هیروشیما و ناکازاکی بمب اتم را تجربه کرده‌اند. خب، فاجعه بمب هیروشیما چه سالی بود؟ در 6 آگوست 1945، یک بمب‌افکن آمریکایی B-29 به نام Enola Gay یک بمب اتمی را در شهر هیروشیما (Hiroshima) ژاپن پرتاب کرد. این اولین بار بود که یک سلاح هسته‌ای در جنگ به کار گرفته شد و بمب بلافاصله 80000 نفر را کشت. ده‌ها هزار نفر دیگر هم بعدا بر اثر قرارگرفتن در معرض تشعشعات هسته‌ای، جان خود را از دست دادند. و اما سه روز بعد، در 9 آگوست فاجعه ناکازاکی رخ داد. بله؟ بمب اتمی دیگری بر شهر‌ ناکازاکی (Nagasaki) ژاپن پرتاب شد که فورا 40000 نفر دیگر را کشت. باز هم با گذشت زمان، تعداد تلفات به طور قابل توجهی افزایش یافت؛ زیرا اثرات مخرب یک انفجار هسته‌ای برای جهان به نمایش گذاشته شد.

علت بمباران هیروشیما و ناکازاکی

خب، چرا هیروشیما بمباران شد؟ اعتقاد بر این است که واقعه هیروشیما و ناکازاکی بمب هسته ای، نقش تعیین کننده‌ای در متقاعد کردن ژاپن به تسلیم شدن و پایان دادن به جنگ جهانی دوم ایفا کرده‌اند. اگرچه این ادعایی است که مورد بحث فراوان قرار گرفته است. در ادامه چند واقعیت در مورد بمباران هیروشیما و ناکازاکی درجنگ جهانی دوم آورده شده است. سالگرد بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی برای جهان بسیار دردناک است. 

Hiroshima

هیروشیما و ناکازاکی در کدام کشور است؟

هیروشیما کجاست؟ نام این شهر از دو کلمه ژاپنی به معنی «گسترده» و «جزیره» تشکیل شده ‌است و در غرب جزیره هونشو در ژاپن قرار دارد. این نخستین شهری است که مورد بمباران هسته‌ای قرار گرفت. هیروشیما لحظه انفجار، از خورشید نورانی‌تر دیده می‌شد. هیروشیما جنگ جهانی دوم را به تلخی تجربه کرد. لیست شهرهای مورد حمله شامل کوکورا، هیروشیما، یوکوهاما، نیگاتا و کیوتو بود. گفته می‌شود که کیوتو در نهایت نجات یافت؛ زیرا هنری استیمسون، وزیر جنگ آمریکا به پایتخت باستانی ژاپن علاقه داشت و دهه‌ها قبل ماه عسل خود را در آنجا گذراند. در نهایت ناکازاکی جای آن راگرفت وقربانی شد.

 ناکازاکی کجاست؟ ناکازاکی در غرب جزیره کیوشو در ژاپن قرار دارد و به عنوان مرکز استان ناگاساکی شناخته می‌شود. متاسفانه ناکازاکی بعد از بمب اتمی  ویران شد و تصاویر شهر ناکازاکی بسیار دردناک است.

تفاوت بمب هیروشیما و ناکازاکی

نام بمب هیروشیما توسط امریکا ساخته شده بود «پسر کوچولو» بود و از اورانیوم 235 بسیار غنی شده ساخته شده بود درحالیکه بمب «مرد چاق» که روی ناکازاکی انداخته شد، از پلوتونیوم ساخته شده بود. درواقع طراحی بمب ناکازاکی پیچیده‌تر بود. اسم رمزی آنها یعنی «پسرکوچولو» و «مرد چاق» توسط سازنده بمب اتمی هیروشیما «رابرت سربر» انتخاب شد.

البته مخرب‌ترین بمباران جنگ جهانی دوم در ژاپن، حمله به هیروشیما و ناکازاکی نبود. عملیات میتینگ هاوس (بمباران توکیو توسط آمریکا در 9 مارس 1945) مرگبارترین بمباران تاریخ در نظر گرفته می‌شود و تعداد کشته شدگان هیروشیما و ناکازاکی‌ بیش از 100000 نفر است. البته چندین برابر بیشتر از تعداد کشته شدگان هیروشیما و ناکازاکی، افرادی نیز مجروح شدند.

هیروشیما

تاثیرات بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی

اثرات بمب اتمی هیروشیما و ناکازاکی بر مردم ژاپن بسیار شدید بود. هنگامی که بمب اتمی به هیروشیما برخورد کرد، سایه‌های ترسناکی روی زمین نقش بسته بود. در اصل شدت انفجار در هیروشیما به حدی بود که جای سوختگی افراد و اشیاء را روی خاک باقی گذاشت. آنها به «سایه‌های هیروشیما» معروف شدند. از آنجا که در هیروشیما انفجار بمب اتمی رخ داد، هیروشیما بعد از بمباران اتمی با خاک یکسان شد.

بمب گذاری‌ها منجر به کشته شدن حداقل 150000 تا 246000 نفر شد. بله، تخمین زده می شود که بین 90000 تا 166000 نفر در نتیجه حمله هیروشیما کشته شده‌اند؛ درحالیکه بمب ناکازاکی باعث مرگ 60000 تا 80000 نفر شده است

یادگاری های جنگ هیروشیما و ناکازاکی

«خرزهره» گل نمادین شهر هیروشیما است. در واقع خرزهره اولین گیاهی بود که پس از انفجار بمب اتمی دوباره شکوفا شد. همچنین در پارک یادبود حادثه هیروشیما، شعله‌ای از زمان روشن شدن آن در سال 1964 به طور مداوم می‌سوزد. «شعله صلح» روشن خواهد ماند تا زمانی که تمام بمب‌های هسته‌ای روی این سیاره نابود شوند و سیاره از خطر نابودی هسته‌ای رها شود.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید