آریـــن زمــانـــی یکــی از تـــراول بلاگــر‌هـــای Travel Blogger شناخته شده، بسیار جوان و دوست‌داشتنی ایرانی-ایتالیایی است. به زبان ساده، شغل او این است که از نفوذش در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستگرام برای معرفی پتانسیل‌های گردشگری، مکان‌های معروف و هتل‌های سرتاسر دنیا استفاده می‌کند. آرین در اولین روز آپریل ۱۹۹۵ میلادی در شهر (ریدجو کالابریا) ایتالیا از پدر و مادری ایرانی به دنیا آمد و در همان کشور بزرگ شد؛ با این وجود فارسی را در حد قابل قبولی خوب و بسیار شیرین حرف می‌زند. او از جمله مهمانان امسال رویداد اینفلوسامیت ترکیه بود. این رویداد گردهمایی برای ملاقات افراد تاثیرگذار در شبکه‌های مجازی است. به همین بهانه او مهمان مصاحبه با مجله پل شد تا درباره شغلش، تاثیرات سفر رفتن، تفاوت‌های فرهنگی و تجربه‌هایش با ما صحبت کند. شما می‌توانید آرین را در اینستگرام با نام arian_zamani پیدا کنید و از عکس‌های زیبا و تجربه‌هایش لذت ببرید. از او برای شرکت در این مصاحبه و زمان و اطلاعاتی که در اختیار ما گذاشت بسیار سپاسگزاریم و امیدواریم از خواندن این مصاحبه لذت ببرید.

داستان بلاگر شدن شما چطور شروع شد؟
سال ۲۰۰۹ که اینستگرام تازه منتشر شده بود، من این اپلیکیشن را دانلود کردم. خیلی زود شروع به عکس گذاشتن کردم. فالور گرفتن در آن زمان خیلی ساده‌تر بود. به صورت حرفه‌ای ۵ سال است که بلاگر و اینفلوئنسر هستم. من در شهر سیسیل زندگی می‌کنم، اما برای تحصیل به میلان رفتم. آنجا افراد زیادی این کار را می‌کنند. من هم فهمیدم که می‌توانم به بلاگر بودن به عنوان یک شغل نگاه کنم. هیچ وقت فکر نمی‌کردم معروف بشوم و دنبالش نیز نرفتم، اما خودش پیش آمد.

این کار روزانه چقدر زمان می‌برد؟
تقریباً روزی ۵ ساعت از اپلیکیشن اینستگرام استفاده می‌کنم، چون حرف زدن با فالورها را خیلی دوست دارم. همیشه کامنت‌هایم را جواب می‌دهم. دایرکت‌هایم زیاد است و معمولاً نمی‌توانم جواب همه را بدهم، اما تلاشم را می‌کنم. در مجموع با زمانی که برای ادیت عکس‌هایم صرف می‌کنم روزی ۷ الی ۸ ساعت درگیر این شغل هستم. بررسی و پاسخ‌گویی به ایمیل‌ها هم زمان‌ می‌برد.

خــوبی‌هــا و بــدی‌هــای بلاگــر بــودن؟
مثـــل همـــه کارهـــای دنیــا، ایــن کار هـــم خوبی‌ها و بدی‌هــای خودش را دارد؛ فکــر می‌کنم خوبی‌هایش بیشتر است. مثلاً موقعیت دیدن جاهای زیبا در دنیا را داریم و دوست‌های خوب و جدیدی هم پیدا می‌کنیم. اما همیشه وقتی در مسافرت هستیم دغدغه‌ تولید محتوا داریم و به همین دلیل در بعضی مسافرت‌ها خیلی خسته می‌شویم. مثلاً در همین ماه در رویدادهای مختلفی بودم و اصلاً نتوانستم درست بخــوابــم، شایــد ۴-۵ ســاعت در شبانه‌روز خوابیدم. اما باز هم شکایت نمی‌کنم، چون این شغل برای من خوب است. من خیلی خوشحالم که آدم‌های زیادی برایم عشق می‌فرستند و خوشحالم که مثل بلاگرهای دیگر زیاد مخالف ندارم و زیاد پیغام‌های بد دریافت نمی‌کنم.

اگــر از ایــن کار خسته شویــد، ســراغ چه کار دیگـــری می‌رویـــد؟
من در دانشگاه رشته روابط عمومی و ارتباطات تجاری خوانده‌ام؛ بخش زیادی از این رشته مربوط به بازاریابی است. از وقتی کوچک بودم از آن خوشم می‌آمد. نمی‌خواستم واردش شوم، اما از بیرون به آن علاقه داشتم. فکر نمی‌کنم از بلاگر بودن خسته شوم، اما اگر خسته شدم وارد رشته‌ای مرتبط با آن (یعنی بلاگر بودن) می‌شوم؛ مثلاً سازماندهی رویدادها، روابط‌عمومی و… . به همین دلیل وقتی برندی می‌خواهد با من کار کند، معمولاً با آن‌ها همکاری‌های موازی دیگری هم دارم. با هم برنامه‌ریزی می‌کنیم و گاهی کمک‌شان می‌کنم.

از چه دوربین و تجهیزاتی استفاده می‌کنید و عکاســی و ادیت را چطور یاد گرفتید؟
همیشه این سوال را از من می‌کنند. دوربین من از برند Canon و مدل آن Canon EOS 6D است. دو لنـــز دارم؛ یکـی 1.4 mm 50 و دیگــری mm 40-17 است. اخیراً با دوربین موبایلم هم عکاسی می‌کنم، چون آیفون pro max خیلی خوب عکس می‌گیرد. وقتی مدرسه می‌رفتم در یوتیوب ویدئو آموزشی می‌دیدم. هیچ وقت درس عکاسی یا ادیت نخواندم و دوست داشتم از اینترنت این چیزها را یاد بگیرم. تجربه خیلی کمکم کرد؛ با تجربه ۷۰ درصد چیزها را یاد گرفتم. در فتوشاپ راه‌های زیادی برای خلق یک چیز وجود دارد و همه چیز به خلاقیت بستگی دارد.

اپلیکیشن‌ و برنامه‌هــای کامپیوتــری محبــوب آریــن بــرای ادیـت عکــس؟
اپلیکیشن‌های زیادی وجود دارد. من از iMovie، InShot برای ادیت فیلم و از Unfold و 8mm برای استوری‌ها استفاه می‌کنم. برای ادیت عکس‌ها از Lightroom، Picsart، Vsco، Spring، Snapseed، Airbrush و Quickshot استفاده می‌کنم. روی کامپیوترم هم برنامه‌ Lightroom برای ادیت نور و رنگ و Photoshop برای هر ویرایش دیگری را دارم.

بیشتر مخاطبان شما ایتالیایی هستند یا ایــرانــی؟
بیشتــر مخاطبانــم ایرانــی هستنـد، شایــد به خاطــر اسمم است. دو ســال است که بیشتــر سعی می‌کنم فارســی حــرف بــزنم و کپشن‌هایــم را فارســـی بنویسم چــون می‌بینم که جــواب بهتری می‌گیــرم. طیف سنی آن‌ها بین ۱۸ تا ۳۰ سال است و بیشتر هم‌سن خودم هستند.

پــدر و مــادر شمــا اهــل کدام شــهر ایــران هستند و چطور با هم آشنا شدند؟
مادرم از شهر تهران و پدرم از شهر اصفهان است و هر دو تاجر هستند. مادرم چند سال در تلویزیون ایتالیا کار کرده. پدرم در شمال زندگی می‌کند، ولی مادرم با من در جنوب ایتالیا زندگی می‌کند. آن‌ها در زمان دانشجویی در ایتالیا با هم آشنا شدند.

به چــه کشورهــایی سفــر کرده‌ایـد؟
اتــریــش، بلــژیک، بوسنــی، بلغـــارستــان، کانادا، کیپ‌ورد، چیــن، قبــرس، استونــی، فــرانسه، فنلاند، آلمــان، یونان، ژاپــن، مجارستان، اندونزی، ایران، ایرلند، اردن، لتونی، ماکائو، مالزی، مالت، موناکو، مراکش، هلند، عمان، لهستان، قطر، رومانی، اسپانیا، سوئیس، تایلند، ترکیه، اوکراین، انگلستان، امارات متحده عربی، ازبکستان.

بهتریــن جا در ترکیــه؟
استانبول. ۱۰ بار به استانبول رفتم. اولین بار که رفتم زیاد خوشم نیامد؛ ولی حالا حداقل سالی دو بار می‌روم. استانبول شهر قدیمی است و داستان‌های زیادی دارد. اسمش سه بار عوض شده. استانبول ترکیبی باستانی و مدرن است و در آنجا اصلاً حوصله شما سر نمی‌رود و همیشه جایی برای رفتن دارید. عاشق غذاهای ترکیه‌ای هستم. سازماندهی و امکانات شهر خیلی خوبند. جاهای شیک زیادی دارد؛ اما به راحتی می‌توانید جاهای تاریخی هم پیدا کنید. دلم می‌خواهد شهر بودروم را هم ببینم که ساحلی و شیک است.

سفر چه چیزهایی را در درون شما عوض کرد؟
این سفرها کمک کردند که از منطقه امنم (Comfort Zone) خارج شوم و احساس مسئولیت بیشتری کنم. من در کشورهایی بودم که در نگاه اول خیلی خوب به نظر می‌رسند، اما وقتی به آنجا بروید واقعیت‌‌های پشت پرده را می‌بینید. این موضوع کمک کرد که متوجه شوم چقدر خوش‌شانسم که در سلامت زندگی می‌کنم و خانواده‌ای دارم که همیشه کنار من بوده‌اند. در مورد خودم چیزهایی کشف کردم که قبلاً هرگز نمی‌دانستم. مهم‌ترین چیزی که یاد گرفتم این بود که مردم دنیا شبیه‌اند؛ شاید فرهنگ‌‌ها متفاوت باشد، اما هنوز هم می‌شود با همه ارتباط برقرار کرد و دوستی‌های زیبا ساخت. هر سفر کمک می‌کند که هویت شخصی شما ساخته شود. اولین بار در ۱۶ سالگی تنها سفر کردن را شروع کردم. ترسیده بودم، اما در عین حال بسیار کنجکاو بودم که همه جا را بگردم و فرهنگ‌های مختلف را ببینم، دوست‌های جدید پیدا کنم و زبان‌های جدید یاد بگیرم. حالا ذهنم باز‌تر است. قبلاً همیشه اضطراب داشتم که واقعاً مشکل بزرگی برایم بود، اما بعد از سفر کردن اضطرابم برطرف شد. طرز برخوردم با همه چیز تغییر کرده و حالا برون‌گراتر هستم.

نظرتان در مورد ایران چیست؟
وقتی ۱۶ سالم بود به ایران آمدم. کشور اول من ایتالیاست؛ چون اینجا بزرگ شدم، می‌دانم که خونم ایرانی است و وقتی به ایران رفتم مانند خانه بود. ایران حس عجیب و غریب و در عین حال فوق‌العاده‌ای به من منتقل می‌کند. ۵ سال است که به ایران نرفتم و یکی از آرزوهایم این است که یک ماه یا بیشتر در ایران بمانم و تمام مکان‌های زیبا را ببینم. ایرانیان مهربانند و کسی شما را گول نمی‌زند و وسایلتان را نمی‌دزدند. منظورم این است که آدم‌های بد همه جای دنیا هستند، اما در ایران احساس امنیت داشتم. مثلاً هر وقت به پاریس می‌روم احساس ناامنی دارم. آگاهی‌ها در مورد ایران کم است و مردم اروپا تفاوت ایران و کشورهای عربی را نمی‌دانند. فکر می‌کنند هنوز در ایران جنگ است. من همیشه به دوستان خارجی خودم می‌گویم که به ایران بروند و این کشور را از نزدیک ببینند.

به چه زبان‌هایی صحبت می‌کنید و فارسی را چطور یاد گرفتید؟
ایتالیایی (اولین زبانم)، انگلیسی و فارسی. فارسی را حرف می‌زنم، اما خواندن و نوشتن آن را بلد نیستم. وقتی خیلی کوچک بودم، اولین کلماتی که به زبان آوردم فارسی بودند. اما چون در ایتالیا بزرگ شدم ایتالیایی حرف زدم و فارسی یادم رفت. از مامان‌بزرگ و مادرم فارسی را یاد گرفتم و خوشم می‌آید که با مادرم فارسی حرف بزنم.

فکر می‌کنید چه چیزهای مشترکی بین ایتالیایی‌ها و ایرانی‌ها وجود دارد؟
مردم هر دو کشور، خیلی خانواده دوست و مهربان هستند. به خصوص مردم جنوب ایتالیا که شباهت بیشتری به ایرانیان دارند. ایرانی‌ها خون‌گرم و مهمان‌نوازند و فکر می‌کنم مهربان‌ترین مردم دنیا باشند.

۳ مقصد ارزان برای سفر؟
به جاهای زیادی رفته‌ام که به نسبت اروپا ارزان بودند. اولین مقصد ارزانی که از آن خوشم آمد بالی بود. در بالی می‌توانید هتل ۴-۵ ستاره با قیمت خیلی پایین پیدا کنید. ساحل‌های رایگان زیادی برای لذت بردن وجود دارند. در بالی می‌توانید ارزان یا حتی مجانی تفریح کنید و از طبیعت لذت ببرید. بعد از آن تایلند را پیشنهاد می‌کنم که آنجا هم ارزان است. قبل از رفتن همه چیز را از اینترنت رزرو کنید. به عنوان پیشنهاد سوم باید بگویم که مراکش هم زیبا و ارزان است.

چه مقاصد لوکسی را پیشنهاد می‌کنید؟
فکر می‌کنم در هر کشوری می‌توانید مقاصد لوکس پیدا کنید؛ اما لوکس‌ترین مقصد مالدیو است. می‌توانید با قیمت پایین هم به مالدیو بروید. چندین بار به هتل‌های مالدیو دعوت شدم، اما خودم دوست دارم به جاهایی بروم که چیزهای بیشتری از هتل‌های لوکس دارند. مالدیو فقط هتل‌های شیک دارد. به نظرم جزیره بورا بورا فرنچ پولینیز در اقیانوس آرام هم بسیار لوکس است، به‌علاوه که طبیعت زیبایی هم دارد.

مقصد خوب برای شکموها؟
این سوال جالبی است، چون من عاشق غذا هستم و وقتی به جای جدیدی می‌روم همیشه غذاهای جدید را امتحان می‌کنم. من به کشورهای زیادی رفتم؛ اما به نظرم بهترین غذاها متعلق به ایتالیا هستند. از شمال تا جنوب ایتالیا غذاهای متنوع و خوشمزه پیدا می‌کنید. سیسیل غذاهای فوق‌العاده‌ای دارد و از تمام اروپا برای امتحان کردن غذا به این شهر می‌آیند.

غذای ایرانی مورد علاقه شما؟
زیاد از گوشت خوشم نمی‌آید و دوست دارم گیاه‌خوار باشم اما خب ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که به شما این فرصت را نمی‌دهد. در هر حال کباب کوبیده را خیلی دوست دارم؛ چون ادویه‌ها باعث می‌شوند زیاد بوی گوشت ندهد. عاشق ته‌دیگ، ته‌‌چین، قرمه سبزی، آلبالوپلو و رولت هستم. مادرم برای دوستانش غذای ایرانی می‌پزد و تا به حال کسی را ندیدم که غذای ایرانی دوست نداشته باشد.

پیتزای ایرانی یا ایتالیایی؟
واقعیت این است که پیتزای ایرانی را هم دوست دارم؛ ولی پیتزای ایتالیایی یه چیز دیگه است. پیتزای ایتالیایی واقعی فقط یک لایه خمیر با سس گوجه و پنیر دارد، اما در ایران صد چیز مختلف در آن می‌ریزند و کاملاً متفاوت است.

بهترین مقصد برای سلفی گرفتن؟
بهترین منظره‌ها متعلق به شهر نیویورک است. در نیویورک به هر جایی که بروید چیز زیبایی می‌بینید. چند سال پیش نام این شهر را شهر سلفی گذاشتند.

به نظر شما زنان کدام کشور زیباترند؟
به نظرم بعد از ایران که خوشگل‌ترین دختران دنیا را دارد، دختران کشورهای اروپای شرقی زیبا هستند. مثلاً استونی، لیتوانی، روسیه، لهستان.

۵ مقصد مورد علاقه آرین برای تعطیلات؟
بالی، تایلند، ایتالیا، فرانسه و اسپانیا.

دوست دارید به کدام کشورها بروید؟
آمریکای جنوبی؛ کشورهایی مثل دومینیکا، کوبا، برزیل، آرژانتین، ونزوئلا و کلمبیا. خیلی دلم می‌خواهد به آنجا بروم چون زیبا هستند و مکان‌های طبیعی جذابی دارند. برخی از آن‌ها خطرناکند، اما خیلی خوبند. خیلی دلم می‌خواهد به بورابورا در فرنچ پولینیزا هم بروم.

به عنوان یک تراول بلاگر، چه توصیه‌هایی برای سفر دارید؟
وقتی که فصلِ شلوغی (High Season) نیست سفر بروید؛ در این صورت می‌توانید لذت بیشتری از سفرتان ببرید و زندگی واقعی مردم را ببینید. در مسافرت همه چیز می‌تواند پیش بیاید؛ پس برای همه چیز آماده باشید. شاید حالتان بد شود، یا پروازتان را از دست بدهید. فقط برای خرید و عکس گرفتن به سفر نروید، بلکه برای کشف طبیعت و واقعیت‌های مقصد به آنجا بروید. قبل از سفر برنامه‌ریزی کنید و اپلیکیشن‌های گردشگری مرتبط با مقصد را دانلود کنید.

دوستــی شمـا و صدف بیــوتی چطـور شکل گـرفت؟
صدف را ۱.۵ ســال قبــل در یک رویــداد مربــوط به اینفلوئنسرها در فلورانس شناختم. با دختری به نام ندا که با صدف دوست بود حرف می‌زدم. با هم قهوه خوردیم و ایشون و علی آقا (همسرش) را آنجا شناختم و دوستی ما شروع شد. در ترکیه، ازبکستان، رم، قطر و… دوباره یکدیگر را دیدیم. برنامه‌ریزی می‌کنیم که باز هم با هم سفر برویم. صدف آدم خیلی خوب و مهربانی است. ایشون مثل بلاگرهای دیگر نیست و خودش را نمی‌گیرد. همیشه با همه خوب است. نمی‌دانم چطــور توضیــح دهم؛ امــا او خــود واقعــی‌اش است. بلاگــرهای زیادی هستنـد که روی صفحه گوشــی شمــا خوب هستند، اما در واقع نیستند. صدف همیشه همین‌طوری است و همیشه دیگران را کمک می کند.

برای ساخت ویدئوهای کمدی برنامه‌ای دارید؟
زمان مدرسه برای دوستانم خیلی از این ویدئوها درست می‌کردم، اما آن‌ها را فقط به دوستانم نشان می‌دادم و در جایی منتشر نمی‌کردم. دیگر ویدئو طنز نساختم، اما امسال تابستان دوباره این کار را کردم و افراد زیادی از آن خوششان آمد و فیدبک خوبی گرفتم. از خوشحال کردن آدم‌ها خیلی خوشم می‌آید. فکر نمی‌کنم پروفایلم را کمدی بکنم؛ اما گاهی این کار را می‌کنم.

تا قبل از ۲۰۲۰ به سفر دیگری خواهید رفت؟
چند برنامه دارم که هنوز کاملاً صددرصد نیستند. به رم می‌روم که چون در ایتالیاست جزو سفرها حساب نمی‌شود. با همکاری قطر ایرلاین شاید در دسامبر به آفریقا بروم، من فکر می‌کنم این ایرلاین بهترین سرویس هوایی در دنیا را ارائه می‌کند.

۵ صفحه ایرانی مورد علاقه‌تان در اینستگرام؟
از بین ایرانی‌ها sadaf-beauty، nedaaaaaaaaa، Asuhsworld، thetripletsss و hodarostami را دوست دارم.

و در آخر نظرتون درباره مجله پل چیست؟
این مجله دریچه‌ مهمی به تمام دنیاست. از طریق این مجله اطلاعات بی‌نظیری را به دست می‌آورید و افراد مختلفی را می‌شناسید. من هم سعی می‌کنم در حد امکاناتم دنیا را بگردم و مانند شما اطلاعاتم را به مردم بدهم.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید