داستان Cartier از اوایل قرن 19 میلادی شروع می‌شود. زمانی که Louis-François Cartier در سال 1819 در پاریس متولد شد. Louis در جوانی زیر دست استاد ساعت‌سازی Adolphe Picard زیر و بم این هنر را آموخت و در همان جا مشغول به کار شد. فروشگاه کوچک Picard در خیابان Montorgueil قرار داشت و رشد اصلی Louis از آنجا شروع شد که در نهایت در سال 1847 موفق شد فروشگاه را از کارفرمای خود بخرد و کسب و کار خود را شروع کند. فروشگاه مطابق با استانداردهای آن زمان، یک فروشگاه متوسط به حساب می‌آمد. اما Louis هم به‌عنوان ساعت‌ساز و هم به‌عنوان جواهرساز محصولاتی باکیفیت‌تر را ارئه می‌داد. اما ماجرایی که حتی فکرش را هم نمی‌کرد این بود که آشفتگی سیاسی فرانسه در آن دوره فرصتی را برای او فراهم می‌آورد که می‌تواند کسب و کار خودش را به سرعت به رشد حداکثری برساند.
در سال 1848 قیام و در ادامه آن انقلاب فرانسه شکل گرفت. فرانسه و پاریس در آن روزها شاهد قیام طبقات کارگری و در راستای آن به چالش کشیده شدن طبقه اشرافی جامعه‌ای بود که سال‌ها ثروت فرانسه را غارت کرده بودند. در ادامه این اتفاقات زندگی دلالان جواهرات هم به شدت مختل شده بود و همین امر کار را برای Louis سخت کرد. اما تمام ماجرا این نبود و Louis از طرف دیگر این ماجرا وارد شد. در حقیقت این اتفاقات چیزی نبود که Cartier را متوقف کند.

Louis با سود حاصل از فروش جواهرات، به خرید مجموعه‌هایی از جواهرات کمیاب فرانسه روی آورد و در اوج بحران اقتصادی و سیاسی آن روزها همیشه با این استراتژی که این جواهرات با تامین مالی کمتری باید جمع‌آوری شوند پیش رفت. او در این زمان پسرش Alfred را هم وارد این تجارت کرد. در ابتدا Louis اداره فروشگاه را به Alfred سپرد، اما Alfred بیشتر از پدرش به کسب و کار وارد بود و با هوش تجاری او Cartier خیلی زود سر از خانه‌های سلطنتی و طبقه اشرافی جامعه در آورد. اتفاق اصلی در Cartier با انقلاب فرانسه همراه بود. فرانسه طی یک اتفاق صد ساله به یک کشور انقلابی تبدیل شده بود و در سال 1870 یک انقلاب کمونیستی اتفاق افتاد. انقلابی که به “کومونِ پاریس” معروف شد.”کومونِ پاریس” یک انقلاب سوسیالیستی بود و حاکمان جدید از مخالفان سر سخت اشراف و طبقه مرفه جامعه بودند. نجیب‌زادگان و اشراف از ترس جان خود به سرعت در حال خروج از فرانسه بودند و اغلب دسترسی به حساب بانکی و در اصل ثروت خود نداشتند و هر چی داشتند چیزهایی بود که در خانه و یا دستشان داشتند.
Alfred با هوش و نبوغ خود این موقعیت پیچیده و ناگهانی را به یک فرصت تبدیل کرد، به هر کدام از اشرافی که به او مراجعه می‌کردند، مبالغی در حد سنت و چند دلار را برای بهترین و با کیفیت‌ترین جواهرات آن‌ها پیشنهاد می‌داد و خریداری می‌کرد. اشراف که از خشم حکومت جدید و مخالفتش با اشرافی‌گری آگاه بودند، جواهرات خاص خود را به Cartier می‌فروختند و از کشور می‌گریختند. این چنین بود که Cartier فقط در طی چند روز به یکی از با ارزش‌ترین گنجینه‌های فرانسه دست پیدا کرد. اگر چه قدرت کمونیستی فقط چند ماه در فرانسه دوام آورد، اما می‌توان گفت در سال 1871 کاملاً Cartier به موفقیت رسیده بود. سرانجام با رفتن “کومون پاریس” یک بار برای همیشه فرانسه تبدیل به جمهوری شد و مردم به آزادی رسیدند. در این زمان Alfred و Cartier هم آزاد بودند جواهرات و محصولات خود را به راحتی به بازار عرضه کنند و به طبقه‌ای که توان خرید آن را داشتند بفروشند.
در طی 20 سال بعد از آن، Cartier به برندی تبدیل شد که هم انتخاب افراد خاص را به دنبال داشت و هم طرفدارانی در عموم جامعه پیدا کرده بود. در سال 1899 نوبت به شوروم Rue Dela Paix رسید. جا‌به‌جایی به Rue Dela Paix با موفقیتی فراتر از تصور خود Alfred همراه شد. این مکان جدای از شهرت خود Cartier، مورد توجه بسیاری از اشراف و خانواده‌های سلطنتی بود و به همین دلیل خیلی زود به یکی از مهم‌ترین قطب‌های جواهرات نه تنها در پاریس بلکه در دنیا تبدیل شد. پس از مرگ Louis در سال 1904 Alfred با کمک روحیه خانواده دوست خود، سه پسرش را وارد Cartier کرد. هر کدام از پسرها قسمتی از ایده‌ها و تفکرات خود را به Cartier وارد کردند و در نهایت برندی را پایه‌گذاری کردند که امروزه در آستانه 175 سالگی خود است.
بزرگ‌ترین دارایی Cartier و Louis کمال‌گرایی بیش از حد او بود. در تاریخچه این برند آمده است که اگر یک قطعه مطابق با استانداردها و تصورات او پیدا نمی‌شد او تا صبح خوابش نمی‌برد. در موفقیت Cartier همیشه به این موضوع اشاره می‌شود که مدیریت تمام شعبه‌ها و خانه‌های طراحی به‌صورت یکسان و با یک کیفیت انجام می‌شود. خصلتی که شاید در دیگر برندها زیاد شاهد آن نباشیم. همین موضوع یک نقش کلیدی در توسعه Cartier در خارج از کشور داشت.
طی چهار دهه Cartier برخی از بهترین قطعات و جواهرات تاریخ این هنر را تولید کرد. علاوه بر دستبندها و گردنبند‌های Tutti Frutti که کماکان از شهرت بالایی برخوردار هستند، این برند گردنبند Maharaja of Patiala را که تقریباً از 3000 الماس ساخته شده است را عرضه کرد.
از دیگر فعالیت‌های تاریخی Cartier می‌توان به تولید ساعت مچی اشاره کرد که خیلی زود جایگزین ساعت‌های جیبی شدند. Cartier همچنین اولین بار پلاتین را به دنیای جواهرات معرفی و وارد کرد که در ابتدا کار با آن بسیار دشوار بود. Louis شخصاً به تولید جواهرات با پلاتین سخت، نظارت می‌کرد، تا جایی که آلیاژی سبک‌تر و قوی‌تر از طلا و نقره به بازار عرضه شد.
پس از جنگ جهانی Cartier به تاختن خود ادامه داد و شهرت بیش از پیشی بدست آورد. شهرتی برآمده از کیفیت و اطمینان که خصلت همیشگی Cartier بوده است. در ادامه به‌دلیل فوت دو پسر Alfred آن هم فقط به فاصله چند ماه از یکدیگر، Pierre به تنهایی سکان Cartier را به دست گرفت و این تجارت خانوادگی باقی ماند و فرزندان سه برادر مدیریت فروشگاه‌های پاریس، لندن و نیویورک را به عهده گرفتند. پس از مرگ Pierre در سال 1964 Cartier سرانجام تصمیم به فروش هر کدام از شعبه‌ها به‌صورت جداگانه گرفت. اگر چه Cartier همچنان نام و برند محبوب آن روزها بود اما دیگر هیچ ارتباطی با خانواده Cartier نداشت و در حقیقت از سال 1847 تا 1964 Cartier فقط توسط خانواده Cartier اداره شد و از آن به بعد این تجارت از حالت خانوادگی خارج شد.
در سال 1972 کنسرسیومی به مدیریت Robert Hooke، تصمیم به بازخرید تمام شعبه‌های Cartier گرفت، Robert که عضوی از قهرمانان مقاومت فرانسه در جنگ جهانی دوم بود، به دلیل محبوبیت و نفوذ خود موفق شد تمام فروشگاه‌ها را بازخرید کند و سیستم را به حالت یک پارچه زمانِ خانواده Cartier بازگرداند. البته که او زمان زیادی نداشت تا از داشتن Cartier لذت ببرد و در سال 1979 در یک تصادف رانندگی درگذشت. اما سیستم یکپارچه آن پابرجا ماند و راه Cartier ادامه پیدا کرد. Cartier اکنون 200 فروشگاه در 120 کشور دنیا دارد.
Santos Dumont
در سال 1904 به عنوان یک ساعت مردانه طراحی شد و از همان زمان تبدیل به نماد Cartier شد و این معروفیت از جایی بیشتر به چشم آمد که زنان هم از آن استفاده کردند. اما در قرن 21 و در سال 2019 به نظر می‌رسید که بعد از این سال‌ها شاید واجب بود که طراحی آن به‌روز رسانی شود. در نتیجه ساعتی تولید شد که سبک اصلی و ریشه آن ساعت نمادین را داشته باشد. به همین دلیل مدل به‌روز شده آن با مشارکت Quartz به بازار عرضه شد. این ساعت با استقبال عجیب مشتریان رو‌به رو شد و خیلی زود تبدیل به یکی از محبوب‌ترین ساعت‌های بازار شد.
Panthère de Cartier Figurative
Cartier سال‌هاست که به جواهراتِ خیره کننده ِسه بعدیِ پلنگِ خود افتخار می‌کند. ساعت Panther de Cartier Figurative در سال 2019 با یک دستبند الماسِ بسیار شکیل که با لاک سیاه راه راه شده و با طلای 18 عیار تزیین شده بود عرضه شد. بدون شک این مدل یکی از منحصر‌به‌فردترین ساعت‌های Cartier به شمار می‌رود و یک اثر هنری مطلق است. بدنه این ساعت دارای قطری حدود 18 وضخامتی حدود 8.5 میلی‌متر است. قطعات این ساعت Quartz است و به همین دلیل محدویتی در تولید قطعه ندارد، اما به دلیل جزئیات زیاد، اجرا و طراحی سخت، تولید آن بسیار دشوار و محدود است.
Baignoire Allongée Céladon
این ساعت از مجموعه مجلل Libre است. صفحه این ساعت با الماس تزیین شده است و در قاب حبابی آن از ترمالین Paraiba استفاده شده است. درست است که این ساعت در سال 2019 باز تولید شد، اما می‌توان گفت همچنان ژن و هویت Cartier را به همراه خود دارد. اسم این ساعت به کلمه Baignoire بازمی‌گردد که در زبان فرانسوی به معنی وان حمام است. انتخاب این اسم به‌دلیل فرم کلی این ساعت بیضی شکل است که داری یک قاب طلای18 عیار به‌طول 47 میلی‌متر، عرض 21 میلی‌متری و قطر 8 میلی‌متر می‌باشد که کاملاً با زمرد و ترمالین Paraiba پُر شده است. در مواجه اول با این ساعت هر سنگ یا جواهری که در آن به کار رفته است با درخشندگی خاص خود نور را به شما منعکس می‌کند. صفحه این ساعت با 573 الماس برش خورده پُر شده است که در مجموع 2.57 قیراط الماس را به نمایش گذاشته است. تعداد تولید شده از این ساعت بسیار محدود و فقط پنجاه عدد می‌باشد.
Tank Chinoise Red
این ساعت هم از مجموعه مجلل Libre است. طراحی این ساعت با الهام از خطوط افقی معبدهای چینی انجام شده است. که در ابتدا یک مربع بود اما در ادامه به مستطیل تبدیل شده است. ویژگی اصلی این مدل، سنگ‌های قیمتی به کار رفته در آن است. یاقوت‌های سرخ و دل‌فریب آن با ترکیب الماس و مینای سیاهِ براق، این ساعت را از نظر سنگ‌های قیمتی به یکی از بهترین‌ها تبدیل کرده است. این قاب دارای دو خط یاقوت کالیبره شده و بسیار ظریف است که با مینای سیاه تزیین شده است و در ادامه یک خط الماس، شاخه‌ها و بدنه را پوشانده است. بدنه مستطیلی این ساعت با ابعاد 41 میلی‌متر طول، 16 میلی‌متر عرض و 7 میلی‌متر ضخامت، بسیار ظریف به نظر می‌رسد. از این ساعت فقط صد نسخه تولید شده است .
Panthère de Cartier Manchette
این مدل یکی از شناخته‌ شده‌ترین ساعت‌های Cartier است که یادآور نماد قدیمی پلنگ از این برند می‌باشد و مجدد تولید و بازسازی شده است. این ساعت در مدل‌های حتی بزرگ‌تر با طلای صورتی و یا طرح‌های کوچکتر با رنگ‌های سفید، زرد یا صورتی عرضه می‌شود که می‌تواند با سیاه ترکیب شود و جلوه‌ای مدرن از این طراحی و مدل را نمایش دهد. پیوندهای دقیق و هنرمندانه روی بند این ساعت یادآور سرعت، قدرت و دقت پلنگ است که ظاهری پیچیده اما زیبا را به نمایش می‌گذارد. دستبند (بند) این ساعت با پیوندهای دقیق و هنری خود، نمایی کم از پوست شما را هم در پس زمینه به نمایش می‌گذارد. این پیوندها با ترکیبی از طلای 18 عیار و همچنین صفحه نقره‌ای کلاسیک Cartier و عقربه‌های شمشیری شکلِ استیل، مجموعه‌ای کامل از یک طراحی منحصر به فرد را به شما ارائه می‌دهد. ناگفته نماند این ساعت 22 میلی‌متری تا عمق 30 متری ضد آب است.
همکاری ها
Cartier همیشه ارتباط خوبی با سلبریتی‌ها داشته و می‌شود گفت کمتر کسی از این قشر توانسته در مقابل استفاده از Cartier مقاومت کند. در سال‌های اخیر حضور Cartier در فرش قرمزها، مراسمات اهدای جوایز و دیگر رویدادهای این چنینی مثل سابق پُر رنگ بوده است. این همکاری‌ها همیشه در فضاهای مختلفی صورت گرفته است از طراحی جواهرات هنرمندان برای حضور در فرش قرمزها و مراسم‌های مختلف و همچنین کمپین‌های تبلیغاتی رسمی خود Cartier، که همیشه توسط ژورنالیست‌های مُد و فشن رصد می‌شود و همه منتظر سوپرایز بعدی این برند قدیمی هستند. سفیرهای اصلی Cartier همیشه به‌صورت خاصی با سلیقه و هویت این برند انتخاب می‌شوند.
Golshifteh Farahani
از همکاری‌های به یاد ماندنی Cartier می‌توان به همکاری با گلشیفته فراهانی، بازیگر و مدل ایرانی یاد کرد که برای اولین بار در فستیوال کن 2019 با گردنبند زیبا و دوست داشتنی Cartier روی فرش قرمز آمد. گردنبندی با طلای سفید با یک عدد زمرد کلمبیایی 5 قیراطی، که با دو عدد عقیق سیاه استرالیایی تزیین شده بود. این نمایش خبر از همکاری رسمی Cartier با گلشیفته می‌داد. که در ادامه آن شاهد همکاری های بیشتر او در کمپین‌های تلبیغاتی و مراسمات بعدی بودیم.
Jake Gyllenhaal
در بهار 2018 بود که Cartier به‌صورت رسمی اعلام کرد برای اولین بار یک سفیر برند خواهد داشت و انتخاب آن‌ها Jake Gyllenhaal است. Cartier در یک بیانیه رسمی اعلام کرد که از این پس این سوپر استار سینما به‌عنوان نماد رسمی ساعت Santos معرفی می‌شود. این اتفاق در حالی افتاد که تا آن زمان Cartier از افراد معروف وسلبریتی‌ها به‌صورت رسمی به‌عنوان سفیر برند استفاده نکرده بود. در اواخر بهار همان سال تیزرهای تبلیغاتی Cartier با حضور Jake در سینماها و قبل از اکران فیلم‌ها به نمایش درآمد، که با استقبال بی‌نظیر طرفداران این بازیگر و Cartier همراه بود.
Monica Bellucci
کمپینی که Bellucci در سال 2021 با Cartier انجام داد بزرگ‌ترین کمپین تبلیغاتی این برند در طول تاریخ حیاتش است. انتخاب Cartier و اصالت Bellucci بیش از هرچیزی دوستداران این بازیگر و برند را هیجان‌زده کرده بود. در حقیقت شما تمام خلاقیت، نبوغ و تاریخ Cartier را در این کمپین تبلیغاتی می‌توانید ببنید. این قطعات شامل چهار ساعت افسانه‌ای Santos، Tank، Panthère و Ballon Bleu همچنین دستبندهای Love
Juste Un Clou و حلقه سه گانه Trinity بود. بدون شک هفت‌گانه همیشگی Cartier با نمایش همیشه چشم‌نواز Bellucci یکی از ماندگارترین کمپین‌های تبلیغاتی تاریخ مُد، فشن و همچنین مارکت جواهرات را رقم زد.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید