همسفر شدن با پت از ایران به ترکیه و بالعکس

یکی از دغدغه های مهاجرین و یا مسافرین به کشور ترکیه و دیگر کشورها همراه بودن سگ ها و گربه های شان در سفر است. در این شماره تمامی مراحل دریافت مدارک برای سفر با حیوان خانگی را توضيح خواهیم داد.

سفر با حیوان خانگی از ایران به ترکیه

پت شما برای آغاز مراحل سفر باید «میکروچیپ» یا کیت شناسایی الکترونیکی داشته باشد. برای دریافت تاییدیه سلامت ابتدا از تزریق واکسن های سالیانه و قرص انگل پت خود مطلع باشید. برای دریافت تاییدیه باید حداقل 2 هفته تا 25 روز از تزریق واکسن «هاری» گذشته باشد. ابتدا نامه درخواست تاییدیه سلامت از دامپزشک خود دریافت و به اداره دامپزشکی شهری که ساکن هستید ببرید. در آنجا برگه ای که ممهور به هولوگرام و مهر برجسته است دریافت خواهید کرد. در تمامی مراحل پاسپورت صاحب وشناسنامه پزشکی پت را همراه داشته باشید.

از صفحه اول پاسپورت خود، شناسنامه حیوان دلبندتان و صفحه تزریق واکسن ها سه صفحه کپی بگیرید، در فرودگاه به آن ها نیاز خواهید داشت. در فرودگاه تهران ابتدا به قسمت «قرنطینه دامی» واقع در قسمت پروازهای ورودی رفته، تاییدیه و مدارک خود را تحویل و مجوز پرواز و خروج را دریافت کنید و بعد از آن به گیت پرواز خود مراجعه کنید.

مسافرت با حیوان خانگی

قسمت مهم برای سفر با حیوان خانگی و راحتی شما و پت دلبندتان انتخاب پرواز است. هزینه حمل پت در تمامی کشورها و ایرلاین ها جدا از هزینه بار و یا اضافه بار محاسبه خواهد شد. برای مثال اگر میزان بار مجاز مسافر ۳۰ کیلوگرم باشد و شما هیچ باری به همراه نداشته باشید، هزینه حمل دوست عزیزتان جداگانه محاسبه خواهد شد. وزن حیوان با باکس حمل محاسبه و در ایران به ازای هر کیلو نزدیک به 125 هزار تومان «در سال ۱۴۰۱» دریافت می‌شود. در میان ایرلاین های ایرانی شرکت ایران ایر، ماهان و تعداد محدودی از هواپیماهای قشم اير قابلیت حمل پت را دارند.

به خاطر داشته باشید هواپیماهای A300-A330-A600 بهترین گزینه هستند. ترکیش ایرلاین، پگاسوس و… هم در صورتی که پت شما زیر ۵ کیلو و یا با باکس حمل تا 8 کیلوگرم باشد را در داخل کابین مسافران پذیرا خواهد بود، اما هزینه حمل به یورو محاسبه می شود و شما نیاز به یک سافت باکس یا کیفی که جنس آن انعطاف پذیر باشد دارید. باکسی که پت شما چند ساعتی را مهمان آن خواهد بود نباید بیش از حد بزرگ‌ یا کوچک باشد و بهترین معیار برای انتخاب آن حالت ایستاده پت و از هر طرف ۱۰ تا ۱۵ سانت فاصله از دیواره باکس است.

برند MPS ساخت کشور ایتالیا معروف ترین باکس با استاندارد پرواز در جهان است. مهمترین لازمه برای باکس پت داشتن درب فلزی با قفل محکم و جای کافی برای حیوانات است و ایرلاین ها هیچ توجهی به برند باکس شما نخواهند کرد. چند روز قبل از سفر بهتر است کاری کنید که فضای باکس برای کوچولوی دوست داشتنی شما جذاب تر باشد. برای مثال تشویقی،خوراکی یا اسباب بازی هایی که پت شما آن ها را دوست دارد داخل باکس قرار دهید و یا چند بار به مدت کوتاه پت خود را داخل آن قرار دهید تا با فضای آن آشنا شود و در طول پرواز استرس کمتری را تحمل کند. پس از رسیدن به فرودگاه استانبول پت را از قسمت بارهای خاص که روبروی قسمت تحویل چمدان ها است تحویل بگیرید.

سفر با پت به ترکیه
سفر با حیوان خانگی از ترکیه به ایران

توجه داشته باشید که اکثر کشورها جدا از تزریق واکسن های دوره ای به تزریق واکسن هاری به شدت حساس هستند که ایران جزو آن دسته کشورها است. برای سفر با حیوان خانگی به ایران حداقل ۲ هفته از تزریق واکسن هاری به کوچولوی شما باید گذشته باشد، برای تزریق این واکسن حداقل سن پت شما باید از ۶ ماه بیشتر باشد. برای دریافت تاییدیه سلامت باید به اداره مدیرت کل وزارت کشاورزی جنگل داری، کنترل و غذا مراجعه کنید که در اکثر شهرهای ترکیه در ساختمان شهرداری منطقه محل سکونت هستند. با سرچ کردن این جمله در گوگل به راحتی می توانید مراکز نزدیک به محل سکونت خود را پیدا کنید.

T.C. Tarim ve Orman Bakanlığı Gida ve Kontrol Genel Müdürlüğü Republic of Turkey Ministry of Agriculture and Forestry General .Directorate Of Food And Control

مدارک لازم برای تاییده دریافت سلامت حیوان خانگی در ترکیه

  • پاسپورت صاحب حبوان
  • شناسنامه حبوان
  • کیملیک در صورت داشتن اقامت در ترکیه
  • قبض (آب،برق،گاز) محل سکونت یک قبض کافیست «توجه داشته باشید فقط باید به مرکز منطقه سکونت خود مراجعه کنید»
  • با پرداخت مبلغ ۴۵۰ لیر تاییدیه اولیه را دریافت خواهید کرد «این مبلغ در سال ۲۰۲۲ می باشد».

سفر با حیوان خانگی به ایران

بعد از دریافت تاییدیه سلامت به دامپزشکی مراجعه کنید و دامپزشک پس از معاینه برگه شما را تایید، مهر و امضا خواهد کرد. یکی از مزیت‌ هایی که فرودگاه استانبول و اکثر فرودگاه های دنیا در برخورد با حیوانات دارند این است که حیوان خانگی دلبند شما تا لحظه سوار شدن به هواپیما می تواند همراهتان باشد و در لحظه سوار شدن به هواپیما پرسنل قسمت بار، پت را از شما تحویل خواهند گرفت و به قسمت حمل حیوانات منتقل خواهند کرد. البته در صورتی که پت شما وزن زیر 5 کیلوگرم داشته باشد می توانید مجوز ورود به کابین را از ایرلاین های ترکیش، پگاسوس و… دریافت کنید و پت را با باکس نرم به داخل هواپیما ببرید و در کل سفر کنارش باشید. جهت حمل پت در قسمت بار حتماً باید باکس محکم و غیرقابل انعطاف باشد.

توجه داشته باشید برای سفر با حیوان خانگی می بایست پت شما شناسنامه ایرانی داشته باشد در غیر اینصورت در لحظه ورود به ایران از شما گمرک دریافت خواهد شد که مبلغ مشخصی نداشته و به تشخیص کارشناسان گمرک فرودگاه مبلغ آن مشخص می‌شود.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید