استانبول شهر فراز و نشیب‌هاست. شهری که روی ۷ تپه بنا شده است و احتمالاً در هر محله‌ای که باشید به یکی از سربالایی‌ها یا سرپایینی‌های شیب‌دارش برخورد می‌کنید. تماشای شهر از بالای این بلندی‌ها آرامش عجیبی دارد. برای بالا رفتن از یکی از این تپه‌ها و تماشای شهر می‌توانید سوار Teleferik یا همان تله‌کابین استانبول شوید. قبل از هر چیزی بدانید که این تله‌فریک طولانی نیست و شاید کل سواری با آن کمتر از ۵ دقیقه طول بکشد، اما منظره و لذت سواری‌اش در حدی است که نمی‌توان از آن گذشت. تپه‌ای که با تله کابین استانبول می‌توانید آن را فتح کنید، Pierre Loti نام دارد. به این تپه بام عاشقان نیز می‌گویند. داستان از این قرار است که نام تپه را منصوب به کافه‌ای به نام پیر لوتی می‌دانند که در قرن ۱۹ میلادی روی این تپه بود، معروف بود که کافه‌ پیر لوتی چای‌ و قهوه‌های بسیار خوش طعمی داشته. این تله کابین حدود ۴۰۰ متر درازا دارد و در سال ۲۰۰۵ افتتاح شد و هنوز به عنوان یک جاذبه‌ گردشگری مهیج در استانبول شناخته می‌شود. کل مجموعه‌ تله فریک، ۴ کابین دارد و هر کابین برای سوار شدن ۸ نفر ظرفیت دارد.

جاذبه‌ای برای عشاق استانبول

اگر توریست هستید و زمان‌تان در استانبول محدود است، پیشنهاد نمی‌کنیم که روزتان را برای بازدید از این تله‌کابین صرف کنید، اما بدون شک برای ساکنان استانبول به‌خصوص زوج‌های جوان و عشاق بازدید از تله کابین باید در لیست گردشگری شهری قرار بگیرد. بالای تپه منظره‌ زیبایی انتظار شما را می‌کشد، به‌علاوه که چند کافه و رستوران کوچک هم در روی تپه وجود دارند که پذیرای شما هستند. فراموش نکنید که بردن غذا و نوشیدنی و در واقع برگزاری پیک‌نیک در این منطقه ممنوع است. تله فریک استانبول ترسناک یا هیجان‌انگیز نیست، تمام این فضا با منظره‌‌های جادویی از شاخ طلایی بسیار آرامش‌بخش هستند. افرادی که ترس از ارتفاع دارند، می‌توانند برای غلبه بر ترس‌شان از تجربه‌ این تله کابین کم ارتفاع شروع کنند.

چطور بروم؟

برای سوار شدن به تله فریک باید به ساحل شاخ طلایی در محله‌ Eyüp در بخش اروپایی بروید. مسیر دسترسی به این قسمت از شهر با اتوبوس کمی طولانی است، اما حتماً ارزشش را دارد؛ هر چند فاصله‌ آن با مرکز شهر زیاد نیست. با اتوبوس خودتان را به ایستگاه Pazariçi برسانید و از آنجا حدود ده دقیقه پیاده‌روی کنید تا به ایستگاه تله فریک برسید. البته چون شیب مسیر زیاد است، پیشنهاد می‌کنیم این قسمت از مسیر را با تاکسی یا دولموش طی کنید. برای روشن‌تر شدن مسیر باید بگوییم که برای مثال اگر در تکسیم حضور دارید باید با اتوبوس به سمت دیگر شاخ طلایی بیایید. اگر از نقشه‌ گوگل استفاده می‌کنید به راحتی با تایپ کلمه‌ Teleferik Pierreloti می‌توانید مسیر و حتی شماره‌ اتوبوس‌هایی که باید سوار شوید را پیدا کنید. مسیر دیگر استفاده از خط m2 متروی استانبول و پیاده شدن در ایستگاه  Haliç است. از آنجا می‌توانید سوار اتوبوس‌هایی شوید که دقیقاً شما را به ایستگاه تله‌کابین می‌رسانند. اگر با ماشین شخصی به تله‌کابین می‌آیید، می‌توانید از پارکینگ پایین تپه استفاده کنید.

هزینه و زمان مراجعه 

تله کابین سواری در استانبول یکی از تفریحات ارزان‌ قیمت در لیست شهرگردی شما خواهد بود، خصوصاً اگر با اتوبوس به این قسمت از شهر بیایید. هزینه‌ تله کابین را می‌توانید با استانبول کارت یا به صورت نقدی پرداخت کنید. فراموش نکنید که اگر استانبول کارت ندارید، بلیت برگشت را نیز در زمان رفت تهیه کنید. تجربه‌ بازدید از تله‌کابین استانبول نشان می‌دهد که برگشت پیاده از روی تپه بسیار هیجان‌انگیز است، خصوصاً اگر صف برگشت با تله‌کابین شلوغ باشد، البته باید حواستان به سراشیبی تند آن باشد. اگر پیاده برگردید می‌توانید از قبرستان قدیمی که در مسیر است نیز بازدید کنید. آخر هفته‌ها و عصرها صف تله‌کابین شلوغ‌تر است، شما می‌توانید همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۰ شب به تله‌کابین سر بزنید و خودتان را به صبحانه یا میان‌وعده یا حتی یک نوشیدنی لذت‌بخش با نمایی منحصر به فرد در طلوع و یا غروب آفتاب از استانبول دعوت کنید.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید