شبنم پیرائی متولد 15 اسفند سال 1360 در تهران است. او در ایران در رشته کامپیوتر تحصیل کرده و چون اصلاً علاقه‌ای به این رشته نداشت، بعد از فارغ‌التحصیلی از این رشته، به دنبال هنر رفت. او دوره‌های طراحی لباس و خودآرایی را گذراند و در نهایت فعالیت خود را در زمینه سفال و نقش برجسته روی دیوار در ایران آغاز کرد. شبنم در زمان کوتاهی توانست پیشرفت قابل توجهی در این زمینه از هنر داشته باشد. او کم کم کار خود را گسترش داد و با گروهی که کار تابلوهای سفالی و پتینه و نقش برجسته روی دیوار انجام می‌دادند، همکاری کرد. جدا از این وی شروع به ساخت تابلوهای نقش برجسته کرد، که یک بار هم موفق به برگزاری نمایشگاه در سفارت ایتالیا شد. در نهایت او چهار سال و نیم پیش به ونکوور کانادا مهاجرت کرد.خواننده‌ مصاحبه اختصاصی شبنم با مجله پُــل باشید تا درباره‌ مسیر کاری و زندگی‌ او بیشتر بدانید.

چطور متوجه شدید که به این حرفه علاقه‌مندید؟
وقتی بچه بودم، مادرم در ایران به کلاس آرایشگری می‌رفت و گاهی من نیز با او به کلاس می‌رفتم. او موهای ما را کوتاه می‌کرد و گاهی نیز روی چهره ما میکاپ انجام می‌داد. من هم مانند همه دخترها به میکاپ علاقه داشتم. ولی باید صادقانه بگویم که علاقه من صرفاً مختص میکاپ نبود. من به طور کلی به حضور در پشت صحنه فیلم خیلی علاقه داشتم و از این رو به گریم و درست کردن اپلیکیشن‌هایی که برای گریم استفاده می‌شود نیز علاقه پیدا کردم. ضمناً پدرم کارهای تئاتر انجام می‌دادند، من هم وقتی میکاپ‌ها و لباس‌های تئاتر را می‌دیدم بیشتر جذب این کار می‌شدم. جالب است بدانید وقتی در کودکی دوست داشتم عروس بشوم پدرم من را میکاپ عروس می‌کرد. به همین دلایل به این رشته علاقه‌مند شدم و آن را انتخاب کردم. زمانی که به کانادا آمدم، با خودم فکر کردم که در چه رشته‌ای تحصیل کنم و دریافتم که دیگر این آخرین فرصتی است که می‌توانم به دنبال علاقه‌ام بروم. برای تحصیل در رشته طراحی میکاپ فشن و فیلم از یک کالج پذیرش گرفتم و به تحصیل در رشته گریم پرداختم. زمانی که دانشجو بودم، استادان بسیار خوبی داشتم. استادی داشتم که هم کارگردان و هم تهیه‌کننده و میکاپ آرتیست بود و قبلاً در هالیوود هم کار کرده بود. او مرا تشویق می‌کرد و می‌گفت: «سبک کار گریمی که انجام می‌دهی بسیار خوب است. کار جلوه‌های ویژه‌ای که انجام می‌دهی، بسیار واقعی است». او مشوق من در انجام این کار بود.

آیا سبک خاصی در میکاپ دارید؟ سبک کارتان چیست؟
همه نوع میکاپی انجام می‌دهم. میکاپ زیبایی، میکاپ فشن، میکاپ تئاتر و فیلم. اما قسمتی که خیلی مورد علاقه خودم است و در پیج اینستگرام هم بیشتر روی آن سبک میکاپ کار کردم و تقریباً می توان گفت سبک من است، میکاپ پاپ آرت می‌باشد. زیرا وقتی که میکاپ پاپ آرت روی صورت انجام می‌شود، چهره حالت نقاشی و کارتونی به خود می‌گیرد. زمانی که این میکاپ را انجام می‌دهم و در فضای مجازی منتشر می‌کنم، خیلی‌ها فکر می‌کنند کاری است که توسط اپلیکیشن‌های مختلف کامپیوتری انجام شده و برایشان حالت واقعی ندارد. به همین دلیل تا حد زیادی می‌توانم بگویم که سبک کار من پاپ آرت است.

امضای کار شما چیست؟
امضای کار من سبک پاپ آرت است. تقریباً می‌توان گفت آن قسمت لب که به شکل کارتونی در می‌آید، امضای کار من است.

در این کار از چه چیزهایی و چگونه الهام می‌گیرید؟
وقتی یک نفر در رشته طراحی و اجرای گریم و میکاپ تحصیل می‌کند، می‌آموزد که از همه چیز الهام بگیرد. چیزهایی مانند طبیعت، یک آهنگ و یا یک شخصیت. من خود به شخصه خیلی از آهنگ‌های مختلف نوستالژی الهام می‌گیرم. وقتی این موسیقی‌ها را گوش می‌کنم، ناخودآگاه، کاراکتر و شخصیتی در ذهنم شکل می‌گیرد که دوست دارم آن را روی صورت خود و یا دیگری به صورت میکاپ پیاده کنم. احساس می‌کنم که آن موزیک برای من کاملاً به صورت یک شخصیت درآمده است. به طور کلی ما در این رشته یاد گرفتیم که در هر میکاپی، چه در فیلم و چه تئاتر، از چیزهای مختلف الهام بگیریم. حتی ممکن است از یک داستان الهام بگیریم. چند فاکتور مهم برای این کار وجود دارد. مانند اینکه آن کاراکتر کجا زندگی کرده، چند سالش است، سلامت جسمی و روحیه اش در چه وضعیتی است، آیا انسان الکلی و یا سیگاری است، کارش سخت بوده و یا در فضای باز کار کرده، یا اینکه در فضای بسته و اداری بوده. زیرا همه این موارد در چین و چروک ها و میمیک صورت و پوست تاثیر می‌گذارد.

دوست دارید کدام سلبریتی هالیوودی را میکاپ کنید و چرا؟
دوست دارم بتوانم روی چهره چندین هنرپیشه هالیوودی میکاپ انجام بدهم. مثلاً دوست دارم روی صورت Jim Carrey گریمی شبیه فیلم ماسک را اجرا کنم. همچنین دوست دارم روی صورت Sylvester Stallone یک میکاپ زخمی و مشت خورده در بوکس انجام بدهم.

یک میکاپ حرفه‌ای از نظر شما باید چه خصوصیاتی داشته باشد؟
در بخش زیبایی، میکاپ با بخش گریم خیلی تفاوت دارد. اول اینکه بهترین میکاپ در یک گریم خوب، مثلا گریم کهنسالی، زخم و کبودی و یا هر چیز دیگر، مدلی است که برق زیادی نداشته باشد و مصنوعی نباشد. از رنگ‌ها به صورت اغراق‌آمیز استفاده نشود و بیننده متوجه مصنوعی بودن کار نباشد. همچنین به نظرم در بخش زیبایی، بهترین میکاپ کاری است که چهره شخص را تغییر ندهد و آن حالت طبیعی و نرمال صورت را حفظ کند و هر شخصی را به زیباترین شکل همان شخص درآورد.

موفقیت‌ها و جوایزی که تا به حال کسب کردید، چه بوده است؟
زمانی که هنوز دانشجو بودم، برای Vancouver Fashion Week رزومه فرستادم و از میان حدوداً 120 نفر، شانزده نفر به عنوان میکاپ آرتیست انتخاب شدند که من نیز جزو آن‌ها بودم. حضور در آن رویداد شروع بسیار خوبی برای من بود. زیرا با طراحان لباس و عکاسان خوبی آشنا شدم که بعدها این آشنایی منجر به همکاری شد. همچنین در این رویداد امکان ارتباطات بسیار خوبی برای من فراهم شد و شروع خوبی برای من بود. به طور کلی دو بار میکاپ آرتیست Vancouver Fashion Week بودم و بعد از آن شروعی برای من بود تا بتوانم برای طراحان لباس، فوتوشوت‌ها و یا فشن شوهایشان میکاپ و طراحی کنم. در ماه مارچ سال 2019 فارغ التحصیل شدم و یک پروژه نهایی برای فارغ التحصیلی انجام دادم که در آن زمان متوجه شدم در نیویورک یک مسابقه بین‌المللی میکاپ برگزار خواهد شد. همه می‌توانستند کارهایشان را همراه با مشخصات و جزئیات برای شرکت در مسابقه بفرستند. این مسابقه بخش‌‌های مختلفی داشت که یکی از آن‌ها مربوط به دانشجویان بود. من هم پروژه کالج را برایشان فرستادم و با اینکه اصلاً انتظارش را نداشتم، در کتگوری Best special effects makeup ( بهترین گریم جلوه‌های ویژه) فینالیست مسابقه بین‌المللی صنعت زیبایی در سال ۲۰۱۹ شدم. این موفقیت به قدری به من انگیزه داد که دوباره در سال 2020 در همان مسابقه شرکت کردم. ولی این بار در کتگوری گریم زخم حضور داشتم. روی دستم یک زخم سوختگی ایجاد کردم و برای شرکت در مسابقه فرستادم. خوشبختانه سال 2020 برنده جایزه بین‌المللی صنعت زیبایی در بخش بهترین گریم زخم شدم. عنوان این مسابقات International beauty industry awards است که توانستم در بخش Injury makeup در سال 2020 برنده جایزه شوم.همچنین یکی از موفقیت‌هایی که در زمینه میکاپ داشتم معدلم بود که با نمره 98 از کالج فارغ‌التحصیل شدم و این خیلی برایم ارزشمند بود.

فکر می‌کنید در این کار، چه فاکتوری بیش از همه برای رسیدن به یک جایگاه مشخص لازم است؟
چندین فاکتور مهم وجود دارد. اول احترام به درخواست، سلیقه و نظر مشتری است. مثلاً نظر عروس و یا هر کسی که می‌خواهد در مهمانی شرکت کند، اهمیت دارد. همچنین در بخش گریم، احترام صد در صد به نظر طراح، تهیه کننده و یا کارگردان فیلم. همینطور صداقت و رو راستی با کسی که روی چهره‌اش کار انجام می‌دهیم، بسیار اهمیت دارد. نکته دیگر به‌روز بودن در صنعت زیبایی است. همیشه باید جدیدترین محصولات و موارد را بشناسیم تا مشتری، هنرپیشه و یا مدل، از اینکه با ما کار کرده است، خوشحال باشد. دو فاکتور مهم دیگر، پشتکار خیلی زیاد و نا امید نشدن است.

کدام کار خودتان را تا به امروز از همه بیشتر دوست داشتید؟
همه کارهایم را واقعاً دوست دارم و نمی‌توانم انتخاب کنم. ولی آن کاری که خودم را به شکل بی‌خانمان و کسی که اعتیاد دارد، درآورده‌ام را خیلی بیشتر دوست دارم.

با چه برندهای لوازم آرایشی کار می‌کنید؟
تقریباً با همه برندها کار می‌کنم. اما اخیراً سعی می‌کنم بیشتر با برندهایی که cruelty-free هستند و روی حیوانات تست نشده‌اند، کار کنم. ولی به اقتضای شغلم بیشتر باید با مواد گریم کار کنم که برند Ben Nye و kryolan برندهایی هستند که من برای کار گریم بیشتر از آن‌ها استفاده می‌کنم.

با چه پروژه‌ها و یا برندهایی کار کردید؟
با پروژه‌های زیادی کار کردم. معروف‌ترین‌شان Vancouver Fashion Week بود که دوبار در آن فعالیت داشتم. برای فشن‌شوهای چند طراح مد و تلویزیون پرواز هم کار کردم. همیشه برند NYX اسپانسر Vancouver Fashion Week است که به همین دلیل در ایونت‌های فشن بیشتر با این برند کار کردم.

الگوهای شما در این حرفه (قدیمی و جدید) چه کسانی هستند؟
استادی داشتم به نام Ryan Nicholson که تهیه کننده، کارگردان و میکاپ آرتیست بود و در هالیوود هم کار می کرد. کارها و سبک زندگی او برایم بسیار الهام‌بخش بود. در ایران کارهای استاد عبدالله اسکندی عزیز را دنبال می‌کنم و خیلی برایم الهام‌بخش است. همچنین Dick smith واقعاً برایم یک الگوی بزرگ و خوب است.

روند روزانه مراقبت از پوستتان چیست؟
از یک شستشو دهنده خوب که مناسب پوست خودم است استفاده می‌کنم. سپس از اسپری آبرسان پوست و یک سرم ضدچروک استفاده می‌کنم. در روز از یک کرم مرطوب کننده که حتماً دارای ضد آفتاب باشد و در شب، کرم شب که معمولاً روشن‌کننده و از بین برنده لک باشد را به کار می‌برم. مهم‌ترین بخش روند روزانه استفاده از ضدآفتاب و شستن صورت در شب و استفاده از تونر است.

کدام میکاپ آرتیست مشهور جهان را بیشتر دوست دارید؟ آیا از سبک کارهای‌شان الهام می‌گیرید؟
در بخش بیوتی از ایرانی‌ها صدف بیوتی را خیلی دوست دارم. ولی کلاً از کارها و خلاقیت Jeffree Star خیلی خوشم می‌آید و از کارهایش الهام می‌گیرم و سعی می‌کنم آن‌ها را انجام بدهم. همچنین James Charles را هم دوست دارم، خیلی فانتزی و متفاوت است.

نکات مثبت و اثرات مهاجرت در این حرفه برای شما چه بوده است؟
به نظر من مهاجرت برای من سراسر نکات مثبت بود، مخصوصاً در رشته میکاپ. از دیدگاه من متاسفانه آنقدری که یک هنرمند در جامعه غرب حمایت می‌شود، در کشورمان چنین نیست. برای خانم‌ها محدودیت‌های بسیاری وجود دارد. کسانی وجود دارند که خیلی موفق هستند و در حال حاضر کار می‌کنند، ولی نسبت به دنیای غرب محدودیت‌ها بیشتر است. از همه مهم‌تر اینکه برای افراد هم نسل من که در دهه شصت متولد شده‌اند، اصلاً چنین امکانی وجود نداشت که اگر علاقه‌مند به چیزی بودند، بتوانند در ایران به دنبال علاقه‌شان بروند و آن را دنبال کنند. البته اخیراً این موضوع خیلی بهتر شده است. وقتی من به کانادا آمدم، دیدم که دوستان خارجی و هم کلاسی‌های کالج از موفقیت دیگری چقدر خوشحال شده و او را حمایت می‌کنند و تلاش دارند که برایش موفقیت‌های بیشتری به وجود آید. متاسفانه در جامعه ایرانی این کمتر به چشم می‌خورد. در نهایت می‌توانم بگویم اینجا هر کس آزادانه می‌تواند به دنبال علاقه‌مندی‌هایش برود و پیشرفت کند.

چه کتاب‌هایی را در زمینه میکاپ حرفه‌ای می‌پسندید و برایتان مفید بوده‌اند؟
بیشتر کتاب‌هایی را که در زمینه بیوتی خوانده‌ام مربوط به گریم و ساخت اپلیکیشن‌های گریم بوده‌اند. کتابی خواندم با عنوان چطور در صنعت زیبایی موفق باشیم «How to be successful in beauty industry»، که واقعاً کتاب خوبی بود. زیرا در آن میکاپ آموزش داده نشده، بلکه آموزش می‌دهد که چطور باید یک میکاپ آرتیست موفق باشیم و چطور در این صنعت پیشرفت کنیم و در این راه چه وظایفی داریم.

بزرگ‌ترین درسی که این حرفه به شما یاد داد و عمیق‌ترین تاثیری که در شما داشت، چه بود؟
بزرگ‌ترین درسی که به من داد، صبر بود. من انسان عجولی هستم و در میکاپ عجله همیشه باعث خراب شدن کار می‌شود. برای اینکه یک کار تمیز، خوب و عالی انجام بدهیم باید صبور باشیم و آهسته و مرحله‌ای پیش برویم. نتیجه یک کار عجله‌ای هیچوقت خوب نخواهد بود. در این کار یاد گرفتم که باید صبور باشم. همچنین به من یاد داد که خواستن توانستن است. من در سن نسبتاً بالا این کار را شروع کردم. ولی تقریباً توانستم آن چیزی را که دوست داشتم، بدست بیاورم.

برای جوانانی که به این حرفه علاقه دارند، پیامی دارید؟
صددرصد توصیه می‌کنم که جوانان به دنبال علاقه‌شان بروند. چون اگر کاری را دوست داشته باشیم و با عشق انجام بدهیم، حتماً در آن کار موفق خواهیم شد. همچنین توصیه می‌کنم برای یادگیری نزد هر کسی و هر جایی نروند. واقعاً در این زمینه تحقیق کنند و وقت، هزینه و انرژی خود را در یک جای خوب صرف کنند، این مساله خیلی مهم است. باید با افراد درستِ آن مسیر در ارتباط باشند، مسیرشان را درست پیدا کنند و در آن قدم بردارند.

آیا شرایط پاندمی مشکل و اختلالی در کار شما بوجود آورده است؟
پاندمی روی کار من خیلی تاثیر گذاشت. متاسفانه برای چندین ماه کار فیلم کامل تعطیل شد و هنوز هم بعد از یک سال و نیم هیچ ایونت فشنی برگزار نشده است. اخیراً کار فوتوشوت‌ها کمی آزادتر شده، ولی به‌هرحال هیچ ایونت و برنامه‌ای وجود نداشته و هیچ فیلمی ساخته نشده است. بیشترین فیلمی که در ونکوور ساخته می‌شود، با عواملی است که از آمریکا به اینجا می‌آیند و به دلیل بسته بودن مرز آمریکا و کانادا متاسفانه تاثیر زیادی در صنعت فیلم‌سازی داشته است.

پیام‌تان برای مخاطبان مجله پُل چیست؟
همان‌طور که قبلا گفتم، هر کاری را که به آن علاقه دارید، بدون در نظر گرفتن حرف دیگران دنبال کنید. برای خودتان زندگی کنید نه برای حرف مردم. در هر سن و هر زمانی، هر کاری را که شروع کنید، دیر نیست. فقط کافیست که بخواهید و شروع کنید.

نظرتان در مورد مجله پُل چیست؟
باید بگویم از نظر من مجله پُل بهترین و باکیفیت‌ترین مجله ایرانی است که قابل مقایسه با مجله‌های بین‌المللی دنیا است. آنقدر حرفه‌ای و درست قدم برداشته، که در مدت کوتاهی توانست جایگاه قابل توجهی نزد مخاطب داشته باشد. برای مجله پُل آرزوی موفقیت روزافزون دارم و خیلی خوشحالم که کم کم شاهد این نوع فعالیت‌ها در جامعه ایرانی هستیم. واقعاً می‌توان گفت مجله پُل در جامعه بین‌المللی حرفی برای گفتن دارد. من خیلی خوشحالم و به پُل تبریک می‌گویم. مجله پُل نشانگر راهی است که یکدیگر را حمایت کنیم و برای معرفی و بیشتر شناختن همدیگر قدم برداریم. این کار خیلی قشنگی است.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید