ایران خانم بانوی زیبای ۸۹ ساله‌ای است که می‌تواند الگوی تمام بانوان ایرانی باشد. برای زنی که می‌رقصد، می‌خندد، عشق می‌دهد و مراقب خودش است، سن چیزی بیش از یک عدد نیست. مادربزرگ ایرانی مد اینستاگرامی، شاید فقط یک توصیف کلی برای ایران خانم باشد. پشت هر پست ایران خانم داستان جذابی وجود دارد؛ باید تکه‌های پازل را به هم بچسبانید تا ایران خانمِ واقعی و پر انرژی را کشف کنید. او در محله‌ منیریه‌ تهران به دنیا آمد، عاشق شد و با مردی که او را قدرتمند و شیک می‌دانست، ازدواج کرد. شوهرش یک نظامی جذاب و بسیار وطن‌پرست بود. ایران خانم ۵ فرزند به دنیا آورد و شانس دیدن ۱۴ نوه و ۷ نتیجه را داشت. در نهایت در سال ۲۰۱۴ به فرانسه آمد تا کنار بچه‌هایش باشد. این همجواری باعث شد تا نوه‌ها تصمیم بگیرند که مادربزرگ خوش‌پوش، زیبا و دوست داشتنی‌شان را برای تبدیل شدن به یکی از اینفلوئنسرهای ایرانی همراهی کنند. ایران خانم حالا در اینستاگرام (iran.khanoom) بیش از ۱۵۶ هزار فالور دارد. در این شماره افتخار میزبانی و گپ و گفت با ایران خانم دوست داشتنی را داشتیم. در این مصاحبه‌ جذاب توصیه‌های ایران خانم برای زیباتر شدن روح و جسم، داستان زندگی او و اعتقاد شخصی‌اش درباره‌ فمنیست، عشق و پیری و جوانی و… را می‌خوانید. از این بانوی خوش قلب و سرزنده برای همراهی با ما در این مصاحبه بسیار متشکریم.

از چه زمانی مدلینگ اینستاگرامی را آغاز کردید؟ ماجرا چطور شروع شد؟
حدود ۲ سال است. یک روز همراه دختر و نوه‌ام مشغول صحبت درباره‌ مشکلات عدیده‌ بانوان ایرانی بودیم؛ به خصوص این موضوع که خیلی سریع احساس پیری می‌کنند و به نوعی این حس را به خودشان القا می‌کنند. نوه‌ام به من پیشنهاد همکاری داد و گفت: «مامان حاضری برای بانوان ایرانی تابوشکنی کنی تا متوجه شوند که در هر سنی جوان هستند؟» با هم این مسیر را شروع کردیم.

مطالب اینستاگرام و سایت‌تان را به تنهایی آماده می‌کنید یا کسی به شما کمک می‌کند؟
قطعاً یک خانم در سن و سال من قادر به مدیریت اینستاگرام نیست. مدیریت این چیزها بر عهده‌ نوه‌ام (دانیال میرزاپور) است و تمام کپشن‌ها را هم مادر دانیال می‌نویسد. البته منبع این مطالب خاطرات و عقاید خودم هستند.

خانم‌ها چطور می‌توانند در هر سنی از زندگی کردن لذت ببرند و با همان چیزی که هستند خوشحال باشند؟
این سوال برای من خیلی جالب است و می‌توانم ساعت‌ها در موردش برای شما توضیح دهم. در اصل لذت بردن در اندرون انسان است و متاسفانه ما نمی‌توانیم کسی که از زندگی لذت نمی‌برد را مجبور به لذت بردن کنیم. یک خانم حتی در سخت‌ترین شرایط می‌تواند محیط اطرافش را برای خود و خانواده‌اش دلپذیر کند؛ اما اگر تمایلی به این کار نداشته باشد می‌تواند یک بهشت را به جهنم تبدیل کند. گذشته از این‌ها به کسانی که راهکار می‌خواهند می‌گویم زمانی زندگی شما لذت‌بخش می‌شود که کارهایی را انجام دهید که واقعاً عاشق آن‌ها هستید. اگر توان کار، تحصیل، ازدواج، بچه‌دار شدن یا حتی عاشق شدن را در خودتان نمی‌بینید، آن‌ها را انجام ندهید. چون هر کدام از این‌ها مسئولیت فوق‌العاده سنگینی دارند و هر کسی قادر به ادامه دادن آن‌ها نیست. لذت بردن به توقع فرد مربوط می‌شود. من عاشق بچه‌ها بودم و از کودکی آن‌ها لذت می‌بردم. لذت می‌بردم که برای آن‌ها شیرینی بپزم، غذا درست کنم یا بافتنی ببافم. ممکن است یک خانم اصلاً از این کارها لذت نبرد و در عوض عاشق سینما، فیلم، مطالعه و تحقیق باشد. می‌تواند عاشق خیاطی، دکوراسیون داخلی و شغلش باشد. می‌تواند عاشق خدمت و کمک به دیگران و دردمندان باشد. می‌تواند به باغبانی علاقه‌مند باشد و یا حتی از دورهمی‌های دوستانه لذت ببرد. در هر حال توصیه‌ من به شما عزیزان این است که وقت طلاست. تا جوان و پرانرژی هستید به دنبال خواسته‌های خودتان باشید. کارهای مورد علاقه‌تان را یاد بگیرید؛ چون اگر از دوران جوانی درست استفاده نکنید خیلی زود دیر می‌شود و دوران پیری کسل کننده و طولانی خواهد گذشت.

خانم‌های بسیار جوانی در ایران هستند که با وجود سن کم، افسرده و بی‌انگیزه‌اند. به نظرتان در این اوضاع باید چه کارهایی برای بهتر شدن حالشان بکنند؟
فکر می‌کنم دلیل دل‌مردگی و افسردگی جوانان چه در ایران و چه در خارج از ایران، نداشتن هدف، عشق و انگیزه و البته مقدار زیادی هم تنبلی است. وقتی سعی کنیم همه چیز را سیاه و سفید ببینیم، قاعدتاً سیاه خواهیم دید.

پیری و جوانی از دید (ایران خانم) چه معنایی دارند؟
خب رفتید سر اصل مطلب! پیری و جوانی مسیر زندگی همه جانداران می‌باشد که این مسیر را طی می‌کنند. با این تفاوت که ما انسان‌ها شاید بتوانیم در زمان پیری پخته‌تر باشیم و لذت بیشتری از زندگی‌مان ببریم. جوانی زمان کار و فعالیت و آموزش است و پیری مرحله‌ لذت، آسایش و آرامش. برای همه‌ شما پیری لذت‌بخشی را آرزو می‌کنم.

از نظر شما خوش‌پوشی چه معنایی دارد؟
خوش‌پوشی موضوع حائز اهمیتی برای من بوده و هست. البته تعاریف من شاید با خیلی از معیارهای امروزی جور نباشند. نه فقط بانوان، بلکه هر انسانی باید معایب بدن خودش را بشناسد تا بتواند فرد خوش پوشی شود. فرد باید بداند که چه رنگ‌هایی با پوست او هم‌خوانی دارند. باید بداند که کدام قسمت بدنش زیباتر از باقی بخش‌هاست. حالا می‌تواند متوجه شود که چه مدل لباسی با تیپ بدنی‌اش هم‌خوانی بیشتری دارد. پوشیدن لباس‌های گران، اصلاً به معنی شیک‌پوشی نیست. لباس‌های تنگ و باز ابداً سکسی نیستند. اگر یک پیراهن تنگ به یک خانم می‌آید و در آن زیبا به نظر می‌رسد، به این معنا نیست که همه با پوشیدن همان لباس زیبا می‌شوند. یا شاید شلوار کوتاه به کسی بیاید، اما مناسب خیلی از افراد نباشد. پس تقلید نکنیم؛ بلکه سعی کنیم فرم بدن‌مان را بشناسیم.

نوه‌هـای شمـا هم در زمینه‌ مُــد و فشـن فعـالیت دارنـد. به نظـرتان خوش‌پوشی موروثی است یا الگوپذیر است؟
شاید موروثی بوده است. همسرم خیلی بیشتر از من به شیک‌پوشی علاقه داشتند. در زمان خودشان بسیار در مورد لباس پوشیدن خانم‌ها و آقایان نکته‌سنجی می‌کردند و دقت زیادی داشتند. من در کمتر کسی این دقت را دیده بودم.

چطور در آینده مانند شما، یک فرد دوست داشتنی و خوش‌تیپ باشیم؟
فکر می‌کنم راحت‌ترین کار این باشد که به خودمان و دیگران احترام بگذاریم و هر زمان خواستیم نظر یا حرفی را مطرح کنیم، فکر کنیم که اگر کسی این حرف‌ها را به ما بزند برایمان خوشایند است یا خیر؟ با باطن زیبا، همه چیز زیبا می‌شود.

فمنیست از نظر شما چه معنایی دارد؟ 
مفهوم این واژه را درک نمی‌کنم؛ چون به نظرم انگار این معنا را می‌دهد: (تا به حال آقایان سوار بودند و حالا خانم‌ها باید سوار شوند)! چرا یاد نگیریم که در کنار هم به حقوق یکدیگر احترام بگذاریم و نهایتاً دولت حقوق یکسان برای همه‌ افراد در نظر بگیرد!

با ارزش‌ترین دارایی یک خانم در گذر عمر چیست؟
به طور قطع باارزش‌ترین دارایی یک خانم اعتماد به نفس و قدرت سازندگی اوست. این قدرت می‌تواند تفکر درست او در برخورد با مسائل محیطی باشد. ولی در طول زمان باید صبر، متانت، سازگاری با شرایط و در کل استقامت وجود داشته باشد.

آیا ایران خانم هیچ عمل زیبایی داشته‌اند؟ نظر شما در مورد این کار چیست؟
بله. من در سن ۶۵ سالگی توسط پسرم که جراح هستند تحت عمل جراحی پلک و غبغب قرار گرفتم. به نظرم از سن ۵۰ سالگی به بعد اگر افتادگی‌ها شدید باشند، چرا که نه؟ ولی با تزریق ابداً موافق نیستم. مخصوصاً برای جوانان (حتی اگر اعتماد به نفس ندارند و خودشان را زیبا نمی‌بینند)؛ چون چیزی جای زیبایی طبیعیِ آن‌ها را نمی‌گیرد.

ورزش یا تمرین روزانه‌ خاصی دارید؟
بله. همیشه پیاده‌روی و نرمش روزانه دارم. این روزها سعی می‌کنم که حداقل چند حرکت کششی هم انجام دهم.

چه چکاپ‌های دوره‌ای انجام می‌دهید؟
سالی یک بار یک آزمایش خون کامل می‌دهم. خوشبختانه چون هیچ‌گاه پرخوری نکرده‌ام و همیشه غذای کم و سالم خورده‌ام هیچ مشکلی ندارم.

کی از ایران مهاجرت کردید؟
اوایل سال ۱۹۷۸ میلادی تصمیم به مهاجرت گرفتم؛ ولی به خاطر مسائل شخصی ۳ سال به ایران برگشتم. از آن زمان تا ۵ سال قبل به ایران رفت و آمد داشتم؛ اما به خاطر کهولت سن دیگر به ایران بازنگشتم. بخاطر شغل همسرم در خیلی از شهرهای ایران زندگی کردم و از جای جای ایران خاطره دارم. نقطه‌ای در ایران نیست که عاشقش نباشم.

سخت‌ترین چالشی که پشت سر گذاشته‌اید و بابت آن به خودتان افتخار می‌کنید چیست؟
وای… سختی‌ها بسیار بودند. چالش‌ها وحشتناک بودند. ولی خوشبختانه من هنوز هستم. در حقیقت بیشتر سختی‌ها برای همسرم بودند. من هم چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب در کنار ایشان سختی‌های زیادی را متحمل شدم که بسیار مفصل هستند و اینجا مجال گفتن‌شان نیست.

چه کسی در زندگی بیشترین تأثیر را روی شما داشت؟
شاید به خاطر خود رای بودنم، تحت تاثیر کسی جز همسرم قرار نگرفتم. همسرم برای من مظهر قدرت بود.

عشق به گمان شما چیست؟
عشق…! عشق یعنی احترام، صبر، گذشت، ایثار. فکر می‌کنم این ۴ لغت هستند که به عشق معنی می‌دهند.

چند فرزند دارید؟ بابت کدام ویژگی‌های تربیتی آن‌ها به بچه‌ها و خودتان افتخار می‌کنید؟
پنج فرزند دارم. دو دختر در اول و سه پسر در آخر. ۱۴ نوه و ۷ نتیجه هم دارم. فقط می‌توانم بگویم که به تمام آن‌ها افتخار می‌کنم. نه به خاطر تحصیلات یا مشاغلی که دارند؛ بلکه به خاطر اینکه خودساخته هستند. بخاطر داشتن این بچه‌ها خودم را جزو خوشبخت‌ترین مادران دنیا می‌دانم.

چه مراقبت‌های پوستی روزانه‌ای دارید؟
از سن ۲۰ سالگی به صورت مداوم از مرطوب‌کننده‌های پوستی استفاده می‌کنم. در زمان قدیم این مرطوب‌کننده را از ترکیب گلیسیرین و آبلیمو درست می‌کردم. بعدها هم کرم‌های مختلف به بازار آمدند. از همان جوانی پوستِ هر میوه‌ای که می‌خوردم را به صورت ماسک روی پوستم می‌گذاشتم. یکی از نکات مهم نظافت پوست است. حتماً باید قبل از خواب صورت‌تان را با صابون یا هر شوینده‌ مخصوص دیگری بشویید تا پوست نفس بکشد. قاعدتاً هر چه کم‌تر از لوازم آرایشی استفاده کنید، پوست سالم‌تری خواهید داشت.

نظر شما در مورد شبکه‌های اجتماعی چیست؟
به نظرم شبکه‌های اجتماعی باید آزاد باشند؛ اما اینکه برنامه‌ها و تبلیغاتشان تحت منافع کدام ارگان است بستگی به گرایش و مدیریت آن‌ها دارد. افراد هم مطابق سلیقه‌ سیاسی و اجتماعی‌شان می‌توانند شبکه‌ مورد نظر خودشان را انتخاب کنند.

چه چیزی شما را از اعماق قلبتان خوشحال می‌کند؟
بالا رفتن فرهنگ ملت ایران و آسایش و رفاه آن‌ها.

چه سرگرمی‌هایی دارید؟ کتاب یا فیلم خاصی را توصیه می‌کنید؟
شیرینی‌پزی، بافتنی، نوشیدن چای و صحبت با عزیزانم. خواندن کتاب‌های آقای جعفر شهری را به همه دوستان توصیه می‌کنم. (توضیح خبرنگار: جعفر شهری‌باف نویسنده‌ای متولد محله‌ عودلاجان تهران است که در نوشته‌هایش از واژگان و اصطلاحات اصیل تهرانی برای توصیف بهره می‌گرفت. بخش زیادی از آثار او به ستم‌های پدرش و دست و پنجه نرم کردن با سختی‌های زندگی اختصاص دارد. در آثار دیگر این نویسنده نیز می‌توانید توصیف‌های زیبایی از شهر تهران را بخوانید.)

بهترین دوست ایران خانم کیست؟
دوستانِ زیادی داشتم. یکی از عزیزترین‌ها در قید حیات نیست.

ایران خانم دوست دارند چه چیزی را در دنیا تغییر دهند؟
اگر قدرت تغییر داشتم، دوست داشتم جنگی در دنیا وجود نداشته باشد.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید