قهوه ترک چیست

شروع روز برای خیلی ها، عطر و طعم قهوه ترک دارد. نوشیدنی تلخ خوش خوار محبوبی که در هر گوشه‌ جهان، طرز تهیه، دم آوری و هویت منحصر و مرتبط با سنت آن سرزمین را دارد. یکی از پرطرفدارترین و کهن ترین این روش ها، تهیه قهوه به روش ترک هاست. از آن جایی که اولین بار توسط ارمنی های ساکن امپراتوری عثمانی رایج‌ شد، به قهوه‌ ارمنی هم شناخته می شود و انواع متفاوتی دارد. قبل از این که طرز تهیه قهوه ترک را به شما بگوییم، باید بدانید که برای تهیه قهوه ترک، از دانه های برشته شده قهوه عربیکا و قهوه ربوستای آمریکای لاتین استفاده می شود. این نوع قهوه تا نهایت آرد شدن آسیاب می شود و با توجه به حالت ماسه ای که دارد، نیازی به فیلتر ندارد.

طرز تهیه قهوه ترک با قهوه جوش

مواد مورد نیاز برای طرز تهیه قهوه ترک غلیظ و اصیل آن، قبل از هر چیز، حوصله و دقت است. و بعد قهوه جوش یا ایبریک یا جزوه که نام های ترکی و عربی قهوه جوش مخصوص درست کردن این قهوه هستند. طرز تهیه قهوه ترک با قهوه جوش به این صورت است:

که ابتدا برای هر نفر یک تا دو قاشق چای خوری پودر قهوه (بسته به این که کدام غلظت سلیقه شماست) و حدود ۸۰ تا ۱۲۰ میلی لیتر آب سرد (حدود یک فنجان) داخل قهوه جوش می ریزید. دلیل خنک بودن آب بر میگردد به همان موضوع صبر و حوصله که خدمت تان عرض کردیم. آب سرد فرصت بیشتری برای جا افتادن و غلیظ شدن به قهوه‌ شما می دهد. قهوه ترک را معمولا با تکه ای شیرینی میل می کنند. اگر ترجیح می دهید قهوه تان کمی شیرین باشد و نگران ۱۶_۱۷ کالری اضافه آن نیستید، باید در این مرحله شکر را هم اضافه کنید و این ترکیب را آن‌قدر مخلوط کنید تا کاملا یک دست شده و پودر قهوه تمام و کمال در آب حل شود.

روش تهیه قهوه ترک
بعد قهوه جوش را روی حرارت “ملایم” بگذارید و کاری به کارش نداشته باشید. بعد از ۳ تا ۵ دقیقه، قهوه شروع به بالا آمدن می کند ، به مرز دهانه‌ قهوه جوش که رسید آن را از روی شعله بردارید‌. برای ریختن قهوه در فنجان اصلا عجله نکنید. اجازه دهید پودرهای ماسه ای قهوه خوب ته نشین شوند تا قهوه خالص تری در فنجان تان داشته باشید.

اگر طرفدار فوم روی قهوه هستید، باید به شما بگویم سرد بودن آب را فراموش نکنید و سعی نکنید قهوه روی حرارت را هم بزنید
ابتدا فوم ها را با با قاشق از روی قهوه بردارید و در فنجان بریزید، بعد بقیه قهوه را به آرامی به فنجان اضافه کنید. اگر هم فوم دوست ندارید باید چند ثانیه دیرتر برای برداشتن قهوه از روی حرارت اقدام کنید و ریسک تبدیل شدنش به یک قهوه‌ سوخته را بپذیرید. به این دلیل که ثانیه ها نقش تعیین‌کننده ای در کیفیت قهوه شما دارند.

نکات جالب درباره بهترین روش تهیه قهوه ترک

  1. اول این که هرچه دانه های شما برشته تر و تازه تر آسیاب شده باشد، قهوه شما باکیفیت تر است. طعم نهایی و یک دست قهوه با هرچه بیشتر پودری بودن قهوه، بهتر می شود.
  2. قهوه‌ جوش های مسی مخصوص که دهانه‌ باریک تری دارند، فوم بهتری به شما تحویل می دهند.
  3. کافئین قهوه‌ ترک با توجه به فرایند تهیه و فشردگی زیادش، از همه‌ی انواع قهوه ها بیشتر است و این را قهوه خورهای حرفه ای تایید می کنند.
  4. اگر دل تان فوم و خامه بیشتری می خواهد، بعد از برداشتن فوم ها از روی قهوه، دوباره قهوه جوش را روی حرارت بگذارید تا مجددا کف روی آن ایجاد شود، و دوباره با قاشق آن را در فنجان بریزید و فرایند را تکرار کنید.
  5. حواستان باشد این قهوه به هیچ عنوان نباید وارد مرحله قل زدن شود، چرا که تلخ و بدمزه می شود.
  6. ترک ها قهوه را همراه یک لیوان آب سرد سرو می کنند. نوشیدن آب قبل از قهوه، مزه قبلی دهان را پاک می کند تا شما بتوانید از طعم اصلی و واقعی قهوه لذت ببرید‌. و با توجه به این که این قهوه طعم دهان را کمی گس می کند، نوشیدن آب بعدش، طعم دهان تان را متعادل نگه می دارد.
  7. برای داشتن یک قهوه ترک غلیظ، سرد بودن آب و ملایم بودن شعله را فراموش نکنید و اگر یک قاشق پودر قهوه کافی نبود، یک قاشق دیگر هم برای رسیدن به غلظت مورد نظر در نظر بگیرید.
  8. روش تهیه قهوه ترک با شیر

طرز تهیه قهوه ترک با شیر

شاید بخواهید قهوه ترک را به جای آب،‌ با شیر دم کنید. با این کار قهوه‌ شما به قهوه‌ یونانی تغییر نام می دهد اما کافیست به جای یک فنجان آب سرد، از یک فنجان شیر سرد که داخل یخچال بوده استفاده کنید و به همان روش و ترتیبی که گفته شد عمل کنید. تفاوتی در فرآیند آماده سازی ندارند.

تفاوت قهوه‌ ترک با دیگر قهوه ها مثل قهوه‌ فرانسه، در درشتی دانه های آسیاب شده، میزان برشته شدن شان، نسبت عربیکا و روبوستا و البته روش دم آوری متفاوت آن ها در قهوه جوش و فرنچ پرس است. اگر قهوه جوش نداشتید یا دم دستتان نبود، برای تهیه قهوه ترک بدون قهوه جوش، از یک شیرجوش که دهانه باریکی به نسبت قاعده اش داشته باشد استفاده کنید.

برای تشخیص قهوه خوب پیشنهاد میکنیم مقاله مشخصات قهوه خوب را مطالعه فرمایید.

انواع قهوه ترک

قهوه دیبک / Dibek Kahvesi

قهوه دیبک یا سنگی که میراث عثمانی است، در روش دم آوری تفاوتی با قهوه اصلی ندارد جز این که برای کوبیدن دانه های قهوه از هاون استفاده می شود. در نتیجه پودر این قهوه کاملا همگن نیست و البته کافئین کمتری به نسبت دیگر قهوه ها دارد.

قهوه‌ آدانا / Adana Gar Kahvesi

قهوه آدانا به اسپرسوی قهوه های ترک معروف است. برای درست کردن آن از مقدار کمتری آب استفاده می شود در نتیجه این قهوه غلیظ و قوی تر، تلخ تر، و بوی تندتری از قهوه ترک معمولی دارد. اگر تلخ باز هستید، این قهوه درست مطلوب شماست.

قهوه شوواری / Süvari Kahvesi

قهوه‌ شوواری دقیقا همان قهوه ترک است، با این تفاوت که به جای فنجان، در استکان های کمرباریک سرو می شود!

قهوه میرا / Mirra

قهوه میرا علاوه بر ترکیه، در بسیاری از کشورهای عرب زبان هم محبوب است. برای تهیه‌ آن دانه های قهوه را چند مرتبه برشته می کنند تا به سیاه و تلخ ترین حالت خودش برسد. بسیار تلخ است و نام آن از کلمه “مر” در عربی، به معنای تلخ گرفته شده است.

انواع قهوه ترک

ترک ها در ضر المثلی میگویند: قهوه باید به سیاهی جهنم، سختی لحظه مرگ و شیرینی عشق باشد.

این نوشیدنی با فرهنگ مردم ترکیه پیوند عمیقی خورده و نوشیدنی روزمره و محبوب مردم است. در مراسم خواستگاری، عروس باید برای خانواده داماد قهوه درست کند و در قهوه داماد به جای شکر، نمک فراوان بریزد. داماد باید قهوه را سر بکشد و چیزی نگوید؛ این آزمایشی برای سنجش تحمل و صبر او است.

برای اطلاع درباره خواص قهوه برای پوست و مو پیشنهاد میکنیم مقاله فواید قهوه برای پوست را مطالعه فرمایید

از کجا قهوه ترک بخرم؟

اکثر توریس ها به گرند بازار استانبول سر م زنند. در کنار این بازار، بازار ادویه وجود دارد که بهترین قهوه ترک را می توانید در آنجا پیدا کنید. علاوه بر آن، قهوه جوش مخصوص این نوع قهوه به نام جزوه را نیز می توانید از این بازار بخرید. پشت بازار ادویه مغازه کورو قهوه چی مهمت افندی قرار دارد که قدیمی ترین تولید کننده و فروشنده قهوه در ترکیه است. کورو یکی از با کیفیت ترین قهوه های ترکیه را عرضه می کند.

 

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید