گرند بازار استانبول که با نام کاپالی چارشی (به معنای بازار سرپوشیده) شناخته میشود، ۵۰۰ سال قبل به دستور سلطان محمد فاتح ساخته شد. او کسی است که پس از فتح کنستانتینوپل (قسطنطنیه) نام استانبول به معنای محل پُر از مکانهای زیبا را بر این شهر نهاد. او این بازار را بنا کرد تا از این طریق منبع مالی برای ساخت ایاصوفیه تامین شود.

گرند بازار استانبول بزرگترین بازار سرپوشیده جهان است. این بازار ۵۴ هزار مترمربع مساحت دارد؛ پس در هنگام بازدید از آن باید دقت کنید که مسیر را گم نکنید. در واقع گرند بازار برای توریستها مانند یک هزارتو به نظر میرسد. این بازار بزرگ در کل ۴ هزار مغازه دارد. گرند بازار در انتها به بازار ادویه ختم میشود. برای گردش در هر کدام از بخشهای مختلف این بازار مانند طلا و جواهر، گلیم و فرش، مس و لوستر و… نیاز به صرف زمانی ۵ الی ۶ ساعته دارید. برای استراحت میتوانید از کافههای داخل بازار استفاده کنید. علاوه بر خود بازار، خیابانهای اطراف مانند نورعثمانیه هم بسیار جذاب هستند.

این بازار پس از صدها سال همچنان در حال فعالیت است و فروشندگان حرفهای آن برای فروش کالای خود به توریستها تمام تلاششان را میکنند. برخی فروشندهها به چند زبان مسلط هستند. کاپالی چارشی به غیر از روزهای یکشنبه در تمام هفته از ساعت ۹ صبح تا ۷ بعدازظهر باز است.

برای رفتن به بازار بزرگ کافی است با مترو به منطقه کاباتاش بروید، بعد از خروج از ایستگاه کاباتاش سوار تراموای T۱ بشوید و در ایستگاه بیازیت کاپالی چارشی پیاده شوید.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید