شاید باید از اینجا شروع کنیم که در 7 اپریل 1891، در 20 کیلومتری شهر Billund دانمارک، OLE به‌دنیا آمد. OLE KIRK Kristiansen در یک خانواده پُر جمعیت با 12 خواهر و برادر متولد و بزرگ شد. در حدود 7 سالگی به کمک خانواده پرداخت و مشغول به چوپانی، دامداری و همچنین کشاورزی شد. او بعد از رسیدن به نوجوانی به همراه برادرش در یک کارگاه نجاری مشغول به کار و موفق به دریافت گواهینامه کارآموزی در سن 20 سالگی شد. بعد از گرفتن گواهینامه برای انجام خدمت سربازی به کپنهاگ رفت و به عنوان پیاده نظام وارد ارتش شد. او در خاطرات خود از این سفر به‌عنوان یک سفر تجاری یاد می‌کند. جایی که به‌دلیل داشتن گواهینامه کارآموزی به شاگردی در کارگاه‌های ارتش پرداخت و تجربیات زیادی کسب کرد و کم‌کم به پس‌انداز درآمدهای جانبی که داشت پرداخت.
در فوریه 1916 بود که OLE در سن 24 سالگی فروشگاه نجاری Billund Maskinsnedkeri را به مبلغ 1000 کرون خریداری کرد. شهر Billund در آن زمان جامعه کوچکی از کشاورزان، نجاران و یک کارخانه کوچک را تشکیل داده بود، OLE در همان سال با Kristine Sorensen ازدواج کرد ، که حاصل این ازدواج چهار فرزند به نام‌های Johannes، Karl Georg، Godtfred و Gerhardt بود.
مغازه نجاری OLE درب و پنجره، کابینت، کمد، ابزار حفاری ذغال سنگ، بدنه‌گاری و… تولید می‌کرد. تجربه زیاد OLE بعد از خدمت در ارتش به او کمک کرده بود که کسب و کار خوبی در آن روزها برای خود دست و پا کند. تمام محصولات دست‌ساز و با کیفیت بود، که این امر برای OLE از همان زمان با پیشرفت کارگاه و مغازه بسیار مهم بود.

او پروژه‌های بزرگ‌تری را شروع کرد و به ساخت خانه، اسطبل‌های مزارع، کارخانه‌های لبنیات و… پرداخت. یکی از مهم‌ترین پروژه‌های او در آن دوره، برنده شدن در مناقصه ساخت کلیسا Skjoldbjerg بود. OLE در خاطرات خود اشاره می‌کند: «سود ساخت این پروژه برای من بسیار کم بود، اما هدف بزرگ‌تری پشت آن بود». پس از ساخت چند پروژه و از همه مهم‌تر کلیسا، حالا OLE به‌عنوان یک فرد فعال و مثبت در جامعه محلی خود جا افتاده بود و با توجه به درآمد نسبتاً بالایی که داشت زندگی معمولی و ساده‌ای نسبت به تجار آن منطقه داشت، که بیشتر به باورهای مذهبی«مسیحی» او که از خانواده‌اش به ارث برده بود ارتباط داشت. او در خاطرات خود در این باره می‌گوید: «همه چیز به سادگی بستگی دارد. من این دیدگاه را از دوران کودکی خود به یادگار دارم و قرار نیست همه چیز اغراق‌آمیز به نظر برسد، من همیشه مراقب این یادگاری خود از خانواده‌ام هستم».

بحران اقتصادی، LEGO هدیه‌ای از طرف خدا در اکتبر 1929 با اوج‌گیری بحران اقتصادی Wall Street، بریتانیا و آمریکا محدودیت‌هایی را برای واردات خود اعمال کردند و به طبع آن این بحران به دیگر نقاط دنیا کشیده شد. لبنیات و بیکن که محصول اصلی صادراتی دانمارک در آن سال‌ها بود، با کاهش شدید قیمت مواجه شد و دانمارک هم از بحران اقتصادی بی‌نصیب نماند و بسیاری از کشاورزان مزارع و تولیدات خود را متوقف کردند. OLE که یکی از اعضای انجمن حمایت از صادرات خارجی دانمارک بود تلاش‌های خود را برای یافتن بازار جدید بیشتر کرد و به آن‌ها پیشنهادهایی ارائه داد تا در بحران اقتصادی بتوانند به بازار بازگردند و درآمد داشته باشند، تولیداتی مثل میز اتو و سایر اقلام مصرفی و کاربردی خانگی و در آخر محصولی که آینده او دانمارک را تحت تاثیر قرار داد.

او در خاطراتش از سال 1932 می‌گوید: «من در آن زمان هم با امید به آینده نگاه می‌کردم، با اینکه در عرض دو ماه، دنیای من در حال فروپاشی بود. این یکی از سخت‌ترین زمان‌های زندگی من بود، دقیقاً در زمانی که نمی‌دانستم تا یک ماه آینده چه اتفاقی می‌افتد، یک سفارش دریافت کردیم، سفارش ساخت اسباب بازی برای Fredecric و Jens W. OLESEN و خوب راستش ما کار دیگری نداشتیم، پس شروع کردیم. من حس کردم این هدیه‌ای از جانب خدا برای من است و آن را پذیرفتم». ایده ساخت اسباب‌بازی در میان خانواده OLE با استقبال خوبی مواجه نشد. تا جایی که وقتی از خواهران و برادرانش خواست ضامن وام بانکی او برای شروع کار شوند، کسی به او کمک نکرد و یکی از آن‌ها این سوال را پرسید که «آیا واقعاً کاری بهتر از ساختن اسباب بازی نیست». در این دوره از تاریخچه LEGO پی می‌بریم که OLE از زمان خودش بسیار جلوتر بوده است چون واقعاً در آن زمان جدی گرفتن بازی بچه‌ها و ابزار آن کاملاً غیرعادی به نظر می‌رسید.OLE سرانجام وام را از بانک گرفت و با بهره چهار برابر پرداخت کرد. او برای بازپرداخت وام تولیدات خود در زمینه مبلمان، ساختمان و اسباب‌بازی را ادامه داد اما از سال 1935 بود که تصمیم گرفت تمرکز خود را روی اسباب بازی بگذارد. OLE در مورد این دوره در خاطراتش می‌گوید: «یک روز به خودم گفتم یا باید این شغل و تمام هنری که در تمام این سال‌ها بدست آوردم را کنار بگذارم یا تولید اسباب بازی را از ذهنم بیرون کنم». اینجا بود که به تحقیق در مورد پیامدهای دراز مدت تولید اسباب‌بازی بیشتر فکر کرد و باعث به‌وجود آمدن بزرگ‌ترین و پیشروترین کارخانه اسباب‌بازی‌سازی دنیا شد.

LEGO متولد می‌شود
وقتی OLE تصمیم گرفت به‌صورت جدی ساخت و تولید اسباب‌بازی را ادامه دهد به این فکر می‌کرد یک شرکت تولید اسباب‌بازی حتماً باید یک اسم جذاب‌تر نسبت به «کارخانه نجاری Billund» داشته باشد. او یک رقابت درون شرکتی برای کارمندان خود ترتیب داد و از آن‌ها خواست اسم شرکت جدید را پیشنهاد بدهند. جایزه این رقابت هم یک بطری شراب از شراب‌های خانگی OLE بود. اما این شراب به کسی نرسید جز خود OLE!
OLE اول دو کلمه Leg Godt به معنای «خوب بازی کردن» را با هم ترکیب کرد و Lego را خلق کرد. او Lego را با هدف تاکید جدی بر توسعه بازی کودکان، کیفیت بسیار بالا و تولید انبوه پایه‌گذاری کرد. لازم به ذکر است زمان زیادی نگذشت که متوجه شدند Lego در زبان لاتین به معنای «من کنار هم قرار می‌دهم» است و چه چیزی از این بهتر. نام جدید شرکت رسماً از ژانویه 1936 به Lego تغییر پیدا کرد و تمرکز اصلی آن بر تولید اسباب‌بازی آغاز شد. کار گروه تولیدی Lego با اسباب‌بازی‌های چوبی مثل ماشین، هواپیما و یویو شروع شد. در کنار این محصولات OLE نردبان، میز اتو و موارد مصرفی دیگر را برای مخارج روزمره تولید می‌کرد.

کیفیت در همه سطوح و داستان اردک معروف!
OLE از ابتدای کار خود در نجاری تا روزی که Lego را پایه‌گذاری کرد، همیشه معتقد بود باید کیفیت را تضمین کرد. حتی در مورد اسباب‌بازی‌ها، همیشه معتقد بود این خیلی مهم است که بچه‌ها با چه کیفیتی از اسباب‌بازی سر و کار دارند و یک اسباب بازی باید سال‌ها دوام بیاورد و ایمن باشد. او برای تولید اسباب‌بازی از چوب راش استفاده می‌کرد، چوب‌هایی که به مدت دو سال در هوا خشک شده بودند و در ادامه به مدت سه هفته در کوره خشک می‌شدند، بعد از برش‌کاری، به‌صورت دستی صیقل داده می‌شدند و سه لایه لاک و یا رنگ روی آن‌ها می‌خورد، درست مثل مبلمان‌هایی که تولید می‌کرد.
Godtfred پسر OLE در خاطره‌ای معروف که بخشی از هویت Lego شده است تعریف می‌کند که: «در سال‌های ابتدایی تولید اسباب‌بازی‌های چوبی بودیم که OLE یک محموله از اردک‌های چوبی را به من سپرد تا به ایستگاه راه آهن ببرم و تحویل دهم، از آنجا که می‌خواستم در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنم، بجای سه لایه لاک، دو لایه لاک به اردک‌ها زدیم و آن‌ها به راه آهن بردم، وقتی برگشتم با غرور به پدر گفتم من امروز به جای سه لایه لاک، دو لایه لاک به اردک‌ها زدم و سود ما بیشتر شد. OLE به Godtfred می‌گوید: «همین الان به راه آهن برگرد و تمام اردک‌ها را پس بگیر و تا صبح وقت داری، یک لایه دیگر به آن‌ها لاک بزنی! هیچ‌کس هم به تو کمک نخواهد کرد و این کار را تنها انجام می‌دهی». Godtfred می‌گوید: «این بزرگ‌ترین درس زندگی من بود، جایی که فهمیدم کیفیت همیشه حرف اول را می‌زند». Godtfred با تاثیر از این تجربه، بعدها یک تابلوی چوبی به دیوار کارخانه Lego آویزان می‌کند با این مضمون: «فقط بهترین‌ها به اندازه کافی خوب هستند».

OLE همیشه به دنبال تکنولوژی‌های جدید بود و خوب می‌دانست در چه قسمتی باید سرمایه‌گذاری کند، درست در سالی که قیمت خانه در دانمارک 3000 تا 4000 کرون بود، او یک دستگاه فرز-برش آلمانی به قیمت 3000 کرون خریداری کرده بود، و برای تولید اسباب‌بازی از آن بهره می‌برد. دستگاهی حرفه‌ای‌، که صیقل کافی و برش منظمی به اسباب‌بازی‌ها می‌داد، هم زیباتر به نظر می‌رسیدند و هم از نظر ایمنیِ کودکان که برای OLE بسیار مهم بود، محصول مناسب‌تری تولید می‌کرد، به علاوه اینکه این دستگاه به نجاران شرکت اجازه می‌داد سرعت خود را بالا ببرند و روزانه افزایش تولید داشته باشند. به مرور زمان اسباب‌بازی‌های چوبی بازار خود را پیدا کرده و از محبوبیت زیادی بین مردم اروپا برخوردار شدند. از معروف‌ترین اسباب‌بازی‌های چوبی Lego می‌توان به قطار، اردک و همچنین یویو اشاره کرد.

در دهه 60 میلادی بود که پس از آتش سوزی در کارگاه تولیدات چوبی، Lego به سمت مواد جدید و پلاستیک رفت و آجرهای کلاسیک خانه‌سازی فعلی و همچنین دیگر محصولات حال حاضر در ادامه آن آتش‌سوزی متولد شدند، نکته قابل تامل در تاریخچه Lego شاید همین باشد که در عمق هر کدام از بحران‌ها با امید دوباره، دست به ابداعات جدید زده است و به محبوب‌ترین شرکت تولید اسباب‌بازی نه تنها برای کودکان بلکه برای هر سن و سلیقه‌ای تبدیل شده است.

دسته‌بندی‌ها و تم‌های LEGO
Duplo :DUPLO را می‌توان از قدیمی‌ترین تم‌های Lego به حساب آورد که تقریباً 50 سال قدمت دارد، بخشی از تولیدات Lego که برای بچه‌های زیر 6 سال طراحی و عرضه شده‌اند. قطعات این تم نسبت به بقیه لاین‌ها اندازه بزرگ‌تری دارند و علت این سایز قطعات، جلوگیری از خورده شدن قطعات توسط بچه‌ها است و همچنین در تولید آن از رنگ‌های شیمیایی با کمترین میزان خطر برای بچه‌ها استفاده شده است. Duplo در حال حاضر شاید یکی از ایمن‌ترین و در عین حال کاربردی‌ترین اسباب‌بازی‌های دنیا باشد.

IDEAS: این مجموعه از Lego با رای‌گیری طرفدارن و دوستداران Lego در سراسر دنیا ساخته می‌شود. طرح‌های آن با الهام از سکانس‌های مهم فیلم‌ها، مکان‌های خاطره‌انگیز، وسایل نقلیه و هر چیزی که رای‌دهندگان برای ساخت آن هیجان نشان بدهند، تولید و عرضه می‌شود. نکته جالب در مورد این لاین از تولیدات Lego این است که شما هم می‌توانید طرح و ایده خود را در رای‌گیری شرکت دهید و اگر در مدت زمان تعیین شده 10.000 رای جمع کنید طرح شما به تولید می‌رسد و در فروشگاه‌ها عرضه می‌شود. حداقل سن مجاز برای استفاده از این تم 13 سال اعلام شده است و محصولات آن معمولاً در تعداد پایین و محدود تولید می‌شود.

CITY: ایده اصلی این تم از Lego تجربه زندگی شهری از نزدیک برای بچه‌ها عنوان شده است، اما هم ما می‌دانیم و هم شما که مخاطب این تم فقط بچه‌ها نیستند و تقریباً تمام گروه‌های سنی را پوشش می‌دهد. در این تم ساختمان‌ها و وسایل نقلیه شهری نقش پُر رنگی دارند و همچنین گاهی اوقات قهرمانان شهر آدم بدها را دستگیر می‌کنند و یا آتش‌نشان‌ها شهر را از آتش‌سوزی نجات می‌دهند! دنیای city همواره پُر از اتفاقات طنز و هیجان‌انگیز است و همیشه Lego داستان‌هایی در پس زمینه آن برای علاقه‌مندان پنهان می‌کند و همین امر قوه تخیل و خلاقیت شما و یا کودک‌تان را بیش از پیش تحریک می‌کند. در این مجموعه از همه مشاغل، جنسیت‌ها و… استفاده شده است و همین خصوصیت آن را به یکی از محبوب‌ترین‌ تم‌های Lego تبدیل کرده است. تصور اشتباهی که در بین بسیاری از Legoبازان وجود دارد این است که داستان‌های این مجموعه به یکدیگر پیوسته هستند، اما طبق اعلام رسمی Lego آن‌ها از قوه تخیل و داستان‌سرایی خود شما می‌خواهند که این داستان‌ها را بوجود بیاورید.

CLASSIC: این تم در واقع همان آجرهای خانه‌سازی کلاسیک و قدیمی Lego است که به مرور زمان به ابزار قوی و رایجی در دنیا برای تحریک و تقویت قوه تخیل کودکان به بازار عرضه شده‌است. در محصولات متنوع کلاسیک تعداد زیادی Lego با اندازه و رنگ‌های مختلف بدون طرح خاصی قرار داده شده است که به کمک آن کودکان می‌توانند اشکالی که در تصور خود دارند با دستان خود خلق کنند. به کمک نقشه‌های کمکی قرار داده شده در این بسته‌ها کودکان و علاقه‌مندان راهنمایی می‌شوند که کدام قطعات می‌توانند با یکدیگر بسته شوند.

CREATOR: از همان روز اول Creator به هدف مخاطب بزرگسال و کنجکاو به بازار عرضه شد. تمی سرشار از جزئیات هیجان‌انگیز و سرگرم‌کننده، برگرفته از ورزش‌ها، فیلم، هنر، ماشین‌ها، برندها و هر چیزی که جزئیات آن را بشود بیشتر به نمایش گذاشت. در سال‌های گذشته این تم با لاین جدیدی به نام Creator Expert به بازار عرضه شد که سر و صدای زیادی در دنیا به پا کرد. از همکاری با آدیداس برای ساخت سوپراستار آجری تا ماشین مامور 007 ! استقبال از این مجموعه آنقدر زیاد بود که Lego تصمیم گرفت Creator Expert را متوقف کند و از این به بعد به صورت مستقیم با برندها و اسم‌های خود آن‌ها این محصولات را تولید و این تم را به مجموعه‌های کلکسیونی و خاص خود اضافه کند.

TECHNIC: اگر ماشین باز هستید و دنبال جزئیات زیاد می‌گردید این تم مخصوص شماست! Technic با هدف مخاطب بزرگسال و با همکاری شرکت‌های خودروسازی و موتوری معروف دنیا به بازار عرضه می‌شود. بیشتر قطعات آن متحرک هستند و کارایی لازم را دارند. جزئیات به کار رفته در این تم همیشه معتبر و مستند هستند و لذت ساخت صفر تا صد یک ماشین یا موتور را به‌صورت مستقیم به شما القا می‌کند. از همکاری‌های معروف و پُر‌فروش این تم می‌توان به Bugatti و Porsche اشاره کرد.

ARCHITECTURE: مخاطبان اصلی این تم از Lego معماران و علاقه‌مندان به معماری هستند. این مجموعه به شما اجازه می‌دهد که آثار نمادین و برجسته معماری دنیا را با جزئیات معتبر و واقعی از نو بسازید و به لحاظ زیبایی از داشتن آن در خانه و یا کلکسیون خود لذت ببرید. طبق تحقیقات انجام شده توسط Lego این تم از لحاظ استرس‌زدایی و انتقال حس خوب به فردِ سازنده بسیار خوب عمل کرده است و مخاطبین زیادی در سرتاسر دنیا همیشه داشته است. از معروف‌ترین و پُرفروش‌ترین طرح‌های این مجموعه می‌شود به تاج محل و ایفل اشاره کرد.

دیگر همکاری‌ها: Lego همیشه در کنار تم‌های اصلی خود همکاری‌های زیادی با اتفاقات فرهنگی و هنری روز دنیا داشته است. به‌طوری که تا امروز نزدیک به 108 تم را به بازار عرضه کرده است که هر کدام از آن‌ها با الهام از داستان و یا جریان خاصی از این آثار تولید شده‌اند. از محبوب‌ترین این تم‌ها در حال حاضر باید به Super Mario، Batman، DC، Disney،
Harry Potter و بسیاری آثار دیگر اشاره کرد که به خوبی جای خود را در دل دوستداران Lego در سراسر دنیا باز کرده است .
حرف آخر: امروزه Lego نه تنها به سرگرمی عده زیادی، بلکه به ابزاری برای آموزش کودکان در سراسر دنیا تبدیل شده است. ابزاری که قوه تخیل، داستان‌سازی و سازندگی را در کودکان تقویت می‌کند و از همه مهم‌تر میراث تکرار نشدنی OLE یعنی ایمنی و کیفیت حداکثری برای تمام رده‌های سنی را به بهترین شکل ممکن به آن‌ها ارائه می‌دهد.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید