موزه هنرهای مدرن استانبول فضایی جذاب و مدرن برای رهایی از شلوغی ها و لذت بردن از آثار هنری جذاب است. حتی اگر اهل هنر نباشید، بازدید از این موزه شما را بسیار سرگرم می‌کند. ایده‌‌ ساخت موزه مدرن استانبول برای اولین بار در سال ۱۹۸۷ در جهت ترویج هنر مدرن ترکیه و نمایش خلاقیت هنرمندان داخلی و خارجی مطرح شد. دکتر Nejat Eczacibasi، موسس این موزه تلاش‌های فراوانی برای یافتن محل مناسب برای موزه کرد و سرانجام موافقت بخش دولتی را برای تاسیس آن در محل فعلی جلب کرد. به این ترتیب اولین موزه خصوصی ترکیه در سال ۲۰۰۴ افتتاح شد. تاکنون ۶.۵ میلیون نفر از این موزه بازدید کرده‌اند. در سال ۲۰۱۰ رئیس جمهور جایزه‌ فرهنگ و هنر را به این موزه اعطا کرد؛ همچنین موزه مدرن استانبول در سال ۲۰۰۹ نیز موفق به کسب مدرک ویژه از انجمن موزه‌های اروپا شد.

ساختمان موزه  هنرهای مدرن استانبول

ساختمان موزه مدرن یکی از چندین ساختمانی است که در اواخر دهه ۱۹۵۰ توسط معمار برجسته Sedad Hakki Eldem ساخته شد. این ساختمان در گذشته انبار سازمان دریایی ترکیه بود. موزه هنرهای مدرن استانبول کنار دریای بسفر،‌ دقیقاً روبه‌روی کاخ توپکاپی در منطقه‌ کاراکوی در Beyoglu در زمینی به مساحت ۸ هزار مترمربع ساخته شده‌ است. در طبقه‌ اول آثار هنری و در طبقه‌ دوم سینما، کافه‌، کتابخانه، فروشگاه و کارگاه‌های آموزشی قرار دارند.

بخش‌های فـرهنگـی مختلف موزه مدرن استانبول

آثار جذابی در این موزه به نمایش درمی‌آیند. دو بخش ثابت و متغییر در بخش آثار ایـن موزه تعریف شده است. در بخش‌های متغییر نمایشگاه‌ها و گالری‌های هنرمندان به صورت موقت به نمایش درمی‌آیند.
برنامه‌ این نمایشگاه‌ها در سایت موزه اعلام مـی‌شوند. در ایــن مــوزه مـی‌توانیــد نقــاشــی، مجسمه، عکس و آثاری از هنرمندان داخلی و خارجی را مشاهده کنید. بخش آموزشی برای گروه‌های سنی مختلف در نظر گرفته شده تا مخاطبان موزه درک بهتری از هنر داشته باشند.کتابخانه‌ موزه‌ مدرن 11.500 کتاب به زبان ترکی و سایر زبان‌ها در حوزه‌ تاریخ هنر، تئوری هنر، عکاسی، معماری، سینما، هنرهای تجسمی و… دارد. در سینمای این موزه نیز علاوه بر پخش فیلم‌های داخلی و بین‌المللی نشست‌های نقد و بررسی فیلم نیز برگزار می‌شوند.

برنامه های موزه

مدل سالانه (طلایی، نقره‌ای، خانوادگی، شخصی، جوانان و تخفیفی) برای عضویت در این موزه تعریف شده است که برای هرکدام تخفیف‌هایی در نظر گرفته‌اند. شهروندان ترکیه می‌توانند در روزهای پنج‌شنبه به صورت رایگان از بخش‌هایی از موزه دیدن کنند. روزهای سه‌شنبه با همکاری برند ترکیه‌ای LC Waikiki بازدید از موزه برای جوانان ترک بین ۱۸ تا ۲۵ سال از ساعت ۱۴ تا ۱۸ رایگان است. شنبه‌ها و یکشنبه‌ها کارگاه‌های آموزشی و تفریحی نقاشی، مجسمه‌سازی و طراحی برای کودکان ۴ تا ۱۲ سال برگزار می‌شوند. عکاسی حرفه‌ای در این موزه ممنوع است، اما می‌توانید بدون فلاش با دوربین تلفن همراهتان عکسبرداری کنید.

موزه هنر های مدرن استانبول

سه مدل تور (رایگان، خصوصی،‌ صوتی) در موزه هنرهای مدرن استانبول وجود دارد که برای رزرو آن‌ها می‌توانید با شماره ۰۲۱۲۳۳۴۷۳۴۱ تماس بگیرید. تورهای این موزه حدود ۴۵ دقیقه طول می‌کشند. تورهای خصوصی و صوتی به زبان ترکی و انگلیسی برگزار می‌شوند. تور خصوصی فقط در روزهای پنج شنبه و یک شنبه ساعت ۵ عصر برگزار می‌شوند. فراموش نکنید که تور رایگان مخصوص کسانی است که اقامت ترکیه دارند. برای بازدید از این موزه باید ۲۵ لیره ترکیه بپردازید. حدود یک الی دو ساعت برای بازدید از این موزه زمان در نظر بگیرید. ۵ شنبه‌ها موزه تا ساعت ۸ شب باز است،‌ اما در سایر روزها تنها بین ساعات ۱۰ تا ۶ عصر ممکن است. موزه مدرن دوشنبه‌ها تعطیل است.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید