اگر در همین ابتدا به شما بگوییم که به جای رگال معمولی لباس از چند لوله‌  فلزی آب که به طرز خلاقانه‌ای به هم متصل شده‌اند استفاده کنید، با خودتان چه فکر می‌کنید؟ اگر از شما بخواهیم که به جای کاغذ دیواری گران قیمتی که برای پذیرایی در نظر دارید، تصمیم بگیرید دیوار را با بتن بپوشانید چه؟ در این شماره تمام این ایده‌ها را با هم مرور می‌کنیم و در نهایت امیدوارم بتوانید هیجانتان را برای تجربه‌ سبک Industrial style در منزل یا محیط کارتان کنترل کنید. استفاده از این سبک در هر محیطی می‌تواند هزینه‌های نازک کاری و متریال گران قیمت را به شدت کاهش دهد. این سبک درباره‌ نمایش متریال ساختمانی است که تاکنون آن‌ها را پنهان می‌کردیم. فضا باید طوری طراحی شود که به بیننده حس ناتمام بودن بدهد.

این دیگر چه سبکی است؟!

در یک تعریف کلی سبک بسیار مدرن Industrial style یعنی شما از المان‌های کارخانه‌ای و صنعتی در دکوراسیون منزل یا حتی فضای اداری-تجاری استفاده کنید؛‌ آن هم به صورتی کاملاً هنرمندانه و به اندازه. این سبک در سال ۲۰۰۰ میلادی ظهور کرد؛‌ درست زمانی که همه تصور می‌کردند که در دهه‌ ۷۰ تا ۹۰ میلادی سبک‌ها ته کشیده‌اند و دیگر حرف جدیدی در طراحی داخلی زده نمی‌شود. شما قرار است گلچینی از وسایل صنعتی را وارد دکور منزل بکنید که علاوه بر زیبا بودن، کاربردی هم باشند. آجر، بتن، فولاد، لوله، پنجره‌های بزرگ، مصالح خام، پرژکتورهای عکاسی، میز کاری ساخته شده از بال یک هواپیما و هر متریال غیر منتظره‌ صنعتی در دکور، در این چیدمان جای دارند.

از کجا ظهور کرد؟

طراحان معتقدند این سبک از منهتن و استودیوهای هنری شروع شد. در دهه‌ ۱۹۶۰ هنرمندان برای انجام کارهای هنری خود فضاهای ارزان قیمت و بزرگ را انتخاب می‌کردند و کم کم این ساختمان‌ها به خانه‌ آن‌ها تبدیل شد. هزینه‌ تغییر فضا برای هنرمندان آن زمان زیاد بود، آن‌ها لوله‌ها را به همین حال رها می‌کردند و این موارد بعداً به ویژگی‌های این سبک تبدیل شد. سبک صنعتی برای دنیای مدرن ما ایده‌آل است، زیرا می‌توان آن را با هزینه‌ کم و استفاده از چیزهای ساده پیاده‌سازی کرد.
پالت رنگ‌هایی که در این سبک استفاده می‌شود معمولاً برگرفته از رنگ‌های طبیعی است. رنگ‌های خنثی مثل خاکستری، سفید، خاکی و هر رنگی که در خانه‌های روستایی هم دیده می‌شوند (انواع سبز، آجری‌، قهوه‌ای، مسی و…) بیشترین کاربری را در سبک مورد بحث ما دارند. فضا در سبک صنعتی معمولاً بزرگ و یک پارچه است و خبری از دیوارهای متعدد نیست. انگار همه چیز در فضایی مانند یک استودیو جریان دارد.

آشپزخانه سبک صنعتی 

چوب و سنگ و فلز باید در آشپزخانه سبک صنعتی خودنمایی کنند. چوب گرما و بافت را منتقل می‌کند، در حالی که فلز براق و مدرن است. نیازی به یک فضای از پیش ساخته شده برای آشپزخانه ندارید. فضایی شبیه یک جزیره بسازید و اصراری به دیوار کشی بین فضای هال و آشپزخانه و جداسازی آن‌ها نداشته باشید. قفسه‌های باز فلزی صنعتی جای خود را به کابینت‌ها می‌دهند. از صندلی‌های چوبی استفاده کنید. استایل جدیدی برای آشپزخانه خلق کنید. برای مدرن کردن فضا می‌توانید از کاشی برای کف استفاده کنید، اما در انتخاب طرح‌ها دقت کنید. می‌توانید برای سیستم تهویه از کانال‌های فلزی بزرگی که معمولاً زیر کار می‌شوند به صورت جسورانه‌ای در سقف استفاده کنید.

پذیرایی سبک صنعتی

در اتاق نشیمن به جای تلویزیون می‌توانید یک پرده‌ نمایش و یک پروژکتور نصب کنید. از نورهای سقفی که در استودیوهای فیلم‌برداری و عکس‌برداری استفاده می‌شود برای سقف استفاده کنید. برای میز جلوی مبل از یک پالت چوبی بار استفاده کنید و آن را به رنگ دلخواه دربیاورید، بعد با اضافه کردن ۴ چرخ به زیر پالت، آن را کامل کنید. از پالت‌ چوبی می‌توانید به عنوان تخت‌خواب نیز استفاده کنید. در پینترست ایده‌های زیادی در این زمینه پیدا خواهید کرد. چند گلدان حصیری نیز می‌تواند به گرم شدن فضا کمک کند. می‌توانید برای پوشاندن یکی از دیوارها از بدنه‌ یک کانتینر بار قدیمی استفاده کنید. بشکه‌ها و گالن‌های فلزی نیز می‌توانند به عنوان میز‌های کوچک در هر جایی که لازم است استفاده شوند. اگر سطح آن‌ها رنگ پریده‌ است می‌توانید آن‌ها را با رنگ‌های اصلی و شاد رنگ کنید. یک قفسه‌ کتاب فلزی مشکی می‌تواند این فضا را کامل کند.

اتاق خواب

فضاهای خصوصی در این سبک معمولاً زیاد شلوغ نیستند. یک تخت‌خــواب بــدون تـــاج و ســـاده که می‌توانید طبق همان چیزی که گفتیم با استفاده از پالت بار تهیه‌اش کنید و روی آن را با یک لحاف سفید یا خاکستری بپوشانید تا با دیوارهای بتونی اتاق هم‌خوانی داشته باشند. اگر کمد دیواری دارید خوب است؛ اما اگر ندارید می‌توانید از قفسه‌های فلزی که در آشپزخانه استفاده کردید در اتاق خواب نیز استفاده کنید. در مورد کتاب‌ها نیز همین روند را پیش بگیرید.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید