ترکیه بدون شک یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگری برای توریست ها است. یکی از دلایل این محبوبیت، تنوع غذایی بالا در ترکیه و به ویژه شهر استانبول می‌باشد. این شهر یک مکان عالی برای چشیدن غذاهای لذیذ ترکی است. خبر خوب این است که شما می توانید انواع غذاهای خیابانی ترکیه را در خیابان میل کنید. بسیاری از این خوراکی ها در دکه، گاری یا ون های کنار خیابان به فروش می رسد و مردم را وسوسه به امتحان کردن می‌کند. از طرفی قیمت غذاهای خیابانی در ترکیه مناسب است. باید بگوییم اکثر آن‌ها به قدری خوشمزه و لذیذ هستند که توانسته اند با غذاهای رستورانی رقابت کنند و در صدر لیست غذاهای محبوب ترکیه قرار بگیرند. در این لیست غذاهای ترکیه، چند مورد از بهترین غذاهای خیابانی ترکیه را به شما معرفی خواهیم کرد.

غذای خیابانی میدیه دولما در ترکیه

میدیه دولما (Midye Dolma)

معنای این غذا به فارسی «صدف سیاه پر شده» است. اگر از طرفداران غذاهای دریایی هستید، باید این یکی که جزو غذاهای خیابانی استانبول است را امتحان کنید که ترکیبی از صدف دریایی و برنج تند می‌باشد و با لیمو ترش تازه سرو می‌شود. اگر شب ها در خیابان های باصفای استانبول قدم بزنید، حتماً سینی های بزرگی را می‌بینید که در آن‌ها صدف های سیاه چیده شده‌اند. یکی از بهترین زمان هایی که می‌توانید این غذای جذاب را نوش جان کنید، فصل بهار است. پیشنهاد می‌کنیم برای امتحان کردن غذاهای دریایی، به کنار تنگه بسفر بروید و در حین استنشاق بوی دریا، از طعم صدف هم لذت ببرید.

سیمیت در ترکیه

سیمیت (Simit)

سیمیت یک نوع نان خوشمزه و برشته است که به کنجد آغشته می‌شود و با حرارت فر می پزد. بسیاری از مردم محلی استانبول، در ساعات اولیه صبح به محل کار خود می‌روند و سیمیت‌های پیچیده شده در کاغذ در دست دارند. در واقع آن‌ها روز خود را با سیمیت و یک استکان چای ترکی شروع می‌کنند. البته شما می توانید در تمام طول روز، سیمیت را از دکه های قرمز رنگ معروف به «Simitçi» یا نانوایی‌ ها تهیه کنید. سیمیت یکی از ساده ترین غذاهای خیابانی ترکیه است به تنهایی لذیذ است؛ اما می‌توانید از سیمیت فروش‌ بخواهید تا آن را با انواع پنیر، گوجه، خیار یا نوتلا خوشمزه‌تر کند!

غذای خیابانی بامیه ترکیه ای

(Tulumba)

این شیرینی ترکی، شباهت بسیار زیادی به بامیه‌ ایرانی دارد و در کشورهای مدیترانه ای دیگر مانند یونان هم بسیار پرطرفدار است. خمیر این شیرینی با تخم مرغ زیاد درست می‌شود که بعد از ریخته شدن درون تیوب های پلاستیکی و سرخ شدن در روغن داغ، آغشته به شربت می‌شوند. خمیر تولومبا چون با تخم مرغ زیاد درست می‌شود، بخش بیرونی آن بسیار ترد است. هنگام پیاده روی در استانبول، حتماً دست‌فروشانی را خواهید دید که «Tulumba» را داغ و تازه در ظرف‌های کوچک می‌فروشند.

غذای خیابانی کستانه در ترکیه

کستانه (Kestane)

امکان ندارد که در خیابان های زیبای استانبول قدم بزنید؛ اما بوی دل انگیز شاه بلوط بو داده را حس نکنید. شما می توانید در هوای سرد زمستانی، یک پاکت از این خوراکی لذیذ را از گاری های دستفروش بخرید و از عطر و طعم آن لذت ببرید. جالب اینجاست که بعضی از این دستفروش‌ها، بلال هم می‌فروشند که تجربه آن هم خالی از لطف نیست.

تاووک پیلاو در ترکیه

تاووک پیلاو (Tavuk Pilav)

معنای این غذای خیابانی به فارسی «پلو مرغ» است. حتماً در سطح شهر طرز تهیه تاووک پیلاو روی گاری های مخصوصی را می‌بینید که در باکس های شیشه ای مخصوص، این غذای خوشمزه را داغ و تازه می‌فروشند. برنج، مرغ ریش ریش شده، نخود و ادویه‌، ترکیبات این وعده ساده و لذیذ است. اگر در استانبول هوس غذاهای ایرانی را کردید، بدون شک بهترین گزینه برای انتخاب «Tavuk Pilav» است!

غذای خیابانی بالیک اکمک در استانبول ترکیه

بالیک اکمک (Balık ekmek)

از آنجا که بسیاری از شهرهای ترکیه در کنار دریا قرار دارند، صید ماهی و غذاهای دریایی در این کشور بسیار محبوب و رایج است. «Balık ekmek» یا همان «ساندویچ ماهی» یکی از خوشمزه ترین غذاهای خیابانی ترکیه محسوب می‌شود. البته برای خوردن ماهی، لازم نیست حتماً به رستوران های لوکس استانبول بروید؛ زیرا یکی از لذیذترین انواع آن را می‌توانید از دکه های کنار تنگه بسفر تهیه کنید! اگر در سواحل «Karakoy» و «Eminonu» قدم بزنید، بوی ماهی سرخ شده در کره را استشمام خواهید کرد. پیشنهاد می‌کنیم در کنار تنگه بسفر بنشینید و در حین تماشای زیبایی های استانبول، ساندویچ ماهی لذیذ خود را نیز میل کنید.

غذای خیابانی کمپیر در ترکیه

کمپیر (Kumpir)

در واقع « Kumpir» یک نوع سیب زمینی تنوری است که با مواد متنوع مانند کره، سوسیس، ذرت، پنیر کاشار، هویج، نخود فرنگی و سس مایونز پُر می‌شود. این غذای خیابانی، یک اسنک لذیذ و مقوی است و طعم آن تا مدت‌ها در ذهن شما باقی خواهد ماند. بهترین مکان برای لذت بردن از طعم این خوراکی، منطقه «Ortakoy» استانبول است. این منطقه توریستی مملو از دکه هایی است که مواد داخل سیب زمینی را در جلوی غرفه خود چیده‌اند. شما می‌توانید به راحتی سیب‌زمینی تنوری دلخواه خود را سفارش دهید و در هوای تازه استانبول میل کنید.

ایسلاک برگر در استانبول

برگر خیس (Islak Burger)

آیا تا به حال همبرگر با نان خیس میل کرده‌اید؟ خب، این یکی از غذاهای خیابانی ترکیه است که واقعاً طعمی لذیذ و به یادماندنی دارد. «Islak Burger» در زبان فارسی به معنای «همبرگر خیس» است؛ زیرا نان همبرگر به یک نوع سس گوجه مخصوص با طعم سیر و پیاز آغشته می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم این ساندویچ‌ را حتماً میل کنید؛ زیرا هم بسیار متفاوت است و هم نسبت به همبرگرهای معمولی، قیمت مناسب تری دارد.

 

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید