سام عرجی، متولد بهمن ماه سال ۱۳۶۳ در شمال ایران و شهر زیبای بندرانزلی است. در هنرستان و دانشگاه در رشته گرافیک تحصیل کرد تا زمینه‌ای برای شروع فعالیت هنری‌اش باشد. بعد از اتمام دوره تحصیل در ایران، مشغول به فعالیت‌های هنری پراکنده از جمله طراحی گرافیک شد و در سال ۱۳۸۸ به دلیل محدودیت‌های فرهنگی در ایران به کشور ترکیه و شهر استانبول مهاجرت کرد. او با وجود تمام سختی‌ها در فاصله بسیار کوتاه و به لطف دستیاری یکی از معروف‌ترین میکاپ آرتیست‌های ترکیه موفق شد برای خود در بازار کار ترکیه جای خوبی باز کند. عرجی تا به امروز با بسیاری از بازیگران و مجله‌های درجه یک ترکیه همکاری کرده است. آنچه در ادامه می‌خوانید مصاحبه کوتاهی درباره زندگی شخصی و حرفه‌ای او است.

قبل از هر چیزی به ما درباره خانواده خودتان بگویید؛ اعضای خانواده مشغول چه کاری هستند؟
پدر من کارمند دولتی بود، رئیس اداره کار و امور اجتماعی. مادرم هم مدیر مدرسه، یک خواهر و یک برادر دارم. شغل برادرم آزاد و خواهرم دانشجوی مقطع فوق‌لیسانس گیاه‌پزشکی است.

نظر خانواده در مورد انتخاب این رشته هنری و شغل شما چیست؟ آیا مشکلی با این حرفه نداشتند؟
به هیچ وجه؛ حتی برای انتخاب رشته هنری من در هنرستان به خاطر عدم وجود این رشته در شهر ما، به شهر دیگری مهاجرت کردیم. آن‌ها همیشه من را حمایت کردند و حتی زمانی که من قصد مهاجرت داشتم به من گفتند که مطمئن هستیم تو بهترین انتخاب را کردی.

از مزیت‌های این شغل بگویید. یک میکاپ آرتیست باید دارای چه ویژگی‌هایی باشد؟
این شغل به صورت حرفه‌ای حدوداً ۳۰ سال است که در ترکیه جا افتاده و همه به حالت تجربی این حرفه را یاد گرفتند. اما من به خاطر مسائلی همچون شناخت نور و سایه جنس نور و… توانستم خیلی سریع با عکاس‌های بزرگ کار کنم. در اصل من خودم را صرفاً یک میکاپ آرتیست نمی‌دانم؛ چون بیشتر از دانسته‌های لازم برای یک میکاپ آرتیست تحقیق کردم و تحقیق همیشه باعث موفقیت است. این حرفه سختی‌های خاص خودش را دارد، از جمله ساعت‌کاری نسبتاً طولانی که خوشبختانه بعد از تصویب ساعت قانونی کار در ترکیه نهایتاً بین ۸ تا ۱۲ ساعت کار می‌کنیم.

بهترین خاطره‌ای که در این سال‌ها داشتی چه بود؟
وقتی ۸ ماه پیش از طرف مجله VOGUE به عنوان یکی از صد فرد تاثیرگذار در دنیای مد ترکیه انتخاب شدم، یکی از بهترین لحظه‌های زندگی من بود. مخصوصاً به خاطر اینکه به عنوان یک خارجی در ترکیه توانستم به این موفقیت برسم.

آیا ترکیه در این صنعت همپای بقیه دنیا و با استانداردهای جهانی پیش می‌رود؟ 
اوج طلایی این دوره در ترکیه بین سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۲ بود که البته من سال ۲۰۰۹ وارد این حرفه شدم. اما به طور کلی با استاندارد‌های کشورهایی مثل انگلیس و فرانسه که در این حوزه جز کشورهای سطح اول دنیا هستند تقریباً برابری می‌کرد. در سال‌های اخیر به خاطر اینکه استاندارد‌های داخلی کم کم جایگزین استانداردهای بین‌المللی می‌شوند و با توجه به سانسور قسمت‌هایی از مجلات در مقایسه با نسخه‌های اروپایی،‌ این موضوع رو به افول است.

در حوزه کاری شما کدام کشور حرف اول را می‌زند؟
مهد این کار سه کشور ایتالیا، انگلیس و فرانسه هستند؛ اما آمریکا و به‌خصوص نیویورک هم دنیای مد خودش را دارد. اما به طور کلی بستگی به این دارد که بخواهید با چه برند‌هایی کار کنید و طبق آن کشور مورد نظر را انتخاب می‌کنید.

آیا به فکر مهاجرت برای پیشرفت کار و نزدیک شدن به این برند‌ها هستید؟
بله؛ خیلی زیاد. اگه خدا بخواهد به زودی، چون خیلی به فکرش هستم.

آیا پیشنهاد کاری هم از آن‌ها داشتید؟
برای ایف‌سن‌لورن فرانسه پیشنهاد دارم؛ اما خیلی جدی فکر نکردم؛ چون دنیای لوازم آرایش یا اصطلاحاً کازمتیک از دنیای مد و فشن یک مقدار فاصله دارد و فعلاً مشغول بررسی در این مورد هستم.

گفتید که مشغول به تدریس هستید، آیا از مرحله آموزش گذر کردید و فکر می‌کنید احتیاجی به آموزش ندارید؟
به هیچ وجه. از نظر من در هیچ حرفه‌ای نمی‌توانی بگویی که آموزش تمام شد و من همه چیز را یاد گرفتم. چون مدام مطالب جدید می‌آیند و به روز رسانی می‌شوند.

تا الان به چند نفر آموزش دادید و به نظر شما چند نفر از آن‌ها می‌توانند با شما رقابت کنند؟
من از سال ۲۰۱۳ آموزش دادن را شروع کردم. در ایران من کلاس‌هایی مخصوص میک‌آپ آرتیست‌ها برگزار کردم تا الان حدود ۱۴۰ نفر شاگرد در ایران داشتم. در ترکیه هم هستند بچه‌هایی که دوره آموزشی را پیش من گذراندند و الان به نوعی رقیب من محسوب می‌شوند. خارج از کار با این افراد دوست هستم و این فضای خیلی خوبی هست که کار گروهی انجام می‌دهیم. چون همه در کنار هم هستیم و به پیشرفت هم کمک می‌کنیم. من همچنان به ایران رفت و آمد می‌کنم و به فعالیتم در ایران ادامه می‌دهم و دوست دارم که بچه‌ها بتوانند پیشرفت جهانی داشته باشند و این اتفاق نزدیک است.

از نظر دوستان چه نوع آدمی هستید؟
فکر می‌کنم آدم صمیمی و راحتی به نظر می‌آیم؛ ولی آدم نسبتاً درونگرایی هستم. به دلیل فضای اجتماعی کارم ترجیح می‌دهم وقتی کار تمام می‌شود بیشتر تنها باشم.

۳ ویژگی اصلی که فکر می‌کنید دلیل موفقیت شما هستند چیست؟ 
پیگیری بیش از حد، خلاقیت، ریسک‌پذیری!

چند نفر از آدم‌های مشهور و معروفی که با آن‌ها کار کردید را نام ببرید؟
بین خارجی‌ها آدریانا لیما، ایرینا شایک و ارین هترتون. از ترک‌ها سرنا ساریکایا، بورجه بیریجیک، نسلیهان آتاگول، کیوانچ تاتلیتوگ، بوراک اوزچویت، اوزگه گورل و… . ولی من همیشه سعی می‌کنم در برخوردم صمیمیت ایجاد نکنم؛ اما به هر حال در بین آن‌ها هستند کسانی که با هم صمیمی‌تر هستیم. یک نکته جالب این‌که وقتی که متوجه می‌شوند که من ایرانی هستم برخورد خوبی دارند. به هنر و تاریخ ایران بسیار احترام می گذارند.

در این مدت چه افتخارات دیگری کسب کردید؟
برند‌هایی که با آن‌ها همکاری می‌کنم باعث افتخارم هستند؛ چون تا به حال در ترکیه میکاپ آرتیستی نبوده است که به این شکل این فعالیت‌ها را با این برند‌ها انجام دهد، یکی دیگر از افتخاراتم مدیریت هنری یک مجله مد در ایران به اسم واچار بود که هم در ایران و هم ترکیه بسیار مورد استقبال قرار گرفت.

پیام شما برای افرادی که مثل شما فکر می‌کنند و دوست دارند در این مسیر قرار بگیرند چیست؟انتخاب درست، پشتکار، پیگیری و تحقیق بیش از حد. این که چشم ما از لحاظ بصری به دیدن کار خوب عادت کند باعث پیشرفت ما می‌شود. حتی در اینستاگرام هم مهم هست که چه صفحاتی را دنبال می‌کنید و چشم شما به چه کار‌هایی می‌خورد.

با  مجله پل چطور آشنا شدید؟
حدود ۲ ماه پیش در فضای مجازی با آن آشنا شدم و برای من خیلی جالب بود که یک مجله فارسی زبان در استانبول فعالیت می‌کند و من از آن بی‌خبرم. دیدم که فعالیت‌هایی با استاندارد بالا انجام می‌دهند و خیلی از دوست‌ها و کسانی که در این حیطه با هم کار می‌کنیم، با این مجله همکاری دارند و خیلی برای من خوشایند بود که یک‌سری افراد درست دارند کار‌های درست انجام می‌دهند. مرسی از این که به من این فرصت را دادید که با شما همکاری داشته باشم و بتوانیم جامعه‌ موفق ایرانی را به جوان‌ها نشان بدهیم.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید