بسیاری از ژورنالیست‌های مُد و فشن، انتخابِ صنعت مد برای Domenico Dolce را یک انتخاب طبیعی می‌دانند، چون در خانواده‌ای متولد شد که در حوزه تولید پوشاک فعالیت می‌کردند. در سال تولد او (1958) خانواده Pollizi Generosa از تولیدکنندگان به نام و قدیمی پوشاک در سیسیل بودند. اما داستان Stefano Gabbana کاملاً متفاوت بود. در کیلومترها دورتر، در نزدیکی میلان Gabbana در خانواده‌ای متولد شد که مادرش کارگر خدمات خشکشویی بود و پدرش در یک کارخانه چاپ کار می‌کرد.
Dolce با کار کردن در کسب و کار خانوادگی زیر و بم عرضه پوشاک و از همه مهم‌تر نحوه جذب مخاطب و رضایتمندی مشتری را آموخته بود. Gabbana هم در نوجوانی آتش هنر در روح خودش را حس کرد و گرافیک خواند، توانایی و علاقه او به طراحی و هنر بعدها او را به سمت دنیای مد سوق داد.
اولین دیدار این دو زمانی بود که هر دو دستیار طراحی در یک خانه مد بودند و پس از گفتگویی کوتاه متوجه نقاط مشترک فکری و سلیقه‌ای زیادی با یکدیگر شدند. هوشمندی و نبوغ دوطرفه باعث شد در مدت کوتاهی Dolce & Gabbana را تولید و شروع به پیاده‌سازی ایده‌های خود کنند. به‌طوری که در سال 1985 برای اولین بار با این برند، به قول ژورنالیست‌های مُد و فشن به روی باند رفتند.
سر و صدا در دهه هشتاد!
اولین مجموعه Dolce & Gabbana زنان واقعی نام داشت، انتخابی بسیار هوشمندانه و در عین حال ریشه‌دار! ریشه‌هایی از سیسیل و میلان. این مجموعه تا به امروز بازتاب تمام مجموعه‌ها و کارهای این دو طراح خوش ذوق بوده است. چهارمین مجموعه از مجموعه‌های زنان واقعی درست زمانی بود که آن‌ها مورد توجه قرار گرفتند. این دو نفر در این مجموعه از فیلم‌های سال 1940 الهام گرفتند، الهام و الگویی که همیشه و تا به امروز همراه این برند است.

Hal Rubenstein نویسنده و طراح معروف نیویورکی در مورد مجموعه زنان واقعی می‌گوید: «لباس سیسیلی عصاره و سنگ محک Dolce & Gabbana است». او در ادامه اضافه می‌گوید «ایده اصلی این لباس از لغزش آمده است! لغزشی شگفت‌آور که حتی Sophia Loren را مجذوب خود می‌کند. بندهای این لباس مثل سوتین به بدن محکم بسته می‌شوند. بُرش آن طوری است که خط گردن مستقیم از آن می‌گذرد. اما حداقل دوبار می‌تواند قطع شود. که این برش و طراحی در وسط با برخورد به برجستگی سینه فشار ملایمی را نمایان می‌کند، زیبا نیست. این لغزش فقط به اینجا ختم نمی‌شود، بلکه از ناحیه کمر هم احساس می‌شود تا لباس شکل منسجم‌تری داشته باشد، اما نه خیلی محکم، این همان لغزش است! و سپس با رسیدن به باسن رها می‌شود، و با اندکی طرح مخروطی شکل تا زانوها ادامه پیدا می‌کند. تا در هنگام راه رفتن و نشستن پوشیده باشد و احساس راحتی داشته باشید».

دهه 90، حالا وقتِ رشد است!
در طول تاریخ Dolce & Gabbana دهه 90 نقطه عطف مهمی محسوب می‌شود. آن‌ها اولین فروشگاه خود در ژاپن را افتتاح کردند و صادرات محصولات به آمریکا از این سال شروع شد. و اولین نمایشگاه Dolce & Gabbana در آمریکا با اولین خط تولید عطر این برند همراه شد. در همان سال D&G مجموعه مردانه جدید خود را هم رونمایی کرده بود و همزمانی تمام این اتفاقات با هم باعث رشد و جهش شگفت‌آور D&G در آن سال‌ها شد.
در همین سال‌ها بود که D&G به دلیل استفاده از هنر سینمای دهه پنجاه میلادی در طراحی‌های خود، به‌عنوان یک جایگزین جدی و مدعی به‌جای لباس‌های خسته کننده و تکراریِ دهه نود شد! این شهرت بیشتر مدیون طراحی جدید همراه با کریستال و خطوط تزیین شده‌ای بود که در آن سال نوآوری بزرگی محسوب می‌شد. از همین رو خیلی زود تبدیل به یکی محبوب‌ترین برندها برای افراد مشهور و سینمایی شد و خیلی زود نمایش خود در فرش قرمز و مراسم‌های اهدای جوایز را آغاز کرد.

سال 2000 و طوفان با Madonna
همکاری با Madonna در اوایل سال 2000 محبوبیت D&G را چند برابر کرد. این همکاری کاملاً به سود طرفین بود. Madonna در آن سال‌ها رتبه یک در مارکت موسیقی دنیا بود و D&G هم در حال اوج‌گیری به سمت جهانی شدن. در این سال بود که D&G چندین جایزه دریافت کرد و توسط مجله GQ عنوان مردان سال را دریافت کردند و در سال 2004 جایزه بهترین طراحان سال از Elle Style را نیز دریافت کردند.
حالا می‌توان گفت دستیاران یک خانه مد در میلان، قطار خود را روی ریل قرار داده بودند و با سرعت می‌تاختند. در همین سال‌ها بود که خط تولید اکسسوری، چرم، لوازم آرایشی و… راه اندازی شد . آن‌ها از عطر تا لوازم آشپزخانه را تولید کردند و نشان دادند اگر دید خوبی وجود داشته باشد، هنر ماندگار است. بی‌شک داستان D&G یک موفقیت بی‌نظیر و شگفت‌آور است که امروز در نقاط مختلف دنیا الهام‌بخش هنرمندان و طراحان زیادی است.

تبلیغات منحصربفرد
بسیاری از ژورنالیست‌ها و منتقدان مد و فشن، اعتقاد دارند، به‌غیر از طراحی منحصر بفرد، کمپین‌های تبلیغاتی جنجالی و مدرن D&G دلیل اصلی موفقیت این برند بوده است. از جمله تبلیغات عجیب D&G می‌توان به انتشار موسیقی D&G IS LOVE اشاره کرد و همینطور اخیراً از طرف این کمپانی اعلام شد بزودی مجموعه جدیدی از عینک‌ها را برای مدونا طراحی می‌کند که یادآور همکاری قدیمی و تاریخی این دو با هم می‌باشد.
زمینه‌های فعالیت D&G نسبت به سایر برندها بسیار گسترده است، این برند در زمینه تولید لباس‌های مردانه و زنانه، لباس کودک، هدایا و اکسسوری شامل لباس‌های کاستوم شده و شخصی‌سازی شده و همچنین زیورآلات، ساعت و عینک، شراب و شکلات، و همچنین لوازم آرایشی فعالیت می‌کند.

D&G 2021
وقتی کالکشن جدید پاییز-زمستان 2021 رونمایی شد با استقبال بی‌نظیر مخاطبان و منتقدان مد و فشن مواجه شد. بسیاری معتقدند این مجموعه یادآور دهه 90 و همچنین دوران طلایی D&G است. حاشیه‌های ضخیم شده در وسط، فرم‌های تخت و بسیار بلند و حتی شلوار جین با کمر بلند، به‌طوری که خیلی از ما که آن دوره را گذراندیم به چالش کشیده‌ می‌شویم. درست است! تیپ‌های دهه 90 و دیزاین‌ها دوباره به لطف D&G مد و ترند شده‌اند. به همین دلیل مجموعه جدید D&G با عنوان The next chapter نشان‌دهنده مسیر جدید و البته مثل همیشه جسورانه است.
استقاده از فاکتورهای جدید نسل (GEN Z) در این مجموعه نشانگر نبوغ و به روز بودن این طراحان است. دختران و پسران الکترونیکی که پوستر و نماد اصلی این نسل هستند در این مجموعه خودنمایی می‌کنند. آن‌ها در سایه شبکه‌های اجتماعی رشد کردند، با گوشی‌های هوشمند دنیا را می‌بینند و موهای کوتاه و چسبان با رنگ‌های پاستلی را تجربه کردند.
در این مجموعه D&G نگاه بسیار جسورانه و خلاقانه‌ای به این نسل دارد. نسلی که در قلمرو اینستگرام و TikTok، با خرده فرهنگ‌های دیگر ترکیب شده و وسواس شدیدی برای نمایش خود در شبکه‌های اجتماعی دارد. تفاوت این نسل با نسل‌های قبلی در این مجموعه به خوبی درک شده، نسلی که به لطف شبکه‌های اجتماعی و نبوغ خود به راحتی از اتاق خواب خود به ستاره‌های بزرگ تبدیل می‌شوند. این تمام عصاره مجموعه جدید D&G است. در این مجموعه به راحتی این تلفیق را می‌بینیم، دهه 90 و نسل جدید! شلوارهای دیسکو فلزی با دستبندهای توری، تاپ‌های نئونِ شفاف، کت‌های خز مصنوعی و کت‌های پف‌دار بزرگ.
لباس‌های بدن‌نما با رنگ‌های فلورسنت و یا مدل‌ها و طراحی‌های سایبرپانکی با موهای رنگین کمانی و همچنین رژ لب مشکی و آبی و همچنین نشان‌های همیشگی برند روی تمام تیشرت‌ها و کت و شلوارها.

D&G 2022
اولین نمایش D&G بعد از بحران جهانی همه گیری کرونا، رونمایی از کالکشن بهار و تابستان بود. جشنی که با نورهای فراوان و زرق و برق بیش از پیشی همراه بود. Dolce در پشت صحنه این نمایش به خبرنگار BAZAAR گفته بود: «دنیا در حال بیرون آمدن از تاریکی است و ما هم با او همراه می‌شویم». با همین ایده می‌توان پی برد که چرا اسم این رویداد D&G’s light therapy بود. نور متضاد تاریکی است و همه چیز حول محور آن می‌چرخد. این مجموعه آنقدر شامل کریستال‌ها و سنگ‌های پُر زرق و برق بود که دل تمام منتقدان و عاشقان مد را ببرد و در هنگامی که از مات شدنِ زرق و برق‌ها رها می‌شدند رنگ لباس‌ها و البته رنگ اصلی و یونیک D&G یعنی سیاه خود را نمایان می‌کرد. چاپ‌ها علی‌رغم مجموعه‌های چند سال اخیر از اندازه قابل قبولی برخوردار نبودند و به نظر می‌رسید بزرگی این چاپ‌ها بی‌ارتباط به حجم نور و رنگ بازی نمایش نیست.
امضای همیشگی D&G در این نمایش هم خود را نشان داد، دهه 2000 ! یک بازگشت سبُک و کنترل شده که فقط توسط این دو طراح قابل اجراست. تاپ‌های مش که روی جلیقه‌ها لایه‌بندی شده‌اند. یقه‌های پهن یا بعضاً نازک با زنجیرهای زیاد، شورت‌های بیکینی و پیراهن‌های ابریشمی که کمتر دیده شده بودند. شلوارهای جین فاق کوتاه که برگرفته از طراحی‌های 2000 بودند، توسط نوارهای همیشگی لباس زیرهای D&G تنظیم شده بودند.

خیاطی‌ها بیشتر کلاسیک به نظر می‌رسد. آن‌ها روی پیچیدگی پارچه‌ها تمرکز زیادی داشتند. پیچیده‌ترین طرح چهار پارچه دارد که پارچه‌ها بسیار مجلل و لوکس بنظر می‌رسند. همچنین طرح‌هایی که با طرحواره های گوره خری و پلنگی ترکیب شده‌اند و تقریباً در تمام طرح‌ها این نماد و رنگ‌ها به کار گرفته شده‌اند.
در واقع با توجه به اینکه این صنعت و همچنین D&G یک سال بود که تشنه نمایش بود، چنین ضیافت مجلل و بزرگی بسیار قابل پیش‌بینی بود.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید