هزینه‌ خورد و خوراک و مایحتاج زندگی روزمره در ترکیه بیشتر از ایران است.‌ اما فضای رقابتی و تخفیف‌های فروشگاه‌های بزرگ باعث می‌شوند که در مجموع بتوان گفت که خرید مواد غذایی مایحتاج خانه در ترکیه به صرفه است. شما را با ۷ فروشگاه معروف در ترکیه آشنا می‌کنیم تا بتوانید مناسب‌ترین قیمت‌ها و متنوع‌ترین محصولات را متناسب با سلیقه‌ خودتان پیدا کنید. همچنین شما می‌توانید به راحتی با مراجعه به شعب فروشگاه‌های زنجیره‌ای Macro Center، Carrefour و Migros در شهر استانبول مجله‌ پل را تهیه کنید.

Macro Center

ماکروسنتر از فروشگاه‌های باکیفیت ترکیه است. از طریق اپلیکیشن ماکروسنتر می‌توانید علاوه بر سفارش غذا، سالاد، ساندویچ، دسر و هزاران محصول سوپرمارکتی، دستور غذاهای مختلف را مرور کنید. در ماکروسنتر مرکز خرید کانیون استانبول می‌توانید در کنار آشپزها غذاهای خوشمزه‌ای بپزید و میل کنید و یا در کارگاه‌های آموزش آشپزی شرکت کنید. می‌توانید برای استفاده از تخفیف، از مانی کارت کلاب فروشگاه‌های میگروس در ماکروسنتر نیز استفاده کنید. در استانبول ۳۱ فروشگاه ماکروسنتر وجود دارد. این فروشگاه زنجیره‌ای یک ماهنامه بسیار زیبا به نام Macro Style دارد که در آن متناسب با فصل و مناسبت‌ها محصولات منتخب از ماکروسنتر معرفی می‌شود. در بخش ماکرو کوک سایت ماکروسنتر بیش از ۱۱۷ ویدئوی آشپزی وجود دارد. اگر حساب کاربری ماکروسنتر را در اینستاگرام دنبال کنید می‌توانید این ویدیو‌ها را در قسمت IGTV مشاهده کنید. فروشگاه‌های ماکروسنتر همیشه مواد غذایی تازه و اورگانیک عرضه می‌کنند و قیمت آن‌ها از متوسط قیمت سایر فروشگاه‌ها کمی بالاتر است.

Carrefour

کارفور یک فروشگاه زنجیره‌ای خرده‌فروشی پرطرفدار و با کیفیت در سطح بین‌المللی است. این فروشگاه پس از وال‌مارت و تسکو از لحاظ درآمد، وسعت و شهرت در رده‌ سوم جهانی قرار دارد. نام کارفور به معنی چهارراه است، زیرا اولین شعبه‌ کارفور در یک چهارراه در شهر آنسی فرانسه و در دهه‌ ۶۰ میلادی افتتاح شد. کارفور در هر کشوری با شرکتی بومی ادغام شد تا همکاری خود را گسترش دهد و بهتر به بازار نفوذ کند. بنابر همین سنت در ترکیه با گروه سابانجی کار می‌کند؛ به همین دلیل آن را کارفورسا نیز می‌نامند. کارفور در سال ۱۹۹۳ به ترکیه آمد. کیفیت کالاهای عرضه شده، سیستم چینش و توزیع کالا در کارفور سطح بالایی دارند. در کارفور همه چیز پیدا می‌شود؛ ‌از وسایل خانگی گرفته تا لباس و خوراکی. تنوع بسیار بالا است؛ جدیدترین محصولات در کارفور پیدا می‌شوند. شما می‌توانید غذا، نان،‌ باقلوا، شیرینی و… را نیز از کارفور تهیه کنید. محصولاتی که نام کارفور روی آن‌ها خورده است،‌ قیمت مناسب‌تری نسبت به سایر محصولات دارند. کارفور نیز مانند فروشگاه‌های میگروس کارت تخفیف دارد. در هر بار خرید امتیازی به کارت شما منظور می‌شود و در خرید بعدی می‌توانید از تخفیف آن استفاده کنید. شعب کارفور از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۰ شب فعالیت می‌کنند.

Migros

فروشگاه‌های زنجیره‌ای میگروس بزرگ‌ترین فروشگاه زنجیره‌ای سوپرمارکتی در ترکیه هستند که در بیشتر محله‌های اصلی شعبه دارند. این فروشگاه‌ها در اصل سوئیسی هستند؛‌ اما در سال ۱۹۵۴ میلادی این برند تصمیم به حضور در ترکیه گرفت. اولین شعبه‌ میگروس در محله‌ بِی‌اوغلو شهر استانبول افتتاح شد. سپس با همکاری خانواده‌ ثروتمند کوچ، شعب فروشگاه‌های میگروس به سرعت در استانبول زیاد شدند. در سال ۱۹۹۶ تقریباً هر هفته یک شعبه‌ جدید میگروس مانند قارچ از زمین سر درمی‌آورد. بعد از فرانچایز موفق در ترکیه، میگروس به باکو و روسیه رفت. شعب مختلف میگروس، بسته به سایزشان اقلام مختلفی را عرضه می‌کنند؛‌ در شعب معمولی محصولات سوپرمارکتی و برخی اقلام غیرخوراکی را خواهید یافت و در شعب بزرگ‌تر لوازم آرایشی، کتاب و لوازم الکترونیکی نیز پیدا می‌شوند. به لطف همراهی میگروس با تکنولوژی، امکان خرید اینترنتی از طریق سایت و اپلیکیشن میگروس مهیا شده است. با تهیه‌ مانی‌کارت میگروس می‌توانید برای خرید مایحتاج روزانه‌ خود از تخفیف‌های هیجان‌انگیز بهره‌مند شوید.

Sok

در سال ۱۹۹۵، شرکت میگروس تصمیم به ایجاد یک برند ارزان‌تر به نام شوک کرد؛ البته بعداً این برند به شرکت دیگری منتقل شد. حالا بیش از ۶ هزار شعبه‌ شوک در ۸۱ شهر ترکیه فعالیت می‌کنند. این سوپرمارکت‌های تخفیف‌دار کارشان را از استانبول آغاز کردند و سپس به آنکارا و ازمیر رفتند. در شوک می‌توانید اقلام سوپرمارکتی و غیر سوپرمارکتی را با تخفیف بسیار خوب پیدا کنید. هر هفته یک برند خاص در شوک تخفیف‌دار می‌شود. استراتژی این برند، عرضه‌ محصول با پایین‌ترین قیمت است. شوک مارکت یکی از بهترین فروشگاه‌ها برای خرید محصولات روزمره‌ سوپرمارکتی با قیمت خوب است. شوک یک آگهی‌‌نامه‌ چند صفحه‌ای از بهترین محصولات تخفیف‌دارش به نام �OK UCUZ، منتشر می‌کند که در سایت شوک مارکت نیز در دسترس است. شوک یک اپلیکیشن (برای اندروید وiOS) نیز دارد که سفارش آنلاین را ساده‌تر می‌کند. برندهایی که در شوک عرضه می‌شوند، معمولاً مختص این فروشگاه‌ها هستند.

Bim

بیم فروشگاهی است که در مصر، مراکش و ترکیه فعالیت می‌کند. این فروشگاه خرده فروشی است که محصولات محدودی از مواد غذایی اساسی و مایحتاج خانه را با قیمت رقابتی عرضه می‌کند. بیم پیشتاز راه‌اندازیِ فروشگاه تخفیف‌دار در ترکیه است. این فروشگاه در سال ۱۹۹۵ با ۲۱ شعبه آغاز به کار کرد و حالا ۶۵۶۰ شعبه در ترکیه دارد و تعداد شعب آن در مراکش و مصر نیز به بیش از ۷۰۰ شعبه می‌رسد. بیم هیچ‌گاه فرانچایز نکرد و تمام فروشگاه‌هایش متعلق به شرکت مادر هستند. شعار آن‌ها کیفیت بالا و قیمت کم است. بیم علاوه بر مواد غذایی؛ کفش، لباس، وسایل باغبانی، وسایل خانگی برقی محدود، وسایل بهداشتی و… نیز عرضه می‌کند. برخی از محصولات این فروشگاه توسط برند بیم تولید می‌شوند و برندهای اختصاصی هستند. این محصولات از محصولات مشابهی که در فروشگاه‌ها عرضه می‌شوند، ارزان‌تر هستند. در فروشگاه‌های بیم، هزینه‌های قفسه‌بندی و چیدمان را کاهش داده‌اند تا دستمزد کمتری به نیروی کار داده شود و هزینه‌ تمام شده‌ محصول کمتر شود.

Metro

گروه مترو در سال ۱۹۶۴ در ایالت روهر آلمان تشکیل شد. این گروه مدتی در صنعت ساخت لوکوموتیو فعالیت داشتند به همین دلیل نام این فروشگاه‌ها مترو است. این فروشگاه‌ها ۲۰ هزار محصول خوراکی و ۳۰ هزار محصول غیرخوراکی می‌فروشند. فروشگاه‌های مترو کاتالوگ روزانه‌ای برای محصولات خود دارند. محصولات مربوط به خودرو، محصولات فریزری، انواع ماهی‌های تازه، مواد شوینده، غذاهای نیمه آماده، وسایل بهداشت فردی، ظروف آشپزخانه، نوشیدنی،‌ گوشت، میوه، سبزی و… در این فروشگاه‌ها عرضه می‌شوند. این گروه با ادارات، بهترین هتل های استانبول و رستوران ها برای تامین غذا همکاری می‌کنند. مترو در ۲۵ کشور فعالیت می‌کند و در مجموع ۷۵۹ فروشگاه دارد. مترو یک مجله‌ تخصصی غذا به نام Gastro را منتشر می‌کند که دستور پخت غذاهای مختلف در آن چاپ می‌شوند. این گروه در دنیا به عنوان یکی از بزرگترین پخش کننده‌های عمده محصولات غذایی شناخته می‌شود. همچنین مترو در ترکیه اصلی‌ترین توزیع کننده‌ گوشت قرمز به رستوران‌ها است.

A.101

فروشگاه‌های A101 با رنگ آبی فیروزه‌ای در سراسر ترکیه دیده می‌شوند. لوازم الکترونیکی خانه و آشپزخانه، لوازم آرایشی و بهداشتی، لوازم مربوط به نوزادان،‌ شوینده‌ها و اقلام خوراکی از محصولاتی هستند که در این فروشگاه‌ها عرضه می‌شوند. اگر قصد خرید لوازم الکترونیکی را دارید، بدانید که اواسط هفته، تخفیف‌ این محصولات بیشتر است. تخفیف‌های A101 واقعی و بسیار هیجان‌انگیز هستند. باید گوش به زنگ باشید و بدانید هر محصولی را کی بخرید تا قیمت آن به صرفه‌تر باشد. این فروشگاه تخفیف‌های خود را به صورت روزانه در اینستاگرام به اشتراک می‌گذارد؛‌ به همین دلیل حدود ۲.۵ میلیون دنبال کننده در اینستاگرام دارد. شما نیز حساب کاربری A101iletisim را در اینستاگرام دنبال کنید تا از آخرین تخفیف‌های هیجان‌انگیز این فروشگاه زنجیره‌ای مطلع شوید. شمار شعب این فروشگاه در ۸۱ شهر ترکیه به حدود ۸ هزار می‌رسد و روزانه ۲.۵ میلیون نفر به این فروشگاه‌ها سرمی‌زنند.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید