ سال قبل باز می‌گردد. علاوه بر ماساژهای ترکی معمولی می‌توانید خدمات اسپا نیز در این مرکز دریافت کنید. این حمام در محله‌ امینونو در نزدیکی توپکاپی واقع شده است و هر روز از ساعت ۹ صبح تا ۱۰ شب سرویس‌دهی دارد.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید