پرادا در سال 1913 توسط Mario Prada تاسیس شد. او به همراهی برادرش Martino وارد این کار شد. Mario در نخستین سال‌های پس از تاسیس، بیشتر به تولید کیف و کفش چرم و طراحی چمدان می‌پرداخت. عمده فعالیت این برند بر پایه اکسسوری بود و در این مسیر با قدم‌هایی محکم به پیش رفت. Mario Prada معتقد بود زنان جایگاهی در دنیای تجارت ندارند و اجازه حضور زنان خانواده را در محل کار نمی‌داد. اما از طرفی پسرش علاقه‌ای به اداره امور نداشت و جایگاهش را به خواهرش داد. او تقریباً به مدت بیست سال Prada را اداره کرد. کمپانی Prada که نخست با تاسیس فروشگاهی به نام fratelli pradaبا مفهوم (برادران پرادا) کار خود را آغاز کرد، بعد از مدتی با تولید و فروش محصولات لوکس و طراحی‌هایی چشم‌نواز به سرعت به فروشگاه طبقات ثروتمند جامعه آن زمان تبدیل شد و این سببی برای شناخته شدن و پیشرفت برند Prada بود. Mario در ابتدا در میلان دو بوتیک راه‌اندازی کرد. سپس از اروپا و آمریکا سفارشات بسیاری دریافت کرده و این محصولات را صادر می‌کرد. بعد از مدتی او به آمریکا نقل مکان کرد و شروع به تولید لباس، اکسسوری‌های چرم و کیف و کفش نمود. کم کم با وسعت دادن به کلکسیون تولیداتش، جایگاه ویژه‌ای در صنعت مدوفشن برای خود ساخت‌‌. کیف‌های ضدآب او از اهمیت ویژه ای برخوردار بود و مورد توجه بسیاری قرار می‌گرفت. امروزه این برند به یکی از مارک‌های معتبر و جهانی تبدیل شده است و با بیش از 12 هزار کارمند به فعالیت خود ادامه می‌دهد. Prada در حال حاضر یکی از مراکز اکسسوری، ادکلن و کیف و کفش‌های لوکس و مدرن در جهان است.

انقلابی در Prada توسط نوه ماریو ، Miuccia Prada
Miuccia Prada، نوه ماریو به همراه همسرش اداره امور شرکت را به عهده دارد و خود طراح لباسی موفق است. او در سال ۱۹۷8 بعد از تحصیل در رشته‌های تئاتر و علوم سیاسی با وجود اینکه هیچ تجربه‌ای در زمینه مدوفشن نداشت؛ شروع به طراحی اکسسوری برای شرکت خانوادگی خود «Prada» کرد. اما درک وی از دنیای مُد به قدری بالا بود که توانست در مدت زمان کوتاهی با طراحی و تولید کیف‌های کوله پشتی ضدآب که به Pocone معروف بود، نام خود را به گوش دنیای مد برساند. این کوله پشتی که در ابتدا به رنگ‌های سیاه و قهوه‌ای تولید می‌شد، از جنس نایلون و بسیار کاربردی و مقاوم بود. این طراحی انقلابی در تاریخ برند Prada به وجود آورد. Miuccia با اثبات موفقیت‌های خود در این راه، از طرف مجله Forbes به عنوان یکی از 100 زن موفق جهان شناخته شده است. قدرت برند Prada امروزه از تلاش‌ها و حمایت‌های این زن موفق و قدرتمند سرچمشه گرفته است. او میان 100 زن ثروتمند دنیا اسم خود را با حروف طلایی نوشته و از تاثیرگذارین زنان دنیا در قرن بیستم می‌باشد. ورود Miuccia به این کمپانی در سال 1978 تاثیری مانند واکنش خوردن یک لیوان آب سرد برای Prada به وجود آورد و این برند دوباره زنده شد.

قدم به دنیای Haute Couture
پس از مدتی برند Prada با حضور Miuccia Prada رو به تولید haute couture آورد. این اصطلاح فرانسوی در دنیای مد و فشن به معنای دوخت و طراحی مخصوص یک فرد خاص است. این اقدام نیز بر شهرت بیشتر Prada افزود.

ورود Patrizio برای اداره امور
Miuccia در سال 1978 با تولیدکننده چرم Patrizio Bertelli ازدواج کرد و اداره امور شرکت را به همسرش سپرد. به این شکل او فرصت پیدا کرد تا تمرکز بیشتری در زمینه طراحی و پیشبرد برند داشته باشد. در واقع Prada که با محصولات چرم خود شناخته شده بود با حضور Miuccia به برندی لوکس در دنیا تبدیل شد و به صورت شناسنامه بسیاری از افراد پول‌دار درآمد. به این ترتیب بعد از مدتی با گسترش Prada در مادرید، انگلستان و نیویورک این برند از مرزهای خود فراتر رفت. Miuccia در سال 1985 تولید کلکسیون کفش و کیف‌هایی را آغاز کرد که امروزه کیف و کفش‌های کلاسیک Prada بشمار می‌روند. او در سال 1989 با تولید کلکسیون لباس که از رنگ‌های کلاسیک، طرح‌های شیک و پارچه‌های باکیفیت تشکیل شده بود، در بخش پوشاک نیز نام خود را پُررنگ ساخت. این کلکسیون‌ها که زنان شاغل را مورد خطاب قرار می‌داد، در مدت زمان کوتاهی به محصولات پُرطرفدار در میان خریداران خود تبدیل شد.

سبک پیشرفته
با حضور Miuccia و همسرش در Prada، این برند به جایی رسید که با سبک کلاسیکش به دنیای مد جهت داد و آن را هدایت می‌کرد. Prada یکی از برندهایی است که مشخص‌کننده ترندهای مد و فشن در جهان است و با وجود اینکه به تاریخچه مد صادق است، در عین حال نماینده نوآوری و استایل نیز می‌باشد. Miuccia معمولاً و به طور کلی در مجموعه‌های خود بیشتر از رنگ‌های سبز، قهوه‌ای، کرم و سیاه استفاده می‌کند.

Miu Miu برندی از دل Prada
برند متفاوت و منحصربفرد Miuccia به نام Miu Miu که برای زنانی با استایل متفاوت شکل گرفت، از دل Prada متولد شد و مستقیماً وارد رقابت با خود Prada شد.

معروف ترین محصولات Prada در دهه 90 میلادی
کمربندهای کلاسیک و چرمی، بارانی‌های کلاسیک و دامن‌های روی زانوی کلاسیک این برند در دهه 90 میلادی بسیار مشهور بود و مورد استفاده قرار می‌گرفت. این محصولات در عصر حاضر نیز از تولیدات پُرطرفدار در دنیای مد و فشن هستند و می‌توان گفت در هر زمان قابل استفاده می‌باشند.

هدف برند Prada
هدف Prada همیشه و صرفاً دنبال کردن مد نیست. بلکه هدف آن طراحی‌های ظریف و کاربردی و در عین حال شیک می‌باشد. همین خصوصیت باعث شد تا Prada جایگاهی در زندگی افراد اصیل و ثروتمند داشته باشد.

کیف های کلاسیک Prada
امروزه، کیف‌های Prada از پرمخاطب‌ترین و معروف‌ترین محصولاتی است که در بازار لوکس مدوفشن وجود دارد. این کیف‌ها با طراحی‌های کلاسیک، سمبل شیک و لوکسی هستند که این نگرش حاصل دوخت مرغوب و باکیفیت آن‌ها است. کیف‌های سیاه Prada که در سال 1980 به بازار عرضه شد و مورد توجه بسیاری قرار گرفت، از همان سال‌ها به اکسسوری‌های همیشگی بسیاری از زنان و ستارگان هالیوود تبدیل شده و جایگاه ویژه‌ای دارند.

تاریخچه لوگوی Prada
لوگوی روی کیف‌های Prada که از مشخصات این برند بوده به شکل مثلت و به رنگ سیاه و نقره ای است. ابعاد این لوگو روی کیف‌های Prada، برعکس برندهای لوکس دیگر، بسیار کوچک بوده و جای کمی می‌گیرد. این امر بیانگر این حقیقت است که Prada سادگی را مهم‌ترین اصل کار خود قرار داده است. تاریخچه لوگوی Prada به سال 1919 بازمی‌گردد. هنگامی که این شرکت به‌عنوان تولیدکننده رسمی خانواده سلطنتی در ایتالیا معرفی شد. به همین دلیل لوگو آن حق امتیاز افزودن یکی از عناصر تشریفات و شکوه خاندان سلطنتی را بدست آورد. خط شبیه به طناب موجود در این لوگو از این حقیقت سرچشمه گرفته است. علاوه بر این، اسم خود برند در لوگو قرار گرفت. این اقدام بسیار عاقلانه در مورد لوگو که از حمایت خانواده سلطنتی نشات می‌گرفت، به Prada کمک کرد تا یک قدم از رقبای خود، جلوتر باشد. اما با این حال بعد از مدتی این لوگو جای خود را به ورژن ساده‌تر خود داد و تغییر کرد. در نهایت می‌توان گفت که این لوگو بسته به نوع محصول و یا کلکسیون شامل تغییرات کوچکی می‌شود و یا در تولیدات متفاوت بسته به نوع محصول ممکن است رنگ طلایی جایگزین یکی از رنگ های اصلی شود.
منابع: Haberturk.com, Wikipedia.com, vogue.com

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید