هرسال هفته‌های مد در شهرهای نیویورک، لندن، میلان و پاریس مملو از هیجان بود. افراد بومی، در این زمان مشخص، منتظر حضور سوپرمدل‌ها و سلبریتی‌ها در خیابان بودند تا وقتی برای این رویداد می‌آیند، آن‌ها را از نزدیک ببینند. در این فشن‌شوها ترندهای فصل‌های آینده نمایش داده می‌شد و این شهرها در زمان برگزاری هفته مد، پُر زرق و برق و هیجان‌انگیز بود. امروزه این ویروس به صورت بخش عظیمی از مشکلات بشریت درآمده و افراد زیادی به این خاطر شغل و یا حتی جان خود را از دست می‌دهند. انسان‌ها نمی‌توانند عزیزان خود را به صورت نرمال ملاقات کنند و وضعیت اقتصادی نامشخص است. در این شرایط صحبت از موضوعی به ظاهر سطحی، مانند مقوله مد و فشن، خیلی بیهوده به نظر می‌رسد، اما باید این حقیقت را بدانیم که مد یک صنعت 2.5 تریلیون دلاری است و بخش بزرگی از اقتصاد دنیا را دربرمی‌گیرد.

همانطور که تمام دنیا از وجود پاندمی دچار دگرگونی‌های بسیار شد، جهان مد نیز سهم خود را از این بهم ریختگی دریافت کرد. دنیای کار در هر بخشی دگرگون شد و طراحان و برندها نیز شروع به تغییر ریشه‌ای کردند. اکثر کارخانه‌ها و شرکت‌ها بسته شدند و دورکاری آغاز شد. دیگر کسی به دنبال خرید لباس‌های شیک و اداری و یا کفش‌های پاشنه‌بلند و رسمی نیست. استایل پوشش تغییر کرد و افراد بیشتر از لباس‌های راحتی منزل و بلوز و کفش ورزشی استفاده می‌کنند. زیرا برای کار در منزل نیازی به پوشش رسمی نیست و هنگام کار پشت کامپیوتر و یا تماس‌های تلفنی می‌توان با لباس‌های‌ راحتی هم کار کرد. در ابتدا تصمیم‌ها بر این اساس بود که هفته‌های مد برگزار نشوند و یا اینکه با تاخیر انجام شوند. اما رفته رفته، تعطیلی‌ها در هر بخشی جای خود را به تغییرات داد. دنیا باید به چرخه خود ادامه دهد و الان زمان تغییر فرا رسیده است.

فشن ویک‌های آنلاین
فشن‌ویک‌ها فقط نمایشی برای معرفی تولیدات جدید برندها نیست. بلکه فضایی است که فرصت بازاریابی و پیش فروش محصولات جدید را به برندها می‌دهد. با انتقال مشاغل از دفاتر کار به منزل و تعطیلی نسبی سازمان‌ها و مراکز مختلف، جهان مد و فشن شروع به برگزاری کت‌واک‌های آنلاین نمود. شاید فکر کنید که تبدیل یک نمایش مد سنتی به تجربه‌ای دیجیتال دلهره‌آور و ناممکن است. اما برندها مجبورند به کار خود ادامه دهند و باید راهی برای ادامه ترسیم می‌کردند.

برندهای لوکس معتقدند که نباید فراموش شوند و نیاز به راهی برای یادآوری خود به مخاطب داشتند. این سبب شد که بستری برای نمایش و بازاریابی محصولات و کلکسیون‌ها با حفظ فاصله اجتماعی از راه دیجیتال در شبکه‌های اجتماعی فراهم شود.

روند فشن‌شوهای متداول در دنیای مد در زمان کرونا
طراحان مد و برندها برای حفظ فاصله اجتماعی و مطابقت با شرایط موجود، سعی در یافتن راه‌های ممکن برای بازایابی تولیدات خود کردند. همه به فکر این بودند که آیا دوباره اجتماعات با حضور فیزیکی افراد تشکیل خواهد شد؟ عاقبت کت‌واک‌ها چه خواهد بود؟ آیا آن روزهای پُر زرق و برق باز خواهند گشت؟ هیچکس در حال حاضر پاسخ این سوالات را به طور قطعی نمی‌داند. ولی با تغییراتی اساسی، جهان مد و فشن در این دوران نیز به کار خود ادامه می‌دهد. برندهایی مثل Chanel با مبالغ 4-5 میلیون یورویی برای اجاره اماکن لوکس و برگزاری هفته مد، مشکلی نداشتند. اما برای برندهای کوچک‌تر و ضعیف‌تر، این اصلاً عملی نبود. Giorgio Armani
فشن‌شو پاییز-زمستان 2020 را در یک سالن تئاتر خالی از تماشاچی برگزار کرد و رکورد 90،000 بازدیدکننده را به دست آورد. اینجا سوالی برای برندهای قوی‌تر مطرح می‌شد که اگر ما می‌توانیم با هزینه کمتر به مخاطبان بیشتر دسترسی پیدا کنیم، چرا هر ساله هزینه‌های سنگینی را بابت برگزاری این مراسمات صرف می‌کنیم؟ پاسخ این است که اگر چه کت‌واک‌های آنلاین و دیجیتال، با استقبال خاصی روبرو شد و امتیازات مثبتی برای مخاطب و برند به همراه داشت، اما تماشای این کت‌واک‌ها در محل برگزاری به صورت فیزیکی حال و هوای دیگری دارد.

در عصر پاندمی، پلتفرم‌های دیجیتال و اینفلوئنسرها، مهم‌ترین ویترین‌های جهان مد هستند و به دنبال راه‌های خلاقانه برای نمایش هر چه بهتر محصولات مختلف به مخاطب می‌باشند. این روش بستر جدیدی برای عرضه تولیدات برندها به مخاطب است. اما هنوز این مشکل که چطور محصول را به صورت سه‌بعدی نمایش دهند، وجود دارد. جدا از نمایش‌های آنلاین، برندهای معتبر برای ماندن در اذهان مخاطب خود، شروع به همکاری با خیریه‌ها کردند و با اهدای رقم‌های هنگفت به سازمان‌های خیریه، در واقع به نوعی برای تبلیغات سرمایه‌گذاری می‌کنند. می‌توان گفت که واکنش صنعت مد در برابر همه‌گیری Covid19 از اقدامات خیرخواهانه برندهای مهم و لوکس گرفته تا دیجیتالی شدن هفته‌های مد می‌باشد.

هفته مد میلان 2020
در هفته مد میلان 2020 که در ماه جولای برگزار شد، طراحان پیش کلکسیون‌های بهار و تابستان 2021 را به نمایش گذاشتند. عنوان این فشن‌شو، هفته مد دیجیتال میلان بود. این یکی از اولین فشن‌شوهای دیجیتالی بود که بعد از شیوع ویروس کرونا، در جهان برگزار شد و مورد استقبال قرار گرفت. چون همه مخاطبین از هر طبقه اجتماعی و اقتصادی می‌توانستند در ردیف اول بنشینند و کت‌واک را تماشا کنند. افراد امکان این را داشتند تا مراسمات را در شبکه‌های اجتماعی، مثل فیسبوک، اینستگرام، یوتوب و… دنبال کنند.

اولین فشن‌شوی دیجیتال در دوران پاندمی
هفته مد شانگهای بعد از پاندمی Covid19، کلکسیون پاییز و زمستان 2020 را به صورت آنلاین به تصویر کشید و این کت‌واک به‌عنوان اولین ایونت دیجیتالی هفته مد جهان شناخته شد. بیش از 150 برند و طراح، کلکسیون‌های خود را از پلتفرم‌های آنلاین معتبر برای فروش عرضه کردند. کت‌واک‌های آنلاین در ابتدا با 2.5 میلیون بازدید آغاز شد و تا پایان کار به 11 میلیون بازدید رسید. Pinko یکی از برندهایی است که در هفته مد آنلاین شانگهای حضور داشت. Negra، مدیرعامل و موسس این برند گفت: «این کلکسیون خطاب به زنان مدرن، با اراده و با اعتماد به نفس جهان طراحی شده است». او افزود: «تاثیر هفته مد دیجیتال در جهان بسیار مثبت بود. تعجب من از این است که چطور پروژه‌ای به این مهمی و با قدرت تاثیرگذاری بالا در مدت زمانی کوتاه برنامه‌ریزی و اجرا شد و مورد توجه نیز قرار گرفت».
همچنین برند کفش Rothy که از حامیان محیط‌زیست است، در جریان فشن‌شوی آنلاین برای ترویج محصولات و بیان حکایت کلکسیون خود از پخش زنده استفاده کرد. هفته مد شانگهای نه تنها فضایی برای طراحان نوظهور و مستقل، برای ادامه فعالیت‌های تجاری‌شان در دوران کرونا ارائه داد، بلکه آن‌ها را ماهانه به بیش از 800 میلیون کاربر فعال متصل کرد که از سایت‌هایی نظیر علی بابا بازدید می کنند. این رویداد همچنین برندها و طراحان مد را تشویق کرد تا به دنبال راه‌های خلاقانه جدیدتری برای ارتباط با مخاطبان خود باشند.

کت واک بدون تماشاچی Giorgio Armani
برند Giorgio Armani با توجه به شیوع ویروس کرونا با یک تغییر ناگهانی در نحوه برگزاری کت‌واک خود مخاطبان را سورپرایز کرد. این برند از تماشاچیان و سلبریتی‌هایی که هر ساله برای نشستن در ردیف اول باهم رقابت دارند، در آخرین ساعات مانده به شروع مراسم درخواست کرد که برای حفظ سلامتی خود و دست‌اندرکاران هفته مد، به سالن نیایند. به این ترتیب فشن‌شوی کلکسیون پاییز و زمستان 2020 آرمانی بدون تماشاچی و در سالنی خالی برگزار شد. این کت‌واک به صورت زنده از فضای مجازی و به شکل آنلاین پخش شد. جالب است بدانید که آرمانی در سال 1998 نیز به دلایل امنیتی، کت واک پاریس را بدون تماشاچی برگزار کرده بود.

دیدگاه Dior به تاثیرات پاندمی بر مد و فشن
مدیر تولید دیور، Maria Grazia، معتقد است تاثیر پاندمی بر مد و فشن، تعادل میان انسان و مد را دچار تغییر کرده است. اینکه لباسی که می‌پوشیم ما را چطور نشان می‌دهد و یا چه حسی به ما می‌دهد، با وجود کرونا تغییر پیدا کرد. Dior این تغییرات را در کلکسیون‌های خود به نمایش گذاشت و مجموعه‌ای متفاوت از هر سال ارائه داد. پیراهن‌های توری شفاف، کیمونوهای کوتاه، دامن شلواری‌های گشاد از مواردی هستند که در کلکسیون هفته مد 2020 دیور دیده شدند. همچنین صندل‌های اسپرت و کیف‌های طرح‌دار جدید دیور نیز جلب توجه می‌کرد. به این ترتیب دیور از روح کلاسیک خود فاصله گرفت.

بازگشت به سال‌های 90 میلادی
بسیاری از مشخصه‌های بارز سال‌های 90 میلادی در دنیای مد دوباره بازگشتند. کفش‌هایی با نوک مربعی شکل، بوت‌های بزرگ و ضمخت، کلاه‌های لبه‌دار، پیراهن‌های ساده یقه هفت آستین‌بندی، پیراهن یقه مردانه پشمی گشاد، کیف‌های کوچک با بند کوتاه، کریپس‌های مو و دستمال سر از عناصری هستند که دوباره مد شدند.
لباس راحتی در نقش اصلی
از آنجایی‌که افراد در دوران پاندمی درصد عمده‌ای از وقت خود را در منزل سپری می‌کنند، لباس‌های راحتی بیش از کفش‌های پاشنه بلند و کت و شلوار و یا کت و دامن رسمی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در نتیجه در رقابت با این موارد رکورد فروش را در دست دارد.

تداوم، ایده اصلی کت واک های 2020
از طراحان گرفته تا نویسندگان مد و فشن، همگی پایداری و تداوم در کلکسیون‌های نمایش داده شده را اساس کار دانستند. مارک‌های غول پیکری مانند Gucci و Yves Saint Laurent اعلام کردند که طی یک سال آینده کلکسیون‌های کم اما بی‌زمان تولید خواهند کرد. توجه به محصولات قدیمی دسته دوم و سبک Vintage نیز بیشتر شد.
ماسک‌ها به مهم‌ترین اکسسوری زمان تبدیل شدند
با شیوع پاندمی ماسک‌ها به زندگی ما وارد شدند و به صورت عنصری اجتناب‌ناپذیر درآمدند. با این وجود خیلی‌ها ترجیح دادند به جای استفاده از ماسک‌های معمولی و کلاسیک، انواع متنوع‌تری از ماسک‌ها را تهیه و مورد استفاده قرار دهند. برندها با توجه به این درخواست، شروع به تولید ماسک‌های خاص برند خود کردند و این ماسک‌های متنوع با رنگ، طرح و کیفیت‌های مختلف طراحی و تولید شدند.

10 ترندی که به دنیای مد 2020 جهت داد
می‌توان گفت امسال که کرونا وضعیت بی‌سر و سامانی به دنیای مد داده، ترندها هم کمی متفاوت هستند. همانطور که قبلاً اشاره کردیم، 2020 سالی بسیار متفاوت برای دنیای مد بود که این تفاوت همچنان ادامه دارد. پیراهن راحتی، کت اُورسایز، شلوار و سوئیشرت ورزشی، کفش و دمپایی راحتی خیلی پرکاربرد هستند.

• دمپایی راحتی: در زمان قرنطینه که بیشتر وقت افراد در منزل می‌گذرد، کفش‌های پاشنه بلند جای خود را به صندل‌های راحتی دادند. این صندل‌ها که قبلاً فقط در منزل استفاده می‌شد، امروزه به یک ترند تبدیل شده است.

• یونیفرم قرنطینه: شلوار و سوئیشرت ورزشی: لباس یکدست ورزشی جزو پرکاربردترین لباس‌هایی است که افراد از آن در دوران پاندمی استفاده می‌کنند. اگر بپرسیم که چه کسی بیشتر سال 2020 را با لباس‌های راحتی و ورزشی گذرانده؟ احتمالاً 90% مردم دنیا دست بالا می‌برند.

• بوت لژدار: بوت‌های لژدار با کف کلفت و حجم بزرگ بسیار راحت هستند و در میان ترندهای دوران کرونا جای دارند. درست است که در این شرایط، دیگر کفش‌های پاشنه بلند نمی‌پوشیم، ولی این بوت‌ها می‌توانند مانند کفش پاشنه بلند عمل کرده و قدمان را بلندتر نشان دهند.

راحت و سایزبزرگ: پاندمی به ما خاطرنشان کرد که فعالیت‌های بیرون از خانه، در فضای سبز و یا کنار دریا چقدر لازم، هیجان‌انگیز و سرگرم کننده است. چکمه پلاستیکی بارونی، کت پشمی اُورسایز، کلاه لبه‌دار ضخیم برای رفتن به پیاده روی و کنار دریا مناسب است و به یک ترند در این روزها تبدیل شد.

تریکوها: تریکوها هر سال با آغاز پاییز و زمستان وارد زندگیمان می‌شدند. اما در سال 2020 تریکو در فصل بهار و تابستان هم استفاده می‌شد و گویای سبکی متفاوت بود.

بازگشت به کتانی اسنیکر کلاسیک: کتانی‌های اسنیکر با قالب بزرگ که به Dad Sneakers معروف هستند، در سال 2018 مد شد و به تدریج با طرح‌ها و رنگ‌های مختلف ادامه پیدا کرد. اما در سال 2020 که دنیای فشن از سادگی و راحتی الهام می‌گیرد، این کتانی‌های اسنیکر با مدل ساده، ارجینال و کلاسیک خود راهی بازار شدند و هم اکنون از کاربردی‌ترین ترندهای این دوران به شمار می‌روند.

بازگشت بوت Ugg: آیا توجه کرده‌اید که بوت‌های Ugg که در سال 2010 توسط سلبریتی‌ها و سوپرمدل‌هایی مانند Kate Moss مد شده بود، در میان ترندهای 2020 نیز کم و بیش دیده می‌شوند؟ انتظار می‌رود تا سال 2021 هم این ترند ادامه یابد.

ماسک‌های رنگارنگ: همانطور که قبلاً اشاره کردیم، با شیوع پاندمی، استفاده از ماسک‌های مدیکال و کلاسیک اجباری شد و از آنجاییکه دنیای مد هر چیزی را به شکلی سرگرم‌کننده در می‌آورد، طراحان و برندهای مختلف انواع متفاوت آن را به صورت رنگارنگ با طرح‌های گل‌دار، ساده، تک رنگ و انواع مختلف دیگر تولید و روانه بازار کردند.

یقه ب ب: یقه ب ب یکی از مدل یقه‌هایی است که در سال 2020 ترند شد. مدل ب‌ب در کلکسیون‌های پاییز و زمستان 2020 الهام‌بخش ترندهای مربوط به دهه‌های 40 و 50 میلادی است. این مدل یقه که از کت‌واک‌ها به شبکه‌های اجتماعی رسید و سپس در استایل پوشش ما در 2020 وارد شد، به افراد حال و هوایی دوست‌داشتنی می‌دهد.

پیراهن سفید اُورسایز: پیراهن‌های مدل مردانه دگمه‌دار که حال و هوایی کلاسیک دارند، یکی از ترندهای دیگر 2020 محسوب می‌شوند. این پیراهن کاربردی در زندگی روزمره، کوچه و خیابان، دنیای کار و یا حتی جلسات آنلاین زوم بهترین گزینه می‌باشد.
منابع : vogue.com, elle.com, sputniknews.com, theguardian.com, hurriyet.com alizila.com, harpersbazaar.com

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید