زندگی نامه کریستین دیور

اواخر دهه ۴۰ میلادی و پس از پایان جنگ جهانی دوم، آرامش دوباره به اروپا بازگشت و فضا خوش‌بینانه‌تر شد. در این فضا طراحان هنرمند، بااستعداد و افسانه‌ای مانند کریستین دیور در کشور فرانسه ظهور کردند تا مفهوم کالای لوکس، باکیفیت و با ظرافت را در اروپا و جهان گسترش دهند. طراحی لباس‌های شکیل زنانه راه را برای موفقیت کریستین باز کردند. در ادامه‌ سرگذشت کریستین دیور رابررسی خواهیم کرد. کریستین زیبایی‌شناسی و لطافت را از مادرش به ارث برده بود و این خسیسه باعث گرایشش به هنر می‌شد. خانواده دوست داشتند که پسرشان یک دیپلمات شود؛ اما پسر جوان به نقاشی، طراحی لباس و عطر‌ها علاقه بیشتری داشت. در ۴۲ سالگی و بعد از کار کردن با برندهای بزرگ، کمپانی کریستین دیور خانه‌ مد خودش را در خیابان ۳۰ پاریس افتتاح کرد و تاسیس کریستین دیور رسما صورت گرفت. اینگونه انقلاب مد در پاریس شروع شد تا سرنوشت کریستین دیور تغییر هم کند.

در سال ۱۹۴۸ میلادی، زمانی که دیور در فرانسه بسیار معروف شده بود به آمریکا رفت و توانست اولین شعبه برند خود را در خیابان پنجم نیویورک افتتاح کند. در همان سال خط تولید عطر دیور راه‌اندازی شد. کمی بعد عطر Miss Dior که ادای احترامی به خواهر‌ کوچکترش (کارترین) بود را به بازار عرضه کرد.

کارترین به عنوان عضوی از جریان مقاومت فرانسه علیه نازی‌های آلمان توسط پلیس دستگیر شده بود. این دختر جوان چند سال را نیز در اردوگاه کار اجباری سپری کرد؛ اما در نهایت جان سالم به در برد و آزاد شد. متاسفانه موسیو کریستین دیور برخلاف خواهرش، عمر طولانی نداشت و مرگ مشکوک و زود هنگامش در ۵۲ سالگی این هنرمند را از دنیای فشن گرفت.

هنوز علت مرگ او به طور دقیق مشخص نیست؛ اما برخی می‌گویند او بر اثر گیر کردن استخوان ماهی در گلو و سکته قلبی فوت کرد. این هنرمند در سال ۱۹۵۶ و درست چند ماه قبل از مرگش به عنوان موسس یک برند نوآور و موفق جهانی در حوزه فشن، روی جلد مجله آمریکایی Time رفت.

زندگی نامه کریستین دیور

محصولات کریستین دیور

برند کریستین دیور‌ با ترکیبی لوکس از لباس، اکسسوری و لوازم آرایش در سبد محصولات خود، خودش را به یک نام تجاری بی‌عیب و عظیم تبدیل کرد. دیور با بیش از ۷۰ سال سابقه دیگر فقط یک برند نیست؛ بلکه یک روندساز و تحول آفرین است. بنیان‌گذار دیور معتقد بود ظرافت در سادگی نهفته و این فلسفه هنوز در کالبد و روح برند دیور حفظ شده است.

برند دیور حالا زیر مجموعه‌ای از گروه LVMH فرانسه است و به غیر از لباس، در بخش زیبایی سه دسته محصول اصلی (عطر، لوازم آرایشی و مراقبت از پوست) دارد. در ادامه تعدادی از محصولات کریستین دیور را بررسی خواهیم کرد.

رژ لب کریستین دیور

در سال ۱۹۵۳ دیور اولین رژلب خود را عرضه کرد که شامل ۸ سایه از رنگ‌های قرمز و صورتی بود که با کالکشن لباسی که همان سالن مایش داده می‌شد، ست شده بودند. در این سال پاریس قلمروی بی‌چون و چرای دیور بود و همه آن را می‌شناختند. فروشگاه دیور مانند معبد و خودش مانند کاهن اعظم بود.

این رژلب‌های مخملی لوکس از همان ابتدا نمادی غیرقابل انکار از قدرت زنانه شدند. بعد از ۶۶ سال این رژها هنوز هم همان خصیصه‌ها و مشخصات را القا می‌کنند و رنگ‌های جادویی دارند. در همان سال‌ها، نمونه‌ سفارش شده‌ای از این رژها به Grace Kelly، بازیگر بسیار موفق و زیبای هالیوود و ملکه موناکو اهدا شد. گریس از رژهای جدید بسیار خوشش آمد.

او به عنوان یک بازیگر اثرگذار از اولین کسانی بود که در فراگیر شدن این رژ‌ها نقش داشت. کریسیتن دیور رژ لب قرمز را سلاح اصلی زنان برای اغواگری می‌دانست. او برای تبلیغ رژلب‌های برندش از چهره‌‌های قدرتمند زنانه مانند Madonna و Monica Bellucci استفاده کرد. در فیلم قوی سیاه (Black Swan) ۲۰۱۰ شخصیت اول فیلم یعنی Natalie Portman رژ قرمز معروف شماره ۹۹۹دیور را می‌زند.

رژ لب کریستین دیور

عطر کریستین دیور

کودکی کریستین در خانه ویلایی رو به دریا در یکی از شهرهای فرانسه سپری شد. او روزها در حیاط ویلا که پر از گل‌های سرخ، سوسن و زنبق بود بازی می‌کرد. این همجواری باعث شد که بسیاری از عطرهای اولیه‌ این شرکت از عصاره‌های این گل‌ها ساخته شوند؛‌ چون بوی آن‌ها برای دیور خاطره‌انگیز بودند.

رایحه و عطر در شرکت دیور آنقدر اهمیت دارد که در سال ۲۰۱۴ به کمک متخصص رایحه شناسی Chandler Burr کتاب جامعی با عنوان Dior Les Parfums منتشر کردند. بعد از پرفیوم میس دیور، عطر موفق دیگری به نام Diorama در سال ۱۹۴۹ تولید شد و‌شرکت را به سود ۱۳ میلیون دلاری رساند.

در سال ۱۹۹۹ پرفیوم بسیار موفق و ارزشمند J’Adore (ژَدوق) وارد بازار شد. سازنده‌ این عطر John Galliano هیچ کلمه‌ فرانسوی بلد نبود و زمانی که کارش را به پایان رساند عبارت J’Adore به معنی (من عاشقش هستم) را تکرار می‌کرد و دیگران تصور می‌کردند که این نام عطرش است. این پرفیوم کلاسیک نت‌هایی از گل‌های یاس، رز دانمارکی، شکوفه‌های پرتقال تونسی و برگ درخت کانانگا (درختی از خانواده مگنولی که در کشورهای اندوندزی، مالزی و فیلیپین می‌روید) دارد.

برای تولید هر یک کیلو اسانس گل یاس در این عطر باید ۶ میلیون شکوفه گیلاس جمع‌آوری شوند. در حال حاضر فقط در بخش تولید عطر شرکت دیور، ۱۰ هزار و ۴۰۰ نفر مشغول به کار هستند. Natalie Portman در سال ۲۰۱۰ به عنوان چهره تبلیغاتی برای عطر میس دیور انتخاب شد. در سال ۲۰۱۹ نیز بازیگر معروف هالیوودی Charlize Theron در کلیپ تبلیغاتی جذاب این برند معروف بازی کرد.

لوازم آرایشی کریستین دیور

رژ لب مشهورترین محصول دیور است؛ اما نباید از محصولات شگفت‌انگیز و البته گرانی مانند کرم‌پودر و پرایمر صورت و بدن BackStage دیور که ۴۰ رنگ مختلف دارد غافل بود. آرایشگر اصلی این برند آقای Peter Philips که در سال ۲۰۱۴ به این شرکت پیوست، یکی از آرایشگران بسیار شناخته شده و صاحب سبک در دنیا است که همواره ایده‌های لوکس، ساده و جذابش بسیار موردتحسین قرار گرفته‌اند.

پیوستن او به دیور، باعث ظهور سبک‌های آرایش طبیعی و ساده در دیور شدند. ناگفته نماند که Bella Hadid که اخیراً صورتش از نظر نسبت‌‌های هندسی به عنوان زیباترین چهره دنیا شناخته شد، از چهره‌های جدید تبلیغاتی این برند است.

محصولات مراقبت پوستی دیور

محصولات مراقبت پوستی دیور

عشق کریستین دیور به گل‌ها باعث شده است تا از ترکیبات گلدار استثنایی در محصولات مراقبت از پوست خود استفاده کند تا زیبایی هر خانمی را افزایش دهد. درعین‌حال با پوست مهربان باشد و به طبیعت احترام بگذارد. این محصولات از سایت کریستین دیور قابل خریداری هستند.

آزمایشگاه دیور خارق‌العاده‌ترین گیاهانی که طبیعت ارائه می‌دهد را شناسایی می‌کند و گل‌ها را به‌صورت ارگانیک در باغ‌های خود پرورش می‌دهد. روش‌های استخراج با فناوری پیشرفته ویژه انجام می‌شود و سپس در چهار مرکز تحقیقاتی در فرانسه و آسیا آزمایش می‌شوند. این چیزی است که به محصولات مراقبت پوستی دیور قدرتی فوق‌العاده می‌بخشد.

کیف کریستین دیور

Lady Dior و Dior Saddle دو مدل نمادین از کیف‌های کریستین دیور هستند. Lady Dior ابتدا در سال 1994 با نام مستعار Chouchou به بازار عرضه شد. پرنسس عاشق آن شد؛ برای همین دیور به افتخار او نام کیف را به Lady Dior تغییر داد. کیف Dior Saddle هم برای اولین بار در سال 1999 توسط John Galliano معرفی شداین مدل پس از عرضه مجدد در سال 2018، شاهد افزایش محبوبیت بود و حتی مدل مینی Saddle نیز جدید وارد بازار شد.

گاه شمار محصولات آرایشی بهداشتی دیور

  • ۱۹۴۸: اولین عطر دیور (میس دیور) تولید شد.
  • ۱۹۵۳: رژ لب‌های دیور معرفی شدند.
  • ۱۹۵۸: اولین پودر فشرده صورت دیور عرضه شد.
  • ۱۹۶۲: اولین لاک ناخن دیور به رنگ قرمز به بازار معرفی شد.
  • ۱۹۶۹: اولین ریمل دیور به محصولات آرایشی اضافه شد.
  • ۱۹۷۲ و ۱۹۷۶: به ترتیب ریمل Diormatic و مدل ضد آب این ریمل وارد بازار شدند.
  • ۱۹۸۴: اولین ریمل آبی رنگ دنیا به نام Elrctric Blue توسط دیور عرضه شد.
  • ۱۹۸۶: خط تولید محصولات مراقب پوستی دیور راه‌اندازی شد.
  • ۱۹۸۷: پالت بسیار معروف سایه چشم ۵ رنگ دیور به بازار رسید.
  • ۱۹۹۹: عطر تاریخی J’Adore ساخته شد.
  • ۲۰۰۲: دیور ریمل Diorshow را معرفی کرد.
  • ۲۰۰۵: کرم‌پودر‌های انقلابی و متحول کننده‌ Airflash foundation وارد بازار شدند.
  • ۲۰۰۹: دیور، رژلب‌های ماندگار Lip glow را عرضه کرد.
  • ۲۰۱۳: از دو محصول بسیار جذاب یعنی پرایمر Airflash CC و پودر مات‌کننده Airy رونمایی شد.
  • ۲۰۱۵: محصول دو کاره‌ رژلب و رژگونه دیور به نام Dior Cheek & Lips Glow عرضه شد.
این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید