خیابان Bagdat یا به فارسی بغداد، خیابان لوکسی در قسمت آسیایی استانبول است. اگر ساکن استانبول هستید، حتماً نام آن به گوشتان خورده یا برای تفریح و خرید به آنجا سرزده‌اید. شهرت این خیابان میان ترک‌ها به اندازه‌ خیابان یا جاده‌ استقلال است؛ ولی متاسفانه توریست‌هایی که برای تفریح به استانبول می‌آیند از سر زدن به آن باز می‌مانند. اما این خیابان چگونه شکل گرفت و چه چیزهای کشف نشده‌ای در آن وجود دارد؟ این مطلب شما را برای شناخت بهتر این خیابان یاری خواهد کرد.

در خیابان بغداد 

خیابان بغداد زنده و پر جنب و جوش است و در آن مناسبت‌های مختلف ملی؛ جشن‌ها و گردهمایی‌های بسیاری برپا می‌شود. چیزی شبیه به شلوغی‌های میدان تکسیم و جاده‌ استقلال در جشن‌های مختلف را می‌توانید در بغداد هم ببینید. هر قسمتی از آن برای ریلکس کردن و تجربه‌ خریدی لوکس مناسب است. از این کافه که رد شوید، چند قدم بالاتر یک بار، رستوران و یا کافه‌ هیجان‌انگیز دیگر جلوی شما سبز می‌شود. اینجا جولانگاه بچه پولدارهای استانبول برای نمایش ماشین‌های آخرین مدل‌شان است. آن‌ها بعد از ظهر و شب‌های خود را با گشت‌زنی در این خیابان عمدتاً شلوغ می‌گذرانند؛‌ البته اگر خیابان خلوت باشد و پدال گاز را فشار دهند صدای اگزوزشان شما را برای تماشای ماشین‌هایشان کنجکاو می‌کند و سرتان را برمی‌گردانید. کمی بعدتر دست‌فروش‌ها را می‌بینید که بساط کرده‌اند و در کنار زرق و برق‌های خیابان بغداد، از گذر عابران پیاده‌ای که محو خیابان و شلوغی‌اش هستند، پول درمی‌آورند. اگر بازار روز برپا باشد، هیجان آن‌ها برای فروش بالاتر هم می‌رود. بیشتر مردم به اینجا می‌آیند تا به قول فرنگی‌ها Window Shopping کنند؛‌ یعنی اگر چیزی نمی‌خرند حداقل ویترین مغازه‌ها را تماشا کنند. نگران نباشید، این تفریح در همه جای دنیا باب است. برندهای معتبری در این خیابان شعبه دارند، البته بیشتر این برندها در خیابان نیشانتاشی در بخش اروپایی هم دیده می‌شوند. بعدازظهر آخر هفته‌ها خیابان بغداد به قدری شلوغ می‌شود که حس می‌کنید تمام شهر با دوستان و خانواده‌شان برای تفریح و گذران اوقاتی خوش به اینجا آمده‌اند. مردمان شیک پوشی را می‌بینید که انگار مانکن‌های متحرک در خیابان هستند و می‌‌خواهند مدها و ترندهای جدید را به شما معرفی کنند. نگران قیمت‌های بالا نباشید، به لطف تخفیف‌های فصلی در پاییز و بهار هر کسی می‌تواند از بغداد خرید کند.

بغداد از شکل‌گیری تاکنون

این خیابان از دوران امپراطوری بیزانس دوم وجود داشته است؛ اما نام این خیابان در آن زمان بغداد نبود. در آن زمان بغداد یک راه خاکی بود و رونق امروزی را نداشت. سلطان مراد چهارم، پسرکی که در ۱۴ سالگی به تخت پادشاهی تکیه زد و صفویان را در هم شکست کسی است که این خیابان را به یاد فتوحاتش بغداد نامید. مراد پسر ماه پیکر یا همان کوسم سلطان، همسر محبوب سلطان احمد اول است. فتح بغداد از دستاوردهای بزرگ او بود. این خیابان به دلیل توجه پادشاه از همان ابتدا یک شاهراه شد و به آن رسیدگی بسیار کردند. کم‌کم خیابان بغداد که محل عبور افراد سرشناس شده بود، از نظر تجاری رونق گرفت و مغازه‌های آن بیشتر و بیشتر شدند. کاسبان و افراد متمول شروع به ساخت خانه در اطراف آن کردند تا به محل کارشان نزدیک‌تر باشند. خانه‌های اعیانی یکی پس از دیگری اضافه شدند و این منطقه مورد توجه قرار گرفت. خیابان را با سنگ فرش پوشاندند تا راه عبور کالسکه‌ها هموار شود. سنگ‌فرش‌ها را کندند و در زمان پاگرفتن ترکیه‌ مدرن، این خیابان را هم آسفالت کردند. مراکز تجاری شیک اضافه شدند و بغداد به بغدادِ شیک و تمیزی که امروز می‌بینید تبدیل شد. خیابانی که برای عثمانی نماد کشورگشایی و پیروزی و فتح بود حالا با مفاهیم فشن و تفریح و خرید گره خورده است.

راهنمایی برای دیدن بغداد

اگر می‌خواهید زندگی مردم بخش آسیایی استانبول را ببینید، خیابان یک‌طرفه‌ بغداد بهترین گزینه است. در کنار خط ساحلی قدم بزنید و مردمی که در حال ورزش، دوچرخه سواری و یا گشت‌زنی در پارک‌های کوچک این حوالی هستند را تماشا کنید. پارک Göztepe در فصل بهار میزبان جشنواره‌ لاله‌ها در استانبول و در تابستان یکی از تفرج‌گاه‌های ترک‌ها برای تفریحات خانوادگی است. کمترین زمانی که بازدید از این خیابان نیاز دارد ۳ الی ۴ ساعت است؛ اما بغداد می‌تواند یک روز کامل هم شما را سرگرم کند. برای صرف صبحانه به بغداد بروید و در ساعات خلوت خیابان چرخی بزنید، برای ناهار پیتزا و نوشیدنی میل کنید و بنوشید، بعد به مراکز خرید بروید و شب را هم در یکی از کلاب‌هایی که موسیقی زنده دارند بگذرانید. این خیابان حدود ۱۴ کیلومتر درازا دارد؛ اما شلوغ‌ترین بخش خیابان حدفاصل بوستانجی (Bostanci) و کیزیل‌توپراک (Kiziltoprak) است. اگر به دنبال جواهرات و لوازم آرایشی خاص هستید باید به بین اِرَن‌کوی (Erenköy) و سوادیه (Suadiye) قدم بزنید. فراموش نکنید که بغداد در لیست ۳۰ خیابان برتر دنیا برای خرید و سرگرمی، در رتبه‌ چهارم و پس از خیابان‌های اورچارد در سنگاپور، لیبرتی در لوکزانبورگ و هوفت‌استریت در آمستردام قرار دارد. در این رتبه‌بندی چیزهایی مانند تمیزی، دسترسی، خدمات، راحتی و تعدد مراکز خرید در نظر گرفته شده‌اند. تمرکز مراکز خرید معتبر هم در همین بخش است. فرض می‌کنیم که شما بخش اروپایی هستید. سوار فِری شوید تا به بندر بوستانچی یا کادیکوی برسید. از آنجا پیاده‌روی اکتشافی خودتان را شروع کنید.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید