اول آگوست هر سال، روز جهانی «بدون فرزند» نام دارد. بله، امروز به درک و حمایت از زوج‌هایی که تصمیم به بچه‌دار نشدن دارند اختصاص دارد. «Childless» یعنی کسانی که دوست دارند؛ اما نمی‌توانند‌ بچه‌دار شوند. «Childfree» یعنی افرادی که ترجیح داده‌اند بچه‌دار نشوند. در سال 1973 سازمان ملی برای والدین اختیاری شروع به کار کرد. این سازمان در سال 1972 در کالیفرنیا تأسیس شد تا این تصور را تبلیغ و عادی‌سازی کند که مردم می توانند بچه‌دار نشوند. روز جهانی بدون فرزند هم‌ در سال 2013 انتخاب شد؛ زیرا هنوز زوج‌هایی هستند که تصمیم می‌گیرند‌ بدون فرزند باقی بمانند؛ اما معمولا با انتقاد، خشم و گاهی طرد شدن اطرافیان مواجه می‌شوند. ایده تداوم ارزش‌های خانواده توسط فرزندان، به قدمت بشریت است. این یکی از ویژگی‌هایی است که به ما کمک کرد برترین مخلوق این سیاره شویم. ما DNA، خون، گوشت، دانش، تجربه، احساسات و خیلی چیزهای دیگر را با فرزندانمان به اشتراک می‌گذاریم. جامعه ما از این طریق پیشرفت کرده است و ارزش‌های خانوادگی به جنبه مهم زندگی هر فرد تبدیل شده است. هر دین و فرهنگ در جهان بر اهمیت ازدواج و بچه‌دار شدن تاکید دارد.

بدون فرزند


بیشتر بخوانید: پادشاهی در سرزمین خانواده


با وجود تمام این‌ها، ساختارهای خانواده و اجتماع با پیشرفت سال‌ها تغییر کرده است. اکنون جمعیت انسانی از همیشه بیشتر شده است. هزینه‌های زندگی درحال افزایش است؛ اما استانداردهای زندگی، دسترسی به مراقبت‌های پزشکی و استقلال همراه با آن کاهش یافته است. در قرون وسطی داشتن فرزندان بیشتر، برای میراث یک خانواده ضروری تلقی می‌شد؛ اما امروزه اکثر خانواده‌های توسعه یافته حداکثر تا سه فرزند دارند. حتی برخی کشورها برای کنترل مشکل ازدیاد جمعیت، سیاست «تک فرزندی» دارند.

زندگی بدون فرزند چگونه می‌تواند بر ازدواج تأثیر بگذارد؟

جامعه سنتی، بی‌فرزندی در ازدواج را رفتاری غلط می‌داند. همین امر ممکن است به طور ناخواسته، روی رابطه زوج‌ها تاثیر بگذارد؛ به خصوص اگر یکی از طرفین آماده پذیرش شرایط نباشد. اگر این تصمیم نتیجه شرایطی است که خارج از کنترل شما است، پس طبیعی است که فرد از آن پشیمان شود. با این حال اگر پس از بحث و گفتگوی کامل، تصمیم داوطلبانه برای انتخاب یک زندگی بدون کودک گرفته شود، در بیشتر موارد هیچ دلیلی برای پشیمانی وجود ندارد.

این ایده که فرد به بچه نیاز ندارد نیز گسترش یافته است و مردم زندگی بی‌دغدغه و مستقل را به جای مسئولیت های مادام العمر انتخاب می‌کنند. مردم کم کم دارند درک می‌کنند که آنچه مهم است، تربیت یک فرزند مسئول می‌باشد. بیش از 15 میلیون بزرگسال در آمریکا بدون فرزند زندگی می‌کند. رابطه «Dink» رابطه‌ای است که در آن هر دو طرف درآمد دارند؛ اما بچه‌دار نمی‌شوند. همچنین از هر‌ هزار نفر، حدود 76 درصد حیوانات خانگی را به جای کودکان ترجیح می‌دهند.

زندگی ‌بدون فرزند یک انتخاب شخصی است

اگر مطمئن نیستید که بچه می‌خواهید یا نه، بچه نخواستن اشکالی ندارد. در واقع چیزی که اشکالی دارد این است که وقتی برای بچه‌دار شدن آمادگی ندارید، تحت فشار اطرافیان قرار گیرید. انتخاب بچه‌دار شدن یا نشدن، یک انتخاب شخصی است. زمان آن فرا رسیده است که به انتخاب‌های شخصی دیگران بیشتر احترام بگذاریم. برخی از زوج‌ها تشخیص می‌دهند و درک می‌کنند که نمی‌توانند زندگی خوبی را برای یک کودک فراهم کنند. باید قدردان چنین تصمیمات عاقلانه مسئولانه‌ بود. روز جهانی بدون فرزند مبارک!

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید