بیوگرافی دوا لیپا

دوا لیپا را در نوجوانی بخاطر صدای خشن و مردانه اش از گروه کُر مدرسه بیرون انداختند. این رد شدن از گروه کر یکی از دلایل شکوفایی استعدادها و رسیدن به موفقیتش است؛ چون همان جا بود که متوجه شد می‌ تواند از صدایش برای برجسته تر کردن قدرت‌ های زنانه استفاده کند. او خوانندگانی مانند Pink و Nelly Furtado را الگوی خودش قرار داد تا سبکی متفاوت به نام Dark Pop یا پاپ سیاه خلق کند و ترانه های بسیار متفاوتی مانند Blow Your Mind، New Rules و IDGAF را در همین راستا خواند. موفقیت پشت موفقیت، نگاه همه را به سمت او خیره کرد.

زندگینامه دوا لیپا

دوا لیپا قبل از شهرت روی یوتیوب یک شبکه داشت و ترانه های خواننده های مورد علاقه اش را کاور می کرد؛ اما یوتیوب در آن زمان کمکی به ستاره شدن او نکرد. دوآ لیپا و روند شهرتش را از ۲۰ سالگی شروع کرد؛ اما قبل از این چه می کرد و چه مسیری را پشت سر گذاشت؟

دوا لیپا

خانواده دوا لیپا

خانواده‌ آلبانیایی تبار لیپا قبل از تولد اولین فرزندشان یعنی دوآ، از جمهوری کوزوو به لندن مهاجرت می کنند. پدر خانواده، Dukagjin خواننده‌ راک و علاقه مند سرسخت به موسیقی و یک مدیر بازاریابی موفق است. مادر هم در صنعت توریسم کار می کند.

در ۲۲ آگوست سال ۱۹۹۵ دوا لیپا ثمره‌ عشق این زوج در لندن به دنیا می آید. این اسم در زبان آلبانیایی به معنی (عشق) است. دوآ در فضای موسیقیایی که پدرش در خانه مهیا کرده است رشد می‌کند و به مدرسه معروف Sylvia Young Theatre School در Marylebone می رود که بسیاری از مشاهیر موسیقی و هنر در آن بوده اند.

دوا لیپا چگونه خواننده شد؟

۱۳ سالگی دوا لیپا فرا می رسد و خانواده اش به خاطر یک موقعیت شغلی جدید برای پدر مجبور به بازگشت به کوزوو می شوند. ۲ سال می گذرد. بنا به ‌تعاریف خود دوآ، یک روز ظهر پدر و مادرش را به پشت میز آشپزخانه می نشاند و جلسه رسمی شروع می شود. دوآ با هر روشی شده آن‌ها را راضی می کند که به لندن باز گردد تا رویای خوانندگی را دنبال کند.

پدر می‌گوید: «تو باید سخت کار کنی برای اینکه فقط کمی شانس داشته باشی». دختر ۱۵ ساله داستان می خواهد مستقل شود. دوآ چند روز بعد به دوست خانوادگی در لندن سپرده می شود و از خانواده جدا می شود. از همان زمان به عنوان گارسون در یک کلاب شبانه شروع به کار می کند تا سربار کسی نشود.

دوا لیپا چگونه خواننده شد؟

دوآ می گوید برخی از ترانه هایش او را یاد قسمت های سیاهِ خوشگذرانی های شبانه‌ مردم در آن کلاب ها می اندازد. یک سال بعد به سمت مدلینگ رفت. او مدل کاتالوگ های ASOS بود؛ اما زمانی که مدیر برنامه هایش به او گفت که باید وزنش را کم کند مدلینگ را رها کرد. به صورت شبانه تحصیل در مدرسه‌ سابقش را نیز ادامه داد تا اینکه در سال ۲۰۱۵ زندگی اش تغییر کرد.

اهنگ های دوا لیپا

به صورت معجزه آسایی کمپانی برادران وارنر تصمیم به سرمایه گذاری روی دوا لیپا گرفت تا از او یک ستاره بسازد و یک قرارداد خوب با او بست. Lana Del Rey، خواننده معروف بریتانیایی از کسانی بود که استودیوی خود را در اختیار دوآ قرار داد. اولین تک آهنگ به نام New Love همانجا ضبط و منتشر شد و بعد هم آهنگ Be The One؛ هر دو آهنگ در اروپا معروف شدند.

یک سال بعد دوآ تور کنسرت اروپا را آغاز کرد. در سال ۲۰۱۶ موزیک های Last Dance، Hotter Than Hell، No lie، Blow your mind را منتشر کرد. در این زمان موزیک های او در لیست موزیک های داغِ Billboard بالا و بالاتر می رفت. نام او بعد از انتشار پنجمین تک آهنگش وارد لیست بیلیورد شد. تا اینکه در سال ۲۰۱۷ دوآ جایزه‌ EBBA Public Choice را دریافت کرد.

بعد آهنگ Scared to be lonely را با همکاری Martin Garrix را ساخت. در همان سال جایزه‌ بهترین هنرمند جوان بین المللی را از SCTV گرفت. او اولین خواننده‌ زنی است که آمار یک میلیارد بار تماشای ویدئو در یوتوب (برای ویدئو New Rules) را رد کرد. آهنگ های او بارها نامزد و برنده‌ جوایز بسیاری شده اند.

زندگینامه دوا لیپا

آهنگ Don’t Start Now توانست دومین آهنگ محبوب در انگلستان و چهلمین آهنگ برتر در لیست بیلبورد شود. بعد از همکاری تبلیغاتی اش با برند جگوار و تبدیل شدن به چهره تبلیغاتی خودرو برقی I-pace در مصاحبه‌ای گفت: «من می خواهم با موزیک و اجرایم مرزها را جا به جا کنم؛ دقیقاً مثل این خودروی برقی جگوار».

فکت از دوا لیپا

دوا لیپا همچنین در سال ۲۰۱۹ چهره‌ تبلیغاتی برند Yves Saint Laurent برای عطر Libre بود. همه افتخارات در این چند سال از زندگی دوا لیپا، در این متن نمی گنجند. این خواننده، ترانه سرا و مدل بریتانیایی-آلبانیایی در اکتبر ۲۰۱۹ تمام پست های اینستگرامش را پاک کرد.

دوا لیپا در حال حاضر حدود ۹۰ میلیون دنبال کننده در این شبکه اجتماعی دارد. همزمان با انتشار آخرین آلبومش Future Nostalgia در آغاز سال ۲۰۲۰ شاهد تغییراتی در صفحه او بودیم که خودش آن ها را شروع جدید می داند. او در مورد این اقدامش گفت: «خواستم بدانید که شبکه های اجتماعی فقط برای تفریح هستند و هر کاری بخواهید می توانید بکنید. خواستم شروع تازه ای داشته باشیم و نشان بدهم اینستگرام آنقدرها که فکر می کنید جدی نیست».

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید