سلطان  محمد فاتح (محمد دوم) هفتمین پادشاه عثمانی که شهر قسطنطنیه را فتح کرد و نامش را به استانبول تغییر داد، در جریان فتح این شهر در تنگه‌ بسفر استحکامات نظامی ساخت که هنوز پس از ۵ قرن پابرجا هستند. قلعه‌ روملی حصار که حالا کاربرد گردشگری دارد یکی از این استحکمات است. ترک‌های عثمانی به تنگه بسفر روملی می‌گفتند، به همین جهت نام این قلعه را روملی حصار به معنای قلعه‌ای که در تنگه بسفر است، گذاشتند.

تمامش کن یا جانت را می‌گیرم!

این بنا را کمتر از ۴ ماه ساختند. در برخی اسناد نوشته شده که سلطان محمد خود دست به کار شده و در مراحل ساخت خشت و بنایی کمک می‌کرد. او ساخت سه برج بزرگ قلعه را به وزرایش سپرد و به آن‌ها گفت که اگر هر کدام دقیقاً در ۴ ماه کار برج‌ها را به اتمام نرسانند جانشان را خواهد گرفت. اکنون نام سه وزیر سلطان روی سه برج است. کنار سه برج بزرگ که به نام‌های Halil pasha، Zaganos pasha و Sarica pasha شناخته می‌شوند سه دروازه اصلی قلعه قرار دارد. روملی حصار علاوه بر سه برج اصلی، ۱۳ برج کوچک‌تر دیگر و تعداد زیادی در و راه فرار دارد.

مسلط بر دریا

دقیقاً روبه‌روی روملی حصار قلعه آناتولی، دیگر سازه‌ نظامی عثمانیان در بخش آسیایی قرار دارد. هدف عثمانیان این بود که اگر در جریان فتح شهر، دولت‌های دیگر قصد کمک‌رسانی مالی و نظامی به امپراطوری بیزانس از طریق دریا را داشتند مانع آن‌ها شوند. محمد فاتح در این ابتکارات جنگی زبان‌زد بود. او توانست حکومتی ۲ هزار ساله را با تکیه بر نبوغ جنگی خود در هم شکند. روملی حصار را روی تپه بنا کردند تا دید کافی به دریا داشته باشد. وقتی به بالای قلعه می‌روید چشم‌اندازی منحصربه‌فرد به تنگه بسفر و شهر استانبول خواهید داشت.

به نام محمد

این قلعه در سال ۱۴۵۲ میلادی ساخته شد و کمتر از یک سال بعد سلطان محمد به همراه سپاهیانش و با ابتکارات جنگی خود قسطنطنیه را فتح کرد. معمار بنا، مصلح الدین قلعه را به صورتی طراحی کرده است که از بالا به شکل نام محمد به نظر می‌آید. این قلعه بخش‌های مختلف دیدنی مانند مسجد، زندان، اتاق پذیرایی، انبار تسلیحات و… دارد. دیوارهای قلعه حدود ۸۲ متر ارتفاع دارند. واقعاً جالب است که این دیوارها پس از گذشت ۵۵۰ سال هنوز به خوبی پابرجا هستند. بنای مستحکم قصر در تمام ۵۰۰ سال گذشته سر جایش باقی مانده و تنها یک بار پس از یک زلزله مرمت شد.

کی و چگونه به روملی حصار بروم؟

برای بازدید از روملی حصار باید از جاده‌ یحیی کمال با اتوبوس به محله‌ ساری‌یر در بخش اروپایی بروید و در ایستگاه روملی حصار پیاده شوید. بازدید در تمام روزهای هفته به جز چهارشنبه‌ها میسر است. امکان بازدید از قلعه از ساعت ۹ صبح تا ۵ عصر وجود دارد، اما سعی کنید در ساعت اوج شلوغی یعنی ساعت ۱۴ به قلعه نروید تا بتوانید با دقت و در آرامش همه‌ قسمت‌ها را بگردید. بازدید از این بنا معمولاً حدود یک ساعت طول خواهد کشید. برای بازدید باید از پله‌های قلعه بالا بروید، پس کفش راحت بپوشید. ورودی قلعه برای هر فرد ۱۰ لیره ترکیه است. روملی حصار همسایه محله‌ آرناووت‌کوی و ببک است، پس بعد از بازدید از قلعه می‌توانید لحظاتی را نیز در این دو محله بگذرانید و از کافه‌ها، رستوران‌ها و فضای خوب آن‌ها نیز استفاده کنید.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید