ما این توصیه را از قدیمی‌ترها می‌شنویم که می‌گویند لباس‌های خودتان را دور نریزید، چون چند سال بعد دوباره مد خواهند شد! بله این روزها بازار لباس‌های VINTAGE یا همان قدیمی دوباره داغ شده است. در این شماره می‌خواهیم به شما بگوییم که چطور به این سبک لباس بپوشید. البته ساده‌ترین راهکار شیرجه زدن در کمد لباس‌های قدیمی پدر و مادرتان است. اما اگر آن‌ها لباس‌های قدیمی خود را دور ریخته‌اند، اصلاً نگران نباشید؛ زیرا آیتم‌های قدیمی را می‌توانید در فروشگاه‌ها مدرن امروزی نیز به راحتی پیدا کنید. این سبک کاملاً نوستالژیک است و دست شما را برای انتخاب هر آیتم قدیمی باز می‌گذارد. دقت کنید که پوشیدن لباس‌های مدل قدیمی به معنای پوشیدن لباس‌های کهنه، پاره و مندرس نیست؛ بلکه استفاده از لباس و اکسسوری آنتیک است. به عنوان یک نکته بدانید که سبک VINTAGE یعنی شما از آیتم‌های قدیمی استفاده کنید و سبک Retro یعنی طراح با الهام از آیتم‌های قدیمی لباس مدرن امروزی را طراحی کرده است. پس این دو سبک متفاوت هستند. به طور کلی سبک VINTAGE به هر نوع لباسی که در گذشته پوشیده می‌شده است اطلاق می‌شود و به تعبیری در مقابل هر چیزی که مد امروز است قرار می‌گیرد.

سبک VINTAGE از کجا آمد؟
در ابتدای جنگ جهانی اول مردم ناچار بودند که لباس‌های قدیمی خود را استفاده کنند. همچنین دولت‌ها برای کاهش زباله مردم را تشویق به نخریدن لباس جدید و استفاده از لباس‌های قدیمی می‌کردند. این روند تا قرن ۲۱ ادامه داشت، تا اینکه در اواخر قرن ۲۰ برندهای لباس و توجه به مد افزایش یافت و عطش مردم برای خرید چیزهای جدید افزایش یافت. در قرن ۲۱ هنگامی که دوباره هنرمندانی مانند جولیا رابرتز، تاتیانا سوروکو، کیت موس و دیتا وون نیز شروع به پوشیدن لباس‌های قدیمی کردند، سبک VINTAGE ظهور کرد. طرفداران محیط زیست مردم را به پیروی از این سبک تشویق می‌کنند.

به رنگ و سایز دقت کنید
قبل از هر چیزی از شما می‌خواهیم که در اینترنت نگاهی به سبک لباس پوشیدن در دهه‌ ۷۰، ۸۰ و ۹۰ میلادی و حتی قبل از آن بیاندازید. این دو دهه اوج طراحی هنری در لباس، معماری، طراحی خودرو، دکوراسیون و همه چیز بود. الهام گرفتن از این عکس‌ها می‌تواند انتخاب‌های شما را بهتر کند. در دهه‌ ۷۰ رنگ‌های طبیعی بیشتر کاربرد داشتند، اما در دهه‌ ۸۰ رنگ‌ها مصنوعی و نئون روی مد آمدند که همین حالا نیز به ترند داغی برای فصل پاییز ۲۰۱۸ تبدیل شده‌اند. سعی کنید رنگ‌های ساده، گرم و سنگین را برای این سبک انتخاب کنید. رنگ‌های این سبک مشکی، سفید، خاکستری، قهوه‌ای، زیتونی، آجری و… هستند. طراحان آمریکایی سایزبندی لباس‌ها را در سال ۱۹۷۰ به طور کلی تغییر دادند و سعی کردند لباس‌ها را کمی راحت‌تر و گشادتر کنند. به همین دلیل لباس VINTAGE مربوط به قبل از ۱۹۷۰ میلادی با سایز Medium ممکن است در حال حاضر با سایز Small امروزی مطابقت کند.

جسور اما با احتیاط باشید
زمانی که به عکس‌ها نگاه می‌کنید، سعی کنید تصور کنید که چگونه می‌توانید لباس، کفش یا اکسسوری قدیمی را با یک آیتم مدرن ست کنید. همین حالا نیز پوشیدن جوراب با صندل‌های تابستانی مد شده‌اند، پس ایده‌های خودتان را دست کم نگیرید و از امتحان کردن چیزهای جدید با هم ترسی نداشته باشید. اگر به تازگی می‌خواهید این چیزها را امتحان کنید، مسلماً جلسه کاری یا شرکت و یا قرار مهم‌تان زمان مناسبی برای آن نیست. طرز لباس پوشیدن شما در نتیجه این محیط‌ها تاثیرگذار خواهند بود پس برای این موقعیت‌ها ریسک نکنید. اگر سبک لباس پوشیدن شما VINTAGE است، بهتر است آرایش صورت و مدل موی‌تان را نیز متناسب با آن ست کنید.

سبک VINTAGE را دست کم نگیرید، زیرا این روزها طراحان مد مدام به آن سرک می‌کشند و هر روز تکه‌ای از سبک‌های لباس‌های قدیمی را زنده می‌کنند. اگر امکان نگهداری از لباس‌های قدیمی را دارید آن‌ها را دور نریزید. البته می‌توانید سخاوتمندانه رفتار کنید و بخشی از لباس‌هایتان را به افراد نیازمند بدهید، اما لباس‌های خاص خود را نگه دارید، چون کمتر از یک دهه آینده دوباره به آن‌ها نیاز پیدا خواهید کرد. سعی کنید به سایز و وزنتان توجه کنید و تلاش کنید تا همیشه در تناسب بمانید.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید