Nusret Gokce (نصرت گوکچه) معروف به Salt bea قصاب، آشپز و مالک رستوران‌های زنجیره‌ای نصرِت است که به لطف اینستاگرام، مردم دنیا آن را مانند جرج کلونی می‌شناسند. ۳۶ سال سن دارد و در خانواده‌ای کرد در شهر ارزروم ترکیه به دنیا آمده است. فقط تا کلاس ششم درس خوانده است و از ۱۳ سالگی قصابی می‌کند؛ زیرا خانواده توان پرداخت هزینه‌ تحصیل او را نداشتند. خودش می‌گوید که از ۱۵ سالگی وارد دانشگاه زندگی شده است. بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۰ میلادی به کشورهای آرژانتین، برزیل و آمریکا رفت تا برای کسب تجربه در رستوران‌های مختلف کار کند. حتی گاهی برای هدفش کارهای مجانی یا پیش‌پا افتاده را انجام می‌داد. در سال ۲۰۱۰ با پس اندازِ سال‌ها تلاشش در استانبول اولین شعبه‌ رستورانش را راه انداخت. به فاصله‌ ۳ سال شعبه‌ دبی را افتتاح کرد. در سال ۲۰۱۷ ویدئویی از او منتشر شد و نصرت به تمام دنیا معرفی شد. او ۲۰ سال در این کار تجربه دارد و قصابی و آشپزی را وارد مرحله‌ دیگری کرد. در مصاحبه‌‌ای با مجله نیویورک تایمز درباره‌ شغلش گفت: (قبل از من، قصابی شغلی سطح پایین در ترکیه بود. حالا از خودم ممنونم که قصاب شدن را به شغل رویایی بچه‌های کوچک تبدیل کرده‌ام).

القاب نصرت از کجا آمدند؟

او با لقب Salt bae در جهان شهرت دارد. bae فرم کوتاهی از دو کلمه‌ انگلیسی Babe و Baby است. ترجمه‌ این واژه‌ها به زبان فارسی ممکن است کمی عجیب باشد. واژه‌ سالت-بِی در ترکی نیز بی‌معنا نیست. در زبان ترکی استانبولی بِی به معنای آقاست؛ البته نه با املای انگلیسی آن. نام‌گذاری هوشمندانه‌ دیگر مربوط به نام رستوران است. در زبان ترکی گوشت را Et (اِت) می‌گویند. به همین دلیل نام رستوران را با خط فاصله (Nusr-et) می‌نویسند. پس تلفظ صحیح نام رستوان نصرِت است. همچنین کلمه‌ نصر هم به معنای پیروزی است.

زندگی خصوصی مرموز

در مصاحبه‌ای که سال ۲۰۱۰ با او انجام شد اعلام کرد که ازدواج نکرده است. اطلاعات خاصی درباره‌ زندگی خصوصی او در دسترس نیست؛ زیرا او هیچ وقت مسائل خصوصی را بازگو نمی‌کند. خودش می‌گوید که ۹ فرزند دارد و تصویری از فرزندانش در اینستاگرام منتشر کرده است؛‌ اما هنوز کسی درباره‌ همسر او چیزی نمی‌داند. هر از چندگاهی عکس‌های قدیمی خانوادگی‌اش را منتشر می‌کند. زیر یکی از پست‌هایش نوشت که پدرش هیچ پولی به او نداد. در واقع اعضای خانواده هیچ پولی نداشتند. تمام مسیر موفقیتش را با دست خالی طی کرد و طبق صحبت‌های خودش گاهی در نوجوانی روزی ۱۸ الی ۲۰ ساعت کار می‌کرد. می‌گوید که در سفر آرژانتین حتی یک دلار هم نداشت. همین چند وقت پیش در چالش عکس ده سال، عکسی مربوط به سال ۱۹۹۸ را منتشر کرد. در این عکس او نوجوانی دستکش به دست در حال شستن ظرف است. عکس دیگری از یک مخروبه در اینستاگرام دارد که در زیر آن نوشته شده: (این جایی است که من در آن متولد شده‌ام.)

رستوران نصرت در دنیا

در شعب بین‌المللی علاوه بر کارکنان بومی، کارکنان ترک نیز کار می‌کنند. قیمت‌های تمام شعبه‌های داخل ترکیه تقریباً یکی است، اما در شعب بین‌المللی قیمت غذا تا ۳ برابر بیشتر از قیمت شعب ترکیه است. پس در استانبول می‌توانید خوش قیمت‌ترین تجربه را در نصرت داشته باشید. درباره‌ شعبه‌ نیویورک می‌گوید:‌ (اگر در این شهر موفق شوم، در تمام دنیا موفق خواهم شد؛ زیرا نیویورک از نظر من قلب دنیاست.) شعبه‌ نیویورک در Midtown Manhattan قرار دارد. چندی پیش هم شعبه‌ دیگری در میامی تاسیس کرد. اگر در استانبول هستید، برای صرف غذا در شعبه‌ مرکزی باید به خیابان اتیلر بروید. نصرت در محله‌های ببک، نیشانتاشی، کانیون و ایستینیه پارک نیز شعبه دارد.

مافیای گوشت، پیروی سبک پدرخوانده

همیشه عینک آفتابی شیشه گردش را به چشم دارد و لباسی مشابه و ساده به تن می‌کند که معمولاً شامل یک زیرپوش سفید و یک شلوار مشکی ساده می‌شود. یکی از دلایل شهرت او پیوند زدن ظاهر و رفتارش با فیلم جنایی معروف پدرخوانده بود. به نظر می‌رسد نصرت قصد دارد نامش را با مفاهیم مافیایی و شخصیت اول داستان یعنی ویتو آندولینی کورلئونه گره بزند. معمولاً به تقلید از ویتو، سیگار برگ می‌کشد که نمادی از قدرت محسوب می‌شود. مهارت زبان انگلیسی نصرت چندان قوی نیست و در زمان سرو بیشتر سکوت می‌کند. درعمل این رفتار به مرموز بودن او و شباهتش به پدرخوانده کمک بیشتری می‌کند.

روند شهرت نصرت

اولین ویدئوی منتشر شده از او، مربوط به رستوران دبی می‌شود. درباره‌ این ویدئو می‌گوید: (به یکی از کارمندانم گفتم ویدئویی از من بگیر که همه را تشویق کند که به رستوران بیایند. این ویدیو در یک هفته ۷ میلیون بازدید داشت. مردم همیشه منتظر دیدن ویدئوهای جدید من هستند.) حالا نصرت نزدیک به ۲۰ میلیون فالور دارد. حساب کاربری او بسیار انگیزه‌بخش است. او یکی از تاثیرگذارترین افراد اینستاگرامی است که هر بار داستانی از تلاش و پشتکارش را به نمایش می‌گذارد. به غیر از عکس‌های مربوط به غذا، هر روز فعالیت‌های ورزشی سنگینش را نیز به اشتراک می‌گذارد که بسیار انگیزه‌بخش به نظر می‌رسد. بعد از شهرت، گرافیتی‌های او روی دیوارها نقش بستند و مردم عادی شروع به ساخت ویدئوی‌های طنز با تقلید از شیوه‌ نمک پاشیدن او کردند.

مردم برای نصرت می‌آیند یا برای استیک؟

نصرت سرآشپزی نیست که فقط در آشپزخانه باشد؛ او بین مشتریان می‌آید، حرکات نمایشی معروفش را با جدیت انجام می‌دهد و با آن‌ها عکس یادگاری می‌اندازد. مردم هم برای غذا و هم برای دیدن او می‌آیند. گوشت‌ها را با حالت خاصی تکه‌تکه می‌کند، روی آن‌ها نمک می‌پاشد و گاهی حتی تکه‌ای را در دهان مشتری می‌گذارد. روزهایی که نصرت در رستوارن حضور داشته باشد، غذای مشتریان را خودش سرو می‌کند. اعتماد به نفس او بسیار بالاست. نصرت در مصاحبه‌ای درباره‌ حضور لئوناردو دی‌کاپریو در رستورانش با اعتماد به نفس می‌گوید: (این دومین اسکارش بود! او به من گفت که بهترین استیک عمرش را خورده است.) دکتر اوز معروف که خود نیز اصالتاً اهل ترکیه است، از او دعوت کرد تا در برنامه‌اش شرکت کند. در این برنامه نصرت با افتخار گفت: (ترکیه سه برند معروف دارد. ترکیش ایرلاینز، دکتر اوز و نصرت!) سال گذشته نیز مجله‌ معروف اکونومیست، در مراسمی لوح برترین کارآفرین سال را به او تقدیم کرد. با وجود همه‌ این افتخارات، در رفتار نصرت غرور حس نمی‌شود. او هر چند وقت یک‌بار با کارکنانش می‌رقصد و ویدئوهای بسیار دیدنی از خود منتشر می‌کند. می‌توانید این ویدئوها را در پیج اینستاگرام او به آدرس nusr-et تماشا کنید.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید