محله‌ ترابیا (Tarabya) در بخش اروپایی استانبول مشرف به بُسفر و به طور دقیق در بخش ساری‌یر قرار دارد. ترابیا از یک سو به بسفر و از سوی دیگر به جنگل بلگراد مشرف است. این محله بین دو محله‌ Yeniköy و Kireçburnu واقع شده است. نام محله ترابیا ریشه‌ یونانی دارد. در قدیم به این محله (تراپیا) می‌گفتند. تراپیا در زبان یونانی به معنی درمان، خلاصی و لذت بردن است. مردم باور داشتند که آب و هوای این بخش از استانبول شفابخش است؛ به همین دلیل روز به روز جمعیت ساکنان محله افزایش پیدا کرد. امروزه این محله تبدیل به پاتوق کسانی شده که به خوردن ماهی تازه، وقت گذرانی در رستوران‌های با کیفیت و گران، نوشیدن راکی، رقص در کلاب‌های شبانه، اقامت در هتل‌های مشرف به بسفر و یا بازدید از کلیساهای قدیمی علاقه دارند. این علاقه‌ها ریشه در قدیم دارد، نقل می‌شود که این محله، محبوب‌ترین مکان ماهی‌خوری برای سلطان سلیم دوم بود. بعد از مدتی سلطان دستور ساختن کاخ تابستانی ترابیه در این محله را داد. همچنین ترابیا از اولین بخش‌هایی بود که در روزهای اول فتح استانبول به دست عثمانیان افتاد. چند کنسولگری اروپایی نیز در این بخش خوش آب و هوا قرار دارند.

کلیسای پاراسکوی مقدس (Saint Paraskevi Greek Orthodox)

این کلیسا در سال ۱۶۰۴ میلادی به دست یونانیان ارتودوکسی که در این محله سکونت داشتند، ساخته شده است. در سال ۱۸۳۱ ساختمان اصلی آتش گرفت، اما خیلی زود آن را بازسازی کردند. ساختمان سه شبستان و یک برج ناقوس دارد. در داخل نمادهایی از مقدسات مسیحیت و تصویری از یک راهبه به نام Paraskevi را می‌بینید که کلیسا نیز به نام او نام‌گذاری شده است. این راهبه در قرن ۲ زندگی می‌کرد و حدوداً در سال ۱۴۰ پس از میلاد به دنیا آمده بود. برای بازدید از این کلیسای قدیمی باید به محله‌ بویوک‌دره بروید.

کوشک هوبر (Huber Köskü)

یکی از جاذبه‌های دیدنی این محله، کوشک هوبر در مجاورت سفارت آلمان است. این عمارت زیبا به تاجری آلمانی به همین نام تعلق داشته است. هوبر تجارت اسحله می‌کرد. او قبل از جنگ جهانی اول استانبول را به مقصد فرانسه ترک کرد. امروزه مالکیت بنا به دولت ترکیه تعلق دارد و مدتی نیز به عنوان اقامتگاه تابستانی رییس جمهور مورد استفاده بود. کوشک هوبر توسط یک معمار ایتالیایی و در قرن ۱۹ بنا شد و مساحت آن بیش از ۶۴ هزار متر مربع است. هوبر با دستان خودش درخت‌های باغ اطراف کوشک را کاشت که امروزه منظره‌ زیبایی را رقم زده است.

چشمه سلطان محمود (sultan II. mahmut han çesmesi)

چشمه‌‌ها یا آب‌خوری‌های عمومی را می‌توانید در محله‌های قدیمی استانبول مشاهده کنید. در دوران عثمانی ساختن چشمه یک کار خیریه محسوب می‌شد. در حال حاضر بیشتر آن‌ها را خشک کرده‌اند و فقط بنای روی چشمه باقی مانده است. یکی از این چشمه‌های معروف، چشمه‌ سلطان محمود در محله‌ ترابیا است. این سازه‌ کوچک در قرن ۱۸ میلادی به سبک باروک و با ظرافت خاصِ معماری عثمانی ساخته شده است. جنس سازه از مرمر است و یک کتیبه‌ قدیمی روی آن قرار دارد. این چشمه در آتش‌سوزی سال ۱۹۲۰ آسیب دید و تا سال‌ها دور آن پر از آشغال بود. تا اینکه صاحب زمین با همکاری شهرداری استانبول تصمیم به احیای آن گرفتند.

مکان‌های برجسته و رستوران‌های محبوب

کاخ ترابیا، مدرسه بین‌المللی فرانسوی‌ها، مدرسه بریتیش ترابیا، چشمه والده سلطان بزمی عالم، آکادمی فرهنگی آلمان، اقامتگاه تابستانی سفارت فرانسه و گراند هتل ترابیا از مکان‌‌های برجسته‌ محله هستند. مهم‌ترین تفریح ساکنان محله، قدم زدن و لذت بردن از ساحل‌های Tarabya و Kireçburnu است. اگر دوست دارید غذای ترکیه‌ای اصیل بخورید حتماً سری به Ser Çesme Ev Yemekleri بزنید. اگر هم هوس یک غذای دریایی و چند شات راکی کرده‌اید باید به Kireçburnu Balikçisi یا Set Balik یا Tarabya Yüksel Balik بروید. برای خوردن بورک هم کافه‌ محبوب و اقتصادی Tarihi Bilice Börekçisi را فراموش نکنید.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید