معنی برند آدیداس

اگرچه افسانه ها می گویند که شعار برند آدیداس خلاصه عبارت «All Day I Dream About Sport» است؛ اما این شرکت ورزشی نام خود را از بنیانگذار خود «Adi» گرفته است. خب، چگونه یکی از قدیمی ترین شرکت های ورزشی جهان، در طول بیش از 70 سال تکامل یافته است؟ اصلا بیوگرافی آدیداس چیست یا اصلا برند آدیداس برای کجاست؟ Adidas سابقه ای طولانی در همکاری و نوآوری دارد. به‌ عنوان یکی از قدیمی ترین شرکت ها در صنعت محصولات ورزشی، Adidas در طی بیش از 70 سال فراز و نشیب های فراوانی را تجربه کرده است که همگی در شکل گیری این ابر شرکت تاثیر داشته اند. در این مقاله به تاریخچه آدیداس نگاهی عمیق می اندازیم.

تاریخچه برند آدیداس

آدیداس برای کدام کشور است؟ ادیداس در شهر کوچک Herzogenaurach در بایرن آلمان متولد شد. در واقع Adolf Dassler (به اختصار Adi) در سال 1900 در آنجا به دنیا آمد. او تحصیلات خود را به پایان رساند و دوره کوتاهی را به عنوان یک نانوا سپری کرد؛ اما تصمیم گرفت که نانوایی را به عنوان یک شغل دائم در نظر نگیرد. Adolf پس از بازگشت از خدمت اجباری در ارتش در پایان جنگ جهانی اول، مهارت‌ کفاشی را آموخت و یک بیزینس کوچک تعمیر کفش در پشت خانه پدری خود راه ‌اندازی کرد.

اشتیاق Adolf به ورزش باعث شد تا شروع به ساختن کفش ‌های تخصصی برای ورزشکاران کند. سرانجام در سال 1924 همراه با برادرش Rudolf، شرکت Gebrüder Dassler Schuhfabrik (کارخانه کفش برادران Dassler) را رسما به ثبت رساندند. آنها تعدادی از اولین کفش ‌های میخ دار مخصوص دویدن را برای ورزشکاران تولید کردند. همین کفش ‌ها به Lina Radke (دونده 800 متر) کمک کرد تا در بازی‌های المپیک 1928 آمستردام، مدال طلا را برنده شود.

کفش های میخی آدیداس

Adolf در المپیک جنجالی برلین در سال 1936، با Jesse Owens (دونده سرعتی نوظهور آمریکایی) ملاقات کرد. گفته می‌ شود که Jesse با کفش های دویدن میخ دار برادران Dassler مسابقه می‌ دهد و چهار مدال طلا کسب می‌ کند. چیزی که ما به طور قطع می‌ دانیم، این است که Jesse پس از این رویداد همچنان با Adolf در تماس بود و بعدا سفیر شرکت برند آدیداس شد.

بیوگرافی آدیداس

برادران Dassler هر دو قبل از جنگ به حزب نازی پیوستند. Adolf برای جنبش جوانان هیتلر و ورزشکاران آلمانی در المپیک 1936 کفش عرضه کرد. همچنین اعتقاد بر این است که Adolf در طول جنگ، از اسیران جنگی روسی برای کار در کارخانه خود استفاده می کرد؛ زیرا به خاطر جنگ کمبود نیروی کار وجود داشت. با این حال تجارت و روابط برادران Dassler در طول جنگ جهانی دوم، تحت فشار شدید قرار گرفت و با هم درگیر شدند.

Rudolf معتقد بود Adolf او را به نیروهای آمریکایی معرفی کرده است. درنهایت در طی این درگیری، کسب و کار آنها تقریبا زنده ماند؛ اما رابطه کاری دو برادر ادامه پیدا نکرد. آنها در سال 1948 موافقت کردند که Gebrüder Dassler Schuhfabrik را تقسیم کنند و کمی بعد به دو رقیب تبدیل شدند. در سال 1948، Rudolf شرکتی را برای رقابت با Adidas تأسیس کرد که بعدا به Puma تبدیل شد.

لوگوی برند آدیداس

Adolf سهم خود را از شرکت گرفت و به دنبال کردن رویای خود برای ساخت کفش های ورزشی Dassler ادامه داد. او در سال 1949‌ شرکت جدید خود را با نام Adolf Dassler (adidas) Sportschuhfabrik به ثبت رساند. Adolf برای اینکه محصولات شرکت برند آدیداس را از رقبا متمایز کند، شروع به طراحی کفش های Adidas با سه نوار دوخته شده در کنار کفش کرد. درنهایت برندی با «سه خط راه راه» متولد شد و Adolf شروع به استفاده از لوگوی سه خط به عنوان لوگوی تجاری شرکت کرد. همسر Adolf نیز با او در تجارت مشارکت می‌کرد و همراه با یکدیگر Adidas را در دوره نوآوری و شکوفایی رهبری کردند.

لوگوی برند آدیداس

Adidas در اواخر دهه 60 تصمیم گرفت خط تولید خود را به پوشاک گسترش دهد. البته لباس ‌های ورزشی، مفهوم جدیدی برای ورزشکاران نبود؛ اما Adidas در سال 1967 کت و شلواری از الیاف مصنوعی سبک وزن با جزئیات شیک عرضه کرد که همچون کفش ‌ها، همراه با طراحی سه خط بود. عرضه پوشاک ورزشی مد روز، نقطه عطفی در تاریخ Adidas است. این سبک خیلی زود در آمریکا محبوب شد و حالا مردم «عادی» هم می‌توانستند وقتی برای دویدن بیرون می روند، Adidas بپوشند!

هویت برند ادیداس

برند Adidas از زمان پیدایش خود همیشه مترادف با فوتبال بوده است. این شرکت درحالیکه کفش‌ و لباس‌ های فوتبال را در زمین داشت، شروع به ساخت توپ ‌های فوتبال نیز کرد. سپس توپ رسمی مسابقات جام جهانی 1970 مکزیک را در اختیار فیفا قرار داد. در آن زمان پخش شدن مسابقات از تلویزیون، درحال تبدیل شدن به امری عادی بود.

توپ TELSTAR به طور ویژه طراحی شده بود تا به خوبی در صفحه نمایش سیاه و سفید نمایش داده شود. این اولین باری بود که از یک سری پانل ‌های سیاه و سفید برای ساخت یک توپ استفاده می شد و آن را مترادف با طراحی فوتبال کرد. این موضوع یک رابطه چند دهه ‌ای را با فیفا را آغاز کرد و Adidas از آن زمان تاکنون برای هر جام جهانی، توپ مسابقات را تامین کرده است.

در سال 1972 با ورود بازی ‌های المپیک به مونیخ، نگاه جهانیان به آلمان معطوف شد. در همین رویداد بود که Adidas تصمیم گرفت لوگوی جدید خود، Trefoil را معرفی کند. این لوگو به گونه ‌ای طراحی شده بود که به وضوح روی لباس نشان داده شود. ‌این لوگو بعدا به نشان Adidas Original (لوگوی سبک زندگی) این شرکت تبدیل شد.

شخصیت برند آدیداس

Adolf Dassler در 6 سپتامبر 1978 اندکی پیش از تولد 78 سالگی خود درگذشت. مردی که عشق به ورزش و روحیه کارآفرینی را در صنعت محصولات ورزشی باب کرد و روند جدیدی را در لباس و کفش های عملکردی به وجود آورد. او شرکتی را از خود به جای گذاشت که توسط همسر و پسرش تصاحب شد. پایان یک دوره Adidas، شروع دوره ای جدید بود.

شخصیت برند ادیداس

Adidas آمریکا در سال 1986 تأسیس شد و پتانسیل موجود در بازار محصولات ورزشی آمریکا را تشخیص داد. یکی از اولین موفقیت های آنها، کفش ورزشی Superstar بود که زندگی خود را به عنوان یک کفش بسکتبال آغاز کرد. Superstar خیلی زود وارد مد خیابانی شد؛ اما جایگاه نمادین آن زمانی تایید شد که گروه هیپ هاپ Run DMC شروع به پوشیدن Adidas به عنوان بخشی از ظاهر خود کرد. عشق آنها به کتانی های Adidas در آهنگ «My Adidas» جاودانه شد و اولین قرارداد بین یک خواننده و یک شرکت ورزشی صورت گرفت تا یک رابطه مادام‌ العمر آغاز شود.

تغییرات و تحلیل برند آدیداس

پسر Dassler به طرز غیرمنتظره ‌ای در سال 1987 در سن 51 سالگی درگذشت. این اتفاق تنها سه سال پس از مرگ مادرش رخ داد و نشان دهنده تغییراتی بزرگ در نحوه اداره Adidas بود. این شرکت در سال 1989 نام خود را به «adidas AG, Stock Corporation» تغییر داد و با ارزش اولیه 50 میلیون، در بورس اوراق بهادار آلمان ثبت شد.

بین سال ‌های 1990 و 1992، بقیه اعضای خانواده Dassler نیز سهام خود را فروختند و شرکت دیگر تحت مالکیت خانواده Dassler نبود. سال ‌های بعد دوره سختی برای Adidas بود. تصمیمات ضعیف مدیریت جدید، منجر به زیان در سال 1992 شد و تقریبا شرکت را به ورشکستگی کشاند. Adidas واقعا به یک رهبری و مسیر جدید نیاز داشت.

تبلیغات برند آدیداس

Robert Louis Dreyfus فرشته نجات Adidas بود که در سال 1993 کنترل شرکت را به دست گرفت. او متوجه شد که Adidas نیاز به اختراع جدیدی ندارد و فقط باید روی کاری که قبلا به خوبی انجام می‌ داد تمرکز کند. او موتور بازاریابی و‌ تبلیغات برند آدیداس را تقویت کرد تا محصولات عالی این شرکت شناخته شود و همین امر به رشد بیزینس کمک کرد. یکی از بزرگترین تصمیمات Robert به عنوان مدیرعامل، گسترش فعالیت شرکت از طریق خرید بازارهای جدید بود. Adidas در سال 1997، گروه Salomon را در معامله ‌ای به ارزش 942 میلیون خریداری کرد. این خرید مارک ‌های Salomon، TaylorMade، Mavic و Bonfire را به همراه داشت و فرصت ‌های جدیدی را در ورزش‌ های زمستانی و گلف ایجاد کرد. از آن پس این گروه از شرکت ‌ها، به نام Adidas-Salomon AG شناخته شد.

تبلیغات ادیداس

بزرگترین ورزشکاران Adidas با ترس ‌ها و شکست ‌های خود مواجه شدند تا نشان دهند «هیچ چیز غیرممکن نیست». این شعاری است که هنوز هم آدیداس و کارکنان آن را هدایت می‌ کند. Herbert Hainer در سال 2001 مدیرعامل جدید Adidas -Salomon AG شد و این شرکت وسواس خود را نسبت به نوآوری دو چندان کرد. در سال 2004 یکی از محبوب ‌ترین کمپین ‌های بازاریابی این شرکت راه ‌اندازی شد.

برند سالومون و ریباک

در سال 2005، Adidas تصمیم گرفت بخش Salomon را (به استثنای برند گلف Taylor Made) از مجموعه خود واگذار کند. سپس یکسال بعد Reebok را خریداری کرد تا دو تا از تاریخی ‌ترین برندهای ورزشی در این صنعت را گرد هم آورد. در ژوئن 2006 این شرکت به گروه آدیداس تغییر نام داد.

Herbert Hainer پس از 15 سال سکانداری Adidas، در اکتبر 2016 پست مدیرعاملی خود را به Kasper Rorsted سپرد. این شرکت از 70 سال پیش تا به حال، تغییرات زیادی کرده است؛ اما در قلب آن همیشه ارزش‌ های اصلی Adolf Dassler باقی خواهد ماند: «خلاق و مستقل باشید و مسئولیت کارهای خود را بپذیرید».

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید