بازاریابی محتوایی برای کوچک و بزرگ

روزانه بیش از ۲۷ میلیون محتوا در اینترنت به اشتراک گذاشته می‌شود. این محتوا‌ها شامل ویدئو، متن، صدا و عکس می‌شوند. برند شخصی یا حرفه‌ای شما چه سهمی از این بازار دارد؟ مطمئن باشید که فرصتی برای درخشیدنِ شما هم وجود دارد. در واقع از هر ۱۰ مدل کسب و کار یا فرد، ۹ مورد می‌توانند با محتوا برای خودشان بازاریابی کنند. یک ایزوگام فروشی؟ یک نانوایی؟ یک شرکت بزرگ تکنولوژی؟ یک طراح لباس؟ یک فیلم‌ساز؟ یک مدل؟ یک مجسمه‌ساز؟ هر شغلی که فکر کنید، فرصتی برای دیده‌ شدن دارد. تحقیقات نشان داده‌اند تبلیغ از طریق محتوا، تاثیر به مراتب بیشتری از تبلیغات مستقیم دارد؛‌ به‌علاوه که هزینه‌ آن ۶۰ درصد کمتر از تبلیغات تلویزیونی یا اجاره بیلبورد است.

تاثیر بازاریابی محتوایی که یکی از شاخه های دیجیتال مارگتینگ است وقتی بیشتر می‌شود که هدف‌تان رساندن اطلاعات مفید و رایگان به مردم باشد. هر اطلاعات و یا ابزار رایگان و حرفه‌ای که در اختیار مشتری قرار می‌دهید، حس خوبی به او منتقل می‌کند. مخاطبِ راضی، شانس بیشتری برای تبدیل شدن به یک مشتری وفادار دارد. محتوای خوب به رشد طبیعی شما در اینترنت کمک می‌کند. رشد طبیعی به زبان ساده یعنی بدون کمک گرفتن از تبلیغات یا ترفندهای بهینه‌سازیِ موتورهای جست‌وجو رشد کنید. چه چیزی بهتر از اینکه با هزینه‌ کمتر نتیجه بهتری بگیرید؟ چیزی که نیاز دارید محتوای درجه یک، کاربردی، جدید (غیر کپی) و جذاب است. ایده‌ و اجرای خوب بازوان شما در این مسیر هستند.

۱۰ قدم ابتدایی برای بازاریابی محتوایی در اینترنت:
۱. هدف و ماموریت خود را از بازاریابی محتوایی را بنویسید.
۲. هدف اصلی را به هدف‌های کوچک و قابل اندازه‌گیری تقسیم کنید.
۳. مخاطب یا همان مشتری‌های احتمالی را شناسایی کنید.
۴. تاثیرگزارترین و مناسب‌ترین کانال‌ها و روش‌ها را پیدا کنید.
۵. در مورد نوع محتوا تصمیم بگیرید. (متن، ویدئو، صدا و…)
۶. در مورد منابع مالی، نیروی انسانی مورد نیاز برای این کار فکر کنید.
۷. تقویم محتوا بسازید.
۸. محتوا را خلق کنید.
۹. در مورد توزیع محتوا فکر کنید.
۱۰. نتایج را اندازه‌گیری کنید. (با ابزارهای دیجیتال و نیروی متخصص)

(پست وبلاگ):
داشتن وب‌سایت کافی نیست. شما باید وبلاگ هم داشته باشید و آنجا در مورد خودتان حرف بزنید. شرکت‌ها و افراد در این مورد کمی خجالتی و سرگردان هستند. می‌توانیم این کار را به فرد متخصص بسپارید؛ به شرطی که به او اجازه دهید مدتی به شرکت بیاید و فضا و فرهنگ شما را درک کند. داستان‌های جالب و نکات آموزنده‌ای که ارزش به اشتراک گذاشتن دارند را اینجا منتشر کنید. انتشار ماهانه ۱۵ مطلب به صورت منظم می‌تواند بعد از مدتی، ترافیک ماهانه‌ سایت شما را ۵ برابر بیشتر کند.

(خبرنامه):
همانطور که از اسمش مشخص است، خبرنامه ایمیلی درباره‌ آخرین اخبار شرکت شماست. هفته‌ای یک خبرنامه کفایت می‌کند. محتوای این ایمیل می‌تواند شامل نقل‌قول مشتری‌های راضی، صحبت‌های مدیر، دعوت به یک همایش، لینک‌های مفید و… باشد. برای استفاده از این ابزار باید بانکی از ایمیل‌های مشتریان داشته باشید. (در ادامه در مورد گرفتن ایمیل از مشتری‌ها توضیح خواهیم داد.)

(ویدئو):
ویدئو به شما اجازه می‌دهد که داستانی را به صورت تصویری تعریف کنید یا اطلاعاتی را در اختیار مخاطب قرار دهید. در ویدئوها می‌توانید در مورد هر چیز آموزنده یا سرگرم‌کننده‌ای صحبت کنید. تهیه‌ ویدئو از افراد معتبر و مصاحبه با آن‌ها به شما اعتبار می‌دهد. اگر افراد مشهور با شما همکاری نکردند،‌ خودتان دست به کار شوید. باید آنقدر قوی باشید که بگویید من با اعتماد به نفس جلوی دوربین می‌روم و برای خودم یا محصولم بازاریابی می‌کنم.

(پادکست):
پادکست یک رادیوی اینترنتی است که در هر زمانی قابل گوش دادن است. این ابزار مختص کسانی است که در صنعت خودشان حرفی برای گفتن دارند. مخاطبان پادکست روزبه‌روز بیشتر می‌شوند. متخصصان می‌گویند، انقلاب بعدی در حوزه‌ محتوا با پادکست محقق می‌شود (انقلاب قبلی مربوط به ویدئو بود). تولید پادکست در مقایسه با ویدئو ساده‌تر است و هزینه‌ کمتری دارد. اخیراً شبکه‌های رادیویی، اقدام به خرید پادکست‌های پرمخاطب می‌کنند. این همکاری برای هر دو طرف سود دارد.

(کتاب الکترونیک):
این ابزار یک PDF حاوی مطالب مفید یا سرگرم‌کننده است که شما خودتان به صورت اختصاصی تولید کرده‌اید. کتاب الکترونیکی قدرت بسیاری در بازاریابی دارد. می‌توانید کتاب‌های الکترونیکی رایگان به مشتری بدهید و هنگام دانلود از او بخواهید که ایمیل خود را وارد کند و شما کتاب را به ایمیل‌ مشتری بفرستید. این کار به ساخت بانک ایمیل‌های شما کمک می‌کند. در آینده می‌توانید برای بازاریابی ایمیلی از این اطلاعات استفاده کنید. کتاب الکترونیکی معمولاً کوتاه (حدوداً ۲ تا ۱۰۰ صفحه و دارای اطلاعات مختصر و مفید است و می‌تواند کاتالوگ محصولات شما هم باشد.)

مجله الکترونیکی:
نمونه‌ مفصل‌تری از کتاب الکترونیکی است. مخاطب می‌تواند آن را به صورت آنلاین ورق بزند یا آن را دانلود کند. محدودیتی برای مجله الکترونیکی وجود ندارد، شما حتی می‌توانید مطالب مجله را به صورت پست، در سایت خودتان هم منتشر کنید. داشتن مجله‌ یکی از قوی‌ترین ابزارها برای بازاریابی غیرمستقیم است؛ اما مسلماً هزینه‌هایی نیز برای شما خواهد داشت. این مجله می‌تواند به صورت چاپی هم باشد، نکته اینجاست که باید حتماً زیر مجموعه یک برند باشد و فعالیت اصلی آن برند تولید مجله نباشد.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید