تاثیرات روانشناختی رنگ در دکوراسیون داخلی

روانشناسی رنگ در دکوراسیون داخلی بسیار حائز اهمیت است. رنگ در زندگی واقعی وجود ندارد و این فقط اثر امواج الکترومغناطیسی است که توسط مغز و چشم ما ثبت شده است. با این حال نقش بسیار مهمی ایفا می کند و ما اصلا نمی توانیم زندگی را بدون رنگ تصور کنیم. رنگ باعث ایجاد احساسات و تغییر روحیات انسان می‌شود. به همین خاطر است که طراحان و صاحبان خانه‌، باید روانشناسی دکوراسیون داخلی را یاد بگیرند و از رنگ ها به نحو احسن استفاده کنند تا فضایی مناسب برای زندگی ایجاد شود.

رنگ عنصر نور است. رنگ های مختلف با انتقال احساساتی مانند هیجان، اشتیاق یا آرامش، حالات مختلفی را در محیط ایجاد می‌کنند. با درک تئوری رنگ در طراحی داخلی، می توانید حال و هوای مناسبی که به دنبال آن هستید را ایجاد کنید. توجه به این نکته مهم است که هر رنگ، روی افراد مختلف تأثیر متفاوتی دارد. فاکتور های زیادی از جمله: سن، نژاد، فرهنگ و همچنین تجربیات زندگی می توانند بر این عوامل تأثیر بگذارند؛ با این حال مردم همیشه به رنگ واکنش نشان می دهند؛ زیرا رنگ ها تاثیرات روانی مشخص دارند.

روانشناسی رنگ ها و کاربرد آنها در دکوراسیون داخلی

طراحی داخلی، هنری است که شخصیت افراد را با علایق آنها ترکیب می کند و آن را در فضای واقعی پیاده می سازد. فضا مانند یک بوم خالی است که رنگ‌ها را روی آن می ریزیم و همچنین چوب، سرامیک و شیشه را نیز اضافه می کنیم. اگرچه طراحی داخلی تا حد زیادی بر خلاقیت متمرکز است؛ اما باید به پیامدهای روانی رنگ هایی که استفاده می کنیم نیز توجه کنیم. در این مقاله به بررسی تاثیرات روانی رنگ بر ذهن انسان و همچنین نکاتی برای استفاده از رنگ در دکوراسیون داخلی می پردازیم.

روانشناسی رنگ قرمز در دکوراسیون

روانشناسی رنگ قرمز در دکوراسیون

قرمز رنگ آتش، اشتیاق، خطر و قدرت است. این رنگ پر جنب و جوش باعث تحریک، هیجان و افزایش اشتها می شود. قرمز می تواند گرم و دعوت کننده باشد و به شما احساس انرژی بدهد. از استفاده بیش از حد قرمز اجتناب کنید؛ زیرا می تواند مضطرب کننده باشد و اثرات منفی روی روان انسان بگذارد. می توانید از رنگ قرمز در فضاهای اداری، دفاتر خانگی یا اتاق خواب استفاده کنید. قرمز در اداره الهام بخش رهبری، اراده، انرژی بالا و دوستی است. بهترین کاربرد رنگ قرمز در اتاق خواب است؛ زیرا عشق، تمایل و اشتیاق را برمی انگیزد.

مقاله دکوراسیون اتاق نشیمن میتواند کمک به سزایی در زمینه اصول طراحی اتاق نشیمن برای شما بکند.

روانشناسی رنگ نارنجی در دکوراسیون

روانشناسی رنگ نارنجی در دکوراسیون

افرادی که عاشق رنگ قرمز هستند؛ اما از تاثیرات محرک و تند آن دوری می کنند، می‌توانند با خیال راحت آن را با رنگ نارنجی جایگزین کنند. این رنگ جذاب و پرانرژی برای اتاق کودک، اتاق غذاخوری، دفتر کار و حتی اتاق نشیمن ایده آل است. نارنجی نماد شجاعت و مهمان نوازی است. همچنین به شما احساس پرانرژی بودن، ماجراجویی و صمیمیت می دهد.

روانشناسی رنگ زرد در دکوراسیون

روانشناسی رنگ زرد در دکوراسیون

زرد مترادف با نور خورشید است؛ در نتیجه نور و شادی را گسترش می دهد و اتاق را روشن و آفتابی می کند. همچنین به دلیل ارتباط نزدیک با رنگ طلایی، با عقل و رفاه همراه است. یک اتاق با رنگ زرد می تواند شاد، صمیمانه و دلپذیر به نظر برسد. از مصرف آن در مقادیر زیاد خودداری کنید؛ زیرا ممکن است بیش از حد تحریک کننده باشد. زرد در طراحی آشپزخانه، فضاهای غذاخوری، راهروها و حمام نیز توصیه می شود که به طور خودکار روحیه افراد را بالا می برد. اگرچه بیشتر تناژهای زرد تأثیر مثبت بر روان دارند؛ اما زردهای کدر احساس عذاب، پوسیدگی و بیماری را تحریک می کنند. بهتر است تنها از زرد روشن در خانه استفاده کنید.

روانشناسی رنگ سبز در دکوراسیون

روانشناسی رنگ سبز در دکوراسیون

همانطور که به خوبی می دانیم، سبز رنگ طبیعت است. همچنین نماد امید، خوش شانسی و فراوانی است. این یک رنگ سرد و دوستانه است که به خوبی با بسیاری از رنگ های دیگر ترکیب می شود. سبز با رنگ سفید عالی به نظر می رسد و می توان از رنگ سبز در دکوراسیون داخلی اتاق نشیمن، اتاق خواب و دفاتر کار استفاده کرد. سبز یک رنگ بسیار متنوع است و تناژهای مختلف آن باعث ایجاد احساسات مختلف می شود. درحالیکه سبز روشن اثر آرام بخش دارد؛ اما سبز تیره بیشتر با حرص و حسادت همراه است. از طرف دیگر سبز زیتونی در سراسر جهان برای صلح شناخته شده است.

حتما بخوانید  روانشناسی رنگ در مد برای لباس مردان و زنان

روانشناسی رنگ آبی در دکوراسیون

روانشناسی رنگ آبی در دکوراسیون

آبی رنگ مهمی در تئوری طراحی داخلی است و ذهن انسان را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد. دلایل زیادی نشان می دهد که آبی رنگ مناسبی برای اتاق خواب است. این رنگ حس آرامش را القا می کند و می تواند بسیار تسکین دهنده باشد. در حمام نیز می توان از آبی برای ایجاد یک فضای آرام (اسپا) استفاده کرد. این رنگ سرد، آرام و محافظ می تواند رسمی هم به نظر برسد. اگر آبی با رنگ های سفید یا سایر رنگ های روشن‌تر جفت شود، بهتر است. دقت کنید؛ زیرا رنگ آبی بیش از حد، می‌تواند افسرده کننده باشد.

روانشناسی رنگ بنفش در دکوراسیون

روانشناسی رنگ بنفش در دکوراسیون

شب به معنای پایان کار و بازگشت به خانه برای استراحت است. بعد از یک روز کاری، انسان دوست دارد آرام شود و بنفش دقیقا همین آرامش را توصیف می کند. بنفش با رنگ های دیگر خیلی خوب ترکیب می شود. می توانید آن را با سبز زمردی یا حتی با رنگ های روشن و مکمل مانند بژ، زرد یا صورتی ست کنید. این یک رنگ ایده آل برای اتاق دخترانه است. تاثیرات روانی رنگ بنفش در خانه این است که به فضا جلوه ای باوقار و دراماتیک می دهد؛ زیرا هرچه باشد، بنفش رنگ سلطنتی است.

روانشناسی رنگ سفید در دکوراسیون

روانشناسی رنگ سفید در دکوراسیون

رنگ سفید یک خنثی کننده مشهور است و بسیار قدرتمند عمل می کند. این رنگ شاداب و صلح آمیز، به طور گسترده در طراحی داخلی استفاده می شود؛ زیرا می تواند احساس جوانی، آرامش، پاکی و تمیزی را القا کند. به همین خاطر در اسپا، معماری ژاپنی و فرهنگ های اسکاندیناوی به وفور استفاده می شود. رنگ سفید می تواند به فضاهای کوچک‌ کمک کند تا بزرگ تر به نظر برسند. همچنین به عنوان یک بوم خالی می تواند تمام ایده‌های شما را عملی کند. سفید برای افرادی که از کلاستروفوبیا (ترس از فضاهای بسته) رنج می برند عالی است.

روانشناسی رنگ سیاه در دکوراسیون

روانشناسی رنگ سیاه در دکوراسیون

سیاه با معنای شر، عزاداری و مرگ همراه است؛ اما با این حال، بیانگر کارایی و قدرت هم می تواند باشد. رنگ مشکی در تئوری طراحی داخلی، همیشه در مقادیر کم با رنگ های متضاد و مکمل استفاده می شود. هنگامی که به درستی استفاده شود، می تواند عمق و ظرافتی فوق العاده را به اتاق اضافه کند. از زیاده روی در رنگ مشکی در مقادیر زیاد خودداری کنید؛ زیرا ممکن است تاریک و افسرده‌کننده به نظر برسد. این رنگ در طراحی داخلی مدرن بهترین عملکرد را دارد.

روانشناسی رنگ قهوه ای در دکوراسیون

روانشناسی رنگ قهوه ای در دکوراسیون

قهوه‌ای با ماهیت طبیعی، نرم و اطمینان بخش خود می تواند در فضاهای بزرگ شگفت انگیز باشد و عناصر مدرن و ​​کلاسیک را متعادل کند. رنگ قهوه ای بهتر است کم استفاده شود. قهوه ای تمایل به آرام کردن انسان دارد؛ اما اگر بیش از حد استفاده شود، منجر به تنبلی می شود. از سوی دیگر قهوه ای می تواند با ترکیب با رنگ های پرجنب و جوش یا سایر رنگ های طبیعی، نمادی از انعطاف پذیری و امنیت باشد. در طراحی داخلی، رنگ قهوه ای برای ایجاد ظاهری روستایی و آرام استفاده می شود. اگرچه این رنگ ظریف است؛ اما تمایل به تحریک افسردگی دارد. بنابراین ترکیب آن با رنگ های شاد مانند زرد، سفید، قرمز، سبز و نارنجی را فراموش نکنید.

حتما بخوانید  بهترین ایده های دکوراسیون کریسمسی برای خانه

روانشناسی رنگ صورتی در دکوراسیون

رنگ صورتی بر احساسات رمانتیک و قلبی تأثیر می گذارد. تمام تناژهای صورتی (اگر درست استفاده شود) فضایی از عشق و مهربانی را ایجاد می کند. اگرچه صورتی تا حد زیادی با فمینیسم مرتبط است؛ اما همچنان می توانید از این رنگ برای جلوه مردانه هم استفاده کنید. رنگ صورتی می تواند طراحی داخلی را به سطحی جدید و مدرن برساند و احساس راحتی و عشق را برانگیزد. تناژهای قوی صورتی مانند سرخابی، فوشیا و غیره در ترکیب با رنگ هایی مانند آبی روشن، عالی می شود. همچنین به راحتی می‌توانید از صورتی در کنار دیوار سفید استفاده کنید.

انتخاب رنگ های دکوراسیون داخلی بر اساس تاثیرات روانی

واضح است که افراد با رنگ هایی که شخصیت آنها را منعکس می کند، احساس راحتی بیشتری دارند. برای مثال یک فرد جسور و پرانرژی ممکن است در اتاقی با رنگ قرمز یا نارنجی احساس شادی بیشتری کند. با این حال یک فرد خجالتی ممکن است در اتاق قرمز احساس راحتی نداشته باشد؛ اما در اتاق هایی با رنگ های آبی ملایم یا سبز روشن احساس بهتری دارد.

بهترین کاری که طراحان داخلی می توانند هنگام انتخاب رنگ برای مشتری خود انجام دهند، این است که رنگ اتاق خواب یا دفتر کاری هر فرد را طبق سلیقه و شخصیت آنها انتخاب کنند؛ اما در قسمت های مشترک مانند اتاق نشیمن و آشپزخانه، رنگ هایی را انتخاب کنند که همه افراد تا حد امکان احساس راحتی داشته باشند. اگر در طراحی و چیدن و تزئین اتاق خواب مشکل دارید پیشنهاد میکنیم مقاله دکوراسیون اتاق خواب را مطالعه فرمایید.

البته که هیچ رنگ واحدی همه را راضی نمی کند؛ اما باید سعی کرد از رنگ هایی استفاده شود که به اهداف همه افراد کمک می کند. از آنجایی که خانواده، دوستان، کارمندان و مشتری ها ساعت های طولانی را در اتاق هایی سپری می کنند که با رنگ های مختلف طراحی شده اند، باید روانشناسی رنگ ها را به نفع آن ها در نظر بگیریم. امیدوارم این مقاله به شما کمک کند تا رنگ‌ دکوراسیون داخلی خود را به راحتی انتخاب کنید و از روانشناسي رنگها در دكوراسيون داخلي بهره کافی را ببرید.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید