نام تجاری فندی در سال ۱۹۲۵ در خیابان شلوغی به نام Via del Plebiscito در قلب رومِ ایتالیا متولد شد؛‌ این خیابان گذرِ خانواده‌های اشرافی روم بود. زن و شوهری به نام ادواردو و ادله فندی، مغازه‌ کوچکی برای فروش محصولات چرمی و خز افتتاح کردند که بیشتر شبیه یک کارگاه راز آلود بود. در دهه ۵۰ پوشیدن پالتوهای خز و پوست طبیعی از آرزوهای هر فردی بود. همه چیز خوب،‌اما بدون نوآوری پیش می‌رفت تا اینکه بعد از فوت پدر،
۵ دختر خانواده تصمیم گرفتند وارد کسب و کار والدین‌شان شوند و هر کدام مسئولیت بخشی از کار را بر عهده گرفتند. ابتدا پاول ۱۵ ساله وارد این شغل خانوادگی شد و خیلی زود خواهران دیگر هم دنباله‌رو او شدند. انرژی و روح تازه‌ای به برند فندی اضافه شد و فیتیله‌ موفقیت این برند جرقه خورد. این ۵ خواهر مانند انگشتان دست در کنار هم بودند. آن‌ها در سال ۱۹۶۵ از طراح برجسته آلمانی، کارل لاگرفلد برای سمت مدیر خلاقیت برند، دعوت به همکاری کردند.

معجزه‌ حضور کارل لاگرفلد برای فندی
بعد از پیوستن کارل لاگرفلد به فندی دی‌ان‌ای این برند تغییر کرد؛ او انرژی جدیدی در سیستم بود. اصلی‌ترین تغییری که ایجاد کرد، ترکیب خزهایی از رنگ‌ها و طرح‌های مختلف بود. او توانست با کمک همکارش در آزمایشگاه فندی از خز‌های طبیعی کم کیفیت‌تر و یا تکه و پاره، خزهایی رنگارنگ تولید کند و آن‌ها را در یک لباس استفاده کند. کارل روش جدیدی برای طراحی خز اختراع کرد و باعث شد فندی سود بسیاری کند. اصل کاری که هیچ‌کسی قبل از او جراتش را نداشت. او کاری کرد که کت خز به عنوان یک محصول سبک، نرم و شیک شناخته شود. در این برهه پیوندی بین اجناس لوکس و نوآوری رخ داد. حالا اگر از هر کسی که فندی را می‌شناسد درباره خصیصه‌های این برند بپرسید، بدون شک نوآوری جزو اولین صفاتی است که به زبان می‌آورد. کارل در مصاحبه‌ای درباره‌ طراحی‌های خودش برای فندی گفت: «خودم این طرح‌ها را خلق کرده‌ام، اما گاهی صبر می‌کنم تا همه چیز را در کت‌واک ببینم و بعد خودم بیشتر از همه سورپرایز می‌شوم».

نقشِ نان باگت در شغل موروثی
در نسل سوم از خاندان فندی نام Silvia Venturini Fendi در کنار کارل می‌درخشد. سیلیویا دختر آنا (یکی از ۵ خواهر) و نوه‌ فندی بزرگ است. مادر سیلویا نیز قبلاً بخش وسایل چرمی شرکت را هدایت می‌کرد. سیلویا مسئولیت طراحی اکسسوری‌ها، لباس‌های مردانه و بچه‌گانه را برعهده دارد. (بخش مردانه از سال ۱۹۹۰ به تولیدات این برند اضافه شد و قبلاً وجود نداشت). بسیاری از کیف‌های فندی، از طراحی‌های اوست. کارل معتقد بود که سیلویا با اضافه کردن اکسسوری‌ها، طراحی‌های او را کامل می‌کند. کیف‌‌های ماندگار و مشهور مدل Baguette (کیف‌های دستی کوچک با بند کوتاه که زیر بازو حمل می‌شوند و از نان باگت فرانسوی الهام گرفته شده‌اند) و Peekaboo
(به فارسی دالی موشه) از آثار این خانم هنرمند هستند. تا به حال هزار مدل باگتی مختلف در فندی تولید شده‌اند. بعد از سال ۱۹۶۸ که چرم مصنوعی از پلاستیک تولید شد، فندی هم از آن برای تولید کیف‌هایش استفاده کرد؛ البته هم‌چنان کیف‌های چرم اصلش را دارد. استفاده از چرم مصنوعی نیز یک موج جدید در این برند ایجاد کرد و دست طراحان برای انواع خلاقیت‌ها را بازتر گذاشت.

هنرمندانی پشت صحنه
همه چیز از کت‌های پشمی شروع شد؛ اما پیوندی که بین سنت و نوآوری رخ داد، فندی را مشهور و با قدرت کرد. فلسفه‌ این برند فقط تولید لباس و اکسسوری نیست، فندی می‌خواهد یک اثر هنری واقعی را به شما بفروشد. طراحی‌هایی که این برند برای لباس بازیگران در فیلم‌های معروف داشته، خودش یک مدرک برای اثبات این ادعاست. هنرمندان معروف با این برند همکاری کرده‌اند. شاید فقط نام طراحان لباسی مانند کارل شنیده شود، اما نباید از نقاشان و گرافیست‌های با استعدادی که با این برند همکاری دارند غافل شد. این هنرمندان با همکاری هم توانستند لطافت و قدرت را در محصولات فندی وارد کنند.

حقایق جالبی درباره برند فندی:
▪ اولین لوگوی فندی، یک سنجاب بلوط به دست بود.
▪ در سال ۱۹۸۹ فندی اولین مغازه خودش را در خیابان پنجم نیویورک (یکی از خیابان‌های بسیار معروف شهر) افتتاح کرد.
▪ از سال ۲۰۰۱ فندی بخشی از گروه LVMH فرانسوی شد که غول محصولات لوکس دنیاست.
▪ در سال ۲۰۰۳ این برند امکان تولید کیف‌های کاملاً سفارشی شده را فراهم کرد. هر کسی می‌تواند با استفاده از حدود ۱۰۰۰ متغییر مختلف، کیف کاملاً شخصی‌سازی شده، دست‌ساز و سفارشی خودش را داشته باشد.
▪ کانیه وست همسر کیم کارداشیان، یک بار آرم فندی را روی سر خود تراشید.
▪ تولید هر کت خز در فندی، نیاز به ۲۰۰ ساعت کار گروهی دارد.
▪ فندی در ۱۹ اکتبر ۲۰۰۷ فشن‌شوی خود را روی دیوار بزرگ چین برگزار کرد. در این فشن شو مدل‌ها باید ۸۸ متر راه می‌رفتند که طولانی‌ترین مسیر کت‌واک در تاریخ شد. (۸ در چین عدد شانس است).
▪ فندی اولین برندی بود که در سال ۲۰۱۴ از دِرون‌های پرنده برای فیلم‌برداری کت‌واکش استفاده کرد.
▪ در هفته مد ۲۰۱۴ میلان کارا دلوین اولین کسی بود با عروسک معروف کارل لاگرفلد کت‌واک کرد.
▪ در سال ۲۰۱۵ خط تولید عطرهای فندی برای همیشه متوقف شد.
▪ فندی از جمله اولین برندهایی بود که در انگلستان Dark Store برپا کرد. (این اصطلاح اشاره به انبارهای تاریکی دارد که برای سفارش‌های آنلاین ساخته می‌شوند و امکان خرید حضوری از آن‌ها وجود ندارد.)
▪ فندی در خانه‌ مدش در ایتالیا حتی لوازم تزئینی خانه با برند خودش را هم تولید کرده است.
▪ فندی همیشه تلاش می‌کند ریشه‌های ایتالیا‌یی‌اش را حفظ کند و به این ریشه افتخار می‌کند. به همین دلیل در سال ۲۰۱۵ فشن شو خود را روی چشمه Trevi Fountain برگزار کرد. برای این کار روی چشمه را با پوشش پلاستیکی ضخیمی پوشاندند.
▪ تجارت اصلی فندی چرم و خز حیوانات است.
▪ فندی حالا ۱۶۰ فروشگاه در ۲۵ کشور دنیا دارد.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید