شامپو خشک (Dry Shampoo) راه‌حلی برای رفع چربی و آلودگی مو می‌باشد که اخیرا جایگاه خود را در لیست A تثبیت کرده استبا‌این‌حال محصولات زیبایی شبیه افراد مشهور هستند! آنها طرفدارانی پیدا می‌کنند و سپس شایعه‌پراکنی شروع می‌شودبحث‌های طولانی درمورد فواید، مضرات و کاربرد شامپو خشک نیز همیشه وجود داشته است. در ادامه ما سعی می‌کنیم حقیقت را درمورد شامپو خشک بیان کنیم. آیا شامپو خشک، موهای شما را تمیز می‌کند؟ آیا شامپو خشک ضرر دارد؟

شامپو خشک چیست؟

به طور کلی شامپو خشک اختراع شده است تا تعداد دفعات دوش گرفتن و شستن موها با آب و شامپو کاهش پیدا کند؛ زیرا شستشوی زیاد موها، عادتی ناسالم است. این شامپو نوعی محصول مو است که ادعا می‌کند چربی و کثیفی موهای شما را کاهش می‌دهد. این محصول در فروشگاه‌های معروف آرایشی بهداشتی همچون صفورا، گراتیس و واتسون موجود است.

برخلاف شامپوها و نرم‌کننده‌های معمولی، شامپو خشک را می‌توان درحالیکه موهایتان خشک است استفاده کرد، به همین خاطر نامش «خشک» است. این شامپو نیازی به شستن ندارد و معمولا برای ریشه سر و سایر نواحی که چربی در آنها جمع می‌شود، استفاده می‌‌شود. شامپو خشک برای فصل گرم تابستان و‌ حتی پس از عرق کردن در ورزش فوق‌العاده است!

شامپو خشک
شامپو خشک چگونه کار می‌کند؟

پوست سر شما با فولیکول‌های مو پوشیده شده است. این فولیکول‌ها فقط باعث رویش موها نمی‌شوند. آنها همچنین سبوم هم تولید می‌کنند که روغن طبیعی است و پوست سر شما را نرم می‌کند. سبوم هدف مهمی دارد. موهای شما را نرم می‌کند و به محافظت از پوست زیر آن کمک می‌کند؛ اما زمانی که در حال عرق کردن هستید یا در خارج از منزل وقت می‌گذرانید یا حتی به کارهای روزمره خود می‌پردازید، چربی و عرق پوست سر در موهایتان جمع می‌شود. همین تجمع چربی به موهای شما ظاهری چرب می‌دهد.

حتما بخوانید  مراقبت ها و اقدامات بعد از کراتین کردن مو چیست؟

شستن، سشوار کشیدن و حالت دادن به موهایتان به صورت روزانه می‌تواند زمان بر باشد. به علاوه حتی ممکن است برای سلامت موهای شما مفید نباشد. اینجاست که شامپو خشک وارد می‌شود. این شامپو از الکل یا مواد فعال مبتنی بر نشاسته برای جذب چربی و عرق موهای شما استفاده می‌کند. از بین بردن چربی موهایتان باعث می‌شود تا موهایتان تمیزتر به نظر برسد. اکثر شامپوهای خشک دارای رایحه‌ای نیز هستند که باعث میشود موهای شما بین دو شستشو بوی تازگی داشته باشند.

آیا واقعا موهای را تمیز می‌کند؟

اجازه ندهید شما را فریب دهند! شامپو خشک جایگزین شامپو نیست. آنها فقط یک نوع اسپری یا پودر هستند که با جذب چربی از پوست سر، موها را بدون آب تمیز می‌کنند. درست است که هیچکس موهای کثیف را دوست ندارد؛ اما تشخیص اینکه چند بار باید موهایخود را بشویید نیز دشوار است. شامپوهای سنتی برای پاکسازی پوست سر و مو از آلودگی، روغن و سایر آلاینده‌های محیطی کار می‌کنند.

از آنجا که شامپو خشک بدون آب کار می‌کند، موها فقط در یک نقطه خاص تمیز می‌شوند. علاوه بر این بیشتر شامپوهای خشک می‌توانند پس از استفاده طولانی در امتداد ریشه تجمع کنند. بنابراین با اینکه شامپو خشک می‌تواند زمان بین شستشو را طولانی‌تر کند؛ اما شما همچنان باید زمانی را به شستشوی موهایتان با شامپو سنتی اختصاص دهید و آنها را آبکشی کنید.

شامپو خشک
آیا
 روی موهای مجعد تاثیر دارد؟

یک تصور غلط رایج وجود دارد که شامپو خشک برای موهای مجعد یا بافت‌دار ممنوع است. در واقع این نمی‌تواند خیلی به دور از واقعیت باشد. این شامپو زمانی که به آرامی استفاده شود، یک لایه نازک و محافظ ایجاد می‌کند که چربی و رطوبت را محبوس می‌کند. ازآنجا که موی فر به رطوبت زیادی نیاز دار ، به خانم‌هایی که موی فر دارند توصیه می‌شود برای جلوگیری از خشک شدن موهایشان، بااحتیاط از شامپو خشک استفاده کنند و آن را فقط به ریشه‌ها اسپری کنند.

آیا موها را خاکستری می‌کند؟

این سوال همیشه برای افرادی که موهای تیره دارند، پیش می‌آید. از آنجایی که شامپو خشک یک محلول سفید و پودری است، می‌تواند یک رنگ ملایم و مایل به خاکستری را در نقاطی که استفاده می‌شود باقی بگذارد. با این حال شامپوهای خشک با کیفیت بالا، تمام رنگ موها را در نظر می‌گیرند. به دنبال محصولاتی باشید که به طور خاص برای موهای تیره فرموله شده است یا اینکه رنگ کمی داشته باشد. همچنین هنگام استفاده از شامپو خشک احتیاط کنید؛ زیرا درصورت استفاده بیش از حد، روی فولیکول‌ها نمایان می‌شود.

حتما بخوانید  کاندیشنر مو چیست و چه کاربردی دارد + روش استفاده و معرفی بهترین برند ها

آیا شامپو خشک ضرر دارد؟

نگران نباشید؛ این شامپو باعث آسیب طولانی مدت نمی‌شود. اکثر داستان‌های ترسناک یا پست‌های وبلاگی که خوانده‌اید، توسط افرادی نوشته شده‌اند که محصول را به درستی استفاده نکرده‌اند یا محصول را جایگزین شامپوی معمولی کرده‌اند. اگر از شامپو خشک همراه با شامپوها و نرم کننده‌های آبرسان و مغذی استفاده کنید، موها را در طولانی مدت متعادل نگه می‌دارید. اگر هنوز شک دارید، شامپویی که استفاده می‌کنید را تغییر دهید. آنهایی که بدون تالک، پارابن و سولفات فرموله شده‌اند، بهترین نتیجه را خواهند داشت.

نحوه استفاده از شامپو خشک

  • قوطی شامپو را حدود 6 اینچ از سر خود دور نگه دارید.
  • مقدار کمی را مستقیما به ریشه خود اسپری کنید. از موهای پشت گردن، بالای گوش و پشت سر خود غافل نشوید.
  • شامپو را با انگشت روی موهای خود ماساژ دهید.
  • می‌توانید از سشوار استفاده کنید تا به موهایتان حجم بیشتری بدهد و در حالی که شامپو روی پوست سرتان خشک می‌شود، حالت طبیعی داشته باشید.
این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید