IKEA برندی بین‌المللی و بزرگ‌ترین خرده فروش مبلمان و لوازم خانه در تمام دنیاست که در سال ۱۹۴۳ میلادی در کشور سوئد متولد شد. ایکیا در ۵۰ کشور دنیا، هر چیزی که مربوط به وسایل خانه می‌شود را می‌فروشد. در شماره‌ قبل درباره دکوراسیون به سبک اسکاندیناویایی برای شما نوشتیم. هدف این سبک بزرگ‌ و پر نور نشان دادن خانه و سهولت دسترسی به هر چیزی است. این سبک آنقدر محبوب شد که یک سوئدی به نام
Ingvar Kamprad تصمیم گرفت محصولاتی را همسو با تفکر دکوراسیون اسکاندیناوی تولید کند. نام برندش را هم از حروف ابتدایی نام، نام‌خانوادگی و محل تولدش Elmtaryd و Agunnaryd اقتباس کرد و برند مشهور IKEA متولد شد. در واقع کامپراد یکی از کسانی بود که سبک چیدمان اسکاندیناویایی را در دنیا گسترش داد. متاسفانه آقای کامپراد کوشا و خوش فکر زمانی که شرکتش ۵۵ میلیارد دلار می‌ارزید، در سال ۲۰۱۸ در سن ۹۱ سالگی از دنیا رفت. البته او چند سالی بود که مدیریت این برند را واگذار کرده بود. با هم داستان تولد و رشد جالب ایکیا در دنیا را بخوانیم.

کبریت فروشی که شرکتی ۵۵ میلیارد دلاری ساخت

این بازرگان موفق، کارش را از فروش کبریت به همسایه‌ها آغاز کرد. ۵ ساله بود که این کار را شروع کرد و در ۷ سالگی متوجه شد که خرید عمده و فروش تکی برایش سودآوری خوبی دارد. پس تصمیم گرفت کارش را گسترش دهد و دانه گیاه، دکور درخت کریسمس و خودکار را هم لیست محصولاتش اضافه کرد. تنها ۱۷ سال سن داشت که بنیان IKEA را نهاد. سرمایه‌ اولیه‌ تاسیس این شرکت جایزه‌ای بود که اینگوارِ باهوش بخاطر موفقیت در درس‌هایش از پدر گرفته بود. در شرکت تازه تاسیسش خرده‌ریزه‌های قبلی را می‌فروخت. وسایلی مانند پیپ، سیگار، ساعت، جوراب و… را به لیستش اضافه کرده بود. این لیست هر روز رشد می‌کرد.

مبل‌ها از کجا آمدند؟

در ابتدای کار خبری از فروش مبلمان و وسایل منزل نبود. پسرک خوش ذوق استراتژی شرکتش را روی فروش محصولات ارزان گذاشته بود، اما لیست محصولات گسترده‌تر شده بودند. او با مبل‌سازان محلی اطراف شرکت برای ساخت مبلمان قرار داد بست و کار ساخت مبلمان شروع شد. به خاطر کیفیت خوب و قیمت مناسب، مشتری‌ها زیاد شدند. موضوع حمل و نقل مطرح شد و کارگری نکته‌سنج، پیشنهاد عرضه‌ محصول به صورت تکه تکه را داد. در این فرآیند که هنوز هم جریان دارد، مشتری قطعات جدا را در بسته‌بندی کوچک‌تری نسبت به محصول مونتاژ شده تحویل می‌گیرد و خودش در خانه آن را سرهم می‌کند. این سنت حالا بخشی از هویت برند این شرکت شده است.

فتح دنیا 

ایده‌های IKEA هوشمندانه و زیرکانه بودند، پس محصولات راهشان را به سایر کشورها باز کردند. اولین ایستگاه‌ها نروژ، دانمارک، سوئیس و آلمان بودند. این برند بعد از فتح کشورهای اروپایی، مسیرش به استرالیا، آمریکا، کانادا و حتی آسیا را باز کرد. این سفر به همین‌جا ختم نشد. ارتش IKEA هنوز در اروپا کار داشت. پاریس، ایتالیا، انگلیس، اسپانیا، مجارستان، چک و بلژیک نیز فتح شدند. شرکت پیشتاز متوقف نشد و راهش را به چین هم باز کرد. عصر تکنولوژی فرا رسید و همزمان سایت فروشگاه آنلاین ایکیا هم در دسترس قرار گرفت. حالا ایکیا فروشگاهی به وسعت دنیا دارد.

زیر ذره‌بین

با بزرگ‌تر شدن شرکت، ذره‌بین‌های محیط زیستی روی فعالیت آن‌ها گرفته شدند. یک دهه قبل از سال ۲۰۰۰، شرکت IKEA اعلام کرد که نگرانی‌های محیط زیستی را درک می‌کند و خودش را مسئول محافظت از طبیعت می‌داند. حتی مدتی این شرکت به ازای هر درختی که قطع می‌کرد، درختی می‌کاشت. صدها فعالیت خیریه، انسان دوستانه و حامی طبیعت در این شرکت بزرگ انجام می‌شود. برای مثال ایکیا هیچ کودکی را به کار نگرفته است، محصولات مرجوعی را با قیمت پایین‌تر می‌فروشد تا جلوی تولید زباله را بگیرد و در فعالیت‌های خیریه شرکت می‌کند.

برند IKEA FOOD 

جالب است بدانید که از همان ابتدا تجربه‌ خرید از نمایشگاه‌های ایکیا به قدری جذاب بود که مشتری ساعت‌ها در فروشگا‌ه‌های بزرگ آن‌ها وقت می‌گذراند. سال ۱۹۶۰ فروشندگا ن ایکیا متوجه این موضوع شدند و پیشنهاد تاسیس رستوران در شعب ایکیا مطرح و اجرا شد. همین ایده رشد کرد و باعث شد شرکت در سال ۲۰۰۷ برند IKEA FOOD را برای عرضه‌ غذا معرفی کند.

بهترین تبلیغات

از روزهای اول ایکیا بهترین مثال سوار شدن روی موج‌های اجتماعی در تبلیغات بود. همین اواخر که موضوع تخم مرغ معروف اینستاگرامی (تخم مرغی که توانست رکورد بیشترین لایک را در اینستاگرام بشکند. سابقاً این رکورد در اختیار مدل و کارآفرین جوان آمریکایی
Kylie Kristen Jenner بود.) مطرح شد؛ ایکیا تبلیغی از یک جای تخم مرغی منتشر کرد و زیر آن نوشت: «تخم مرغ مشهور! بعد از این همه شهرت باید کمی استراحت کنی». در تمام سال‌ها این شرکت خلاقانه‌ترین تبلیغات را ارائه داده است و یک منبع الهام خوب برای کسانی است که در صنعت تبلیغات فعالند.

IKEA استانبول

این برند هیجان‌انگیز سه شعبه‌ بسیار بزرگ در دو بخش آسیایی و اروپایی استانبول دارد. برای بازدید از شعبه‌ اروپایی باید به مرکز خرید فروم استانبول بروید. می‌توانید از طریق مترو خط M1 در ایستگاه Kocatepeپیاده شوید و رو‌به‌روی مرکز خرید فروم استانبول فروشگاه ایکیا را ببینید. دو شعبه‌ آسیایی نیز در محله‌ عمرانیه و کارتال قرار دارد و دسترسی به آن آسان است. از طریق خط مترو M5 در ایستگاه Umraniye پیاده شوید و به شعبه هیجان‌انگیز عمرانیه برسید، همچنین می‌توانید از طریق خط M4 در ایستگاه Kartalپیاده شده و به IKEA شعبه کارتال بروید.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید