استانبول شهر بزرگی است که از شرق به غرب کشیده شده است. چه ساکن استانبول باشید، چه به‌عنوان توریست به آن سرزده باشید، نیاز به جابه‌جایی در سطح شهر استانبول خواهید داشت. چندین وسیله حمل و نقل در سطح استانبول وجود دارند. مترو و متروبوس استانبول گسترده‌ترین، سریع‌ترین و ارزان‌ترین دسترسی شرق به غرب و بلعکس را مهیا می‌کنند. تراموا، تاکسی، دولموش (مینی‌بوس)، اتوبوس و کشتی نیز برای جابه‌جایی‌های کوتاه‌تر کاربرد دارند.
برای مدیریت هزینه‌های حمل و نقل‌ خود در سفرهای درون شهری قبل از هرچیزی باید یک استانبول کارت تهیه کنید. استانبول کارت به جز تاکسی و دولموش برای تمام وسایل حمل و نقل عمومی در استانبول کاربرد دارد. برای تاکسی و دولموش باید پول نقد همراه خود داشته باشید. هزینه‌ تاکسی‌های اینترنتی را نیز می‌توانید با کارت‌های بانکی به صورت آنلاین بپردازید. حمل و نقل عمومی در شهر استانبول از ساعت ۶ صبح تا ۱۲ شب فعال است.

استانبول کارت

خرید و استفاده از استانبول کارت بسیار ساده است. این کارت الکترونیکی در باجه‌های روزنامه فروشی، دستگاه‌های زرد رنگ مربوط به شارژ این کارت‌ها و برخی فروشگاه‌ها قابل خرید است. استانبول کارت به سادگی قابل شارژ است. اسکناس را وارد دستگاه biletmatik می‌کنید و کارت را شارژ می‌کنید. استانبول کارت هزینه‌های حمل و نقل شما را کاهش می‌دهد و شما را از ایستادن در صف خرید ژتون بی‌نیاز می‌کند. برای کودکان زیر ۶ سال نیازی به تهیه بلیت نیست.

متــرو

اگر بتوانید تابلوها را بخوانید در متروی استانبول مسیرتان را گم نخواهید کرد. قبل از سوار شدن مسیر را روی نقشه‌هایی که روی دیوار مترو نصب شده است چک کنید. متروی استانبول چندین خط مختلف دارد و بسیار گسترده است. اگر برای اولین بار سوار متروی استانبول می‌شوید، نقشه کلی مترو را یک بار به دقت بررسی کنید و نام ایستگاه‌ها را تک به تک مرور کنید. ما در مجله نقشه متروی استانبول را برای شما آورده‌ایم.

متروبوس

متروبوس استانبول یک خط ویژه برای اتوبوس است که دو سوی آسیایی و اروپایی استانبول را به هم متصل می‌کند. با استفاده از متروبوس ترافیک شهر شلوغ استانبول را دور می‌زنید (به خصوص در ساعات اوج ترافیک یعنی ۷:00 تا 10:00 صبح و 16:00 تا غروب). بیشتر ایستگاه‌ها در بخش اروپایی قرار دارند. علاوه بر این هزینه متروبوس کم است. حدود ۳.۸۵ لیر هزینه‌ای است که برای پیمودن کل ایستگاه‌ها می‌پردازید. اگر ایستگاه‌های کمی سر راه شما قرار داشتند (کمتر از ۳۴ ایستگاه) ، پس از پیاده شدن از متروبوس کارت‌ خود را جلوی دستگاه بگیرید تا بسته به تعداد ایستگاه‌ها مبلغی از هزینه‌ سفر به کارت شما بازگردانده شود.

دولموش

دولموش‌ها بیشتر در بخش آسیایی استانبول هستند. این خودروها شبیه ون یا مینی‌بوس هستند و ۱۰ نفر ظرفیت دارند. اگر با استانبول و زبان ترکی آشنایی ندارید، هیچ وقت در صندلی جلوی دولموش ننشینید. کسی که در کنار راننده می‌نشیند وظیفه‌ جمع آوری کرایه‌ها را دارد. هزینه‌ دولموش بستگی به مسیر شما دارد. فراموش نکنید که اگر سوار دولموش می‌شوید حتماً پول نقد همراه خود داشته باشید. دولموش به معنای پر شده است، یعنی این تاکسی تا پرنشود حرکت نمی‌کند.

اتوبوس

خطوط و ایستگاه‌های اتوبوس در شهر استانبول بسیار زیاد هستند، اما شلوغی خیابان‌ها باعث شده تا مردم از سایر روش‌های حمل و نقل استقبال بیشتری کنند. دو نوع اتوبوس خطی در استانبول فعالیت می‌کنند. اتوبوس‌های سبز و آبی که متعلق به بخش خصوصی هستند و اتوبوس‌های عمومی قرمز و سبز که متعلق به بخش دولتی هستند. برای پرداخت هزینه برخی اتوبوس‌ها باید پول نقد بپردازید. مقصد نهایی هر اتوبوس روی آن نوشته شده است.

تاکسی گذری و تاکسی اینترنتی

در همه جای دنیا تاکسی گرفتن برای افرادی که شهر را نمی‌شناسند کمی دلهره‌آور است. تاکسی‌های اینترنتی بومی در استانبول که در همین شماره در قسمت اپلیکیشن‌ها یکی از آن‌ها به نام Bitaksi را معرفی کردیم برای رفع این دلهره‌ها ساخته شده‌اند. امکان تغییر زبان در این اپلیکیشن کار را برای شما بسیار ساده می‌کند. مبلغ و مسیر مشخص خیال شما را راحت می‌کند. اگر مسیرها را می‌شناسید می‌توانید از همان تاکسی‌های گذری شهر استفاده کنید. تاکسی گران‌ترین وسیله برای جابه‌جایی در استانبول است.

تــرامــوا

این وسیله بیشتر برای توریست‌ها جذابیت زیادی دارد. تراموا نه چندان سریع مانند مترو و نه چندان کند است. تراموا از قدیمی‌ترین وسایل حمل و نقل در استانبول است که سواری آن بسیار سرگرمتان می‌کند. مسیر تراموا از اسکله کاباتاش شروع می‌شود و از نزدیکی بسیاری از مکان‌های تاریخی و توریستی استانبول عبور می‌کند.

کشتی

کاربری کشتی دو نوع است. نوع اول کشتی‌های تفریحی هستند و نوع دوم کشتی‌هایی که مردم برای جابه‌جایی روزانه بین بخش اروپایی و آسیایی از آن‌ها استفاده می‌کنند. کشتی‌هایی که متعلق به بخش دولتی هستند تنها استانبول کارت می‌پذیرند و سایر کشتی‌ها بلیت کاغذی می‌فروشند.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید