مه‌لقا جابری از تاپ مدل‌های معروف ایرانی است. شکی نیست که والدینش نامی برازنده‌ برای او انتخاب کرده‌اند. نامش در زبان فارسی به شخصی اشاره دارد که صورت و چهره‌اش همچون ماه زیباست. به بهانه‌ سی‌امین سالگرد تولدش از او دعوت کردیم تا مصاحبه‌ای اختصاصی با مجله‌ پل داشته باشد تا از این طریق رسالتمان در معرفی دقیق‌تر ایرانیان برجسته در گوشه و کنار دنیا را به انجام برسانیم. آنچه در ادامه می‌خوانید شرحی از فراز و فرودهای مسیر حرفه‌ای او، نگرانی‌ها و آرزوهای او و همچنین توضیح شفافی در خصوص حواشی شایعه‌ای درباره‌ رابطه‌ او با “بوراک اوزجویت”، هنرپیشه‌ معروف ترکیه‌ای است. مه‌لقا تاکنون به استانبول نیامده؛ ولی نام این شهر را در لیست آرزوهایش قرار داده است. امیدواریم به زودی پذیرای او در شهر زیبای استانبول باشیم تا از این طریق قدردان همکاری‌اش با مجله‌ پل شویم.

چه شد که سراغ مدلینگ رفتید؟ اولین بار چه کسی به شما گفت که برای این کار مناسب هستید؟
معتقدم که هر اتفاقی دلیلی دارد. اوایل به هنر و نقاشی علاقه داشتم. در اصل من سراغ این شغل نرفتم، آژانس‌ها سراغ من آمدند. خواهرم در این مسیر مرا حمایت کرد و مادلینگ حرفه من شد.

برای مدلینگ دوره‌ای گذرانده‌اید؟
تحصیلات بسیار مهم هستند. در زندگی چیزهای بسیار زیادی برای آموختن وجود دارد. متاسفانه من هیچ دوره‌ای برای مدلینگ ندیده‌ام، ولی درس‌های بزرگی از تجربه‌های حرفه‌ایم گرفته‌ام. عکاس‌ها و آرایش‌گرهایی که با من همکاری می‌کنند، مرا بسیار حمایت کرده‌اند. همان‌طور که گفتم این کار به من پیشنهاد شد و من در طول کار اصول را یاد گرفتم.

در چه زمینه‌ای تحصیل کرده‌اید؟
در دانشگاه به حوزه‌ ریاضی و فیزیک علاقه داشتم.

با چه برندهایی همکاری داشته‌اید؟ بهترین تجربه‌ شما کدام است؟
بسیار شکرگزارم که امکان همکاری با برندهای خارق‌العاده‌ای را داشتم. نمی‌توانم تمام آن‌ها را نام ببرم؛ اما لذت بخش‌ترین آن‌ها همکاری با Philipp Plein، Disney و Guess بود.

به نظرتان بزرگ‌ترین افتخاری که در این حرفه کسب کرده‌اید چه بود؟
بزرگ‌ترین افتخــار شغلی‌ام آشنــایی با افــراد با استعداد، سفر کردن و شناخت فرهنگ‌های مختلف است. گاهی حس می‌کنم هزار سال زندگی کرده‌ام.

چند سال است که به صورت حرفه‌ای این شغل را ادامه می‌دهید و بزرگ‌ترین تجربه‌ شما در این مسیر چه بوده است؟
۱۰ سال است در این حرفه مشغولم و شانس کسب تجربه‌های زیادی را داشتم. سفر به میلان برای راه‌اندازی پروژه ورزشی لوکس فیلیپ‌پلین بهترین آن‌ها بود. به خاطر این مجموعه با افراد جدیدی آشنا شدم و کشف‌های جدیدی داشتم.

مه‌لقا چه ویژگی دارد که حس می‌کند بیشتر از سایر ویژگی‌ها در رسیدن او به موفقیت موثر است؟
من بی‌وقفه و با تعهد برای موفقیت تلاش می‌کنم.

به عنوان مدل چه فعالیت‌های ورزشی در طول روز انجام می‌دهید؟
یک ساعت در روز ورزش می‌کنم و حسابی انرژی می‌گیرم. شنا می‌کنم و به تمرین‌ با وزنه‌ها هم علاقه دارم. این دو تمرین به تقویت قوای جسمی و ذهنی من کمک بسیار زیادی می‌کند.

چه ورزش‌هــا و رقص‌هایـی را بلد هستیـد؟ در یک ویدئـو در اینستاگرام دیدیم که شما باله می‌رقصید.
عاشق والیبال هستم. حرفه‌ای نمی‌رقصم؛ ولی گاهی برای سرگرمی در کنار خانواده و دوستانم می‌رقصم.

روتین مراقبت‌های زیبایی شما چه هستند؟
قبل از هر چیزی برای به ارث بردن ژن‌های خوب از پدر و مادرم بسیار شکرگذار هستم. روزانه آب زیادی می‌نوشم. از روغن نارگیل طبیعی برای مرطوب نگه داشتن پوستم استفاده می‌کنم. گاهی ویتامین E می‌خورم. همیشه کرم ضد آفتاب استفاده می‌کنم. مدل‌ها معمولاً آرایش‌های سنگینی دارند، هر شب قبل از خوابیدن صورتم را خیلی خوب پاک می‌کنم تا پوستم نفس بکشد.

یک روز مه‌لقا چطور سپری می‌شود؟
هر روز برنامه‌ای متفاوت دارم؛ اما روتینم شامل ورزش کردن، خوردن صبحانه سالم و زیاد، پرداختن به کارهای شخصی یا حرفه‌ای است. وقتی کارهایم تمام می‌شود، باقی روزم را با افرادی که دوستشان دارم می‌گذرانم.

از نظر قد و ظاهر بیشتر به پدرتان شبیه هستید یا مادرتان؟ فکر می‌کنید زیبایی کاملاً ژنتیکی است؟
به نظرم زیبایی ژنتیکی است. من از نظر ژنتیکی بیشتر به پدرم شباهت دارم.

ما دوست نداریم زیاد وارد مسائل خصوصی شما شویم، اما فکر می‌کنیم فرصت مناسبی باشد که حواشی ماجرای بوراک را روشن کنید. اگر دوست دارید در این زمینه توضیح دهید.
بله من هم فکر می‌کنم زمان خوبی است که در مورد داستان دراماتیک بوراک اوزجویت نظراتم را با طرفدارانم در میان بگذارم. موضوع از زمانی شروع شد که خانواده من پیشنهاد دیدن یک سریال معروف ترکی را به من دادند. تعریف‌های بسیاری از این سریال شنیده بودم و کنجکاو بودم که آن را تماشا کنم. علاقه‌ زیادی به فیلم به خصوص فیلم‌های عاشقانه دارم. داستان فیلم به نظرم جذاب بود. در کنار داشتن فیلمنامه خوب، از مهارت بازیگری هنرمندان لذت بردم. در آن زمان همه ایرانی‌ها درباره شخصیت بوراک در آن سریال صحبت می‌کردند و بازی او را ستایش می‌کردند. من و دوستان و حتی خانواده‌ام، هر بار که در تلویزیون او را می‌دیدم احساساتی می‌شدیم و طرفدارش بودیم. برای ستایش از کارش تصمیم گرفتم او را در اینستاگرام پیدا کنم و علاقه‌ام نسبت به کارش را با نوشتن جمله‌ (ما دوستت داریم) نشان دهم. متاسفانه مردم منظور مرا اشتباه برداشت کردند و فکر کردند من عاشق او شده‌ام. افراد معروف هم می‌توانند یکدیگر را تشویق کنند، این رفتار به این معنا نیست که ما به هم علاقه‌ خاصی داشتیم و یا در ارتباط بودیم. بعد از این ماجرا بوراک مرا بلاک کرد. فکر می‌کنم با این رفتار می‌خواست از شایعات جلوگیری کند؛ اما اوضاع را بدتر کرد. بوراک به عنوان یک فرد مشهور معرف فرهنگ کشور خودش است، فکر نمی‌کنم که کار درستی انجام داده باشد. رفتارش نشان داد که برخورد خوبی با طرفدارانش ندارد. این کار را یک بی‌احترامی می‌دانم. در آن لحظه بسیار گیج شدم. از او متنفر نشدم؛ اما دیگر طرفدارش نیستم.

خنده‌دارترین شایعه‌ای که در مورد خودتان شنیده‌اید چه بوده است؟
(با خنده) اینکه من سعی کردم آقای بوراک اوزجویت را از زنش جدا کنم.

شما هیچ گاه با هیچ مردی دیده نشدید، آیا معتقدید که عشق باید پنهان بماند؟
دوست دارم زندگی خصوصی‌ام را پنهان نگه دارم. تنها چیزی که دوست دارم بگویم این است که در یک رابطه‌ بسیار سالم و شاد هستم.

سرگرمی‌ مورد علاقه مه‌لقا چیست؟
از انجام کارهای مختلفی لذت می‌برم؛ به خصوص تماشای فیلم و مسافرت کردن. تماشای فیلم به من آرامش می‌دهد. با کاراکترهای فیلم‌ها از نظر احساسی همزاد‌پنداری می‌کنم. سفر کردن به من فرصت تجربه‌ زیبایی‌های زندگی را می‌دهد.

علاقه‌ای به بازیگری دارید؟ تا به حال پیشنهادی به شما شده‌ است؟
همیشه از تماشای فیلم لذت می‌برم، به همین خاطر میل زیادی به بازیگری دارم. پیشنهادهای زیادی برای بازیگری داشته‌ام، اما هنوز پیشنهاد ترغیب کننده‌ای دریافت نکرده‌ام.

اگر خیلی بی‌حوصله و کلافه باشید چکار می‌کنید؟
هیچ‌وقت بی‌حوصله نمی‌شوم، چون همیشه کاری برای انجام دادن پیدا می‌کنم.  در زندگی کاری و شخصی‌ می‌توانم به راحتی از پس انجام چندکار هم‌زمان بربیایم.

تا به حال به استانبول سفر کرده‌اید؟ 
هنوز شانس سفر به استانبول را نداشته‌ام، اما نام این شهر در لیست سفرهایم است. شنیده‌ام که شهری بسیار زیبا با تاریخ غنی و منظره‌های چشم‌نواز و دلربا است. در لیست آرزوهایم نوشته‌ام که باید از ایاصوفیه، توپکاپی و مسجد سلطان احمد دیدن کنم و شهر را بگردم.

از نظر شما قشنگ‌ترین جای دنیا کجاست؟
بخاطر سفرهایی که داشته‌ام حس خوشبختی می‌کنم. شانس دیدن کشورهای فوق‌العاده‌‌ زیادی را داشته‌ام؛ اما به نظرم یونان و سوییس از همه زیباتر بودند.

در چه سنی از ایران رفتید؟‌ وقتی به آمریکا رسیدید چه چیزی بیشتر از همه برایتان جالب، متفاوت و امیدوار کننده بود؟
در سال ۲۰۰۹ زمانی که ۱۹.۵ ساله بودم به آمریکا رفتم. تضاد موجود را در همان ابتدا حس کردم. همه چیز از آب و هوا گرفته تا شرایط پیشرفت و فرهنگ در این دو کشور تفاوت دارد.

خانواده چطور حمایتتان کردند؟ چه کارهایی کردند؟
تا جایی که یادم می‌آید خودم بوده‌ام و خودم. یک زن کاملاً مستقل هستم؛ اما خانواده همیشه من را حمایت کردند و از این بایت از آن‌ها ممنونم.

به نظر خودتان چه ویژگی‌های عجیب و یا جالبی دارید که دیگران از آن بی‌خبرند یا توجهی به آن نکرده‌اند؟
هر انسانی به طریقی خاص است. تفاوت‌های ما باعث زیبایی ما هستند. ویژگی خاص من بلند بودن گردنم است. معمولاً در عکس‌ها خیلی بلندتر هم به نظر می‌رسد.

بزرگ‌ترین نگرانی شما به عنوان یک تاپ مدل چیست؟
دوست داشتم هر روز خودم را در دنیایی از شکلات، شیرینی‌ و پنیر غرق کنم؛ اما نمی‌توانم و باید رژیمم را رعایت کنم. نمی‌توانم به قدری که دوست دارم از این خوراکی‌ها بخورم.

جذاب‌ترین بخش شغلتان چیست؟ در کدام لحظه بیشتر از همیشه لذت می‌برید؟
آشنا شدن و کار کردن با افراد بسیار با استعداد و شایسته‌ای که بسیار خلاق هستند. به عنوان عضوی از این پروژه‌های خلاق، حس خوبی دارم.

مدل مورد علاقه شما کیست؟ چه چیزی در او شما را جذب می‌کند؟
مدل مورد علاقه من کندال جنر است؛ چون خواهرزاده‌‌ دوست داشتنی و شیرینم شباهت زیادی به او دارد. من هم او را دوست دارم.

بزرگ‌ترین آرزوی مه‌لقا چیست؟
(با خنده) آرزوی من بردن لاتاری است. در واقع این شوخی بود. بزرگ‌ترین آرزویم این است که همه چیز را برای مادرم مهیا کنم؛ چون او لیاقتش را دارد.

بابت چه چیزهایی شکرگزار هستید و به خودتان افتخار می‌کنید؟
در واقع بابت خیلی چیزها! واقعا حس خوشبختی می‌کنم. در کارم اخلاق حرفه‌ای دارم و می‌توانم برای ادامه دادن به خودم انگیزه بدهم و از خودم مراقبت کنم. تجربه‌های زیادی در زندگی کسب کرده‌ام. خوشحالم که دید بازی نسبت به زندگی دارم و می‌توانم درباره‌ آدم‌ها و زندگی درس‌های بیشتری بگیرم و دانشم را افزایش دهم.

برخورد آمریکایی‌ها و دیگر مردم دنیا با مدل‌های ایرانی چیست؟
ملیت و نژاد باعث تفاوت نمی‌شود. فکر می‌کنم طرفدارانم مرا به خاطر اینکه خودم هستم دوست دارند.

چه حسی به شباهتتان به آیشواریا رای دارید؟
جزو طرفداران آیشواریا هستم و او را تحسین می‌کنم. از مردم هند به خاطر این توجه متشکرم که مرا شبیه او می‌دانند. این موضوع باعث افتخار و ایجاد حس نزدیکی است.

شعار مه‌لقا در زندگی چیست؟
کتـــاب را از روی جلدش قضـــاوت نکن و سعـــی کن عشـــق و مثبت‌اندیشی را گسترش دهی.

بهترین دوست و همراه شما در زندگی چه کسی است؟ 
مادرم. او قوی‌ترین زنی است که در زندگی شناخته‌ام. او نماد کاملی از یک فرد مثبت است. فروتنی، برخورد محترمانه و شکرگزار بودن در زندگی را به من آموخت.

چه توصیه‌هایی به کسانی که به مدلینگ علاقه دارند و دوست دارند مدل شوند دارید؟
به دنبال رویاهایتان بروید. تا تجربه نکنید، چیزی نخواهید دانست. بیشتر مدل‌ها تاپ مدل نمی‌شوند؛‌ اما شما تلاش کنید. ورزش کنید تا متناسب و طبیعی بمانید. در این صنعت به یک بدن متناسب بیشتر از یک صورت زیبا اهمیت می‌دهند.

نظر شما درباره مجله پل چیست؟
از همه رسانه‌های خبری قدردانی می‌کنم، البته تا زمانی که حقایق را بازگو کنند.

پیامی برای مخاطبان پل دارید؟
از مردم می‌خواهم با هم مهربان باشند و عشق را گسترش دهند. اعتماد به نفس داشته باشند و برای داشتن شخصیت قوی تلاش کنند. دنبال رویاهای خود بروند و سعی کنند در هر کاری که انجام می‌دهند بهترین شوند و عاشق کارشان باشند.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید