این موضوع که افراد نابغه، نابغه به دنیا می‌آیند و یا تربیت و محیط اطراف آن‌ها را نابغه می‌کند سال‌های سال است که انسان را به تفکر واداشته است. هنوز بشر در این مورد به توافق نرسیده‌، اما همگی اتفاق نظر داریم که سخت‌کوشی شما را به فردی فراتر از خودتان تبدیل می‌کند. حتماً نام (آرات حسینی) قهرمان کوچولوی ایرانی به گوشتان خورده است؛ او شاهد مثال ماست. شاید هم عکس‌های بدن عضلانی‌اش توجه‌تان را جلب کرده باشد. آرات استعداد ورزشی ۶ ساله‌ای است که پدرش (محمد حسینی) قبل از به دنیا آمدنش تصمیم گرفت که تمام توان خودش را برای موفقیت او به کار بگیرد. ویدئوهای ورزشی و الهام‌بخش آرات از همان دوران نوزادی، دست به دست چرخیدند تا انگیزه‌بخش کسانی باشند که در رسیدن به اهدافشان تنبلی می‌کنند و بهانه می‌آورند. آرات فرزند دوم خانواده است و یک خواهر بزرگ‌تر دارد. هیچ کدام از اعضای خانواده سابقه‌ ورزش حرفه‌ای ندارند؛ اما اولین مربی آرات پدرش است. پدر و پسر به استانبول آمده‌اند و گفته می‌شود که قصد مهاجرت از ایران را دارند تا آرات بتواند در خارج از کشور درس بخواند و ورزش خود را حرفه‌ای‌تر دنبال کند. حتم داریم که این پسرِ آینده‌دار در کمتر از یک دهه‌ آینده یکی از پرافتخارترین ورزشکاران دنیا خواهد شد. منتقدان بر این باورند که آرات اجازه‌ کودکی کردن را نداشته اما ما می‌گوییم که قهرمان شدن تلاش و فداکاری می‌خواهد به‌علاوه که او نیز مانند تمام بچه‌ها بازی می‌کند و همیشه در حال تمرین نیست. به بهانه‌ حضور آن‌ها در استانبول تیم پل مصاحبه‌ای با آرات و پدر سخت‌کوش و مهربانش انجام داده‌ تا بیشتر با او و سبک زندگی‌اش آشنا شوید. بیایید وارد زندگی آرات شویم و با آگاهی بیشتر، از او و استعدادهایی شبیه به او حمایت کنیم. ویدئوی این مصاحبه در اینستاگرام پل به آدرس PolMagazine در دسترس شماست.

از کجا و چه سنی متوجه استعداد او شدید و تصمیم گرفتید از او یک قهرمان بسازید؟
قبل از اینکه پسرم به دنیا بیاید‌ تصمیم گرفتم این کار را انجام دهم. این قابلیت را در خودم می‌دیدم که او را اینگونه پرورش دهم. یکی از دوستانم یک ماه قبل از تولد آرات به من گفت: «وقتی پسرت به دنیا بیاید، یکی مانند خودت خواهد شد». همین‌جا تصمیم گرفتم که تمام وقتم را برای آرات صرف کنم که کسی بهتر از من شود.

کسی از اعضای خانواده یا دوستان به این تصمیم اعتراض و انتقاد کرد؟
بله، قطعاً. من جوابی به آن‌ها ندادم. اجازه‌ دخالت هم ندادم و کارم را بدون توجه به حرف دیگران ادامه دادم.

این موضوع را در آرات می‌دیدید که بتواند از پس همه‌ سختی‌ها بربیاید؟
بله. (پدر از پسر می‌پرسد که از پسش برمیومدی؟ و آرات هم می‌گوید: بله.)

به نظر شما موفقیت آرات بیشتر مدیون ژنتیک است یا تلاش؟
همه چیز به تلاش او برمی‌گردد. آرات مدام تمرین کرد و آن چه که می‌خواست شد. آنقدر تلاش کرد تا به این جایگاه رسید.

پیش آمده که آرات خسته شود و دیگر نخواهد ادامه دهد؟ 
آرات پیش دستی می‌کند و می‌گوید: «نه»؛ اما پدر ادامه می‌دهد: من می‌گویم بله! بارها و بارها پیش آمده. خسته شده و گریه هم کرده؛ اما کناره‌گیری نکرد. استراحت کوتاهی می‌کرد و بعد تلاش می‌کرد که دوباره به هدف برسد.

آرات برای مسابقه به کدام کشورها رفته است؟ آیا برای جذب او به شما پیشنهادی شده است؟
آرات می‌گوید: «به چین، استرالیا، فیلیپین، اندونزی و… رفتم». پدرش ادامه می‌دهد: ما برای مسابقات رفتیم و آن شرکت‌ها اجازه‌ ارائه‌ پیشنهادهای این چنینی را ندارند. از کشورهای مختلف پیشنهادهایی به ما شده، اما هنوز هیچ کدام را قبول نکرده‌ایم.

در این مسابقات چه تست‌هایی را داد؟
حرکت‌های آرات خاص بود. وقتی دوسالش بود و به چین رفتیم در آنجا صخره‌نوردی، برخی حرکات ژیمناستیک، قدرتی و… را سنجیدند.

چرا به سمت ورزش رفتید؟
هنر خودم در این ۴۰ سال ورزش بود. اگر نقاش بودم، شاید پسرم هم نقاش می‌شد.

شما خودتان چه ورزشی می‌کردید؟
من ورزش‌های مختلفی را به صورت تفریحی و آماتور دنبال می‌کردم. گاهی بدنسازی و گاهی بوکس و البته عاشق فوتبال هم هستم. هیچ وقت حرفه‌ای نبودم، اما زیاد ورزش می‌کردم.

برای تربیت آرات الگویی داشتید؟
خیر، به خودم اطمینان داشتم.

فکر می‌کنید چه ویژگی‌های ژنتیکی آرات را به اینجا رسانده؟
شاید ژن آرات خوب باشد، اما من در زمینه ژنتیک تخصص ندارم. من می‌گویم که آرات با تلاش و تمرین به این جایگاه رسیده.

آرات چقدر روی دیگران تاثیرگذار بود؟
این حرکت انقلابی بود. بعدها در شبکه‌های مجازی دیدم در کشورهای دیگر هم حرکات مشابه‌ای انجام شده.

چه چیزی باعث شد که راهتان را با تمام سختی‌ها ادامه دهید؟
اگر تصمیم بگیرم کاری را انجام دهم، آن را انجام می‌دهم؛ حتی اگر آن تصمیم باب میل من نباشد. با خودم گفتم که آرات هدف زندگی من است و کاری می‌کنم که به آرزویش برسد؛ او حالا آرزو دارد که فوتبالیست خوبی شود.

در چه سنی تمرینات شروع شدند؟
از روز دوم تولدش تنش را ماساژ می‌دادم و دست می‌کشیدم. فکر می‌کنم این شروع بود. (پدر در گوش آرات زمزمه می‌کند: ۳-۴ روزه بودی، شروع شد.)

مادرش مخالفتی نداشت؟
آرات می‌گوید: «مگه می‌شه مامان اعتراض نکنه؟ مامان همیشه اعتراض می‌کرد؛ اما بابا راه خودش را ادامه می‌داد». پدر ادامه می‌دهد: مادرها به خاطر مهر مادری که دارند، اعتراض‌هایی دارند؛ اما راهم را می‌رفتم.

سرمایه‌ پرورش آرات از کجا تامین می‌شد؟
من ۲۰ سال کار کردم، اما همه چیز را در یک هفته فروختم و برای مدتی از همین پول استفاده می‌کردم. تمام وقتم برای آرات بود و سرکار نمی‌رفتم. شاید برای آرات وسایل آنچنانی نمی‌خریدم، اما خانه هزینه‌های خودش را داشت.

اگر پدری مانند خودتان ببینید، چه توصیه‌ای به او می‌کنید؟
بارها از من پرسیده‌اند که ما بچه‌ کوچک داریم باید چه‌کار کنیم؟ ببینید پسر من از بالشت چند هزار تومانی، مبل و اوپن خانه‌ خودم شروع کرد. تصمیم مهم است، اگر تصمیم بگیرید می‌توانید کارهای زیادی بکنید. باید تصمیم بگیرید و روی تصمیم خود پافشاری کنید و بعد از آن به موفقیت می‌رسید.

به عنوان یک پدر کجا به خودتان افتخار کردید؟
وقتی آرات ۲ ساله بود و در مسابقات کشور چین که مهد ژیمناستیک است، برنده شد. آرات: «بگذارید خودم بگویم، اشک از چشم بابا ریخت». وقتی تماشاگرا یک‌صدا می‌گفتند: (آرات آرات) واقعاً به آرات افتخار کردم.

آرات دوست هم‌سن و ورزشکار دارد؟
دوستان زیادی دارد. آن‌ها هم خیلی خوب هستند. قبلاً آرات تنها بود و در خانه تمرین می‌کردیم، اما الان به باشگاه می‌رود و با دوستانش تمرین می‌کند که برایش خیلی خوب است.

به جز شما چه کسی مربی آرات بود؟
برای فوتبالش مربی خیلی خوبی دارد.

آرات در روز چقدر ورزش می‌کند؟
هر روز بین یک تا چهار ساعت، البته روزهای تعطیل کمتر می‌شود.

در ایران پتانسیل وجود آرات‌های دیگر را می‌بینید؟
آرات می‌گوید: «در دنیا آرات نیست» و پدر می‌خندند و ادامه می‌دهد: صد در صد. تصمیم پدر و مادر مهم است؛ اگر تصمیم بگیرند می‌توانند از هر بچه‌ای یک آرات بسازند. این راه سختی دارد؛ همه دارائی‌های خودم را فروختم و وقتی آرات ۵ ماهش بود شغلم را هم کنار گذاشتم. کمتر کسی این کار را می‌کند. حرف‌ و مخالفت‌‌ها بسیار است. شاید پدر بخواهد که این کار را بکند، اما مادرش مخالفت کند. پافشاری کردن در تصمیم می‌تواند آرات‌های دیگری بسازد.

گفتید که شغلتان را کنار گذاشتید، شغل شما چه بود؟ و آرات در آن سن چه حمایت‌هایی نیاز داشت؟
من میوه و تره‌بار داشتم و در نمایشگاه ماشین‌ هم کار می‌کردم. شغلم را کنار گذاشتم و وقتم را صرف آرات کردم؛ چون می‌دانستم که هر چه بیشتر برای او وقت بگذارم او بهتر می‌شود.

تغذیه‌ آرات به چه صورت است؟
خواب و تغذیه‌ آرات را به صورت دقیق تنظیم می‌کنم. در ایران باید توجه زیادی به تغذیه داشت. من خوراکی‌های محلی از روستا می‌خرم. آرات اصلاً سرخ کردنی نمی‌خورد.

چطور او را از هله و هوله دور نگه می‌دارید؟
پدرش از آرات می‌پرسد: خودت چیپس و پفک دوست داری؟ و او می‌گوید: «زیاد نه». آرات عاشق ماهی، عدس پلو‌ و بستنی است.

هدف قبل از جوانی آرات چیست؟
پدر از پسر می‌پرسد: هدفت چیه؟ و آرات می‌گوید: «بهترین فوتبالیست دنیا باشم». طبق برنامه‌های من آرات می‌تواند در ۱۵ سالگی برای تیم ملی بازی کند. می‌خواهم او جوان‌ترین گل زن جام جهانی شود.

به غیر از ورزش چه تفریحات دیگری دارید؟
آرات عاشق پارک است. بعد از پارک هم بازی با فامیل و دوستان هم‌سنش را دوست دارد.

به جز ورزش، روی کدام مهارت او کار کرده‌اید؟
آرات عاشق نقاشی و زبان است. ورزش روی هوش انسان تاثیر‌گذار است. آرات می‌گوید: «در همه جا، حتی الان که در هتل هستیم می‌روم بالا، دفتر را برمی‌دارم و نقاشی می‌کنم».

اگر از مسیر ناامید شود، چه کار می‌کنید؟
قبلاً اگر از آرات می‌خواستم که پشتک بزند و این کار را نمی‌کرد، سراغ عروسک می‌رفتم و این کار را از او می‌خواستم. عروسک پشتک می‌زد و بعد من عروسک را تشویق می‌کردم. بعد آرات این تشویق‌ها را می‌دید و خودش پشتک می‌زد. این روزها که مخالفت زیاد است، کمی عصبی هستم. این سفر خیال ما را کمی راحت‌تر می‌کند.

این سفر چه هدفی دارد که شما را آرام‌تر می‌کند؟
این مسیر قوانین بهتر و مشخص‌تری دارد. خواب و خوراک آرات بهتر می‌شود. خیالم راحت‌تر است و باقی چیزها را به افراد با تجربه‌تر می‌سپارم.

اگر فقط بخواهید یک چیز به آرات یاد بدهید آن چیست؟
آرات باید به مردم کشور خودش بسیار کمک کند.

در حال حاضر بین ورزش و درس آرات کدام اولویت دارد؟
آرات پاسخ می‌دهد: «ورزش»

چه رازی پشت این موفقیت‌ها وجود دارد که بخواهید حالا دیگران آن را بدانند؟
رازی وجود دارد که نمی‌توانم آن را بگویم. هیچ وقت آن را به آرات هم نمی‌گویم.

شما و خانواده‌تان هم به همراه آرات مهاجرت می‌کنید؟
خیر؛ آرات به کشور دیگری می‌رود و آنجا درس می‌خواند. آرات به مدرسه خوبی می‌رود. اتفاقات دیگر هم بعداً مشخص می‌شود.

آرات چـه شخصیت کارتـونــی را دوست داری؟
ســوباســا و کاکــــرو در فــوتبالیست‌هــا. زیـــاد کارتون نمی‌بینم.

چه فوتبالیستی را دوست داری؟
اول محمــد صلاح، دوم رونالــدو، سوم مســی.

دوست داری شبیه کدام فوتبالیست باشی؟
دوست دارم سیکس پک‌هام شبیه رونالدو باشد، دریبل زدنم هم مثل مسی باشد.

بهترین مربی دنیا کیست؟
من که مربـی‌ها را نمی‌شناسم. (پــدر با خنــده می‌گوید: مربی به این بزرگی کنارت هست، او را نمی‌شناسی؟)

آقای حسینـی نظرتان در مورد مجلـه پـل و این مصاحبه چه بود؟
درباره‌ این مجله شناخت کافــی نداشتم؛ اما از تیمــی که آمدند بسیار متشکــرم و از دیدن شمــا بسیار خوش‌بخت شــدم. روز خــوبی برای من و آرات بود.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید