سامان لطفی، متولد ۷ اسفند سال ۱۳۷۰ در تهران است. او عکاس و کارگردان مدوفشن است و برای آژانس‌های فشن دنیا و برندها، از جمله آژانس Daman Management عکاسی و کارگردانی می‌کند. سامان در سال 2010 وقتی هنوز 17 سال داشت و در ابتدای راه بود، وارد دنیای مدلینگ شد. او بعد از ۲ سال فعالیت در این زمینه، همکاری با آژانس فشن H&M Models Austria را آغاز کرد و پس از آن به همکاری با آژانس Cyrusmodels پرداخت. پس از گذشت چند سال، سبک کارهایش نظر عکاسان بزرگ مدوفشن دنیا و افراد مشهور در این حرفه را جلب کرد. بعد از مدتی تصمیم گرفت به خاطر سبک خاصی که داشت، تمام ایده‌هایش را به تصویر بکشد و در سال ۲۰۱۴ وارد عرصه عکاسی فشن و کارگردانی شد. از این جهت که سال‌ها جلوی دوربین بوده، مدل‌ها را درک می‌کند و قادر است با عکاسی و کارگردانی، تمام احساسات موجود در کار را به بیننده منتقل کند. او در حال حاظر با بسیاری از برندها و آژانس‌های عکاسی و کارگردانی فشن دنیا همکاری دارد.

از نظر شما چه چیزهایی برای یک عکس باکیفیت و حرفه‌ای اهمیت دارد؟
از نظر من چِشم، مهم‌ترین و اصلی‌ترین پایه عکاسی است. وقتی شما دید قوی داشته ‌باشید، با هر دوربینی که عکاسی کنید، نتیجه کار قابل ستایش است و بهترین عکس را ثبت خواهید کرد. مغز و چشم انسان و قدرت دید، در ابتدا عکس را تصور می‌کند و بعد به‌دوربین دستور می‌دهد که آن عکس را ثبت کند.
شما قبل از فشردن شاتر چه چیزهایی را چک می‌کنید.
قبل از فشردن شاتر، نور محیط را کنترل می‌کنم تا بدانم که باید بر حسب نور موجود چه‌نوع عکاسی انجام بدهم.

امضای کار شما چیست؟
امضای کارم که همیشه دیگران نیز در مورد من بازگو می‌کنند، این است که در عکاسی، فشن را با صحنه‌های فیلم ترکیب می‌کنم و این باعث می‌شود، غیر از نمایش دادن لباس و مدل، حس بیننده را نیز تحت تاثیر قرار بدهم.

برای کدام برنــدها عکاسی کرده‌ایـد و کدام یک برای‌تــان دوست‌داشتنی‌تر بود؟
برای برند‌های زیادی عکاسی کرده‌ام و هر برندی معنای خاص خودش را داشت. از جمله: ATOLIENO6 ,RG, MZ, TANRIS, TARTAN, VERABOTA, DENIZ, KOTON

عجیب‌ترین یا جذاب‌ترین لوکیشن عکاسی که تا به حال عکاسی کرده‌اید کجا بود؟
عجیب‌ترین‌ لوکیشنی که در آن عکاسی کردم، یک قبرستان مسیحی بود. این کار برای سفارت فرانسه انجام شد. واقعاً به قدری زیبا بود که قابل تصور نیست!

آیا شخص خاصی هست که دلتان بخواهد از او عکاسی کنید؟ او کیست و چرا؟
بله، یک شخص خاص هست، Kate Moss. او یکی از سوپر مدل‌های مشهور جهان مدوفشن است که در حال حاظر آژانس فشن خود را تاسیس کرده است. دوست دارم از او عکاسی کنم و در آژانس جدیدش با او همکاری داشته باشم. چون کاملاً دنیای فشن در آن وجود دارد و پتانسیل تمام مدل‌ها در آن نهفته است.

از بین تمام ابزارهای کارتان کدام یک برای شما از همه مهم‌تر است؟
مهم‌ترین ابزار کارم این است که همیشه به من می‌گویند، تو امضای کار خودت را داری و سبک خاص تو، کار هر عکاسی نیست! این برای من خیلی مهم است! می‌گویند، تو با فشن، دنیای ما را به تصویر می‌کشی. کار تو جدا از کار بقیه است! تو تصویرساز بزرگی هستی.

فقط می‌توانید از یک لنز استفاده کنید، آن کدام لنز است؟
اگر فقط بتوانم از یک لنز استفاده کنم، 70-20 را انتخاب می‌کنم. چون من معمولاً لنزهای متحرک را بیشتر دوست دارم. زیرا با من و دوربینم و سبک عکاسی که انجام می‌دهم، هماهنگی بیشتری دارد. البته لنزهای دیگر را هم دوست‌دارم. ازجمله 200-70 و 50 برای دوربین نیکون.

به کدام شات‌تان بیشتر از همه افتخار می‌کنید؟
سعی می‌کنم در بیشتر عکاسی‌هایی که با کارگردانی خودم انجام می‌دهم، هم عکاسی فشن را نمایش دهم و هم آن کار را تبدیل به عکسی کنم که با مردم حرف می‌زند و احساسات را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در نتیجه پروژه‌هایی که کارگردانی آن را خودم به عهده دارم، لذت خاصی برایم دارند. چون می‌بینم که مخاطبانم تحت تاثیر عکس‌ها قرار گرفته‌اند.

چه توصیه‌هایی برای عکاسی با موبایل دارید؟
عکاسی با موبایل، سریع‌ترین عکاسی است که می‌شود انجام داد و اگر کادر مناسب و زیبایی ببندید، می‌توانید با موبایل عکس‌های زیبایی خلق کنید.

روی موبایلتان چه اپلیکیشن‌هایی برای ادیت عکس دارید؟
معمولاً خیلی کم از اپلیکشن‌های ادیت تصویر در موبایل استفاده می‌کنم. اما Lightroom را برای موبایل پیشنهاد می‌دهم.

روی کامپیوتر کدام برنامه ادیت را بیشتر استفاده می‌کنید؟
در ‌کامپیوتر برای تمام کارهای ادیت عکس، از برنامه Adobe Photoshop CC استفاده‌می‌کنم.

وب سایت عکاسی مورد علاقه شما کدام است؟
وب سایت‌های مورد علاقه من در صنعت عکاسیartandcommerce.com وvogue.com هستند.

کتاب مورد علاقه شما درباره عکاسی چیست؟
کتاب‌های مورد علاقه من در زمینه عکاسی Gisele Bundchen by Steven Mesiel
,Three Hundred and Seventeen & Counting By Steven Mesiel
,A Different Vision on Fashion Photography by Peter Lindbergh
L.A. Style by Herb Ritts و Steven klien می‌باشند.

کار کدام عکاس بین‌المللی را دوست دارید؟
من عاشق کارها و سبک عکاسی Stevendiesel، Steven Klein و Mert and Marcus
هستم. آن‌ها برای من الگو هستند. خصوصا Steven Mesiel.

این شغل چه چیزهایی را در شما تغییر داد؟
این شغل زندگی جدیدی برایم زنده کرد تا بتوانم دنیای اطراف دیگران را از طریق عکاسی به شکل قشنگ‌تری به آن‌ها نشان دهم. چه از طریق فشن و چه سبک‌های دیگری از عکاسی.

الگوهای قدیمی و جدید شما در عکاسی چه کسانی هستند؟
الگوهای من در عکاسی فقط از عکاس‌های قدیمی هستند. از جمله:
Steven Mesiel، Steven Klien، Herb Ritts و Mert and Marcus

منابع الهام شما برای این شغل چه چیزهایی هستند؟
منابع الهام من در عکاسی، فیلم و عکس‌برداری عکاسان قدیمی هستند. همچنین موزیک‌هایی که واقعاً ریشه‌دار است، در ایده‌پردازی به من
کمک می‌کنند.

فکر می‌کنید تفاوت‌های اصلی شغل شما در ایران و خارج از ایران چیست؟ نظر شما درباره عکاسانی که در چندشاخه کار می‌کنند چیست؟
تفاوت عکاسی در ایران و خارج از ایران به آزادی برمی‌گردد، این است که تفاوت‌ها را رقم می‌زند. اما در هر جای دنیا می‌توان تفاوت‌ها را به وجود آورد. همه چیز به خودت بستگی دارد! به نظر من هدف عکاس‌هایی که به صورت چند شاخه کار می‌کنند، فقط عکاسی کردن است. برایشان مهم نیست در چه زمینه‌ای تخصص داشته باشند. بیشتر فقط برایشان عکاسی در هر سبکی مهم است! از نظر من هر عکاسی که به صورت حرفه‌ای کار می‌کند، باید در یک زمینه تخصص داشته باشد تا امضا خودش را به جهان نشان دهد.

اگر مدل اضطراب داشته باشد یا حرفه‌ای نباشد، چگونه او را راهنمایی می‌کنید؟ آیا برای پوز گرفتن به مدل‌ها کمک می‌کنید؟
اگر مدل هنگام عکاسی اضطراب داشته باشد، تنها چیزی که به او می‌گویم این است که اصلاً به این فکر نکن که جلوی دروبین یا سامان لطفی ایستاده‌ای. تصور کن در خانه یا در طبیعت هستی. هیچ‌کس کنارت نیست و در حال خودت هستی. فقط این حس را داشته باش تا طبیعی‌تر به نظر برسی.

در دوران کرونا چه کارهای عکاسی انجام دادید؟ و به نظر شما این محدودیت‌ها چه اثری بر کار شما داشته و خواهد داشت؟
در دوران کرونا عکاسی‌های زیادی انجام دادم. از جمله عکاسی برای مجله PRESTIGE و برندهای مختلف، البته با رعایت اصول بهداشتی. این محدودیت فقط به ما نشان داد که باید بیشتر مراقب خودمان باشیم. بیشتر از قبل! به شرطی که اصولی کار کنیم، می‌توان با شرایط کرونا کنار آمد.

دنیای پس از کرونا را چطور می‌بینید؟
کرونا باعث می‌شود که پس از این دوران مردم، قدر جهان هستی و انسان‌های اطرافشان را بیشتر بدانند. دنیا بیشتر به سمت مهربانی و لطافت خواهد رفت و تنش بین مردم جهان کمتر خواهد شد. برای تمامی صنایع، مارکتینگ‌ها و یا دنیای فشن شرایط بهتری را پیش‌بینی می‌کنم. چون حس می‌کنم چرخه حیات دوباره زنده شده است.

نظرتان درباره مجله پُل چیست؟
مجله‌ای است که بیشتر به مدوفشن و افراد موفق ایرانی می‌پردازد. ایرانیان سراسر جهان که در زمینه‌های مختلف و برای مردم کشورشان تلاش می‌کنند تا اسم ایران و ایرانی را با افتخار زنده نگه دارند. همیشه سرفراز باشید. بهترین آرزوها را برای مجله پُل دارم.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید