این کاخ در منطقه‌ بشیکتاش در بخش اروپایی کلان شهر استانبول، در دوران امپراطوری عثمانی به دستور سی و یکمین پادشاه یعنی سلطان عبدالمجید اول (بین سال‌های ۱۸۴۳ تا ۱۸۵۶ میلادی) ساخته شد. نام کاخ از دو واژه‌ دولما (در ترکی به معنای چیزی که پر شده) و باغچه (به معنی باغ) اقتباس شد؛ زیرا قبل از ساخت کاخ در این محل باغ با شکوه و سرسبز سلطنتی وجود داشت. به ترکی به این کاخ دولمه‌باهچه می‌گویند.

چه کسانی در دولما باغچه بودند؟

عبدالمجید و خانواده‌اش تا قبل از سکونت در دولما باغچه در توپ‌کاپی ساکن بودند، اما زمانی که کار ساخت دولما باغچه تمام شد به این قصر آمدند. در واقع ساختمان توپکاپی به چشم شاهِ دنیا دیده و اروپا گشته، مدرن و اروپایی نبود. به‌علاوه که سکونت در دولما باغچه به معنی نزدیکی با ساحل زیبای بسفر نیز بود. ۶ پادشاه عثمانی بعد از عبدالمجید اول در این قصر حکومت داشتند تا زمانی که پرونده‌ عثمانیان با خلع آخرین پادشاهِ آن‌ها یعنی عبدالمجید عثمان اوغلو بسته شد. در مارس ۱۹۲۴ این کاخ به عنوان میراث ملی ثبت شد. ناگفته نماند که آتاتورک نیز یک تابستان را در این کاخ ماند و در همین مکان نیز از دنیا رفت.

سبک معماری

دولما باغچه کاخی پر زرق و برق با نمای لوکس به رنگ سفید و با ظرافت‌های معماری زیاد است. این بنا به عنوان اصلی‌ترین ساختمان اداری عثمانی مورد استفاده بود. بنا را به سبک معماری باروک ساخته‌اند تا روح مبالغه و بزرگ‌نمایی داشته باشد؛ البته در بخش‌هایی از سبک معماری عثمانی نیز کمک گرفته‌اند. سبک باروک در قرن ۱۷ و ۱۸ میلادی پر طرفدار بود. در طراحی به شیوه‌ باروک احساس بر عقل غلبه دارد و این سبک دقیقاً نقطه‌ مقابل سبک کلاسیک محسوب می‌شود.

بخش‌های مختلف کاخ

دولما باغچه با مساحت ۱۱ هکتاری بزرگ‌ترین کاخ استانبول است که ۲۸۵ اتاق، ۴۶ هال، ۶ حمام ترکی و ۶۸ سرویس بهداشتی دارد. دیپلمات‌هایی که برای دیدن پادشاه می‌آمدند اتاق‌های مخصوص داشتند. محوطه‌ حرم‌سرا نیز ۸ ساختمان متصل به هم، مخصوص همسران شاه بود. ساختمان‌های خاص مخصوص زنان محبوب و مادر شاه بود که هر کدام حمام اختصاصی داشتند. اصلی‌ترین اتاق Medhal نام دارد که یک سمت آن به دریا است. اتاق اصلی بعدی نیز مختص دبیرخانه‌ شاه بود. اتاقی که آتاتورک در آن از دنیا رفت نیز اتاق مهم بعدی است که به سبک فرانسوی تزيين شده است.

ساخت و هزینه‌ها

معمار بنا شخصی ارمنی-ترکی به نام Garabet Balyan است. او و خانواده‌اش همگی از معماران برجسته حکومت عثمانی هستند که بناهای زیادی را در استانبول ساخته‌اند. هزینه‌ ساخت این بنای عظیم و پر زحمت مساوی ارزش ۳۵ تن طلای خالص تخمین زده می‌شود. دولت عثمانی برای ساخت این کاخ مجبور به گرفتن وام از کشورهای خارجی شد و فشار مالی زیادی به خودش وارد کرد. نتیجه چیزی جز بد شدن اوضاع اقتصادی دولت نبود.

جزئیات بنا

کاشی‌کاری‌ها و طلاکاری‌های این کاخ بسیار چشم‌گیر و ارزشمند هستند. بزرگ‌ترین لوستر کریستالی جهان در این کاخ قرار دارد که هدیه‌ از سوی ملکه ویکتوریا به دولت عثمانی بود، البته در سال ۲۰۰۶ رسیدی پیدا شد که نشان می‌دهد دولت عثمانی بابت این لوستر به انگلستان پول پرداخت کرده است. این لوستر ۴.۵ تن وزن و ۷۵۰ لامپ دارد. فرش‌های نفیس زیادی در این قصر هستند که برخی از آنان هدایای ملل مختلف بودند. ۲۰۲ تابلوی رنگ روغن از نقاشان ترک و اروپایی به دیوارها آویخته شده؛‌ زیرا سلطان برای هنر ارزش خاصی قائل بود. تجهیزات فنی تماماً از خارج وارد شدند تا کیفیت همه چیز در سطح بالا باشد.

برای بازدید آماده شو

روی نقشه ایستگاه کاباتاش را پیدا کنید. در این ایستگاه باید از مترو خارج شوید. با توجه به تابلو‌ها ۱۵ دقیقه پیاده‌روی کنید و به کاخ دولما باغچه خواهید رسید. روش دوم اتوبوس T42 از میدان تکسیم است. این اتوبوس به ببک و اورتاکوی نیز می‌رود. شما باید نزدیک کاخ پیاده شوید. هزینه‌ بازدید از قصر ۲۰ لیر و هزینه‌ بازدید از حرم سرا نیز ۲۰ لیر است. این کاخ دو روز در هفته (روزهای دوشنبه و پنج شنبه) باز نیست. در سایر روزها می‌توانید از ساعت ۹ صبح الی ۴ عصر برای بازدید مراجعه کنید. البته توصیه می‌کنیم برای بازدید صبح را انتخاب کنید، زیرا در روز تنها هزار و ۵۰۰ نفر اجازه‌ بازدید از این کاخ را دارند و شما برای بازدید از تمام اتاق‌ها و محوطه به بیش از دو ساعت زمان نیاز دارید. حدود ۹۰ درصد از بازدیدکنندگان این مکان در سایت راهنمای توریستی تریپ ادوایزر بابت بازدید از این مکان احساس عالی و خوب داشتند و توصیه می‌کنند که شما نیز آن را در لیست مکان‌هایی که حتماً باید در استانبول دید، قرار دهید. این کاخ محل ایده‌آلی برای عکاسی نیز هست.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید