Istanbul Arkeoloji Muzesi یا موزه‌ باستان‌شناسی استانبول مجموعه‌ای غنی شامل ۱ میلیون شی مختلف از ماقبل تاریخ، تمدن‌های مصر، بین‌النهرین، مقدونیه، آناتولی، بابلیان، ایران، رم، بیزانس و… است. موزه باستان شناسی ترکیه به طور رسمی اولین موزه‌ای بود که در سال ۱۸۹۱میلادی در این کشور افتتاح شد. بنای موزه را به سبک نئوکلاسیک ساخته‌اند. در محوطه‌ ۲ موزه‌ دیگر به نام‌های موزه‌ آثار باستانی شرقی و غرفه کاشی (هنرهای اسلامی) نیز قرار دارند. ساختمان غرفه کاشی را به سبک کوشک‌ها و قصرهای باستانی ایرانی در دوران حکومت سلطان محمد فاتح ساخته‌اند. کاشی‌های بنا و خود ساختمان از آن دوران تا کنون سالم و پابرجا مانده‌اند. برای بازدید از حیاط زیبای مجموعه و تماشای ساختمان‌ها نیز زمانی را در نظر بگیرید، زیرا این حیاط نیز ارزش تاریخی دارد.

بنیان‌گذار موزه را بشناسید

بنیان‌گذار این موزه، عثمان حمدی بیگ یکی از باستان‌شناسان و نقاشان روشن‌فکر دوران عثمانی بود که مسلماً از دوران خودش جلوتر بود. او در استانبول به دنیا آمد و تحصیلاتش را در فرانسه و در شهر پاریس دنبال کرد و به همین دلیل تفکرات غربی داشت. یکی از بهترین نقاش‌های دوران خودش بود. از او نقاشی معروفی به نام مربی لاک‌پشت به یادگار مانده است که در سال ۲۰۰۴ به قیمت ۳.۵ میلیون دلار فروخته شد.

جاذبه‌های موزه

در بخش اصلی آثار باستانی قبل از اسلام و دوران عثمانی به نمایش درآمده‌اند، در بخش شرق باستان تابوت‌ها و تندیس‌ها را نگهداری می‌کنند و در بخش غرفه کاشی نیز می‌توانید کاشی‌های زیبای دوران سلجوقیان، آناتولی و عثمانی را ببینید که نمایشگر هنرهای اسلامی هستند. آثار موزه تنها به کشفیاتی از کشور ترکیه محدود نمی‌شود و به دلیل همجواری با کشورهایی مانند ایران، از فرهنگ و تاریخ ایرانی نیز آثار باستانی در آن مشاهده می‌کنید. یکی از اشیای جالب و بسیار مشهور موزه، تابوتی منسوب به اسکندر مقدونی است. اسکندر کسی بود که تخت جمشید را نابود کرد و ثابت کرد که تحصیلات خوب هیچ ارتباطی به بهتر کردن انسان‌ها ندارد. بد نیست بدانید که او شاگرد ارسطو بود. روی این تابوت می‌توانید صحنه‌هایی از جنگ سپاه مقدونی و ایران را مشاهده کنید. تابوت ارزشمند دیگر ۱۸ زن عزادار هستند. البته به جز این آثار تابوت‌های معروف دیگری نیز در این بخش وجود دارند.

زمان، آدرس و هزینه ورود

موزه در روزهای دوشنبه تعطیل است، اما در سایر روزهای هفته (در بهار و تابستان از ساعت ۹ صبح تا ۷ عصر) و در پاییز و زمستان (۹ صبح تا ۵ عصر) درب‌هایش روی بازدید کنندگان باز است. اگر کارت موزه‌های استانبول را داشته باشید، می‌توانید به صورت رایگان از موزه‌ باستان شناسی بازدید کنید. برای بچه‌های زیر ۱۲ سال به تهیه‌ بلیت نیازی ندارید. قیمت بلیت موزه برای بزرگسالان نیز ۳۰ لیر است.
موزه در جوار قصر توپکاپی در منطقه‌ سلطان احمد است. برای راحتی در پیدا کردن آدرس، دنبال پارک (Gülhane) بگردید. بنای موزه‌ها در داخل پارک قرار دارد. پارک گولهانه در دوران عثمانی باغ شاهانه بود و به دلیل قرارگیری روی تپه، چشم‌انداز زیبایی به شاخ طلایی دارد. مسیر دسترسی بسیار ساده است. با اتوبوس یا مترو به محله‌ امینونو بروید، از آنجا تراموای Zeytinburnu یا Bagcilar را سوار شوید و در ایستگاه گلهانه پیاده شوید.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید