فائزه سماعی طهرانی از مربیان باتجربه و تحصیل‌ کرده‌ ایرانی در کانادا است. او در سال ۲۰۱۵ به کانادا مهاجرت می‌کند و با وجود اینکه از رشته‌ مهندسی نساجی دانشگاه امیرکبیر فارغ‌التحصیل شده بود، اما در کانادا دوباره تحصیلاتش را در رشته‌ Fitness and health promotion کالج Humber تورنتو ادامه می‌دهد. بعد هم در سال سوم رشته‌ Kinesiology پذیرش می‌گیرد؛‌ این رشته در مورد نحوه‌ حرکت بدن است. قبل از او ۲ خواهر بزرگ‌ترش به کانادا رفته بودند و آرزوی او نیز مهاجرت و تحصیل در کانادا بود و این آرزو را محقق کرد. فائزه به طور فعال در زمینه‌ تغذیه، ورزش و سلامت در اینستگرام محتوای آموزشی جذاب و ارزشمند تولید می‌کند. در این مصاحبه درباره‌ این دختر جوان و موفق و توصیه‌های تخصصی‌اش برای تغذیه، ورزش و سبک زندگی سالم بیشتر می‌خوانید. می‌توانید او را در اینستگرام به آدرس faez_fit پیدا کنید.

لطفاً در ابتدا در مورد رشته‌ تحصیلی‌ و مدارکتان توضیح دهید؟
تمرکز Fitness and Health Promotion بر آناتومی ورزش، فیزیولوژی، آسیب‌های فیزیکی و نحوه اصلاح و بهبودی با ورزش، تغذیه و روش کار کردن در صنعت فیتنس است. رشته Kinesiology نیز درباره کارکرد بدن از نظر آناتومی، بیومکانیک، فیزیولوژی، بیولوژی و تغذیه بررسی می‌شود. در این رشته از مقیاس سلولی گرفته تا آناتومی بدن مورد مطالعه قرار می‌گیرد. در هر دو رشته، دانشجویان کلاس‌های عملی زیادی را می‌گذارنند که به تجربه دانش تئوری آن‌ها در عمل کمک می‌کند. همچنین آن‌ها با تجهیزات مختلف در دنیای کار مثل بیمارستان، کلینیک ،باشگاه و… آشنا می‌شوند.

چه مدتی است که به صورت مرتب ورزش می‌کنید؟
از ۹ سالگی به باشگاه رقص می‌رفتم. همیشه عاشق انرژی و فضایش بودم؛ ولی به خاطر مدرسه و دانشگاه در آن وقفه افتاد. در مدت ۵ سالی که در کانادا هستم، ورزش به بخش اصلی زندگی من تبدیل شده است. در واقع علاقه‌ زیادی به ورزش داشتم و بعد هم آن را تبدیل به تحصیلات و منبع درآمد‌زایی کردم. پس ورزش اصلی‌ترین هدف زندگی من است که هر روز بخاطرش از خواب بیدار می‌شوم و حتی یک روز هم بدون این هدف زندگی نمی‌کنم.

از زمانی که به صورت جدی سراغ ورزش رفتید، چه چیزهایی در وجود شما تغییر کرد؟
اعتماد به نفس. از سن کم روحیه خجالتی و منزوی داشتم. یکی از جاهایی که حس بهتری نسبت به خودم داشتم هنگام ورزش بود. وزش من را مست می‌کرد و باعث تقویت حس قدرت و توانمندی در من می‌شد. این مربوط به تغییرات هورمونی مثبتی است که با افزایش فعالیت فیزیکی در بدن رخ می‌دهد. حتی الان هم اگر قرار مهمی مثل مصاحبه داشته باشم، قبلش ورزش می‌کنم؛ چون اعتماد به نفسم را زیاد می‌کند و تاثیر خوبی روی رفتار و گفتارم دارد. مدتی که از ورزش کردن بگذرد، اثر مثبتش در تمام قسمت‌های زندگی دیده می‌شود. چیزهایی مثل امیدوار بودن، دیدن جنبه‌های مثبت زندگی، صبوری، تلاش کردن و… .

چقدر طول کشید تا بدتان را بسازید و حس سلامت به خودتان داشته باشید؟
بعد از یک سال ورزش کردن اصولی، مخصوصاً در سن پایین، تغییرات فیزیکی و قدرتی به طور واضح دیده می‌شوند. من هم خیلی سریع توانستم قدرت بدنی‌ام را بیشتر کنم. حس سلامتی بیشتر متاثر از تغذیه‌ است. ورزش را می‌توانید خیلی سریع بیاموزید، اما تغذیه دنیای بزرگ و پیچیده‌ای دارد. در دنیای تغذیه هیچ چیز کاملاً غلط یا کاملاً درستی وجود ندارد. درست و غلط از فردی به فرد دیگر عوض می‌شود. شاید برخی غذاها به برخی افراد نسازند و برای برخی دیگر خیلی مفید باشند. هر روز در زمینه تغذیه چند ساعت مطالعه می‌کنم و اطلاعاتم در این زمینه را افزایش می‌دهم.

به نظر شما بدنسازی ورزش گرانی است؟
ورزش کردن کم ‌هزینه‌ترین و پُربازده‌ترین فعالیتی است که هر کسی می‌تواند انجام دهد. متاسفانه به دلیل تبلیغات این رشته، روز‌به‌روز ورزش کردن را پرهزینه و سخت‌تر نشان می‌دهند. به نظر می‌آید که فرد حتماً باید کفش و لباس خاصی بپوشد، وسایل عجیب داشته باشد، مکمل‌های گران بخرد و… . من در منزل بدون کفش و لباس و وسیله هم ورزش می‌کنم و نتیجه‌بخش بوده است.

در روز چقدر ورزش می‌کنید؟
بین ۲۰ دقیقه تا یک ساعت. بستگی به زمان و انرژی روزم دارد. یک روز در هفته هم معمولاً استراحت دارم. این روند کمک می‌کند که همیشه بتوانم ورزش را در زندگی‌ روزانه‌ام جا دهم؛‌ حتی شده برای چند دقیقه. مهم این است که ورزش در زندگی ما باشد، مدت زمانش مهم نیست.

به نظرتان متداول‌ترین اشتباهی که ورزشکاران آماتور انجام می‌دهند چیست؟
قدم‌های بزرگ برمی‌دارند و چند قدم بیشتر جلو نمی‌روند. در ورزش باید قدم‌های کوچک اما ممتد برداشت. کسانی که سابقه فعالیت ورزشی ندارند بهتر است آهسته و از تغییرات کوچک شروع کنند، مانند پیاده‌روی و تمرینات ساده. قطعاً حضور مربی با تجربه و معلومات باعث پیشرفتی موثر برای زمانی طولانی‌تر خواهد بود. به صورت کلی داشتن برنامه‌ای کاملاً هدفمند با در نظر گرفتن سبک و محیط زندگی هر شخص، عادات او و… می‌تواند شروع و ادامه راه موفقیت‌آمیزی را برای شخص به همراه داشته باشد.

رای انتخاب مربی باید چه نکاتی را مد نظر داشت؟
تحصیلات، مدارک و سابقه‌‌کاری. ظاهر مربی ملاک خوبی نیست. به خاطر سیکس‌پک مربی انتخاب نکنید. بسیاری از مربیان، تجربی هستند و صرفاً چندین سال کار کرده‌اند. این هم خوب است و هم بد. دانش مربی می‌تواند به شما کمک کند و مانند جعبه ابزار مربی برای پربازده‌تر کردن تمرین است.

غذای مورد علاقه‌ فائزه که نمی‌تواند در برابرش مقاومت کند چیست؟ چطور خودتان را کنترل می‌کنید؟
شیرینی‌جات. از غذای اصلی می‌توانم بگذرم، اما از شیرینی و بستنی نه! هیچ وقت این چیزها را نمی‌خرم و داخل خانه نگه نمی‌دارم؛ چون در برابرش مقاومت ندارم. برای از بین بردن هوسم سعی می‌کنم رسپی‌های سالم پیدا کنم و خودم کیک و بستنی و شکلات درست کنم. توصیه می‌کنم به جای خریدن این خوراکی‌ها، آن‌ها را خودتان درست کنید.

چه توصیه‌هایی به کسانی که می‌خواهند مانند شما زندگی سالمی داشته باشند دارید؟
محیط زندگی و افرادی که با آن‌ها در ارتباط هستید، باید سالم باشد. داشتن دوستی که می‌خواهد دائما فست‌فود بخورد، تغذیه شما را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد. عضو باشگاه شوید و از آدم‌های هم مسیرتان انرژی بگیرید. بودن در محیط ورزشی شما را سالم و متعهد می‌کند. کسانی که زندگی ناسالم دارند را در فضای مجازی دنبال نکنید؛ چون روی ناخودآگاه شما تاثیر می‌گذارند. مواد غذایی سالم بخرید و آشپزی سالم را یاد بگیرید.

دوست دارید چه چیز مضری از سفره‌ ایرانی‌ها حذف شود؟
ترکیب برنج و روغن و نان‌هایی که از آرد سفید تهیه می‌شوند.

مهم‌ترین چیزی که مردم باید در مورد تغذیه بدانند چیست؟
بیشتر مردم می‌دانند که غذای سالم و ناسالم چیست. آنچه که نمی‌دانند مهارت تبدیل موادغذایی به وعده‌های سالم و خوشمزه است. با اینکه از یک مربی ورزشی انتظار آموزش آشپزی نمی‌رود، اما حس می‌کنم آموزش این مهارت به پیشرفت مردم کمک می‌کند.

روزانه چقدر زمان صرف شبکه‌های اجتماعی می‌کنید؟
برای تولید محتوا به صورت متوسط یک ساعت زمان صرف می‌کنم؛‌ البته نه به صورت روزانه. روزهایی که زمان دارم، از فرآیندهای معمول زندگی مانند ورزش و آشپزی فیلم می‌گیرم. به ندرت کسی را فالو می‌کنم و صرفاً پیج‌های آموزشی و آشپزی را برای ایده گرفتن نگاه می‌کنم.

از بین آموزش‌هایی که در صفحه خودتان به اشتراک می‌گذارید، کدام یک بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند؟
رسپی‌های غذاهای سالم و روش‌های ورزش کردن در خانه. هر دو نیاز اصلی مردم هستند و خوشحالم که مردم از این نیاز آگاهند و دنبال اطلاعات می‌گردند. این نشان می‌دهد که در آینده جامعه‌ سالم‌تری خواهیم داشت. گاهی خریدهای سوپرمارکتی هم بازدید زیادی دارند.

بدترین و خنده‌دارترین کامنت‌هایی که گرفته‌اید در مورد چه بودند؟
چند سال پیش که زیاد ورزش می‌کردم و همه ویدئوها را پست می‌کردم فردی نوشت: «اونی که ورزش رو اختراع کرده بود رو به غلط کردن انداختی». تا مدت‌ها این جوکی در خانه ما بود. سعی می‌کنم کامنت‌های منفی را نادیده بگیرم.

چه راز بامزه‌ای در مورد شما وجود دارد که فالورهایتان نمی‌دانند؟
از بچگی ساعت‌ها برنامه‌ آشپزی می‌دیدم. حتی الان قبل از خواب در یوتوب چند ویدئوی آشپزی می‌بینم که به طرز عجیبی مرا آرام می‌کند.

نظر شما در مورد مجله پل چیست؟
جامعه برای رشد به رسانه‌‌ قوی، باز و بدون سانسور نیاز دارد. کتاب، مجله، تلویزیون و… همه کمک می‌کنند افراد جامعه پُر بارتر شوند. خیلی خوشحالم که این مجله به ایرانیان موفق اختصاص داده شده تا آن‌ها بدون مرز و بدون فیلم بازی کردن، تجربه‌های خودشان را به اشتراک بگذارند. مطمئنم فعالیت شما به رشد جامعه‌ ایرانیان خارج از مرز کمک می‌کند و پُل ارتباط بین ما برای پیشرفت و بالا بردن نام کشورمان خواهد شد.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید