رضـا مختـار ۱۰ سـالـی است که در حـوزه فشـن مدلینگ فعـالیت می‌کند. قـدش ۱۸۷ سانتـی‌متـر و وزنش ۷۷ کیلوگـرم است؛ بدن ورزیده و چهره‌ استخوانی؛ به‌علاوه‌ پیگیری و سخت‌کوشی‌اش عوامل اصلی موفقیت او در شغلش هستند. می‌گوید که این شغـل تاثیـر زیادی روی سبک زندگــی‌اش داشتـه، اما به خاطــر نداشتن چارچوب معین در ایران، نمی‌تواند به مدلینگ به عنوان یک حرفه‌ واقعی نگاه کند. برای تغییر فضای مدلینگ در ایران، آژانسی به نام (ماکینگ جِی) را تاسیس کرده است. رضا با برندهای Cameron Zigzal, Giorgio Armani, Trust, LC Man, LRC و Zilan همکاری داشته و جلــوی لنــز دوربین علـی مـرادی و اردلان آنالوگ قرار گرفته ‌است. قبلاً با علی مرادی، عکاس صاحب سبک ایرانی مصاحبه‌ای داشتیم. به نظر می‌رسد که این مدل خوش استایل، یکی از مانکن‌هـای محبـوب برای برندهای کت و شلـوار و لباس مـردانه‌ ایرانــی و خارجــی است؛ به‌علاوه که لباس‌هــای کــژوآل نیـز خیلی خوب به تنش می‌نشینند. مسیرش را با به اشتراک گذاشتن عکس‌هایش روی فیس‌بوک شـروع کرد. مدتـی بعد هم از طـرف چند عکاس دعوت به همکاری شد. این ایده به ذهنش خطور کرد که شاید بتواند به مدلینگ به عنوان یک شغل نگاه کند. در ادامه درباره او بیشتــر می‌خوانید.

درباره لایف استایل‌تان توضیح دهید؟
لایف استایل برای یک مدل، مهم‌ترین بخش از حرفه‌اش محسوب می‌شود. صبح زود بیدار می‌شوم. ورزش می‌کنم و صبحانه کاملی می‌خورم. بعد به کارهای آژانس و پروژه‌های شخصی‌ام می‌رسم. بعد از ظهر را با بدن‌سازی به پایان می‌رسانم و شب‌ها شام سبک می‌خورم. از غذای چرب، فست‌فود و مسائل حاشیه‌ای دوری می‌کنم.

رضا چه مراقبت‌هایی از پوست و مویش انجام می‌دهد؟
به عنوان یک مدل، بسیار مهم است که سرحال و جذاب به نظر برسی. باید آب کافی به بدنت برسانی تا پوستت همیشه سالم و مرطوب باشد. برای شادابی پوست و مو می‌توان کارهای زیادی مانند استفاده از ماسک‌ها و خدمات کلینیک‌های زیبایی انجام داد. برای سلامت و پرپشتی موهایم از تکنیک‌های مزوتراپی و PRP استفاده کردم. فکر می‌کنم عواملی مانند ورزش، تغذیه خوب و خواب منظم هم در داشتن پوست و موی خوب بسیار موثر هستند.

قسمت‌های خوب و بد این شغل از نظر شما؟
متاسفانه در ایران بستر خوبی مهیا نیست. گاهی حقوق ما را ضایع می‌کنند و نادیده گرفته می‌شویم یا به اندازه واقعی به کارمان بها نمی‌دهند. عاشق این کارم و زندگی شخصیم نیز از آن تاثیر زیادی می‌گیرد؛ ولی نمی‌توانم به عنوان شغل اصلی به آن نگاه کنم.

وضعیت درآمدی برای مدل‌ها چطور است؟
یک مدل پتانسیل به دست آوردن درآمد ماهیانه خوب را دارد،‌ به شرطی که در طول هفته سالم و سرحال و آماده باشد. اگر برنامه‌ریزی کند می‌تواند در کمپین‌ها و پروژه‌های عکاسی زیادی حضور پیدا کند.

دنیای فشن چه واکنشی نسبت به مدل‌های شرقی و به خصوص ایرانی دارد؟
مدلینگ به سمت خاص بودن پیش‌ می‌رود. چهره‌های شرقی در بین اروپایی‌ها بیشتر به چشم می‌آیند؛ زیرا متفاوت و خاص هستند. واکنش نسبت به این چهره‌ها مثبت است. متاسفانه ایرانی‌ها برای جذابیتِ بیشتر به سمت عمل‌های زیبایی روی آورده‌اند. برای اینکه با این موج‌ها مقابله کنم، شروع به جذب مدل‌هایی با صورت طبیعی و نچرال برای آژانس خودم به نام Mocking jay (ماکینگ جی) کردم.

لطفا درباره آژانس ماکینگ جی توضیح دهید.
آژانس Mocking jay را بعد از ۱۰ سال تجربه حرفه‌ای در زمینه مدلینگ تاسیس کردم. دو دلیل برای این کار داشتم؛ اول می‌خواهم به کسانی که استعداد دارند کمک کنم و سعی کردم با تحقیق استعدادهای واقعی را پیدا کنم. دوم اینکه به صنعت مد و فشن کشورم کمک کنم تا به سطح واقعی‌اش نزدیک‌تر شوند. متاسفانه در ایران مدل‌ استاندارد کم داریم؛‌ شاید به تعداد انگشتان دست، ولی همین‌جا این قول را به شما می‌دهم که در آینده نزدیک این طلسم شکسته می‌شود و مدل‌های فیک از دور خارج می‌شوند و آن‌هایی که واقعاً استعداد دارند به این حوزه وارد می‌شوند.

به نظرتان استاندارهای ورود به این شغل چیست؟
طبق استاندارهای اروپایی چه برای خانم‌ها و چه برای آقایان: قد، اندام، پوست و موی خوب، صورت استخوانی و از همه مهم‌تر استعداد. به نظرم این شغل باید در خون شما باشد، طوری که وقتی دیگران شما را می‌بینند حس کنند چیزی بیشتر از دیگران دارید.

برای تحقق این هدف، چه کمکی به نیوفیس‌ها خواهید کرد؟
مسلماً نیوفیس‌ها هر چقدر هم که در این زمینه استعداد داشته باشند، باز هم ضعف‌هایی دارند. برای مثال مدل‌هایی داریم که صورت خوب و استخوانی دارند، اما بدن‌شان نیاز به کار کردن و تمرین دارد. ما روی تمام موارد کار می‌کنیم؛ از راه رفتن گرفته تا پز گرفتن. ما رسانه‌ها را به آن‌ها معرفی می‌کنیم تا دیدشان باز شود و بدانند که یک مدل واقعی از زمانی که از خواب بیدار می‌شود چه کارهایی می‌کند و چه چیزهایی می‌خورد. به امید اینکه بتوانم در این زمینه برای کشورم تاریخ‌ساز شوم.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید