ستاره میران طراح لباس شب و عروس، ۶ سال است که به صورت حرفه‌ای مشغول این کار است. او در مراسم‌های خاصی، طراحی لباس دنیا دادرسان (خواننده)، الناز گلرخ (اینفلوئنسر آرایشی و زیبایی)، مگان پورمر (مجری و بازیگر) و Sofia Resing (مدل بین‌المللی) را برعهده داشته و در حال حاضر از کشورهای خارجی سفارش طراحی و دوخت می‌گیرد. این طراح 30 ساله‌ موفق آرزو دارد که روزی برندش در اروپا و در کنار برندهای دیگر بدرخشد. ستاره در این شماره از پُل مهمان ما شد تا درباره‌‌ شغلش و تلاش‌های یک زن ایرانی در جهت رسیدن به موفقیت برای شما عزیزان توضیحات بیشتری ارائه دهد.

ستاره در حوزه‌ کاری خودش چه تخصص‌هایی دارد و چه دوره‌هایی را گذرانده است؟
خوشبختانه در صفر تا صد کارم تخصص‌های لازم و مربوط را دارم. دوره‌های طراحی‌، الگوسازی، برش، دوخت، مولاژ و همچنین یک دوره‌ کاملاً حرفه‌ای کارِ دست روی لباس گذرانده‌ام که شامل تکنیک‌های متفاوت و بسیار خلاقانه و مطابق با متد روز دنیا است. به همین دلیل کارِ دستی که روی لباس‌ها انجام می‌دهیم بسیار حرفه‌ای و بی‌نقص هستند.

پروسه‌ طراحی تا اجرای یک لباس توسط شما معمولاً شامل چه مراحلی می‌شود و به طور متوسط چقدر زمان می‌برد؟
آماده‌سازی یک لباس شامل طراحی، الگوسازی، برش، دوخت و کار دست است. مسلماً بسته به نوع لباس، زمان آماده‌سازی آن متفاوت است. ما دو لاین لباس داریم: Haute couture و Ready to wear. برای لباس‌های اوت‌کوتور که طراحی‌های خیلی خاص دارند، حدوداً ۳۰۰ ساعت زمان نیاز است. به عنوان مثال در کالکشن جدیدم لباسی طراحی کرده‌ام که در تولید آن از ترکیب ۷۰ رنگ مختلف و بیش از ۳۰ متریال استفاده کرده‌ام تا نهایتاً یک اثر هنری از خودم به جا بگذارم. چند ماه روی این لباس کار کردم.

فکر می‌کنید امضای شما کدام کارتان است؟ در مورد طراحی و دوخت آن توضیح دهید.
من همیشه در طراحی پارچه‌های سنگ دوزی‌ام از المان‌هایی نظیر نقوش تزئینی، اسلیمی‌ها و نشان‌ها استفاده می‌کنم و در درایینگ (بازی با پارچه) سبک خودم را دارم که باعث می‌شود کارهایی با امضای خودم به ثبت برسانم که همیشه قابل شناسایی و درک از سوی دیگران است.

چه دستاوردهای داخلی و خارجی داشته‌اید؟
چند مورد از لباس‌های من در رویدادهای مختلف بین‌المللی پوشیده شده‌اند. برای مثال در رویداد Dior در لندن یکی از لباس‌های من پوشیده شده بود. برای یک خواننده در ۲ کنسرتش و برای ۲ سلبریتی خارجی در کالکشن جدیدم لباس طراحی کرده‌ام که به زودی در یک فستیوال آن‌ها را خواهند پوشید.

به جز کارهای سفارشی، کارهای از قبل آماده هم دارید؟ چطور می‌توان آن‌ها را تهیه کرد؟
همان‌طور که گفتم لاین طراحی لباس‌های Ready to wear هم دارم. در این لاین الگوی لباس‌ها طبق استانداردهای بین‌المللی طراحی شده‌اند. علاقه‌مندان می‌توانند این لباس‌ها را به صورت آنلاین خریداری کنند.

منابع الهام شما در طراحی و دوخت چه چیزها یا کارِ کدام طراحان بنام دنیا هستند؟ خودتان کار چه کسانی را می‌پسندید؟
کلاً به داشتن ایده‌های خلاقانه و مفهومی در کالکشن‌هایم اعتقاد دارم. تمام پدیده‌های اطرافم (چه چیزهای طبیعی و جاندار، چه مصنوعات ساخت بشر) ممکن است منبع الهام من باشند. به نظرم این مفهوم‌گرایی، پروسه‌ طراحی و تولید لباس‌هایم را تحت تاثیر قرار داده است. Zuhair Murad، Ralph & Russo،
Georges Hobeika و Rami Kadi از طراحان مورد علاقه من هستند.

به غیر از ایران و امارات، مشتریان شما از کدام کشورها هستند؟ چطور با شما آشنا می‌شوند؟
اروپا، آمریکا، کانادا، استرالیا و سایر کشورهای عربی. بیشتر مشتریان از طریق اینستگرام با ما آشنا می‌شوند. امکان ثبت سفارش از طریق وب‌سایت و واتساپ هم میسر است.

خاطره‌ای از طراحی لباس‌‌ عروس دارید؟
یادم می‌آید که اولین لباسی که طراحی کردم، لباس عروس بود. اتفاقاً به مراسم عروسی هم دعوت شده بودم و به خاطر نظراتی که قرار بود بشنوم استرس زیادی داشتم. برای کارِ دست این لباس مجبور شدم چند روز در آتلیه بمانم و به خانه نروم. پدر و مادرم که عامل اصلی تمام موفقیت‌های من هستند، در آن روزها به دیدن من می‌آمدند و برایم غذا می‌آوردند. فقط برای خوردن غذا استراحت می‌کردم. روز عروسی به خاطر استرس زیاد کف دستانم عرق می‌کرد تا اینکه اولین نظر مثبت را شنیدم و این انگیزه‌ای برای ادامه‌ راهم شد.

آرزو، برنامه‌های آینده و هدف ستاره در شغلش چیست؟
آرزو می‌کنم که بتوانم باعث افتخار کشورم باشم و زحمات پدر و مادرم را جبران کنم و به دختران سرزمینم استقامت و جنگیدن برای رسیدن به هدف را یاد بدهم. می‌خواهم نشان دهم که یک زن ایرانی قوی و قدرتمند با وجود تمام مشکلات موجود در جامعه می‌تواند به تمام آرزوهایش برسد. هدف من دیده شدن برندم در مقیاس جهانی و فعالیت در اروپا است.

یک روز کاری یک طراح لباس چطور سپری می‌شود؟
صبح یک فنجان قهوه‌ بزرگ می‌خورم که بتوانم تا آخر روز دوام بیاورم. ساعاتی از روز را به طراحی‌ طرح‌های جدید اختصاص می‌دهم و ساعاتی هم مشغول آماده‌سازی سفارش‌های مشتریان هستم. بخشی از روزم را مطالعه می‌کنم، چون معتقدم که باید همیشه در کارم به‌روز باشم و مانند برندهای برتر دنیا رفتار کنم. در مجموع به صورت روزانه ۱۰ تا ۱۲ ساعت درگیر کار هستم.

بهترین عکاسی که با شما همکاری کرده است کیست؟
من در چندین پروژه با علی مرادی عزیز همکاری کرده‌ام و از کار و اخلاق حرفه‌ای ایشان بسیار لذت بردم.

در پروسه طراحی و دوخت به غیر از شما چه کسانی درگیر می‌شوند؟ و به طور مستقیم و غیرمستقیم چند نفر شاغل هستند؟
من بهترین پرسنل را دارم و مطمئنم که با انرژی و کار خوبشان مسیر موفقیت را به سرعت طی خواهیم کرد. تیم تخصصی ما شامل کارِ دست‌زن‌ها، برش‌زن‌ها و خیاط‌ها می‌شود. در مجموع ۲۵ تا ۳۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم مشغول به کار هستند.

مواد اولیه و پارچه‌های مورد نیازتان را از کجا تهیه می‌کنید؟
برای لباس‌های کارِ دست پارچه‌سازی می‌کنیم و به هیچ عنوان از پارچه‌ آماده استفاده نمی‌شود. بِیس پارچه‌ها را از بازارهای تهران و دبی می‌خریم که شامل ساتن، پارچه ابریشم، حریر، کرپ و… است.

جذاب‌ترین و سخت‌ترین بخش‌ شغل شما چیست؟
جذاب‌ترین قسمت کارم، طراحی پارچه‌های سنگ‌دوزی متفاوت و جذاب با تکنیک‌ها و متریال‌های جدید یا بازی با پارچه و خلق آثار خاص و متفاوت است. سخت‌ترین بخش هم طراحی لباس برای مشتری‌هایی با انرژی منفی است.

توصیه‌ شما به کسانی که می‌خواهند شغل‌ شما را ادامه دهند چیست؟
تلاش و پشتکار و مطالعه‌ زیاد. به نظرم هر کسی در کارش، اول باید خودش حرفه‌ای شود تا بتواند مجموعه‌اش را حرفه‌ای مدیریت کند. برای این کار به غیر از طراحی باید با الگوسازی، دوخت و کارِ دست هم به صورت حرفه‌ای آشنا باشید.

آیا دوره‌های آموزشی دارید؟
من به صورت خصوصی و نیمه‌خصوصی کلاس‌های آموزشی مربوط به طراحی لباس و خیاطی برگزار می‌کنم که بسیار مورد استقبال قرار گرفته‌است.

به نظرتان یک طراح حرفه‌ای چگونه طراحی است؟
به نظرم پروسه حرفه‌ای شدن در طراحی لباس یعنی پیشرفت مطابق متد روز دنیا.
6 سال است که به صورت حرفه‌ای کار می‌کنم و می‌دانم که یک سال سخت پیش رو دارم؛ ولی معتقدم که اگر همه چیز خوب پیش برود، در این یک سال اتفاقات خوبی برای من رقم خواهد خورد و پای من در عرصه‌ حرفه‌ای‌ها باز خواهد شد.

نظر شما درباره‌ مجله پُل چیست؟
کار مجموعه‌ پُل قابل ستایش است؛ چون سعی می‌کند آدم‌های موفق را به مردم معرفی کند که باعث ایجاد انگیزه بین مردم است. خیلی‌ها دوست دارند پیشرفت کنند اما مسیر را نمی‌دانند، شاید با خواندن این مجلبتوانند راهشان را راحت‌تر پیدا کنند.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید