تکنیک smart چیست

منظور از هدف گذاری به شیوه اسمارت چیست؟ در این نوشتار می خواهیم هدف گذاری به شیوه اسمارت را برای شما شرح دهیم تا بتوانید به اهداف بیشتری در زندگی برسید. SMART از 5 کلمه‌ انگلیسی اقتباس شده‌ است. مطابق این تئوری اهدافی که برای خودتان تعیین می‌کنید باید ۵ ویژگی داشته باشند؛ این واژه‌ ها می‌ گویند که هدف باید کاملاً: مشخص (Specific)، قابل سنجش (Measurable)، قابل دستیابی (Attianable)، واقع بینانه (Realistic) و زمان‌بندی شده (Timely) باشند.

در غیر این صورت یک توهم یا رویا هستند و هیچ وقت محقق نمی شوند. قصد نداریم که هر واژه را به صورت مجزا برای شما باز کنیم و بگوییم که این واژه این معنا را دارد و این حس را منتقل کنیم که انگار یک دایره المعارف را باز کردید. معانی این واژه ها به حد کافی مشخص هستند و توضیح درباره آن ها تکراری و خسته کننده است؛ در عوض می خواهیم با ذکر مثال برای هدف گذاری اسمارت، بگوییم که در عمل باید چگونه باشد.

هدف چیست

هدف ها همان تصمیماتی هستند که قرار است روزی به آن ها عمل کنیم. یک تصمیم متفاوت (فارغ از درست یا غلط بودنش) می‌ تواند مسیر زندگی را تغییر دهد. همین حالا اگر به 5 سال قبلتان نگاه کنید، برخی از تصمیم‌ هایی که برای عملی کردن آن ها تلاش بسیار کردید و در واقع به چشم شما یک هدف بودند را می بینید.

هدف گذاری اسمارت

برای مثال رسیدن به معشوقه تان برای شما هدف بزرگی بود؛ ولی با گذر زمان متوجه شدید که او چندان هم برای شما مناسب نبود یا برعکس. اتومبیلی که خریدید هدفی بود که برایش پس انداز می کردید؛ ولی حالا فهمیدید که شاید انتخاب خوبی نبوده است. ما تلاش می کنیم؛ اما چرا فقط برخی از ما به برخی از اهدافمان می رسیم؟ شاید تعیین هدف و استراتژی رسیدن به آن نیاز به اصلاح داشته باشد.

نمونه هدف گذاری اسمارت

هشدار! برخی آدم‌ ها توانایی رسیدن به چیزی بیشتر از خودشان و هم‌ نوعانشان را دارند. هیچ کسی تصور نمی کرد که آرنولد شوارتزنگر روزی به چیزی که حالا هست تبدیل شود. او پسری اتریشی و بی‌ پول بود که هر روز به باشگاه می رفت و تمرینات تکراری می‌ کرد و به رویای آمریکایی اش فکر می‌ کرد. او می‌ خواست معروف و خوش‌ نام باشد؛ اما هیچ کس هدفش را باور نکرد، به جز خودش! می خواهیم بگوییم که گاهی باور به هدف می‌ تواند فراتر از این تئوری پرواز کند.

اگر ایمان داشته باشید، حتماً می‌ توانید، به شرط اینکه واقع‌ بینی را هم فراموش نکنید. اصلاً گاهی بلند پروازی فرد را بسیار موفق می کند؛ اما پنج شاخصه بالا به شما کمک می کنند که کمی به دنیای واقعی برگردید و خودتان را در مسیر رسیدن به هدف ها بسنجید. در واقع اگر به نتایج واقعی نیاز دارید و می‌ خواهید دست از رویاپردازی بردارید، روش هدف‌ گذاری اسمارتر برای شما کار می‌ کند. نمی‌ خواهیم این تئوری، بلندپروازی شما را بکشد و شما را درباره‌ رویاها ناامید کند.

______________________________________________________________________

همچنین بخوانید درباره: قانون جذب
______________________________________________________________________

اصول هدف گذاری اسمارت

هدف گذاری اسمارتر می‌ گوید شما باید با خودتان و دنیای گاهاً بی‌ رحم اطرافتان، کاملاً رو راست و شفاف باشید. نگویید می خواهم پولدار شوم، بگویید دقیقاً چقدر پول می‌ خواهید و دقت کنید که پول دار شدن می‌ تواند خودش نتیجه هدفی مانند پس انداز، صرفه جویی و استفاده‌ درست از فرصت های مالی باشد. نگویید می‌ خواهم خوش‌ اندام باشم، بگویید دقیقاً چه وزنی مد نظر شماست. برای رسیدن به این وزن چه برنامه ورزشی با چه شدتی و چه برنامه غذایی لازم است و چقدر باید استراحت کنید؟

اصول هدف گذاری اسمارت

اهداف را رها نکنید، هر هدفی نیاز به راه رسیدن یا همان استراتژی دارد. هدفی را تعیین کنید که می‌ توان در هر لحظه آن را سنجید. این ماه ۳ کیلو وزن کم می کنم. هدفی با تمام پنج ویژگی این روش است؛ به شرط اینکه بدانید کاهش یا افزایش وزن خودش نتیجه‌ هدف دیگری مثل حذف فست‌ فود یا تعهد در رفتن به باشگاه و عرق ریختن و نخوردن الکل است. اهداف کلی نگذارید؛ هر وقت هدف بزرگی رو‌به روی شما ظاهر شد و شما را گیج کرد،‌ آن را به اهداف کوچک تقسیم کنید. با تعیین هدف های کلی، خودتان خودتان را دست به سر نکنید.

روش هدف گذاری اسمارت

بکارگیری مدل smart در هدف گذاری به شما کمک می‌ کند که هر وقت به جاده خاکی و بیراهه رفتید، بتوانید دوباره خودتان را به مسیر بازگردانید. واقعیت این است که فیزیک به ما می ‌گوید که هر نظمی رو به نابودی و از هم پاشیدن است؛ پس خودتان را برای به بیراهه رفتن مواخذه نکنید. فقط سعی کنید آگاهانه با اهدافتان برخورد کنید. آیا هدف‌ گذاری به شیوه اسمارت، چیزی غیر از برخورد آگاهانه با زندگی است؟ آگاه باشید و چیزهای آگاهانه را انتخاب کنید و خودتان را مقید به دنبال کردن مسیر بدانید.

باور کنید، آنقدری که حالا به نظر می رسد سخت نیست؛ چون شروع کردن و ادامه دادن هر کاری در ابتدا برای همه سخت است؛ ولی وقتی طعم پیشروی را حس کنید، همه چیز دست یافتنی تر می شود و شما هم اهداف بزرگ‌ تری برای خودتان ترسیم می‌ کنید. به روز اولی که در باشگاه وزنه‌ سه کیلویی برای شما سنگین بود فکر کنید، بعد از یک ماه آن وزنه برای تان سبک به نظر می رسید. قبل از تعیین اهداف به توانایی‌ های خودتان بنگرید. سوپر قهرمان شدن شاید رویایی بیش نباشد؛ اما قهرمان بودن می‌ تواند قابل دسترسی باشد.

تکنیک smart چیست

هدف گذاری بر اساس اسمارت

برای خودتان ضرب العجل بگذارید؛ اما زیاد ایده آل فکر نکنید و سعی نکنید همه چیز را کنترل کنید. این فکر که بلاخره روزی این کار را می کنم را دور بریزید. همین حالا یک قدم بردارید، یعنی یک قدم به هدف نزدیک‌ تر شده‌ اید. سرنوشت انسان تباهی است، نگذارید که اهدافتان در دلتان بمانند و به سمت نابودی بروند. این آغاز توسعه فردی شما خواهد بود. آغاز تمام روزهایی که به خودتان قول دادید که بالاخره فرا می رسند.

همین امروز در مسیر قرار بگیرید و از ایستگاه هایی که قرار است شما را به مقصد زیبای تان برساند عبور کنید. مقصد شاید موفقیت در درس، کار، خوش هیکل شدن، شادی، آرامش، زیبایی، ماشین،‌ یادگیری و خیلی چیزهای دیگر باشد. شاید شما بسیار متفاوت تر از دیگران فکر می کنید، پس این تفاوت را نشان دهید. در مسیر برای خودتان ایستگاه هایی را در نظر بگیرید، در آن ایستگاه ها خوش بگذرانید و موفقیت را به چشم یک عادت و سرگرمی ببینید.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید