هر کسی منحصربه‌فرد است، به همین دلیل هر فردی می‌تواند یک برند شخصی برای خودش بسازد. حاضرید تبدیل به یک شخصیت شناخته شده‌ در اجتماع شوید و نام‌تان به عنوان یک برند یکپارچه و قدرتمند در ذهن مردم بماند؟ می‌خواهید فقط با نام‌تان پول دربیاورید؟ این نوشتار سرنخ‌های خوبی به شما می‌دهد.

خودتان را دوباره طراحی کنید
وقتی قرار است خودتان یک برند باشید، تمام رفتار و کردار شما اهمیت پیدا می‌کند. ماشینی که سوار می‌شوید، لباسی که می‌پوشید، نمای درون و بیرون منزلتان، جاهایی که می‌روید، طرز غذا خوردنتان، طرز صحبت کردن‌تان، عطری که می‌زنید و حتی چیزهایی که حالا فکرش را نمی‌کنید باید هم‌راستا و هماهنگ با برند شخصی شما شوند. اگر لازم باشد، باید نمای بیرونی زندگی‌تان را از نو طراحی کنید. باید لوگو و سایت خودتان را داشته باشید. برای این کارها بودجه اختصاص دهید.

ویژگی‌های برندتان را لیست کنید
قبل از هر چیزی باید بدانید که سعی نکنید برای همه،‌ همه چیز باشید. برای شروع ویژگی‌هایی که قرار است برند شخصی‌تان داشته باشد را لیست کنید. برای مثال قدرت، مهربانی، شوخ طبعی، ذکاوت، هوش، شادمانی، لطافت، ورزش و تحرک و… می‌توانند مشخصه‌های برند شخصی شما باشند. مردم اگر مجبور نباشند با هر کسی معاشرت نمی‌کنند و از هر جایی خرید نمی‌کنند و کارشان را به هر کسی نمی‌سپارند. در واقع مردم با کسانی کار می‌کنند که دوستشان دارند و از همکاری با آن‌ها لذت می‌برند. کسی که دنبال ساخت برند شخصی است باید بپذیرد که نیاز دارد که مردم درباره‌ او خوب فکر کنند و دوستش داشته باشند. یک شخصیت حقوقی و سرد، نمی‌تواند یک برند شخصی دوست داشتنی و محبوب شود.

قصه‌های خوب و جدید بگویید
مردم می‌خواهند داستان شکست‌ و موفقیت شما را بشنوند. با این کار به شما نزدیک‌تر می‌شوند. خودتان را شبیه مخاطب نشان دهید؛ حتی اگر در واقعیت این‌طور نیستید. داستان‌تان را به شیوه متفاوتی بگویید، چون آن‌ها نمی‌خواهند قصه تکراری بخوانند. اگر مجله‌ای برای مصاحبه با شما درخواست داد، کاری کنید که یک مقاله مفصل درباره‌تان بنویسند. ارزش خبرسازی داشته باشید. وقتی مقاله شما چاپ شد، آن را روی سایت خودتان منتشر کنید و به رسانه اصلی لینک دهید. همیشه حرف‌های جذابی برای گفتن داشته باشید و ارتباط‌تان را با سردبیرها حفظ کنید. متن‌های از پیش تعیین شده بنویسید و آن‌ها را تمرین کنید. اطلاعات‌ را در قالبی ارسال کنید که کار کردن با آن راحت باشد. اگر لازم است با همکاری یک ویراستار مصاحبه را قبل از ارسال ویرایش کنید. اگر با نوشتن راحت نیستید، صدای خودتان را ضبط کنید. با اعتماد‌به‌نفس و مانند یک متخصص صحبت کنید. صدای خودتان را ضبط کنید و چند بار به آن گوش دهید. حرف‌های‌تان را آنقدر تمرین کنید که حتی در خواب هم بتوانید آن‌ها را بدون مکث و لکنت ادا کنید. خودتان را یک فرد معمولی نشان ندهید؛ شما باید یک منبع متخصص باشید. تخصص باعث تمایز و احترام می‌شود. این‌ها یعنی روابط عمومی! یعنی بتوانید توجه رسانه‌ها و مردم را به خودتان جلب کنید.

کانال‌های مختلفی را امتحان کنید
برخلاف باورها، شبکه‌های اجتماعی فقط یکی از چند کانال موجود برای ساخت برند شخصی است. شما باید به همایش‌های تخصصی حوزه کاری خودتان بروید، سخنرانی کنید، اگر لازم بود در تلویزیون و رادیو تبلیغ دهید، حامی مالی تیم یا برنامه خاصی شوید و یا به خیریه کمک کنید، بروشور و سایت خودتان را داشته باشید، از همکاران‌تان بخواهید که مشتری به شما ارجاع دهند، کتاب منتشر کنید، فیلم بسازید و… . همچنین باید توان جلب توجه رسانه‌ها را داشته باشید. شایعه‌سازی و اطلاعات زرد، روش‌های خوبی برای شهرت هستند، اما مساله این است که کنترل شایعه از دست شما خارج خواهد شد. کاربران شایعه را می‌گیرند، کم و زیادش می‌کنند و آنطور که دلشان می‌خواهد منتشرش می‌کنند. ممکن است این کار برند شما را به کلی نابود کند.

به مردم اطلاعات لازم را بدهید
تحقیقات نشان می‌دهند که مردم به افرادی که آن‌ها را می‌شناسند، اعتماد بیشتری دارند. سعی کنید اطلاعات لازم را در اختیار مردم قرار دهید. اگر مردم بتوانند با شما ارتباط برقرار کنند، سرعت شما در ساخت برند شخصی زیادتر می‌شود. مخاطب برای چیزهایی که درون شما وجود دارد، شما را انتخاب می‌کند. به آن‌ها چیزی دهید که برایشان ارزش دارد. با یک برند شخصی موفق می‌توان هر چیزی را فروخت. برندسازی فقط برای هالیوودی‌ها و به خصوص خانواده کارداشیان نیست. افراد مشهوری که در شبکه‌های اجتماعی هستند را بررسی کنید. اگر قرار باشد با آن‌ها کار کنید، به کدامیک از آن‌ها برای همکاری اعتماد می‌کنید و چرا؟ حالا به دنبال ساختن همان ویژگی‌های در خودتان باشید. آن‌ها چه چیزهایی را در شبکه‌های اجتماعی‌شان به اشتراک می‌گذارند و چه چیزهایی را به اشتراک نمی‌گذارند؟

آهسته و پیوسته پیش بروید
باید بیش از ۸ بار در معرض دید مخاطب قرار بگیرید تا شما را به خاطر بسپارد و بشناسد. تصاویر جدید و صحبت‌های تازه منتشر کنید. صبور باشید. ساخت یک برند شخصی موفق حداقل بین ۶ ماه تا ۱ سال زمان می‌برد. جادویی در کار نیست، باید سخت کار کنید و تصمیمات درست و معقول بگیرید. هر چه زمان بیشتری برای ساخت برند شخصی صرف کنید، سودی که به دست می‌آورید بیشتر می‌شود.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید