بعد از همه‌گیر شدن اینستگرام در ایران بازار بیوتی‌بلاگر‌ها یا بلاگرهای زیبایی حسابی داغ شد، علت هم مشخص است، خانم‌های ایرانی به زیبایی و مراقبت از خودشان علاقه‌مندند و بازار محتوای فارسی در مورد آرایش هم بسیار بکر است. در بازارِ محتوا، نیازی وجود داشت که تا همین ۳-۴ سال قبل هیچ فارسی‌زبانی به صورت امروزی سمتش نرفته بود. در این شماره از پُل با صدف ترابی که در اینستگرام او را با نام ShellBeauty1 می‌شناسیم، مصاحبه‌ای اختصاصی داشته‌ایم. اگر به دنیای رنگارنگ آرایش و یا دنیای پُر از راز و رمزِ بلاگر و اینفلوئنسر شدن علاقه‌مند هستید، خواننده‌ این مصاحبه باشید. شاید مسیر صدف بتواند الهام‌بخش شما باشد. صدف متولد سال ۱۹۹۴ است و در حال حاضر در اینستگرام ۱.۸ میلیون فالور دارد. او به تازگی با همسرش از ایران به فرانسه مهاجرت کرده است.

اولین جرقه برای بیوتی‌بلاگر شدن چطور در ذهن شما زده شد؟
مادرم سالن آرایشی داشت و من به خاطر علاقه‌ای که به هنر، نقاشی و آرایش داشتم سراغ این کار رفتم. در ابتدا اصلاً هدف من بلاگر شدن نبود، اما بدم نمی‌آمد که خودم را آرایش کنم و در اینستگرام به اشتراک بگذارم. دوره‌های میکاپ را گذرانده بودم و کار زیبایی می‌کردم.

کجا حس کردید که فالورهای شما در حال زیاد شدن هستند و برای افزایش سرعت‌تان چه کردید؟
زمانی که من به انتخاب مخاطبم توجه کردم، فالورهایم رشد کردند. برای مثال از من می‌خواستند که در مورد موضوع خاصی ویدئو بسازم. هر چه بیشتر به این کار ادامه می‌دادم و خودم را آرایش می‌کردم، فالور و لایک‌هایم بیشتر می‌شد. بعد هم با کارهای تبلیغاتی و مسابقه این روند سرعت پیدا کرد. در آن دوران به طور متوسط برای ویدئوهای آموزشی که خودم را در آن آرایش می‌کردم ۱۰ هزار نفر مرا فالو می‌کردند. همیشه وقتی خودم در عکس یا فیلم حضور داشتم، درصد درگیر شدن مخاطب با محتوا نسبت به زمانی که دیگران را آرایش می‌کردم، بالاتر می‌رفت. مخاطبم بیشتر دوست داشت که من به او بیاموزم که چطور آرایش کند. در ابتدا فقط با موبایلم و یک رینگ‌لایت فیلم‌برداری می‌کردم. یک دوربین قدیمی داشتم که گاهی هم با آن کار می‌کردم، اما بعداً یک دوربین حرفه‌ای‌تر و دو منبع نور معمولی هم خریدم.

پروسه‌ رسیدن به ۱.8 میلیون فالوور چقدر طول کشید و چطور گذشت؟
به نظر خودم خیلی طولانی بود. شروع سختی داشتم، یک‌دفعه داخل کار بلاگری افتادم. حدود 4.5 سال است که این کار را انجام می‌دهم. خیلی برای آن تلاش کردم. اولین ویدئوی پُر مخاطبی که درست کردم، ۱۰۰ هزار بیننده داشت در حالی که خودم فقط ۲۰ هزار فالور داشتم. این موضوع در آن زمان برایم خیلی عجیب بود. شب و روز فکر می‌کردم و ویدئو می‌ساختم. هر چه ویدئوهای بیشتری می‌گذاشتم، رشد پیجم بیشتر می‌شد. الان تعداد ویدئوهایم را کم کرده‌ام اما سعی می‌کنم محتوایش جذاب بماند.

پُر دردسرترین و زمان‌گیرترین میکاپی که کرده‌اید چه بود؟
برخی از چالش‌هایی که باید در آن یک نقاشی را روی صورتم پیاده کنم، برایم خیلی وقت‌گیر است. برای مثال چالش Invert یکی از طولانی‌ترین‌ها بود. پیش آمده است که ۶ ساعت برای چالش خاصی وقت گذاشته‌ام. بعضی چالش‌ها به قدری سنگین هستند که پاک کردن آن ۲ ساعت زمان می‌برد.

۵ لوازم آرایشی که همیشه همراهتان دارید چیست؟
کانسیلر، رژگونه، برق لب، ریمل و پنکیک.

از بین بیوتی بلاگرها کدام یک الهام‌بخش شما بودند؟
NikkieTutorials را خیلی در یوتوب دنبال می‌کردم. بیشتر چالش‌هایی که انجام می‌دهم نیز از او الهام گرفته شده‌اند؛ چون کارش جذاب است. او یک هنرمند واقعی است. چیزی که مرا جذب می‌کند، هنر میکاپ‌آرتیست و خاص بودن طرح‌های اوست. یک آرایشگر مکزیکی به اسم
Karen Sarahi Gonzalez را هم دوست دارم.

تابه‌حال خانواده یا دوستان در خصوص کارتان با شما مخالفتی داشته‌اند؟
تنها مخالفتی که بود، مربوط به 6 سال قبل است که عکس‌های شخصی خودم و کسری جان (همسرم) را می‌گذاشتم. فالورهایم فکر می‌کنند که من خانواده‌ خیلی بازی دارم، در صورتی که اوایل خیلی سخت بود. مشکلی با آموزش آرایش نداشتند، اما گاهی به عکس‌هایی که منتشر می‌کردم نقد داشتند. اما هیچ کسی مخالفتی نکرد، چون می‌دانستند که به این کار علاقه دارم و برایش تلاش می‌کنم.

راز طلایی آرایش چیست؟
آرایش به استعداد، خلاقیت و نگاه شما به زیبایی‌ها برمی‌گردد. یعنی آرایش کاملاً شخصی است و قانونی ندارد؛ چون آرایش یک هنر است و هنر هم قانونی ندارد.

حداقل چقدر زمان برای آرایش‌کردن نیاز دارید؟
آرایش خودم معمولاً بین ۲۰ دقیقه تا ۱ ساعت طول می‌کشد. میکاپ کردن دیگران زمان بیشتری می‌برد.

بهترین و بدترین چیزهایی که بخاطر اینستگرام تجربه کردید چه بودند؟
بدترین چیز این بود که شخصیتم تغییر کرد. اگر اینستگرام نبود من همان صدف آرام می‌ماندم. بهترین چیز هم آشنا شدن با آدم‌ها است. هیچ وقت فکر نمی‌کردم بتوانم این همه آدم خوب و مهربان را بشناسم؛ چون من همیشه آدم ساکت، آرام و تنهایی بودم.

اگر آرایش کردن را از شما بگیرند، سراغ چه کاری می‌روید؟
۲ کار را دوست دارم. اول سراغ کارهای زیبایی می‌روم، بعد هم به صورت تخصصی سراغ ورزش یا رقص می‌روم.

ماسک خانگی محبوب شما چیست؟
از ماسک سیب‌زمینی یخی برای بستن منافذ باز و جوان‌سازی پوست صورت خیلی نتیجه گرفته‌ام. سیب‌زمینی را رنده کنید و آبش را بگیرید. آن را داخل قالب‌های یخ فریزر بگذارید تا یخ بزند. اگر پوست حساسی ندارید، می‌توانید قبل از فریز کردن، به آن آب لیموترش هم اضافه کنید. وقتی یخ زد آن را روی پوست ماساژ دهید و بعد هم پوست را بشورید.

به نظرتان یک اینفلوئنسر چطور می‌تواند فرهنگ‌ساز باشد؟
فکر می‌کنم این به ذات آدم برمی‌گردد. باید در فضای مجازی خود واقعی‌تان باشید، پس باید در زندگی واقعی هم آنقدر درست رفتار کنید که در ناخودآگاه شما ثبت شود. باید کارهای درست را به دیگران هم یاد بدهید؛ چون یک فرد تاثیرگذار هستید. طرز صحبت و رفتار مهم است. باید به مخاطب گفت که جدای از همه چیز، انسانیت مهم است.

برای حرفه‌ای شدن در آرایش چه کارهایی کردید؟
همیشه در یوتوب هستم. ترندها و چالش‌ها را دنبال می‌کنم و سریع آن‌ها را پیاده می‌کنم. آرایش کردن مانند نقشه کشیدن است، شما باید یک قانون را بلد باشید. وقتی قانون را بلد باشید، هر کاری بخواهید می‌توانید انجام دهید. کافی است اصول را یاد بگیرید. شما باید پیگیر و باپشتکار باشید و مدام تمرین کنید.

به نظرتان چه موانعی برای بیوتی بلاگر بودن در ایران وجود دارد؟
به نظرم در کل مانعی برای بلاگر شدن در ایران وجود ندارد و فقط امکانات کمی داریم، مثلاً برندهای معروف و حرفه‌ای زیادی در ایران نمایندگی ندارند. روی همین حساب اینفلوئنسرهای زیبایی نمی‌توانند به راحتی کار کنند. از طرفی ما تحریم هستیم و برندهای خارجی نمی‌توانند لوازم مورد نیاز یک بلاگر را برایش ارسال کنند. همچنین حضور در رویدادهای خارجی هم برای ایرانی‌ها سخت است.

با همسرتان چطور آشنا شدید؟
من و کسری جان در ۱۸ اردیبهشت ماه 6 سال قبل از طریق دوستانمان در یک دورهمی با هم آشنا شدیم.

چه تصوری از ازدواج داشتید که حالا تغییر کرده است؟
ما تازه وارد زندگی مشترک شده‌ایم و هنوز هم زندگی برایمان رمانتیک است. هنوز همه چیز آنطور که تصور می‌کردم است. باید ۱۰ سال بگذرد تا درباره‌ تغییر تصوراتم حرف بزنم.
چه تصوری از عشق دارید؟
من به شدت آدم احساساتی هستم، گاهی به کسری می‌گویم کاش بشود جای قبلم یک تکه سنگ بگذارم. ظاهرم نشان نمی‌دهد که آنقدر احساساتی‌ام. از اول دوست داشتم با عشقم ازدواج کنم. معیارم برای ازدواج عشق بود. عشق را در علاقه، احترام، از خود گذشتگی، گذشت، اعتماد و فداکاری می‌بینم. یعنی بتوانی چشمت را ببندی و بدانی که او همیشه پشت سر توست و بتوانی در همه حالی به او اعتماد کنی. فکر می‌کنم دو نفر که عاشق هم هستند باید در تمام لحظاتِ خوشی و غم کنار هم باشند. نباید در خوشی یک طور باشند و در غم عوض شوند.

همسرتان چه تاثیری روی کار شما داشتند؟
کسری جان واقعاً خیلی زیاد به من کمک کرد. اگر کسری نبود شاید من سمت میکاپ نمی‌رفتم. وقتی این کار را شروع کردم، تک فرزند بودم و دوستان زیادی هم نداشتم. وقتی با کسری آشنا شدم، تبدیل به رفیقم شد و همیشه با او مشورت می‌کردم. درباره‌ این کار هم با او مشورت کردم. او مرا حمایت و تشویق کرد تا به دنبال علایقم بروم. تنها کسی بود که در پیچ و خم‌های این مسیر با من بود. هیچ شخص دیگری در این مسیر نبوده و نیست.

پُرتکرارترین سوال غیرآرایشی که از شما می‌پرسند چیست؟
قبل از نامزدی با کسری، در مورد نسبت ما با هم می‌پرسیدند. وقتی دل‌آسا (خواهرم) به دنیا آمد، همه فکر می‌کردند که بچه‌ من و کسری است.
پیش آمده که از اینستگرام خسته شوید؟
بارها پیش آمده که از اتفاقات تلخی که در فضای اینستگرام برایم افتاده است خسته شده‌ام. برای مثال بارها اینستگرام ویدئوهایم را پاک کرده است. هیچ وقت نتوانستم فاصله بگیرم چون همیشه به انرژی و زمانی که گذاشته‌ام فکر می‌کنم. کم نمی‌آورم و ادامه می‌دهم.

به جز اینستگرام در چه پلتفورم‌هایی فعالیت دارید؟
جدیداً در یوتوب شروع به فعالیت کرده‌ام و ویدئوهای مخصوصی برای آن تهیه کرده‌ام. یک سری سورپرایز هم دارم.
بامزه‌ترین یا مضحک‌ترین شایعه‌ای که در مورد خودتان شنیده‌اید چه بوده؟
یک ویدئو از خودم دیدم که رویش نوشته بود: «خواستگاری از زیباترین ملکه‌ ایرانی در فرانسه». به نظر خودم خیلی مضحک بود. قبلاً می‌گفتند تو و کسری ازدواج سفید کرده‌اید و هم‌خانه هستید و دل‌آسا هم بچه‌ شماست. این واقعاً دور از ذهن بود.

چه رازهای بامزه‌ای در مورد صدف وجود دارد که دیگران نمی‌دانند؟
من خیلی پُر رمز و راز هستم. خیلی چیزها هست که نه تنها فالورهایم، بلکه آدم‌های واقعی اطرافم هم نمی‌دانند. یکی از بامزه‌ترین‌ها این است که وقتی عصبانی می‌شوم، موزیک می‌گذارم و با خودم جلوی آینه می‌رقصم. یک راز دیگر هم وجود دارد، برخلاف چیزی که دیگران فکر می‌کنند من در حالت عادی، مهمانی و عروسی خیلی آرایش نمی‌کنم و یا مثلاً وقت‌هایی که از خواب بیدار می‌شوم عصبانی هستم و تا چای نخورم خوب نمی‌شوم. خیلی هم راحت گریه می‌کنم.

راهکار شما برای مقابله با موج منفی و هیترهای اینستگرامی چیست؟
اوایل کار، موج‌های مثبت زیاد است و همه تشویق می‌کنند ولی وقتی اوج می‌گیری و نزدیک هدف می‌شوی آدم‌ها موج منفی می‌فرستند. به نظرم به مرور زمان فرهنگ‌سازی می‌شود و این حس‌های منفی از بین می‌رود. وقتی نقدی می‌شود باید ذهنتان جرقه بخورد که خب من دیده شده‌ام. راهکارش این است که به این فکر کنید که دیده شده‌اید. همه‌ آدم‌ها خوبی و بدی دارند و شما نمی‌توانید همه را راضی کنید. قرار نیست همه مرا دوست داشته باشند و باید قبول کنم که برخی از من متنفرند،‌ همانطور که من هم این احساس را نسبت به خیلی‌ها دارم. من هم عاشق همه نیستم، شاید با خیلی‌ها ارتباط برقرار نمی‌کنم. وقتی کسی نقدی می‌کند، سعی می‌کنم آن را بپذیرم چون وقتی مخالفت می‌کنم باید انرژی زیادی صرف کنم و سرعتم در ادامه دادن مسیرم کمتر می‌شود. باید نقدهای مخرب را پشت سر گذاشت و رو به جلو رفت. آدم باید از نقد دیگران استفاده کند و ناراحت نشود.

چه شد که مهاجرت کردید و چرا فرانسه؟
چون فرانسه نقطه پرتاب بیشتری در حوزه‌ آرایشی دارد. اینجا مهد زیبایی و مُد است. فرانسه از نظر کارهای مهاجرتی هم برایم آسان‌تر بود. پاریس واقعاً زیباست و این علاقه‌ شخصی بود. به خاطر محدودیت‌هایی که در ایران وجود دارد مهاجرت کردم. علت اصلی همان محدودیت در حرفه‌ام بود. در کل هیچ جایی وطن آدم نیست. اگر در جهنم هم به دنیا آمده باشی و تو را به بهشت ببرند، باز هم عاشق جهنم هستی. تمام خانواده و دوستان من ایران هستند. گاهی واقعاً دلم می‌گیرد و «ای‌ کاش‌های» مختلفی از ذهنم عبور می‌کنند. ولی در حال حاضر چاره‌ای نیست.

چه چیزهای قشنگی در مورد پاریس وجود دارد؟
آزادی، بناهای تاریخی، خیابان‌ها، رستوران‌ها و… من عاشق کوچه‌ها و خیابان‌های پاریس هستم. یکی از تفریحاتم قدم زدن در این خیابان‌هاست. وقتی اینجا راه می‌روم ذهنم باز می‌شود و از استرس دور می‌شوم.

چه توصیه‌ای به کسانی که می‌خواهند بیوتی بلاگر شوند دارید؟
تعداد بیوتی بلاگرهای ایرانی کم است، امیدوارم استعدادها خودشان را نشان دهند. هر کمکی از دستم بربیاید در اختیار علاقه‌مندان به این شغل قرار می‌دهم، هر چند تجربه‌هایم بسیار کم است. هیچ وقت کم نیاورید و پشتکار داشته باشید. حسادت را کنار بگذارید و فقط به جلو نگاه کنید. رقابت سالم بکنید. در این مسیر هزاران اتفاق بد می‌افتد، پا پس نکشید و برای هدف و خواسته‌ خودتان بجنگید. توانایی‌های خودتان را دست کم نگیرید، شما هم می‌توانید به بهترین و بالاترین جا برسید. تحت تاثیر زندگی دیگران در فضای مجازی نباشید، ما نمی‌دانیم پشت آن عکس چه اتفاقاتی افتاده است.

نظر شما درباره‌ مجله پُل چیست؟
خیلی خوشحالم که با این مجله آشنا شدم. ورود به زندگی خواننده‌ها، بلاگرها و افراد مشهور خیلی خلاقانه بود. سوالاتی که از این افراد می‌پرسید برای من خیلی جالب است. به عنوان اولین مجله‌ ایرانی بین‌المللی واقعاً کار خلاقانه‌ای انجام دادید. مجله‌های معتبر کم هستند، وقتی مجله‌ معتبری مانند پُل کارهای خلاقانه می‌کند یعنی به سراغ ریسک رفته‌ است. این ریسک‌پذیری شما قابل تحسین است. شما با آدم‌های مختلف در حوزه‌‌های مختلف مصاحبه می‌کنید و اطلاعات خاص و منحصر به‌فردی در مجله‌تان دارید. امیدوارم اتفاقات خوبی برای شما و من رخ بدهد. سوالات جالبی از من داشتید و من همیشه به این سوالات در ذهنم فکر می‌کردم ولی تابه‌حال در مورد این چیزها با کسی صحبت نکرده‌ بودم. برای پیشنهاد مصاحبه‌ای که به من دادید بسیار خوشحالم.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید