ساری‌یر کجای استانبول است؟

شهر استانبول ۳۲ منطقه دارد. یکی از مناطقی که به خاطر آب و هوای خوب، پوشش گیاهی غنی، آثار باستانی و خانه‌‌های شیک معروف شده، ساری‌یر در بخش شمال غربی و در قسمت اروپایی شهر است. نام محله از ترکیب دو کلمه‌ ساری به معنی زرد و یر به معنی زمین (زمین زرد یا سرزمین زرد) گرفته شده است. مناطق شهری در استانبول شامل چندین محله هستند، برای مثال ساری‌یر ۳۸ محله‌ دارد که با هم مروری بر مهم‌ترین آن ها خواهیم داشت. ساری‌یر در محلی واقع شده است که بسفر به دریای سیاه متصل می‌شود. دو سوی این محله توسط دریای سیاه و بسفر و سوی دیگر آن به ایوب‌سلطان، بشیکتاش و شیشیلی محدود شده‌اند.

اتمسفر دریا و جنگل

اینجا مقصد نهایی قایق‌های مسافربری محلی به نام فِری است. در ساری‌یر تمام آیتم‌های دریایی مانند: خانه‌های کوچک تابستانی قدیمی کنار ساحل، رستوران‌های دریایی، قایق‌های ماهی‌گیری، فانوس دریایی و البته ساحل‌های دلربا وجود دارند. ساری‌یر در دوران عثمانی تنها دربرگیرنده‌ چند دهکده‌ کوچک ماهی‌گیری بود. کم کم به یک تفرج‌گاه تبدیل شد و بسیاری از افراد متمول ساخت و ساز در این منطقه را شروع کردند. در تابستان ساحل Kilyos در این منطقه بسیار شلوغ می‌شود؛‌ زیرا مردم محلی برای شنا در دریای سیاه به این ساحل می‌آیند. زمانی که خورشید غروب می‌کند مردم رستوران‌ها را پر می‌کنند. اگر آخر هفته یا تعطیلات باشد در این رستوران‌ها جای سوزن انداختن نیست. بعد از اینکه از محله‌ Rumeli Kavagi گذر کنید به روستاهای سرسبزی می‌رسید که دیدن آن‌ها حتی در زمستان و پاییز نیز هیجان‌انگیز است. می‌توانید کنار ساحل آن‌ها تفریحاتی مانند سوار شدن روی موتور‌های پرشی atv را تجربه کنید. به فاصله‌ چند کیلومتری منطقه جنگل Belgrad قرار دارد که چند دریاچه‌ کوچک در آن واقع شده. این جنگل در دوران عثمانی شکارگاه محبوب پادشان بوده است و در حال حاضر یکی از مناطق محبوب پیک‌نیک و پیاده‌روی است. این جنگل مدتی نیز محل انجام تمرینات ورزشی ارتشیان عثمانی بود. ساری‌یر سرسبزترین نقطه‌ استانبول است. در همسایگی این جنگل باغ گیاه‌شناسی آتاتورک با ۱۵۰۰ نوع گیاه مختلف قرار دارد که قدم زدن در آن بسیار لذت‌بخش است.

جاذبه‌های محله‌های مختلف 

خانواده‌ کوچ که ثروتمندترین خانواده‌ ترکیه است در این محله یک موزه خصوصی به نام Sadberk Hanim احداث کرده‌اند. موزه سدبرک حانیم در منزلی ییلاقی و چوبی به سبک یونان باستان دایر است و شامل بخش لباس‌های قدیمی، آثار باستان شناسی، عصر آهن، طلا، جواهر، سکه، تمدن روم و… است. دو بازار محلی در روزهای چهارشنبه در ساری‌یر برپا می‌شوند. یکی بازار سبزی و میوه و دیگری بازار وسایل آنتیک و قدیمی که در استانبول بسیار مشهور است. دانشگاه معروف بین‌المللی کوچ، دانشگاه استانبول تکنیک و قلعه‌ باستانی رومِلی حصاری نیز در این منطقه هستند. کنسول‌گری بسیاری از کشورها در این منطقه خانه‌های مسکونی تابستانی ساختند و بازرگانان، ثروتمندان، نوازندگان، خوانندگان و بازیگران زیادی در منطقه ساری‌یر سکونت دارند. مرکز خرید بزرگ ایستینیه پارک نیز در محله‌ ایستینیه و در منطقه ساری‌یر واقع شده است. محله‌ Zekeriyakoy در ساری‌یر از گران‌ترین مناطق شهر استانبول است. محله‌های دیگر منطقه نیز شامل Buyukdere (محله‌ آپارتمان‌های گران قیمت و ساکنان روس و اسپانیایی و موزه سدبرک حانیم) ، Tarabya (محله‌ای برای تست غذا و موسیقی سنتی ترکیه‌ای) ،Emirgan، Yenikoy (محله‌ ویلاهای لوکس)و… هستند. ساختمان بورس اوراق بهادار استانبول نیز در ساری‌یر قرار دارد.

خوردن و نوشیدن

رستوران‌، کباب‌سرا، کافه و بارهای زیادی در ساری‌یر وجود دارند که تعدادی از آن‌ها متعلق به هنرمندان ترکیه‌ای هستند و معمولاً این هنرمندان آخر هفته‌ها در رستوران‌های خود اجرای زنده دارند. این کافه‌ها و بارها آخر هفته‌ها میزبان ترک‌های زیادی می‌شوند. لذت خوردن چای و بورک معروف ساری‌یر در خط ساحلی را از دست ندهید. اگر دنبال چشیدن طعم واقعی بورک اصل ساری‌یر هستید دنبال مغازه‌هایی با تابلوی Meshur Sariyer Borekcisi باشید؛ یکی از آن‌ها در ۱۰۰ متری بندر ido قرار دارد. برخی رستوران‌های ساحلی در کنار غذای خوشمزه و موسیقی، چشم‌انداز زیبایی از تنگه‌ بسفر را مهیا کرده‌اند.

دسترسی به ساری‌یر

سوار بر خط M2 متروی استانبول شوید و در یکی از ایستگاه‌های نزدیک به محله‌ مورد نظرتان پیاده شوید. از بشیکتاش می‌توان با دولموش یا همان تاکسی ون (مینی‌بوس) به ساری‌یر رسید. همچنین از تکسیم می‌توان با اتوبوس شماره‌ 40 به ساری‌یر بروید. دقت کنید که سوار اتوبوس 40B نشوید. در ایستگاه Vodafone Arena پیاده شوید، به سمت مسجد دولماباغچه بروید تا به ایستگاه تراموا کاباتاش برسید و تراموایی که سمت سلطان احمد می‌رود را سوار شوید. مسیر دیگر پیاده شدن از اتوبوس شماره‌ 40 در ایستگاه اورتاکوی است که کمی پیاده‌روی دارد، اما در عوض می‌توانید از مسجد اورتاکوی دیدن کنید و سیب زمینی کبابی شکم پر (Kumpir) میل کنید. روش دیگر برای رفتن به ساری‌یر استفاده از قایق‌های فِری است. برای مسیر دریایی باید از Eminonu فِری‌های مخصوص ساری‌یر را سوار شوید که البته باید ساعت رفت و برگشت آن‌ها را از قبل بدانید. مسیر دریایی با فری حدود یک ساعت و نیم است و معمولاً فری‌ها در ساعت ۶ عصر حرکت می‌کنند تا مسافران را در زمان شام به ساری‌یر برسانند. البته می‌توانید سوار کروز‌های ساری‌یر شوید و با پرداخت ۱۰ لیر برای هر نفر زودتر به مقصد برسید.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید