انواع رنگ چشم

انواع رنگ چشم کدام است؟ قهوه ای، آبی، سبز، خاکستری یا عسلی؟ رنگ چشم شما فقط روی ظاهرتان تاثیر نمی گذارد؛ بلکه حقایقی را درباره غلظت ملانین در عنبیه چشم، اصل و نسب شما و شاید حتی سلامت شما ارائه می‌دهد. حتی رنگ چشم و شخصیت با هم در ارتباط هستند. برخی از رنگ های چشم بسیار رایج هستند؛ درحالیکه برخی دیگر بسیار نادر هستند. آیا می دانستید که ممکن است یک فرد دو عنبیه رنگی و رنگ چشم های مختلف داشته باشد؟ آیا می دانستید که رنگ چشم های شما با میزان ملانین موجود در عنبیه تعیین می شود؟ افرادی که ملانین زیادی دارند، بیشتر احتمال دارد چشم های قهوه ای داشته باشند؛ اما کسانی که مقدار کمی ملانین دارند، احتمالا چشم های آبی یا سبز دارند.

آیا می دانستید حدود 10000 سال پیش، تمام انسان‌ها چشم های قهوه ای داشند؟ بله! به گفته محققان افرادی که چشم‌ آبی دارند، یک جد مشترک دارند که در اثر جهش ژنتیکی، رنگ چشمانش تغییر کرده است! در ادامه به چند حقیقت جالب دیگر درباره رنگ چشم خواهیم پرداخت.

چشمان همه قهوه‌ای است

بله، چشم های همه انسان ها درواقع قهوه ای است و جزو محبوب ترین رنگ چشم ها محسوب می‌شود. تغییر رنگ چشم به ملانین بستگی دارد و چیزی که باعث تفاوت رنگ چشم انسان ها می‌شود، میزان جذب نور توسط ملانین است! در جواب ان سوال که کدام رنگ چشم طرفدار بیشتری دارد؟ شاید بگوییم چشمان قهوه ای! 

رنگ چشم

نوزادان با چشم آبی متولد می‌شوند

شاید خیال کنید کودکتان چشم های آبی دارد و اصلا اشتباه نمی‌کنید! اکثر قریب به اتفاق نوزادان با «چشمان آبی» متولد می‌شوندآیا رنگ چشم قابل تغییر است؟ بله، همانطور که کودک بزرگ می‌شود، ملانین در عنبیه چشم او نیز رشد می کندآیا رنگ چشم نوزاد تغییر میکند؟ باز هم بله، در طول سه سال اول زندگی کودک، چشمان او ممکن است به رنگ دیگری تغییر کند یا ممکن است آبی باقی بماند.

پیش‌بینی رنگ چشم دشوار‌ است

حتی از قدیم گفته اند که ژن والدین، رنگ چشم کودک را تعیین می‌کند؛ اما این اشتباه است. در واقع 16 ژن مختلف ممکن است مسئول رنگ چشم باشد! دانشمندان متوجه شدند به دلیل پیچیدگی ویژگی های ژنتیکی، پیش بینی رنگ چشم در بارداری بسیار دشوار است. برای مثال این امکان وجود دارد که دو والدین چشم آبی، فرزندی با چشمان قهوه ای داشته باشند!

رنگ چشم ها می تواند متفاوت باشد

این واقعیت به عنوان هتروکرومی شناخته می شود. شما می توانید با این عارضه متولد شوید یا در مراحل بعدی زندگی به آن مبتلا شوید. هتروکرومی همچنین به عنبیه هایی اطلاق می‌شود که دارای یک حلقه داخلی یا لکه ای با رنگ متفاوت از بقیه هستند. اگر رنگ یکی از چشمانتان تغییر کرد، با اپتومتریست مشورت کنید؛ زیرا ممکن است نشانه یک بیماری جدی مانند گلوکوم باشد.

رنگ چشم و حساسیت به نور

اگر چشمان شما به نور خورشید حساس است، ممکن است به دلیل رنگ آنها باشد. از آنجایی که چشم های آبی و سبز ملانین کمتری دارند، در جلوگیری از نور شدید خورشید و اشعه ماوراء بنفش موثر نیستند. با این حال صرف نظر از رنگ چشمانتان، همیشه باید از عینک آفتابی در بیرون استفاده کنید تا از چشمان خود محافظت کنید.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید