Switzerland (کشور سوئیس) به عنوان سرزمین کوه‌، شکلات‌ و ساعت‌ مچی شناخته می‌شود؛ اما این کشور زیبا چیزهای بسیار بیشتری دارد. از پناهگاه‌های هسته‌ای گرفته تا نخل‌های سوئیسی، ما در ادامه چند حقیقت را درمورد کشور سوئیس فاش می‌کنیم که احتمالا در هیچ جا پیدا نخواهید کرد!

سوئیس می‌تواند تمام مردم خود را در پناهگاه‌های هسته‌ای جای دهد

اگر جنگ هسته‌ای آغاز شود، بهترین مکان کشور سوئیس است! این کشور به خوبی آماده است و پناهگاه‌های هسته‌ای کافی برای پذیرش کل جمعیت سوئیس را دارد. حتی طبق قانون لازم است که همه مردم، به یکی از این پناهگاه‌ها‌ در ساختمان خود یا ساختمانی نزدیک دسترسی داشته باشند. ارتش سوئیس همچنین سنگرهای توپخانه‌ای را معمولا به عنوان خانه‌های روستایی جذاب، در وسط روستاها نگهداری می‌کند .

حیوانات در کشور سوئیس حقوق دارند

سوئیس کشوری حیوانات دوست است و قوانین متعددی را برای حفاظت از آنها وضع کرده است. سگ‌ها در رستوران ها مجاز هستند و حتی می‌توانند در آنها غذا بخورند. البته صاحبان برخی از حیوانات خانگی، باید دوره‌ای را درمورد نحوه مراقبت از آنها بگذرانند. همچنین قوانینی وجود دارد که می‌گوید حیوانات اجتماعی باید به صورت جفت نگهداری شوند. کشور سوئیس در سال 2010 یک همه پرسی درباره اینکه آیا حیوانات باید وکیل داشته باشند یا خیر برگزار کرد؛ اما شکست خورد.

آلپ آنقدرها هم سوئیسی نیست

کوه‌های آلپ (بزرگترین رشته کوه اروپا) یکی از معروف ترین مناظر این قاره و شاید معروف‌ترین در کشور سوئیس است. با این حال کوه‌هایآلپ سوئیس، کمتر از یک پنجم کل رشته کوه را تشکیل می‌دهند. سوئیس فقط 13.2 درصد از رشته کوه‌های آلپ را مدعی است! اتریش با 28.7 درصد، درواقع بزرگترین قلمرو کوهستانی را دارد. ایتالیا 27.2 درصد و فرانسه 21.4 درصد از کل مساحت رشته کوه را در اختیار دارند. با این حال کوه‌های آلپ سوئیس یک منطقه برجسته است.

سوئیسی‌ها واقعا عاشق شکلات هستند

سوئیس مدت‌هاست که به شکلات‌های خوبش معروف بوده است؛ اما آیا می‌دانید مردم چقدر  شکلات می‌خورند؟ یکی از شیرین‌ترین حقایق درمورد کشور سوئیس این است که سوئیسی‌ها، بزرگترین مصرف‌کنندگان شکلات در جهان هستند. در سال 2018 هر نفر از آنها، 10.3 کیلوگرم شکلات خوردند! برندهای شکلات سوئیسی حدود 40 درصد از تولید جهانی شکلات را تشکیل می‌دهند.

کشور سوئیس آماده انفجار است

این واقعیت درمورد کشور سوئیس ممکن است شما را شگفت‌زده کند. گفته می شود که تمام نقاط ورودی اصلی سوئیس (مانند تونل‌ها و پل‌ها) سیم‌کشی شده‌اند تا در اولین نشانه حمله خارجی منفجر شوند. ممکن است به نظر برسد که سوئیسی‌ها پارانوئید هستند؛ اما پس از اینکه در طول دو جنگ جهانی مورد تهدید قرار گرفتند و توسط پنج کشور هم مرز (فرانسه، آلمان، ایتالیا، اتریش و لیختن‌اشتاین) محاصره شدند، نمی‌توانید آنها را به خاطر آماده بودن سرزنش کنید.

مردم در کشور سوئیس بیشتر عمر می‌کنند

سوئیس با میانگین سنی 83 سال، دومین کشور امیدوار به زندگی در میان تمام کشورهای جهان (پس از ژاپن) است. زنان سوئیسی حتی بیشتر عمر می‌کنند و میانگین طول عمر آنها 85 سال استسوئیس همچنین یکی از قدیمی‌ترین جوامع را در اروپا دارد؛ زیرا بیشترین تعداد افراد بالای 100 سال را دارد. چندین نظریه درمورد اینکه چرا سوئیسی‌ها عمر طولانی‌تری دارند؛ از جمله سبک زندگی فعال، هوای پاک و سیستم مراقبت‌های بهداشتی عالی.

کشور سوئیس درخت نخل دارد

یکی از عجیب‌ترین حقایق درمورد کشور سوئیس این است که آنها درخت نخل دارند! هیچکس انتظار ندارد در کشوری که به خاطر آلپ‌های برفیاش شناخته می‌شود، گیاه مناطق گرمسیری یافت شود. با این حال جغرافیای فوق‌العاده متنوع این کشور به این معنی است که چندین ریز اقلیم در آن وجود دارد و گیاهان استوایی می‌توانند در آن رشد کنند. درختان نخل و دیگر گونه‌های گرمسیری را در مناط گرم‌تر آلپ جنوبی خواهید دید.

سوئیسی‌ها عاشق شراب هستند

آیا شراب راز زندگی طولانی سوئیسی‌ها است؟ این کشور که عاشق شراب است، سالانه حدود یک میلیون هکتولیتر شراب تولید می‌کند و بیشتر آن را می‌نوشد. آنها چهارمین مصرف سالانه شراب را در جهان دارند و در سال 2018، هر نفر 36 لیتر شراب نوشیدند. جالب اینجاست که آنها فقط حدود 2٪ شراب خود را صادر می‌کنند؛ بنابراین فقط باید به سوئیس سفر کنید تا طعم شراب بومی آنها را بچشید.

کشور سوئیس 7000 دریاچه دارد

هزاران دریاچه زیبا در سوئیس وجود دارد. دریاچه ژنو با مساحت 580 کیلومتر مربع، بزرگترین دریاچه است، البته 40.47 درصد از دریاچه در قلمرو فرانسه قرار دارد. دریاچه نوشاتل با مساحت 218 کیلومتر مربع نیز بزرگترین دریاچه کامل در سوئیس است. آب‌های وحشی سوئیس معمولا شفاف و تمیز هستند.

کمترین میزان جرم و جنایت

کشور سوئیس یکی از امن‌ترین کشورهای جهان است. آنها با اینکه یکی از بالاترین نرخ‌های مالکیت اسلحه را دارند؛ اما میزان جرم و جنایت بسیار پایینی دارند. سوئیس از سال 2001 که مردی به پارلمان محلی یورش برد و 14 نفر و سپس خودش را کشت، تیراندازی دسته‌جمعی نداشته است. نرخ کلی قتل در این کشور تقریبا صفر است (فقط 45 نفر در سال). علاوه بر این آنها در کنار دانمارک و فنلاند، از شادترین مردم جهان هستند.

یکشنبه‌های کشور سوئیس قانون دارد

یکشنبه‌ها در سوئیس به معنای ممنوع بودن چمن‌زنی در حیاط، آویزان کردن لباس‌ها در بیرون، چکش زدن یا هر کار دیگری است که ممکن است آرامش همسایه‌ها را به هم بزند! در واقع کار کردن در روزهای یکشنبه بسیار بد است؛ پس تنبل باشید، درها را ببندید، کتاب بخوانید یا از یک روز آرام با دوستان و خانواده لذت ببرید.

در کشور سوئیس یورو وجود ندارد

اگر قرار است از یک کشور اروپایی به سوئیس سفر کنید، ممکن است از دیدن برچسب‌های قیمت و منوها که ارز متفاوتی را نشانمی‌دهند، متعجب شوید. سوئیس از فرانک سوئیس (CHF) به جای یورو استفاده می‌کند. البته نگران نباشید؛ زیرا یورو به طور گسترده در سوئیس پذیرفته شده است. اگرچه ممکن است فقط بتوانید از اسکناس یورو (نه سکه) استفاده کنید تا پول نقدتان به فرانک سوئیستبدیل شود.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید