در شماره‌ قبل به معرفی برند آرایشی فنتی بیوتی، متعلق به ریحانا پرداختیم. در این شماره سراغ برند شناخته شده‌ هدی بیوتی رفتیم تا بدانیم چه داستانی پشتِ پالت‌های سایه‌ هیجان‌انگیز‌، رژ لب‌های خوش رنگ، کرم پودرهای ماندگار و دیگر محصولات این برند آرایشی است. برخلاف چیزی که ممکن است با شنیدن نام هدی به ذهنتان خطور کند، این نام اصلاً ارتباطی با ایران ندارد.

پدر و مادر بنیان‌گذار برند هدی بیوتی، یعنی هدی کتان اصالتاً عراقی هستند؛ اما در جوانی به آمریکا مهاجرت کردند. هدی در آمریکا متولد شد و نام اصلی او هدی قطان است؛ اما چون در انگلیسی حرف (ق) به غلظت عربی تلفظ نمی‌شود، او را هدی کتان (Kattan) می‌نامند.

او در دانشگاه میشیگان آمریکا امور مالی خواند و شکی نیست که رشته دانشگاهی‌اش او را در راه‌‌اندازی و مدیریت برند بیلیون دلاری هدی بیوتی یاری کرد. البته تنها فایده‌ دانشگاه برای او فراگیری اقتصاد نبود. در دانشگاه با همسرش نیز آشنا شد. رابطه‌ آن‌ها زمانی که هدی ۱۷ ساله بود، شروع شد. هدی و همسر پرتغالی‌اش حالا در دبی زندگی می‌کنند و یک دختر ۱۲ ساله به نام نورا دارند.

این خانم موفق، در حال حاضر حدود ۳۵ سال سن دارد؛ اما عمده‌ موفقیت و شهرتش به بعد از ۳۰ سالگی او مربوط می‌شود. هر چند پایه‌های این موفقیت قبل از ۳۰ سالگی گذاشته شده‌اند. هدی به همراه خانواده در سال ۲۰۰۶ به دبی نقل مکان کردند، اما او کمی بعد باز به آمریکا برگشت و در آنجا دوره‌ آرایشگری دید.

هدی بیوتی مجددا به دبی بازگشت و یک وبلاگ برای به اشتراک گذاری توصیه‌های آرایشی راه انداخت و بعد برندی آرایشی به نام خودش ثبت کرد. در ادامه بخوانید که چطور یک وبلاگ نویسی ساده به بیلیون‌ها دلار پول تبدیل شد.

هدی بیوتی در شبکه‌های اجتماعی

او یکی از مثال‌های بارز رسیدن به شهرت و پول از طریق شبکه‌های اجتماعی به خصوص اینستاگرام است. سال قبل او به عنوان تاثیرگذارترین فرد در حوزه‌ آرایش در اینستاگرام شناخته شد. داستان او از جایی شروع شد که او به‌عنوان بلاگر تجربه‌های شخصی‌اش درباره‌ استفاده از لوازم آرایشی را با دیگران به اشتراک می‌گذاشت.

در ابتدای کار یعنی حدود ۷ سال قبل، او فقط در یک وبلاگ می‌نوشت. بعدها با بزرگ شدن جامعه یوتیوب او نیز به یوتیوب آمد و Vlogger شد. ولاگر به زبان ساده کسی است که محتوای ویدئویی سرگرم‌کننده و آموزشی می‌سازد. آمار تماشای ویدئوهای او کم کم میلیونی شد، البته به غیر از محتوای خوب، رفتار حرفه‌ای او در اداره شبکه‌های اجتماعیش نیز تاثیر زیادی در میلیونی شدنش داشت. مدتی بعد اینستاگرام روی کار آمد.

حالا نوبت فتح اینستاگرام بود. هدی در اینستا نیز خوش درخشید؛ زیرا محتوای خوب همیشه بیننده‌ خودش را دارد. همین حالا تعداد فالورهای او حدود 34 میلیون نفر است. به گفته‌ خودش، اینستاگرام برای او مانند کاتالیزور عمل کرد و روند پیشرفتش را سرعت بخشید. روند تولید محتوای آرایشی و بهداشتی او هنوز در سایتش به نام hudabeauty.com ادامه دارد.

در سایت هدی بیوتی به غیر از توصیه‌ و ویدئو‌های آموزشی آرایشی می‌توانید مطالب مفیدی درباره‌ بدن، پوست، مو و حتی بررسی‌های برند‌های دیگر و بهداشتی را بخوانید. همانطور که گفتیم اگر به صفحه‌ اینستاگرام هدی hudabeauty هم سر بزنید می‌توانید ویدئوهای آموزشی زیادی در خصوص میکاپ مشاهده کنید.

زن خودساخته

قبل از بلاگر شدن، او برای کمپانی لوازم آرایشی آمریکایی Revlon کار می‌کرد و با برند‌های مطرحی مانند کارتیر و مرسدس همکاری‌های داشت. نام او در لیست ۲۵تایی تاثیرگذارترین افراد در فضای مجازی مجله تایم قید شده است. در دنیای تبلیغات مجازی آرایشی و بهداشتی او بیشترین پول را برای پست‌های تبلیغاتی می‌گیرد.

به گزارش فوربس او جز ده بلاگر تاثیرگذار و پولساز دنیا است. او یکی از برترین زنان خودساخته‌ آمریکایی است که از طریق صنعت پولساز تولید لوازم آرایشی به ثروت عظیمی رسید. هدی این ثروت هنگفت را از مسیر انتقال محتوا و بلاگر بودن به دست آورد. تفکری که بسیاری از ما برعکس آن عمل می‌کنیم.

بیشتر ما علاقه‌ای به انتقال رایگان دانسته‌های تخصصی‌مان نداریم، در صورتی که جریان انتقال اطلاعات درست می‌تواند مخاطب معمولی را به مخاطب وفادار تبدیل کند. مخاطب وفادار پتانسیل تبدیل شدن به مشتری وفادار را دارد.

هدی بیوتی می‌گوید: «من می‌خواستم مردم را تحت تاثیر قرار بدهم و در آن زمان هدفم تبلیغ و پول درآوردن نبود». او قصد داشت الهام‌بخش دیگران باشد و به هدفش نیز رسید. تخمین زده می‌شود که ثروت خالص هدی کتان (ثروتی که شامل دارایی‌های برندش نمی‌شوند) حدود ۵۵۰ میلیون دلار باشد.

محصولات هدی بیوتی

محبوبیت هدی به جایی رسید که او در سال ۲۰۱۳ با همکاری دو خواهرش یک برند آرایشی به نام بلاگش یعنی Hudabeauty ثبت کرد. او دو خواهر به نام Mona و Alya دارد و خودش خواهر وسطی است. در حال حاضر یکی از خواهرانش شریک تجاری اوست و دیگری شبکه‌های اجتماعی او را مدیریت می‌کند. هدی میکاپ آرتیست موفقی است که می‌داند انتظار مصرف‌کننده از یک لوازم آرایش با کیفیت چیست.

دانه‌های رنگی یا پیگمنت‌ها محصولات رنگی هدی بیوتی بالاست، ماندگاری آن‌ها از محصولات رقیب بیشتر است و همه چیز معمولاً براق، اغراق‌آمیز و شرقی طراحی می‌شود. البته این شرقی بودن، دل بیننده را نمی‌زند. خاورمیانه یکی از اصلی‌ترین مراکز مصرف لوازم آرایشی دنیاست و مصرف کننده‌هایی که در خاورمیانه حضور دارند تا حد زیادی تحت تاثیر رسانه‌های اجتماعی هستند.

از طرفی آمار نشان می‌دهد که بیشتر مخاطبان شبکه‌های اجتماعی در این بخش از دنیا را خانم‌های جوان تشکیل می‌دهند. هدی کسی بود که این اکوسیستم را به خوبی تشخیص داد. تنها تکه‌ گمشده‌ این پازل سلیقه شرقی در آرایش بود و او ذاتاً این سلیقه را با خود داشت. هدی در مصاحبه‌ای پرنسس یاسمین (شخصیتی خیالی از کارتون علاءالدین) را منبع الهامش معرفی کرد.

او می‌گوید که استایل عربی، موهای بلند مشکی و مژه‌های بلند این شخصیت کارتونی کمپانی دیزنی از کودکی او را مجذوب خود کرده بود. اولین محصولش مژه مصنوعی بود. مژه‌هایی که بسیار طبیعی به نظر می‌رسیدند و برای مدل‌های چشم مختلف تولید شدند. ستاره‌ بخت درخشید و کیم کارداشیان از این مژه‌ها خوشش آمد و این بهترین تبلیغ برای اولین محصول هدی شد.

در حال حاضر هدی بیوتی ۱۴۰ محصول متنوع دارد و در هر سال مالی حدود ۲۰۰ میلیون دلار فروش می‌کند. در سال گذشته ارزش این برند حدود ۱ بیلیون دلار اعلام شد. پالت‌های سایه‌ هدی محصول موفق دیگرش بودند که بسیاری از میکاپ آرتیست‌های معروف و حرفه‌ای دنیا آن را استفاده می‌کنند.

فرشته‌ نجات برندهای آرایشی کوچک

خواهران هدی با همکاری او گروه سرمایه‌گذاری با نام فرشتگان هدی بیوتی (HB angels) را راه‌اندازی کرده‌اند. فعالیت اصلی این گروه سرمایه‌گذاری روی شرکت‌های کوچک لوازم آرایشی و کمک کردن به آن‌ها برای رشد و تبدیل شدن به برند‌های بزرگ جهانی است.
هدی درباره‌ این گروه سرمایه‌گذاری می‌گوید: «در نوجوانی دوستانم مرا عجیب و غریب می‌دانستند. همیشه این ضرب‌المثل را می‌شنیدم که سقف آسمان کوتاه و محدود است (یعنی انسان نمی‌تواند به هر چیزی برسد)؛ اما حالا می‌دانم که خودمان محدودیت را تعریف می‌کنیم و می‌توانیم به هر جایی که دلمان بخواهد برسیم.

حالا مردم این را می‌دانند که سقف آسمان کوتاه نیست، من افراد جسوری را می‌شناسم که کارشان را ترک کردند و به دنبال خلق مسیر خودشان رفتند و بسیار موفق هستند. ما گروه فرشتگاه هدی بیوتی را خلق کردیم تا به افرادی که می‌خواهند برند آرایشی خودشان را راه بیاندازند و مشکل مالی دارند کمک کنیم؛‌ زیرا می‌دانیم که شروع این مسیر بدون پول چقدر دشوار است».

زندگی هدی بیوتی را تماشا کنید

در سال ۲۰۱۸ هدی، یک رئالیتی شو (Reality show) اینترنتی به نام Huda boss درباره‌ خودش ساخت. رئالیتی شو یک ژانر تلویزیونی سرگرم کننده است که بدون سناریو ضبط می‌شود. او در این برنامه درباره‌ خانواده، کار و مسائل روزمره‌ شخصی‌اش صحبت می‌کند.

فصل اول این برنامه ۱۰ قسمت داشت و به زودی فصل دوم آن ساخته می‌شود. این سری برنامه روی FACEBOOK WATCH قابل مشاهده است. اگر به هدی بیوتی علاقه دارید و یا می‌خواهید درباره‌ مسیر زندگی شخصی و کاری‌اش بیشتر بدانید توصیه می‌کنیم که حتماً این برنامه را ببینید.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید